Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 17:52



Antwoord op onderwerp  [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Afslaan 911E / afstellen MFI gerelateerde discussie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Dit jaar een eendaagde rally en een weekje in Wales met middag circuit.

Heb geen rol-kooi etc. dus dat is wel een beetje de grens. Auto is te mooi om helemaal om te bouwen, dan moet ik een nieuw project beginnen.

Ben nu nog bezig met remrevisie, pedalenset, nieuwe hoofdremcilinder.

Bougies zijn ok, half jaar geleden vervangen. Auto is goed afgesteld bij Haaglanden. Weet vrijwel zeker dat hij valse lucht aanzuigt aangezien vacuum niet op alle kelken hetzelfde is bij stationair. Als hij warm is loopt hij wel goed stationair (koud ook redelijk).


13 dec 2009 9:52
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
heb je die warmup thermostaat nu al eens nagezien?

trust me, als die niet juist werkt, loopt het zelden lekker.

De bougies kun je nu nog eens nazien, omdat je dan kan vergelijken.
Als ze allemaal mooi grijs zijn, of misschien heb je er een paar die zwarter zijn.
Dan weet je dat die cyllinders rijker lopen dan de andere


13 dec 2009 9:57
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Niels schreef:
Dit jaar een eendaagde rally en een weekje in Wales met middag circuit.

Bougies zijn ok, half jaar geleden vervangen. Auto is goed afgesteld bij Haaglanden. Weet vrijwel zeker dat hij valse lucht aanzuigt aangezien vacuum niet op alle kelken hetzelfde is bij stationair. Als hij warm is loopt hij wel goed stationair (koud ook redelijk).


Dat hoeft niet alleen valse lucht te zijn, het kan ook gewoon veroorzaakt worden door verkeerde afstelling van de gasklep zelf, of door de stangetjes. De luchtschroeven hebben maar een beperkt effect, wat helemaal kan verdwijnen door vervuiling van die boring. Zoals mayonaise al aangaf, ging het mij met name om de kleur van de bougies. Als je die na een langere rit bekijkt, kan je aan de hand van de kleur van de isolator zien of een cilinder rijk (zwart) of juist arm (wit) loopt. Probleem met het meten van CO aan de uitlaat is dat dit de gemiddelde waarde van alle 6 cilinders geeft, dat werkt prima voor motoren met 1 gasklep (omdat je er daar vanuit mag gaan dat alle cilinders even veel lucht krijgen), maar met een gasklep per cilnder kan dat dus afwijken.

Welke eendaagse rally was dat?


13 dec 2009 10:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
3 societeitenrally.

Wales was privee rally geregeld door een paar ervaren rijders. Erg mooi gebied, veel eenbaansweggetjes half verhard etc.

Zal bougies zsm trekken. Ben benieuwd


13 dec 2009 10:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 930 3.3 turbo '77
Ninove belgie
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
:drive: Nice Nice


13 dec 2009 23:01
Profiel Facebook  ICQ 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Alle bougies eruit. Allemaal zwarte dunne koek, beetje schilferig zacht (oude verf achtig).

Dus staat over de hele linie te rijk (?)

Heb even moeite met rijden ivm met wisseling hoofdremcilinder (van race naar normaal). Moet alles nog even in de garage doen met 2 jonge kinderen en kerst. Houd even niet over qua tijd :D

Na hoofdremcilinder montage en pedalensetrevisie (weet iemand toevallig waar ik een nieuw pennetje 6x28 spiral vormig kan krijgen voor het spieen van koppelingspedaal ?).
Daarna is temp sensor aan de beurt.


27 dec 2009 12:26
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
zoals je beschrijft, idd te rijk.

warmup thermostaat testen.
Afbeelding


27 dec 2009 12:37
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Mayo,

Getriggered door de just do it :wink: en mijn groeiende nieuwsgierigheid toch even de thermostaat eraf geschroefd.

Met fohn getest komt er flink uit. Werkt dus gewoon. Redelijk schoon van binnen en buiten. Lijkt eraf geweest te zijn. Alle schroeven hebben een gele marker waarmee ze extra vast zitten. lijkt me niet origineel.

Anyway weer een stap verder richting afstellen :mrgreen:

Pakking is overigens een soort kruisvormpje. Ziet er goed en stevig uit, kan nog wel tijdje mee lijkt me.


27 dec 2009 17:10
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
ook testen of je wel warme lucht krijgt in de slang van je warmte wisselaars naar de thermstat. Thermostaat kan misschien prima werken met de haardroger, maar zonder warme lucht uit die slang doet ie niks.


27 dec 2009 17:47
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Niels schreef:
Alle bougies eruit. Allemaal zwarte dunne koek, beetje schilferig zacht (oude verf achtig).

Dus staat over de hele linie te rijk (?)

Heb even moeite met rijden ivm met wisseling hoofdremcilinder (van race naar normaal). Moet alles nog even in de garage doen met 2 jonge kinderen en kerst. Houd even niet over qua tijd :D

Na hoofdremcilinder montage en pedalensetrevisie (weet iemand toevallig waar ik een nieuw pennetje 6x28 spiral vormig kan krijgen voor het spieen van koppelingspedaal ?).
Daarna is temp sensor aan de beurt.


bestellen bij wittebrug of alpo: 90030900200, alternatief is een automaterialenzaak, kijken of het in een assortimentsdoos zit (bv remto, naast porsche haaglanden) en als je het echt snel nodig heb kan ik je er wel een lenen ( ik heb nog een revisie setje liggen en daar zou er een bij moeten zitten).


27 dec 2009 19:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
@Mayo: goed punt.

@Peterfrans: heb geen haast deel van de set moet eerst gepoedercoat worden, heb Karrera net gemailed.


27 dec 2009 20:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Update:
Pedalenset deze winter zelf gereviseerd. Loopt nu prima. alles laten spuiten.
Auto weg naar Wim de Mooij. Stond way-te rijk. Gelijk maar paar andere dingen op de wish list gevraagd. Bij inspectie blijkt speling op gaskleppen mee te vallen.


Hopelijk eind mei klaar, laat nog weten wat er uit gekomen is.


12 mei 2010 16:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Na 2 keer dagje rally durf ik wat exacter wat te vinden van de MFI.

Staat voortreffelijk goed zo. Geen blauwe rook meer, noch gevoelige IMS Lager. Auto trekt als een lier ook op 5-6- en zelfs tegen de 7000 rev. Verbruik overigens wel aardig 1 op 8 :mrgreen: Olieverbruik wordt overigens ook niet minder.

Wim heeft asjes van de gaskleppen vernieuwd. Kogelhouders op de stangen. Alles afgesteld en de metalen benzineleidingen van de injectie vastgezet. Ziet er erg goed uit. Pomp gewoon laten staan op de fabrieksafstelling. Gaat prima zo. Waarde gedaald van 10 naar 7. Om eerlijk te zeggen, het lijkt allemaal erg simpel, gaat mij als huis tuin keuken klusser wel te ver om te doen. Geen spijt van uitbesteden dus.


29 aug 2010 15:36
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
waarde van 10 naar 7 "wat"?


29 aug 2010 15:39
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Co % geloof ik. De standaard die je meet (waarvan jij geloof ik zei dat je beter per cilinder of bank kan meten).


29 aug 2010 15:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Goed nieuws Niels. 1 op 8 is zo slecht nog niet vind ik.


29 aug 2010 15:49
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
1 op 8 is idd niet slecht, met zoeen verbruik vermoed ik dat de CO waarde gemeten is op hogere toeren ?


29 aug 2010 16:00
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
nope, 1 op 8 is helemaal niet slecht. Ik red t niet in ieder geval, zelfs niet bij rustig rijden...
_________________________________________
real Porsches are air-cooled

Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...


29 aug 2010 16:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
mayonaise schreef:
1 op 8 is idd niet slecht, met zoeen verbruik vermoed ik dat de CO waarde gemeten is op hogere toeren ?



