Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:21

Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
993 of 996: wat is wijsheid? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
provincie utrecht
Bericht Re: 993 of 996: wat is wijsheid?
@Ewout

moet je bij Hessing kijken

http://hessing.awdvoorraad.nl/s5b8c0da9 ... tml?page=0

>10 occassions met nog geen 100km op de teller :!:

staat toevallig ook een P bij

http://hessing.awdvoorraad.nl/s5b8c0da9 ... id=2484774

niet mijn smaak, maar ik heb er al een :mrgreen:

21 aug 2010 14:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
gast schreef:
maar toch zonde langs de andere kant voor zo'n mooie auto imho.

Waarom, lekker 3 jaar rijden en weer verkopen of inruilen :wink: Wat zal je afschrijven? 3-4 k per jaar plus onderhoud?

21 aug 2010 14:55
Profiel
PorscheForum Rakker
911 991.2 Carrera 2018 Ex. 911 991 Carrera 4S Coupe PDK 2013 Ex. Cayenne 3.0 V6 diesel 2012 Ex. 911 (996) 3,4 C2 1998 Ex. Boxster 2.5 1997
Leerdam
thomas993 schreef:
overigens je bijtelling kan nooit meer zijn dan je werkelijke kosten, check met je accountant:idea:

Eh, watte???

21 aug 2010 23:30
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Mijn accountant zegt hetzelfde, dus dat is geen broodje aap.
Ik heb de mijne ook "op de zaak".
Dit geldt volgens mij overigens alleen voor auto's ouder dan 15 jaar :wink:

22 aug 2010 7:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Diverse Porsche's
Steenwijk
..... schreef:
wil graag een 911 gaan rijden voor dagelijks gebruik. Dit betekent dat ik rond 30.000 km per jaar rijd. Een 993 uit 1995 kan ik zakelijk rijden, met bijtelling over de waarde in het economisch verkeer, waardoor ik alle kosten in de zaak kan nemen.
Een 996 moet ik privé rijden, omdat anders de bijtelling te hoog is. Ik heb niet direct een voorkeur voor een 993 of voor een 996. Ik wil dus voornamelijk kiezen op basis van prijs. De aanschafprijs is vergelijkbaar, dus de lopende kosten zijn voor mij belangrijk.
Kan iemand mij vertellen of rijden met een 993 duurder is dan met een 996? Heeft een 993 meer onderhoud nodig of juist niet? Schrijft een 996 meer af?

Een Porsche koop je omdat je al jaren lang helemaal gek bent van het geluid van de motor, het waanzinnige model, het merk en zijn indrukwekkende geschiedenis, Je leest alles over zijn indrukwekkende wegligging en weet uit boeken alles over zijn techniek en prestaties. Je ligt zwetend te woelen omdat je nog nooit een 911 gereden hebt en zo graag wilt weten hoe het voelt om met een auto te knallen waarmee je zo verschrikkelijk hard over een landweggetje kunt gaan, je hebt al jaren geoefend met je opgevoerde kever of Kadett en wilt nu gewoon meer. Die 911 moet er gewoon komen, koste wat het kost....

Tja, tijden veranderen.

Zodra je economisch moet afwegen welke Porsche je het beste kunt kopen, koop je een Porsche niet meer om redenen die er werkelijk toe doen....

.

22 aug 2010 9:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Gevalletje van klok en klepel bij jullie adviseurs, vrees ik, Thomas en Ewout.

Indien het voordeel van het privegebruik meer dan 25% van de catalogusprijs
(cq. 35% van de economische waarde) is, dienen de werkelijke kosten bijgeteld te worden.

Zie hier op de site van de Belastingdienst
De belastingdienst schreef:
Hoe wordt de bijtelling berekend?
De bijtelling is het voordeel dat u hebt van het privégebruik van de auto van de werkgever. Uw werkgever berekent het voordeel van het privégebruik over de catalogusprijs van de auto. Het voordeel is ten minste 25% van deze catalogusprijs. Als het voordeel van het privégebruik meer is dan 25% van de catalogusprijs, dan moet de werkgever uitgaan van het werkelijke voordeel.

thomas993 schreef:
overigens je bijtelling kan nooit meer zijn dan je werkelijke kosten, check met je accountant :idea:

Ewout schreef:
Mijn accountant zegt hetzelfde, dus dat is geen broodje aap.
Ik heb de mijne ook "op de zaak".
Dit geldt volgens mij overigens alleen voor auto's ouder dan 15 jaar :wink:

22 aug 2010 9:43
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
Beste Paulus wat jij stelt is andersom als de werkelijke kosten hoger zijn. Overigens de verlaagde bijtelling, is alleen van toepassing op ondernemers voor winstberekening; voor de BTW afdracht, moet wel 12/20 of 25% zijn afhankelijk vd bijtellingscategorie :!:, complexe materie, dus e.e.a. onder voorbehoud, als je een naheffingsaanslag krijgt van een enkele tienduizenden ben ik niet thuis :mrgreen:

voor ondernemers geldt eenzelfde regeling, alleen wordt de bijtelling hier in mindering gebracht op de aftrek van kosten van de auto op de fiscale winst. Zijn de werkelijke kosten van de auto (inclusief afschrijving) lager dan de bijtelling, dan mag de ondernemer de bijtelling van de auto beperken tot het totaal van de werkelijke kosten van de auto. Voor de BTW geldt een correctie op de vooraftrek van BTW wegens privé-gebruik auto ad 12% * 25% * de cataloguswaarde incl. BTW en BPM.

Overigens ik sluit me geheel aan met Erwin een Porsche hoor je meer te kopen met je hart als met je rekenmachine, je raakt enthousiast van een bepaald model, zie de discussie tussen gast en Wolf die zullen het wel nooit eens worden. Wat ik overigens wel begrijp, zelf heb ik, zowel een oudere (930) als nieuw gehad (997), nu 993 - middle of the road, ben weegschaal kan moeilijk kiezen.

22 aug 2010 10:54
Profiel
M140i
Renntech schreef:
Een Porsche koop je omdat je al jaren lang helemaal gek bent van het geluid van de motor, het waanzinnige model, het merk en zijn indrukwekkende geschiedenis, Je leest alles over zijn indrukwekkende wegligging en weet uit boeken alles over zijn techniek en prestaties. Je ligt zwetend te woelen omdat je nog nooit een 911 gereden hebt en zo graag wilt weten hoe het voelt om met een auto te knallen waarmee je zo verschrikkelijk hard over een landweggetje kunt gaan, je hebt al jaren geoefend met je opgevoerde kever of Kadett en wilt nu gewoon meer. Die 911 moet er gewoon komen, koste wat het kost....

Tja, tijden veranderen.

Zodra je economisch moet afwegen welke Porsche je het beste kunt kopen, koop je een Porsche niet meer om redenen die er werkelijk toe doen....
.

Ik vind het nogal suggestief, alsof de topicstarter geen Porsche liefhebber is omdat hij de kosten van de auto belangrijk vindt bij het maken van een keuze. Misschien zijn zijn belangrijkste aankoopoverwegingen wel dat hij al jaren lang helemaal gek is van het geluid van de motor, het waanzinnige model, het merk en zijn indrukwekkende geschiedenis. Wellicht heeft hij alles gelezen over de indrukwekkende wegligging en weet hij uit boeken alles over zijn techniek en prestaties. Maar met al deze punten komt hij er uiteindelijk toch niet uit of het een 993 moet worden of een 996. Hij vindt misschien het design van de 993 nét iets mooier, maar aan de andere kant spreekt bijvoorbeeld de wegligging van de 996 hem nét iets meer aan. Kortom, in zijn liefhebberij kan hij gewoon geen keuze maken. Waarom zouden dan de kosten niet relevant mogen zijn? Op grond van alle andere (emotionele) overwegingen is het immers een ex aequo. Zeker als het een daily driver is, is het kostenaspect niet te verwaarlozen. Overigens, je kunt je afvragen of iemand die zijn Porsche inzet als daily driver met 30.000km per jaar niet juist een groot hart heeft voor Porsche. Hoeveel 'echte' Porsche enthousiasten moeten er immers niet aan dénken om hun Porsche iedere dag in te zetten omdat dan de maandelijkse kosten veel te hoog zouden worden? Dergelijke echte liefhebbers hebben als daily driver dan bijvoorbeeld een Honda Civic Hybrid, of een Nissan Qashqai diesel :roll: Dat zijn de échte liefhebbers Afbeelding :wink:

Laatst bijgewerkt door erwin996 op 23 aug 2010 10:29, in totaal 1 keer bewerkt.

