Auteur |
Bericht |
rick007
|
Onderhoud 996 zelf doen ?
Hallo, Ik heb sinds een half jaar (met tevredenheid) een 996 uit '98 (al 20.000km mee gereden). Hiervoor had ik een 993, een 964, 911 3.2, daarvoor een 911 3.0 en daarvoor meerdere 944's en 924's. Tijdens mijn studententijd heb ik (echt veel) gesleuteld aan meerdere auto's van anderen, mijn eigen cabrioletjes en aan de 924 en 944's. Van de remmen, onderstel, laswerk tot en met gewoon onderhoud (bougietjes, filtertjes, olie etc). Nu ben ik al een behoorlijke tijd afgestudeerd als med.specalist en had ik jaren geen zin meer in sleutelen. Maar nu moesten de remmen incl schijven vervangen worden. En kreeg de ' sleutel-' kriebels. Via een vriend kreeg ik 2 voor- en 2 achterschijven en 4 remblokken set en slijtindicators voor 685,-. Ik was gister 0m 16:00 begonnen en om 20:00 waren wij klaar met het vervangen van de schijven en blokken. incl schoonmaken etcetc. Het enige wat tegenviel en dat ik wel slecht vond van Porsche om de pennen door de remblokken niet RVS te maken waardoor ik bij de voorkant eerst al het roest heb moeten los schuren... Voor de rest ging het supersnel en supermakkelijk. Gister dan ook goed ' geborreld' omdat wij 1000,- garage-loon-kosten in een paar uur hadden uitgespraard. Nu wil ik eigenlijk ook het normale onderhoud doen, zoals bougies, flters, olie etcetc. Maar 1) is het moeilijk? Want in eerste instantie kan je nergens bij en zie ik op ERSTE oogopslag de bougies niet eens. 2) waar kan ik een manual krijgen (of bestaat deze niet)? 3) Ik zag dat er ook software? te krijgen is voor foutmeldingen? 4) Ik denk dat ik nu opmerkingen krijg met " maar dan krijg je geen stempels in je boekje" etcetc en " dan wordt hij minder waard" etcetc. Dat vind ik niet erg, in principe. Ik vind het gewoon weer leuk (eens ECHT wat voor MIJZELF, en niet voor mijn werk, echtgenote(s) en kids...!!! Beter dan vissen.... ) ) Wie kan mij helpen met deze vragen...
|
08 sep 2010 12:12 |
|
|
rick007
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Ha, bedankt voor je tip. Maar met 'googlen' kwam ik er niet. Er komt zo ontzettend veel ' onbruikbare troep' naar boven als je 996, porsche onderhoud etcetc googled. Vandaar ik heel blij was met jou antwoord om meer gericht te zoeken. Karrera is dat het woord dat ik moet googlen? Of ook een forumlid? (met exploded views). Ook heb ik nu al (echt waar !!!!!!!!!!!!) bij 2 verschillende personen ' porsche 996 onderhoud boeken CD's ' besteld. En natuurlijk al vooraf betaald. Maar zoals je verwacht blijft mijn brievenbus leeg, de personen zijn niet meer bereikbaar en van mijn betaling/geld hebben zij waarschijnlijk al goed gezopen op een avond. Dus ik zocht ook wat betrouwbaars.
PS. De remmen zijn nu helemaal super. incl vet op de delen waar het hoort en mag! (hier had ik wel via dit forum de gebruiksaanwijzingen remmenwissel ' link' naar een engelse site voor gevonden)
|
08 sep 2010 13:32 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
hmm. vreemd.. site lijkt idd niet meer in de lucht.. ik heb nog wel ergens zijn tel nr, PB maar ff als je dat nr wil hebben..
|
08 sep 2010 14:12 |
|
|
rick007
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Vroeger kluste ik veel aan de 944 en op dat forum (forum 944) had je een aantal ' goeroe's ' bij elk kraakje, piepje en rateltje kende... Ik merk dat dit ook op dit forum is. Maar ook inclusief de ' klagers en afkrakers...'.