Zal ik nog ff navragen, ik denk het wel. Auto stinkt in ieder geval niet meer naar benzine bij de uitlaat, staat ook niet te arm bij hoge toeren. Tevens dus niet meer de toch wel een meterlange steekvlam uit de pijp. Das dan wel weer jammer, had zeker savonds een leuk effect.

Waar ik nog over nadenk is hoe de luchtvoorziening te regelen. Standaard filter heeft een klepregeling eraan zitten. De regeling heb ik eraf gelaten aangezien ik niet geloof koelere lucht bij de uitlaat te krijgen. Ik heb nu een kort mofje gemaakt om inregenen te voorkomen maar wel vooral zo veel mogelijk koele lucht van boven door de motorklep te krijgen. Iemand goede ervaringen met het zwarte klepregeling huis (weet niet hoe het heet)

Ander vraagje is de benzinetank. Wat is wijs ivm met vergroten inhoud. Bestaande 63 liter opensnijden en vergroten? Of ander tankje op de kop tanken en alles aanpassen. Ik begreep dat bij de laatste excercitie zo'n beetje alles veranderd? Verbruik 1 op 8 met 63 liter tank, leidt tot erg veel pompbezoek nl.

Heb ook nog even gedacht een demontabele extra tank te bouwen. Dit schijnt echter om veiligheidsredenen niet zo'n goed idee te zijn.


29 aug 2010 17:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E Targa (1970) 911 2.2T Coupe (1970) 911 2.5 S/T (1972) Audi quattro (1980)
Den Haag
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
ach, 1 op 8 met een 60l tank is nog te overzien. Bij stevig rijden zit ik dicht op de 1 op 5...
_________________________________________
real Porsches are air-cooled

Das Prinzip quattro ist ganz einfach: Vier Räder haften besser als zwei...


29 aug 2010 17:28
Profiel
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
er zijn tanks van 83 liter, en ook van 100 liter.. die laatste zijn duur want ze komen uit de RS.. maar die 83 liter tanks moet je redelijk kunnen scoren, ze zijn veel gebruikt op later types.. en passen perfect...


29 aug 2010 17:57
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Ik heb er een grotere tank inzitten want met 60 liter en beduidend slechter dan 1 op 8 verbruik kwam ik net niet lekker een rally-dag door. Nu met 85 liter hoef ik eigenlijk nooit meer tussendoor te tanken.

De latere tanks zijn in verschillende versies geleverd en je moet daarbij toch even opletten op de aansluitingen. MFI heeft aan en afvoer nodig en er zijn tanks die maar 1 aansluiting hebben. Ik geloof ook dat er (carrera) tanks zijn waarbij de benzineleiding niet met een slangklem gemonteerd is, maar met een schroefverbinding. 85 liter tanks zijn tweedehands redelijk makkelijk verkrijgbaar, maar kijk wel uit voor roest.

In ieder geval past je full-size reserve wiel ook niet meer en zal je op zoek moeten naar een space saver of je huidige reservewiel anders vastzetten.


29 aug 2010 19:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Even naar Kessels dus?


29 aug 2010 19:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
981 S 2013 911T Coupe 1973
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Is altijd leuk. Maar ik zie ook een nieuwe op marktplaats staan voor 575. Ik heb er zelf een bij erpa gehaald en die bleek achteraf lek te zijn. Mocht jouw originele tank nog in goede staat zijn, dan ben ik er wel in geïnteresseerd.


29 aug 2010 19:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Afslaan 911E na tijdje rijden
Mijne heeft wel een flinke deuk, heb iets geraakt vorig jaar in wales op onverhard rijden. Ook bodemplaat bij stuurinrichting heeft deze deuk. Tank is wel dicht, deuk is echter moeilijk te herstellen.

Bedoel je de tank die lek is voor G model op marktplaats? Of dat ding van classicporsche parts? Die heeft geen MFI aansluiting volgens mij


29 aug 2010 20:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 142 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.