22 aug 2010 12:26
Profiel
PorscheForum Rookie
Ben op zoek naar een 996, 993, 987 of cayman
@Erwin996 :res:

Ben het helemaal met je eens, we hebben niet allemaal de staatsloterij gewonnen, sommigen van ons (waaronder ikzelf) hebben jaren alleen maar kunnen dromen van een Porsche en hebben nu eindelijk het geld bij elkaar gespaard om er 1 te kopen en te onderhouden.

Het is makkelijk praten als je een geldboom in je tuin hebt staan, maar de meesten moeten er keihard voor sparen om hun droom te verwezenlijken. En ja, dan zal je keuze ook te maken hebben met je financiele plaatje. Elke Porsche heeft zijn charme en dan is het soms niet anders om je keuze af te laten hangen van de hoogte van de onderhoudskosten. De echte Porscheliefhebber is dus niet altijd iemand met een oneindige bankrekening. De Porsche is er niet voor de vermogende mens, maar voor de liefhebber.

22 aug 2010 12:39
Profiel
PorscheForum Rakker
ex boxster
Ik zou ook een 993 nemen, rij een boxster maar de 993 is naar mijn mening de uber Porsche.

22 aug 2010 13:00
Profiel
PorscheForum Rakker
provincie utrecht
+1 :res: :res: :res:

22 aug 2010 15:54
Profiel
PorscheForum Rakker
996
Brabant
"Overigens, je kunt je afvragen of iemand die zijn Porsche inzet als daily driver met 30.000km per jaar niet juist een groot hart heeft voor Porsche."

ik doe dat dus wel
elke dag genieten , maar dan met een 996

22 aug 2010 16:55
Profiel
‘64 Kever
erwin996 schreef:
Hoeveel 'echte' Porsche enthousiasten moeten er immers niet aan dénken om hun Porsche iedere dag in te zetten omdat dan de maandelijkse kosten veel te hoog zouden worden? Dergelijke echte liefhebbers hebben als daily driver dan een Honda Civic Hybrid, of een Nissan Qashqai diesel :roll: Dat zijn de échte liefhebbers :cheesy: :wink:

Kijk, DIE mensen snap ik dus niet... Ken er inderdaad wel een aantal hoor, daar niet van... Ik wil elke keer als ik de auto stap plezier hebben, vandaar een 1-serie met M-onderstel (ja ja, kom maar, een dieseltje ja)... De 356 is voor leuke ritjes in het weekend, maar ik kan het me simpelweg niet veroorloven om deze dagelijks te rijden. Dat zou bijvoorbeeld wel kunnen met een Boxster, maar dan past het design weer niet in mijn hoofd. Met andere woorden, liefhebbers zijn er in vele soorten en maten. Maar snap de opmerking van Erwin (Renntech) wel hoor :cheesy:

On topic, denk dat de running costs van een 993 tov. 996 elkaar niet veel zullen maken. 993 schrijft relatief minder af, 996 zal misschien iets zuiniger zijn/minder onderhoud hebben. 993 is in principe op dagwaarde bijtelling te rijden, 996 vanaf volgend jaar (hmmm, en dan zo'n ding van 23k *nice* )...

22 aug 2010 18:42
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
provincie utrecht
dagelijks geniet ik van mijn 993
en veel medeweggebruikers denk ik ook -- leuk hoe vaak de :thumleft: omhoog gaat. :drive:

22 aug 2010 19:00
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
paar keer per week in de 3.2
en 3K in de zomer
prima.

22 aug 2010 20:02
Profiel
PorscheForum Rakker
geen 996 Carrera Cabrio meer
Ik heb nu sinds april een 1999 996 C2 cabrio, en ik ben erg blij met mijn aanschaf. Als dagelijkse auto rij ik discovery 3.
De 996 is echt een leuke budgetauto; als je zoekt koop je er één waar de historie niet compleet van is, dan koop je hem voor erg weinig geld. Alleen als de motor ploft wordt hij wat duurder, maar rij ik nog steeds goedkoper dan in een nieuw golfje. Voor een kleine 10000 euro heb je in Duitsland een gereviseerde gemodificeerde motor met meer inhoud en meer PK's die waarschijnlijk nooit meer ploft. Verzekering tot 20000km per jaar kost me 15 euro per maand. Eigenlijk is het een vrij eenvoudige auto en onderhoud is prima zelf te doen als je een beetje handig bent. Ik gebruik originele onderdelen (wel gekocht via internet) en een beurtje kost dan al naar gelang hoe uitgebreid je hem doet tussen de 125 en 250 euro.
Hij is nog zuinig ook, sinds ik hem heb heb ik gemiddeld 1 op 9 gereden, inclusief af en toe een speelkwartiertje.
Alleen van de winter laat ik hem denk ik binnen staan, want ik wil hem wel netjes houden.

