Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:47



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
De koppeling van een 964 C2 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht De koppeling van een 964 C2
Een Porsche specialist vertelde mij dat je aan de hardheid van de koppelingspedaal kon aanvoelen of de koppeling moet vervangen worden .
Als die koppelingspedaal nogal wat kracht vraagt om ingedrukt te worden, is de koppeling versleten. Ik vergat natuurlijk te vragen wat precies die hardheid veroorzaakt. Is er iemand op dit forum die dit weet ?

Vorige week was ik bij iemand die net de motor had uitgebouwd om een nieuwe koppeling te plaatsen. Hij had zijn koppelingsplaat + drukplaat laten reviseren. Volgens die persoon was dit een "net als nieuw"
De kostprijs daarvan was 175 euro.
Dit is een stuk minder dan een nieuw koppelingsset (570 euro).
Is dit een goed alternatief of toch liever een nieuwe ?


24 maart 2005 0:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Dat wil ik zien.......
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


24 maart 2005 20:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Koppeling
:shock: Reviseren en zo goed als nieuw :!: Yep natuurlijk, ik ben geen expert maar geloof er geen :ass: van.


24 maart 2005 20:56
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Koppeling
Gizmo schreef:
:shock: Reviseren en zo goed als nieuw :!: Yep natuurlijk, ik ben geen expert maar geloof er geen :ass: van.


Natuurlijk wil jij dat niet geloven en ik trouwens ook niet, met dat onlangs verdwenen rib uit je lijf :wink:


24 maart 2005 21:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht 
Ik heb net een Email gestuurd naar die persoon waar ik die gereviseerde koppelingsschijf zag. Ik wacht op meer details nu.
Ik ben dus ook geen expert, vandaar deze posting.. gewoon even brainstormen met de hoop dat dit ooit iemand leest die er ervaring mee heeft.
Het is een techniek die ook wordt toegepast bij restauraties van oude auto's waar de koppelingsplaten niet meer verkrijgbaar van zijn.


24 maart 2005 23:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
Peter ...

Brrrrr .... geloof er NIX van .... sorry ...
ook het "hoe" je de koppeling beoordeeld ... slaat volgens mijl helemaal nergens op .... :roll:

Denk dat het "hard druk" probleem eerder in de koppelingscilinder zit ... en dit hoegenaamd niet aangeeft dat de koppeling al dan niet versleten is :roll:

Erwin :?: :?:



Greetz
Dirk
:wink:


25 maart 2005 0:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 3.4 S
Twente
Bericht gereviseerde koppelingsplaten
Ik zou absoluut geen gereviseerde koppeling toepassen, het is in feite 2e hands materiaal, alwaar ze een nieuwe voering op hebben gefabriekt.. (dat geldt dan voor de koppelingsplaat)
Net als bij de remmen, zul je ook bij het ontkopelen willen beschikken over een superbetrouwbaarheid, dus gewoon nieuw spul toepassen.
Ik moet trouwens zeggen dat ik beide prijzen die je noemt, behoorlijk scherp vindt. Voor mijn SC-tje betaalde ik voor nieuwe plaat, treklager, gaffel en drukgroep zo'n 1200 gulden, en dat was al erg scherp geprijsd! Hebben we het nog niet over de in- en uitbouwkosten :cry:
_________________________________________
Groeten uit Twente


25 maart 2005 0:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht 
Ik was bij iemand die net de de koppeling aan het vervangen was.
De koppeling zag er mooi uit, en toen ik hem vroeg wat de kostprijs ervan was, nam hij spontaan de telefoon en belde een "leverancier" op. HEt was iets van ongeveer 175 euro.
Maar.. ik wacht op zijn mail ;-) we zien wel.

Ik geloof anders wel in revisie. Niet alle onderdelen waar de koppeling is uit vervaardigd is aan slijtage onderhevig.
Als men nu bv. de koppelingsplaat voorziet van nieuw kunstof (of hoe het ook mag heten), dan is die plaat volgens mij als nieuw. Het ijzeren gedeelte zal wel niet versleten zijn na 80.000 km.


25 maart 2005 1:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Er zijn toch ook voorbeelden van (haar)scheurtjes en breken van delen van de koppleingsplaat die theoretisch niet door wrijving van de plaat slijten, maar wel mechanische stress bloot staan.

De krachten op dergelijke onderdelen bij dit soort auto's is van andere orde dan bij huis-tuin-keuken motoren waarvan de platen niet nieuw meer leverbaar zijn en naar dergelijke herstelwerkzaamheden teruggerepen moet worden.
Ik zou hier nooit risico mee nemen.
Gevolgschade bij een klapper kan groot zijn; bovendien moet je je realiseren dat het werr even uitbouwen van het blok ook flink aantikt als dan voortijdig nogmaals moet gebeuren.

Zoek dan eerder kwalitatief goed materiaal van OEM kwaliteit (Sachs ?) zonder het Porsche logo; wil ook nog wel eens veel schelen zonder aan kwaliteit concessies te doen.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


25 maart 2005 3:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
dirkie schreef:
Brrrrr .... geloof er NIX van .... sorry ...
ook het "hoe" je de koppeling beoordeeld ... slaat volgens mijl helemaal nergens op .... :roll:

Toch wel hoor Dirkie :!:
In Jip & Janneke-taal :roll: :arrow: De "tanden" van de drukplaat gaan steeds verder naar buiten staan ("kegelvorm"), waardoor je bij het er aan trekken (ontkoppelen) eerst de weerstand tot "vlak" moet overbruggen voordat je de "tanden" naar je toe trekt. Voor betere uitleg "even" op Erwin wachten. :lol:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


25 maart 2005 15:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht 
Ik wipte vandaag even binnen bij een Porsche specialist.
Ik wou wat meer weten over die koppeling.

Revisie van een koppelingsplaat bestaat dus wel. Daarbij vervangen ze de kunststof op de koppelingsplaat. Wat ze precies kunnen doen met de drukkingsplaat is me nog niet héél duidelijk.

De koppeling van een Porsche is een "trek-koppeling".
De drukkingsplaat bestaat uit vingers die door de koppelingspedaal naar achteren worden getrokken. In die vingers zit een knik-moment.
Eenmaal die vingers over dat knik-moment getrokken zijn, gaat die beweging wat makkelijker.
Bij een versleten drukkingsplaat is dan knik-moment van die vingers verdwenen of ligt dat moment verder. Dan moet je met de koppelingspedaal héél wat meer kracht geven om die vingers naar achter te trekken.
Een harde koppelingspedaal toont dus meestal aan dat de drukkingsplaat versleten is. Deze theorie is dus dezelfde als die van EriC4C.

Lindemans heeft het waarschijnlijk bij het rechte eind. Een goede OEM koppelingsset zal altijd de beste optie zijn.

Iemand een idee waar ik een goede OEM kan kopen ? En wat is de kostprijs daarvan ?


25 maart 2005 21:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Als een koppeling veel zwaarder gaat dan normaal , is het vervangen van de koppeling een logische reparatie. :shock:
Het zwaar gaan van een koppeling wordt vooral veroorzaakt door de drukgroep. De drukgroep bestaat uit drie delen. Een vast gedeelte dat nooit stuk gaat, een stalen plaat die de koppelingsplaat tegen het vliegwiel drukt en daartussen in zit een diafragma veer .
Doordat de diafragma veer moet scharnieren bij het ontkoppelen ontstaat er naar ongeveer 80000 km. zoveel wrijving op de scharnierplekken dat het ontkoppelen zwaarder gaat. Oftewel drukgroep aan vervanging toe.
Natuurlijk slijt alles bij de koppeling zodat alleen vervangen van de drukgroep niet slim is. Het slijten van de plaat veroorzaakt ook een iets zwaarder gaan van de koppeling door het verschuiven van het omslagpunt van de diafragma veer. Dat is hier boven door iemand al ergens genoemd.

Even proberen de werking van een diafragma veer uit te leggen:
De veer heeft het model en grote van een ontbijt bordje.
Stel je voor dat het ontbijt bordje naast jouw toetsenbord ligt en dan op de kop. In het midden van het bordje heb je een gat van 7 cm. rond en het bordje is van verenstaal.:lol:
Als je boven op het bordje zou drukken kun je hem platter drukken, het zal steeds zwaarder gaan totdat het vlak met de tafel is, zou je hem door kunnen drukken omdat er onder je bord geen tafel zat maar een gat dan zou het doordrukken weer lichter gaan.

Dit is dus de werking waar een auto fabrikant gebruik van maakt om een koppeling niet al te zwaar te laten gaan. Door de voorspanning en constructie hebben ze het zo uitgevonden dat de veer maximaal drukt en na het intrappen van het koppelingspedaal net voor het volledig ontkoppelen het omslagpunt komt zodat je bij geheel ingetrapt pedaal iets minder druk hoeft uit te oefenen als bij 3/4e ingetrapt pedaal.

Nu kun je begrijpen dat het slijten van de koppelingsplaat ook invloed heeft op het omslagpunt van de diafragma veer.
Naast het slijten van deze twee onderdelen zijn er nog drie delen die meestal ook vervangen worden;
Het treklager, de geleide bus waar het treklager over schuift bij het ontkoppelen en het gaffel gedeelte.
Het vervangen van een treklager is logisch, het is een groot kogellager en die slijt ook. De geleide bus schuurt iets in en de gaffel slijt op de plaats waar het treklager naar achteren wordt getrokken bij het ontkoppelen.
De gaffel scharniert om een gaffelas van 15 mm doorsnede en heeft twee gaffelas lagertjes. De gaffelas is eigenlijk altijd aan vervanging toe omdat de kracht op de gaffelas lagertjes zo groot is dat de gaffelas meestal erg beschadigd is.

En nu een paar prijzen:

Het vervangen van een koppeling van 911 1972 tot 1986 kompleet met gaffel, kleinmateriaal en montage kost Eur 1175,- incl. btw
Het vervangen van een C2 koppeling geheel compleet kost Eur 1100.-
Het vervangen van een C4 koppeling kost 1250,- ( allereerste type C4 is iets duurder )

Het repareren/ reviseren van een koppelingsplaat is niet altijd verstandig.
Porsche gebruikt een zeer goede kwaliteit frictiemateriaal die niet gebruikt wordt bij gewone auto's. De Revisiebedrijven gebruiken vaak een universeel materiaal van mindere kwalieit. Ook slijten de veren in de koppelingsplaat, afhankelijk van met type. Ook heb ik wel eens eeen plaat gezien waarbij de splanes in de plaat dun waren gesleten door het hoge koppel van de motor.
Besparen is altijd OK, maar doe het alleen waar het kan. In de supermarkt bijvoorbeeld. :lol:


Laatst bijgewerkt door Renntech op 26 maart 2005 12:00, in totaal 3 keer bewerkt.



26 maart 2005 10:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
Zo is het maar net :wink: :wink: :idea: :!:
Ik had het niet beter kunnen opschrijven .
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


26 maart 2005 10:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Renntech schreef:
Doordat de diafragma veer moet scharnieren bij het ontkoppelen ontstaat er naar ongeveer 80000 km. zoveel wrijving op de scharnierplekken dat het ontkoppelen zwaarder gaat. Oftewel drukgroep aan vervanging toe.


Het vervangen van een koppeling van 911 1972 tot 1986 kompleet met gaffel, kleinmateriaal en montage kost Eur 1175,- incl. btw
Het vervangen van een C2 koppeling geheel compleet kost Eur 1100.-
Het vervangen van een C4 koppeling kost 1250,- ( allereerste type C4 is iets duurder )

Betekent dus dat je om de tachtig km best 1 eurootje in je spaarvarken steekt om de reparatie direct te laten uitvoeren.

Doe daar de revisie van de motor bij vanaf 160.000 km en je weet dan wat je aan de kant moet leggen. :?
_________________________________________
La vie est nulle sans bulles.


26 maart 2005 11:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 Cabriolet C2
Bericht 
Met die laatste postings is alles nu wel duidelijk.
Prima technische uitleg.

Ik ben dus toe aan een complete vervanging van de koppeling, die niet met een gereviseerde, maar wel een "porsche kwaliteits" koppeling.

Thanx...
Peter Deleu


26 maart 2005 23:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.