Maar het essentiele is nu om aan het sleutelen te beginnen, moet de P 996 op een brug, onderkappen eraf, etc om bougies te vervangen? Dat bij een plofblok dure onderdelen moeten worden aangeschaft en je veel geld betaald begrijp ik. Maar ik vind het wel interessant dat een beurt van een P996 incl bougies ruim 800,- euro kost. Waarvoor eigenlijk???? Kan iemand mij dat uitleggen ??? (ik zal het wel verkeerd hebben)
Want ik blijf me verbazen....Net als (schijf-/blok )remmen wissel overal/in elke niet offieciele P-garage toch gem.1700,- moet kosten terwijl je het in een paar uur met een glas whisky en gezelligheid zonder moeite voor 700,- klaar is.
|
08 sep 2010 14:59 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Hier vind je allerlei technische handleidingen voor bijna alle P's. http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
Laatst bijgewerkt door barolo op 08 sep 2010 15:15, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 sep 2010 15:02 |
|
|
rick007
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Bij een 'remmenboer' is de consumentenprijs 130,- per schijf voor en 60 euro voor de blokken (merk Bosch). Achter iets goedkoper. En dan weet ik niet wat je zou moeten betalen als bulk-inkoper. Bij een grote beurt van andere auto's vevangen zij meestal ook de dis.riem en ben je zo'n 500,- in de garage kwijt. Ik kan wel overwerken, declareren en zorgen dat een garage mijn P doet, maar ff met mijn handen werken vind ik ook wel leuk. Maar zelfs als med.specialsist verdien geen 1000,- netto per 4 uur. Of misschien moet ik toch een andere baan zoeken.... Een kleine beurt kost 400,- zonder bougies. Wat doen ze daar dan???? Dus wie kan mij vertellen waarom je 800,- betaald, zodat ik kan zeggen... " OOOOhhh, ja, daarvoor...OK !" . Maar het kan ook, dat iedereen die een 911 teveel geld heeft en het geen bal kan schelen. Maar dat lijkt mij toch niet, of wel???
|
08 sep 2010 15:33 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
U is med. specialist?
_________________________________________ oud is beter
|
08 sep 2010 15:36 |
|
|
rick007
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
yep. Proef ik daar enig sarcasme? Toen ik co-schappen KNO deed in het AMC, deed ik dat bij prof. Schouwenburg. Hij was tevens voorzitter van de ferrari club. Hij had/heeft er nog een aantal staan. incl de echt zeldzame. Hij sleutelt als een van de beste eraan. Ik ben toen een keer meegeweest naar de KNO-ferrari-club. Daar keken zij met een oude ' afgeschrven' endo-scoop in de motor, naar slijtage !!! Ook kwam hij vaan met zwarte handen naar de poli. Voor mij heeeeel inspirerend. Verder werkte ik met een dispuuts-studie maatje tijdens onze studie in een Citroen DS-garage. Ook heel lucratief.
En nu dus aan de echte P. Met echte vragen
|
08 sep 2010 15:46 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
was laatst bij een med .specialist ,wel 4 minuten binnen factuur € 150,00 dus het kan wel .Liet me overigens eerst een 1,5 uur later binnen komen op afspraak dan de bedoeling was .
|
08 sep 2010 15:46 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Ja maar jij straalt ook uit dat je geld teveel hebt
|
08 sep 2010 15:49 |
|
|
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Dr Wolf doet ook wat met pillen enzo
|
08 sep 2010 15:50 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
vreemd ,want ik probeer echt zoals jij over te komen
|
08 sep 2010 15:51 |
|
|
rick007
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
1) Van de zorgverzekeraar mag je maar een x aantal patienten per dag zien, dus die vlieger van 4 minuten a 150 euro gaat niet op.
2) hahaha. Heb ik net gehad. hahaha. Tja. Ik wilde de Porsche-manual printen maar de printer bleef steken bij pag 140. Ik ben toen met de printer bezig geweest, terwijl en patienten in de wachtkamer toen zaten en nu zitten te wachten.
Ik kan nu mijn echte identiteit natuurlijk niet verklappen.
Maar..... kan nu niemand de 800,- grote beurt prijs verklaren of is het iets magisch? En een omhoog gehouden vaste prijs???? Ik wil nog steeds " OOOOOOhhhh, daarvoor....", kunnen zeggen !!!!
|
08 sep 2010 15:56 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
is omdat je een porsche rijdt, en vlieger niet opgaan, nou ik kan prima klok kijken (was er niet voor mijn ogen) dus 4 min binnen ,praatje van lik mijn reet en weer buiten,daarna factuur € 150,00 Als ik hem laat zien betaal je "m dan ook ? De factuur perverse Ewout
Laatst bijgewerkt door Richard op 08 sep 2010 16:02, in totaal 1 keer bewerkt.
|
08 sep 2010 15:58 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Een grote beurt voor 800 euro, daar red ik het niet mee. Mijn Renault garage hanteert overigens hogere uurtarieven dan mijn P-specialist.
|
08 sep 2010 16:00 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Er lezen hier ook dames mee hè, denk je erom
|
08 sep 2010 16:01 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Voor iedere centimeter geven wij je een Euro.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
08 sep 2010 16:29 |
|
|
rick007
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
1) Nee, ik bedoel, artsen werken met een DBC systeem.(zeg maar diagnose-declareer-systeem) Je kan niet aan de zorgverzekeraar vertellen dat je 4 min per patient ziet en dan ook 15 patienten per uur behandeld etcetec. Je wordt per diagnose betaald.... en kan maar als specialist een paar patienten per uur zien. Dus heeft het vaak geen zin om pt 1 minuut, 2 of 30 minuten te zien. Je ziet eigenlijk gewoon een wandelende diagnose (volgens de zorgverzekeraar ) 2) Een grote beurt bij de Renault-garage is ook incl distr.snaar en kleppen stellen etcetc. 3) Maar ik begijp dus dat de meeste van jullie gewoon 800,- euro betalen voor alleen een paar bougies indraaien, olie, filtertjes erop en vloeistoffen controleren? En dan naar huis rijden en denken, " het koste wel 800,-, echt wel veel geld, maar...niet aan denken, niet aan denken, niet aan denken..."..." ah, vergeten , ik rij Porsche . En geld heb ik toch genoeg ". Begrijp t.
|
08 sep 2010 16:46 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
De olie waar flink aan verdiend wordt tikt meestal al aardig door op de factuur. Kleppen stellen kost ook serieus tijd (t/m de 993 meen ik). Dan ga je al hard. Standaard lijstje van een 996 afwerken voor EUR 800 lijkt mij absurd veel. Tarieven hier liggen denk ik wel iets hoger dan net over de grens, maar dan nog: http://www.mittelmotor.de/content/angebote/activenews_view.asp?articleID=3Ik rij altijd met MobilS 10W40. Ik heb vorig jaar ontdekt dat kwikfit bij mij om de hoek die olie standaard op vat heeft. Zij hebben een vaste prijs voor "olieverversen + filter voor een 6 cilinder" van EUR 69. Filter moeten ze altijd even vooraf bestellen. Da's geen verkeerde deal voor 12 liter olie kan ik je zeggen. En die jongens kunnen ook de vulplug losdraaien en weer vastdraaien, zonder Porsche logo op de muur. Voor de rest vind ik zelf sleutelen ook gewoon leuk; zeker na een dag of een week werken met je kop. Naast mensen die Porsche rijden omdat ze geld zat hebben daarvoor, zijn er ook rijders die hard gespaard hebben om een goeie te kopen; en vervolgens de handen uit de mouwen moeten steken om hem te kunnen rijden en goed te houden. Als ik alles had moeten laten doen wat ik de afgelopen jaren zelf heb gedaan, was mij niet gelukt. Gaat ook vaak om kleine dingen; dan is het voor mij een groot verschil of ik een avondje sleutel (met veel plezier) of weer een paar honderd Euro moet aftikken.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 sep 2010 17:03 |
|
|
marco angelo
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
onderhoud is best zelf te doen leuk trouwens ook mits er niks kapot gaat, olie bougies filters bobines multiriem is allemaal best te doen gebruik wel mobil1 olie voor je 996 alles een stuk goedkoper dan de dealer, alleen uitlezen wordt wat moeilijker(dealer/specialist) als de remmerij al zo makkelijk ging waarom niet, vast wel iets op internet te vinden over onderhoud/onderhoudsbeurt een vinkje zetten omdat je stadslicht werkt kun je zelf ook, heb trouwens nogal eens last van een loopneus heb je een een advies? succes
_________________________________________ later is nu
|
08 sep 2010 17:22 |
|
|
Paulie
Ex: 986 3.2S TiptronicRandstad
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Wat ik merk is dat je best een verschil ziet in uurloon van een monteur in gebieden binnen Nederland...bijvoorbeeld het is veel goedkoper ergens in Oss dan in de Randstad.
Dingen zelf doe, ben ik volledig voor. Het kan alleen (persoonlijke mening) een probleem opleveren bij het verkoop. Mensen kopen liever een met gestempeld boekje dan dat je verteld dat je alles zelf hebt gedaan, ontdanks dat waarschijnlijk dezelfde kwaliteit heeft.
|
08 sep 2010 17:29 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
| | | | rick007 schreef: 1) Nee, ik bedoel, artsen werken met een DBC systeem.(zeg maar diagnose-declareer-systeem) Je kan niet aan de zorgverzekeraar vertellen dat je 4 min per patient ziet en dan ook 15 patienten per uur behandeld etcetec. Je wordt per diagnose betaald.... en kan maar als specialist een paar patienten per uur zien. Dus heeft het vaak geen zin om pt 1 minuut, 2 of 30 minuten te zien. Je ziet eigenlijk gewoon een wandelende diagnose (volgens de zorgverzekeraar ) . En geld heb ik toch genoeg ". Begrijp t. | | | | |
ik constateer alleen maar ( en betaal) ook geld zat
|
08 sep 2010 17:33 |
|
|
rick007
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Ik had ook rondjes gebeld en mij 'haarfijn' laten uitleggen wat alles kost. Ik denk dat ik geen namen mag noemen. Maar info van dicht bij Amsterdam van 3 niet officiele P-garages, 1 uit Brabant, 1 iuit Zeeland, 1 uit Utrecht en nog een paar.... Alle vroegen zij voor de remmerij rond de 1700,- euro. (vandaar dat ikzelf ff 1000,- uitspaarde...)
Mijn vraag, is dus niet het afzeiken van niet officiele P-garages. Als sommige mensen geld aan die mannen/monteurs (voor hun 'vakmansoog' van het kijken naar ruitenwisservloeistof en brandend dimlicht etc) willen geven is hun keuze.
Ik heb een 'rondje' gebeld en naar de prijzen gevraagd van groot onderhoud. (zie ook sommige websites) van de P996 (dezze heeft geen kleppenstelling nodig ook geen d-riem) Deze prijzen varieerde van 700,- tot 900,-. Wat zij ervoor deden waren 1) storingen uitlezen (en setje montern twv 130 ero te weten --> 2) bougies vervangen 3) olie-, lucht en interieurfilter vervangen 4) en olie verversen. (en ruiterwisserbladen en vloeistoffen bekijken etc). Dus....Ik denk dat het stempeltje aan het einde dus ongeveer zo'n 300,- euro waard is.
HULPVRAAG aan forumleden JULLIE: moet de motor dan worden uitgebouwd (dat he zoveel kost) voor bougiewissel?????
|
08 sep 2010 18:33 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
| | | | rick007 schreef: 3) Maar ik begijp dus dat de meeste van jullie gewoon 800,- euro betalen voor alleen een paar bougies indraaien, olie, filtertjes erop en vloeistoffen controleren? En dan naar huis rijden en denken, " het koste wel 800,-, echt wel veel geld, maar...niet aan denken, niet aan denken, niet aan denken..."..." ah, vergeten , ik rij Porsche . En geld heb ik toch genoeg ". | | | | |
Dat heb je snel door. Het maakt niemand hier een reet uit wat het kost. Alleen jou. Wat wil je nou horen? Ja, als je zelf het onderhoud kan doen is dat goedkoper dan als je dat bij een specialist laat doen. Je krijgt alleen geen factuur en geen stempeltje in je boekje. Onderhoudshistorie is dus niet meer naspeurbaar. Ik zou niet snel een auto kopen waarvan de eigenaar zegt 'het onderhoud altijd zelf uitgevoerd te hebben'. Hoewel een akk wel iets van die angst zal wegnemen. Als je zelf je tuin winterklaar maakt ben je goedkoper uit dan dat door een tuinman te laten doen. Evenals je goedkoper uit bent als je je hele huis van buiten zelf schildert ipv een schildersbedrijf te vragen dat voor je te doen. Ik ben geen goede schilder. Als ik mijn eigen huis schilder doe ik daar langer over dan een echte schilder. Het eindresultaat wordt lang niet zo mooi. Ik heb de goede gereedschappen niet. Oja, en ik vind het k*twerk. Dus kies ik ervoor om het een ander te laten doen. Dus een beetje snelle conclusie en niet echt een vriendelijke. Als je de prijsopgave te hoog vindt, zou ik gewoon vragen waar dat bedrag op gebaseerd is. Een beetje specialist zal je dat gewoon kunnen aangeven. En als je het dan nog te duur vindt, moet je het gewoon lekker zelf doen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 sep 2010 18:52 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Onderhoud 996 zelf doen ?
Ik ben op zich ook wel aanhanger van volhouden van de onderhoudshistorie met stempels van specialisten. Met name dan voor de grote beurten. Maar de jaarlijkse oliewissel: het is belangrijker DAT het gebeurt dan bij wie. Ik vul 'm wel in in het boekje; heb ook een mooi stempeltje "Porsche Service Heemstede", dat ben ik zelf dus Ik maak ook netjes een overzicht wat ik gedaan/gewisseld heb met datum en km stand. In feite een soort factuur zonder bedrag voor zelf verrichte werkzaamheden voor het dossier van de auto. Ik merk ook dat ik die stempels steeds minder belangrijk ga vinden. Ik heb de auto al 11 jaar en denk m m nog heel lang te houden. Dan is het voor mij alleen maar belangrijk dat ik zelf weet dattie technisch goed is. Uiteindelijk gaat het er bij een oudere auto met heel veel kilometers vooral om hoe hij er werkelijk bij staat (aankoopkeuring zegt dan meer dan een beurt van 15 jaar en 175.000 km geleden). @ Rick en Horn: ik vind hoe dat ook dat een prijs die je betaalt een redelijke relatie mag hebben tot wat er voor gedaan wordt (kostprijs + redelijke marge). Ga voor de grap maar eens rekenen wat de vaste lasten zijn van een pand, personeel, balie-poezen & het hele circus daaromheen. Maak dan eens een schatting van het aantal auto's dat er per maand door de shop heen gaat en deel dat maar eens op elkaar. Dan ga je je denk ik bijna afvragen hoe ze het voor EUR 800 kunnen doen. In een restaurant betaal je ook niet voor de 200ml water, maar voor degene die het bij je tafel komt brengen.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 sep 2010 18:53 |
|
|