Laatst bijgewerkt door stobbie op 14 okt 2016 17:38, in totaal 1 keer bewerkt.

29 aug 2010 0:11
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Ik zou naast de 993 of 996 een Utonormalverbraucher-modelletje kopen en daar je zakelijke km-s mee rijden.

29 aug 2010 0:16
Profiel
PorscheForum Rakker
provincie utrecht
terugkomend op de eigenlijke vraag:
Citaat:
Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

genieten van je porsche!

29 aug 2010 12:29
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
leest de topicstarter nog mee?
In elk geval: ik zou sowieso serieus nagaan of de 911 de juiste keuze is als dagelijks vervoer (zoals door Wolf al aangehaald). Dat kan zeker, maar het betekent, in mijn ogen dan, oppraktisch gebied wel compromissen sluiten. In de stromende regen een pakket inladen, of een 3e/4e passagier, is in een 4 of 5 deurs auto nu eenmaal handiger. Maar of je die compromissen vervelend dan wel overbrugbaar vindt, is natuurlijk een persoonlijke afweging.
Dan de financiele keuze 993 vs. 996. Bijtelling op een 993 komt denk ik neer op 35% van bijvoorbeeld E 32.000 (je wilt tenslotte een behoorlijk goed exemplaar aanschaffen, dus dit lijkt mij een minimum bedrag), ofwel E 11.200 bijtelling per jaar.
Voor een 996 ga je uit van de aanschafwaarde. Helemaal kaal zat je bij de 996 al aan 103.000, dus uitgaan van 120.000 is niet onrealistisch (bij je zoektocht wordt de oorspronkelijke aanschafwaarde ook extra belangrijk: hoe meer opties, hoe leuker, maar tegelijk ook, hoe duurder helaas). De bijtelling wordt nu dus 30.000. Het bruto verschil in bijtelling is dus maar liefst 18.800 in dit voorbeeld, wat volgens mij op ca. 8.500,- per jaar aan extra kosten voor de 996 t.o.v. de 993 komt. Ik denk dat je die kosten niet zult kunnen compenseren me onderhoud dan wel afschrijving, ervan uitgaande dat je een goede 993 of 996 aanschaft.

Maar allereerst blijft staan, dat je moet bepalen of beide auto's je autohart in vlam zullen zetten, dus een proefrit in beide modellen zou de volgende stap moeten zijn.
Veel succes met de keuze!

29 aug 2010 12:51
Profiel
PorscheForum Rookie
Bedankt voor alle tips! Ik ga voor de 993. Heb een hele mooie zien staan bij Folimex in Echt. Daar staat een 993 uit 1994, waarvan ik de BTW kan verrekenen. Redelijk uniek voor een auto van 16 jaar oud. Enige minpunt is de zilvergrijze kleur, hou zelf meer van zwart. Hebben jullie nog goede onderhoudsadressen in de buurt van Haarlem/Amsterdam?

29 aug 2010 21:39
Profiel
klikkerdeklik......btw mooie 993 :thumleft:

29 aug 2010 21:45
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Joost993 schreef:
Heb zelf mijn 993 in de verkoop dus eigenlijk zou ik je een 993 moet aanraden :wink:. Zou zelf geen enkele 911 dagelijks willen rijden maar als het zou moeten zou ik voor de 996 gaan die is een stuk minder spartaans als een 993 maar ook een stuk minder mooi maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wat onderhoud aangaat is een 996 goedkoper maar zou bij een 996 wel altijd porsche garantie willen hebben ivm motorschade en dat kost jaarlijks ook een behoorlijke cent en of de 996 dan nog goedkoper is in onderhoud waag ik te betwijfelen. Een 993 is wel een erg waardevaste auto.

Gewoon in beide gaan rijden en zelf de keuze maken.

Wat kost het onderhoud van een 996 op jaarbasis dan (bv over een periode van 5 jaar)?

29 aug 2010 23:37
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
kan oplopen tot zo'n 25K :mrgreen:

30 aug 2010 7:42
Profiel
Rolandd schreef:
Ik ga voor de 993. Heb een hele mooie zien staan bij Folimex in Echt.

En?....Rij je al?... :wink:

11 sep 2010 23:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Wat wolf heel misschien bedoelt is dit overzicht van facturen van een onlangs verkochte 996 caab

11 sep 2010 23:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende