Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)
Beste mede-forumleden,
Zoals sommige van jullie misschien wel weten heb ik precies een jaar geleden (op een paar dagen na) een 996 gekocht . Op wat storingen na in de lambda sonda's na leek alles gedurende de garantietermijn (half jaar) goed te gaan.
En toen kwam het.......een opsomming van de kosten voor 17.000 km (sorry mensen geen plof-plof-plof
):
[*]nieuwe remblokken en schijven, achter nieuwe banden. Vatten we sportief op, valt onder gewone gebruik/slijtage, kosten: 1350 euro
[*]radiator rechtsvoor vervangen na lekkage. Kan gebeuren, zal wel een steentje doorgegaan zijn, kosten: 1200 euro
Vandaag de auto gebracht naar PCG voor een kleine onderhoudsbeurt en APK, krijg ik zojuist een telefoontje van ze waar je nu niet bepaald vrolijk van wordt
Een klein overzicht van de kosten (vergeef me voor de leken aanduidingen):
[*] klein onderhoud: 415 euro
[*] remvloeistof vervangen: 199 euro
[*] nieuwe brandstoffilter: 128 euro
[*] geperforeerde remschijf gaatjes uitboren: 62 euro
[*] "parafan-bak" (geen idee hoe ik het schrijf) probleem: 75 euro
[*] wiellagers voor: 524 euro
[*] speling in stabilisator stang achter: 40 euro
[*] speling in draagarm constructies rondom !!: +/- 3000 euro
[*] kleine olielekkage tussen vers.bak en motor: hoeft nog niet aangepakt te worden;
[*] banden voor moeten vervangen worden (ik twijfel eraan): 528 euro
[*] radiator fan relais kapot: 170 euro
[*] apk: 11 euro RDW registratiekosten
[*] er zit weer/nog een storing in de lambda-sonde's, TC/ABS lampjes gaan soms aan.
Totaal, inclusief arbeidskosten: 6650 euro.
Neem in overweging dat:
[*] Ik de auto nog geen jaar heb gehad;
[*] ik voor +/- 10.000 euro aan kosten ga hebben (deel slijtage, grootste deel na half jaar garantie). Jaarlijkse onderhoudskosten komen zo wel op 15.000 euro uit buiten de slijtage om.
[*] de auto van iemand van PCT zelf is geweest;
[*] ik er 34k (na inruil audi a3) voor heb betaald;
[*] de auto tijdens de garantie periode 2x is terug geweest voor de lambda storing (die er dus nog inzit);
[*] de kleine olielekkage ook al bestond toen ik hem kocht, maar bij "oplevering" opgelost zou zijn (ik twijfel nu dus of ze er wel iets aan hebben gedaan).
Uiteraard begrijp ik dat een Porsche rijden kosten met zich meebrengt en daar heb ik nooit moeilijk over gedaan. Een budget van 5000 euro per jaar leek me redelijk. Nu zit ik buiten de gebruikelijke slijtage onderdelen op minstens het dubbele (per jaar). Daarnaast heb ik veel geld betaald voor mijn 996, zodat ik er redelijk zeker van kon zijn dat er niet een had uit de onderkant van de markt. De lol begint er zo wel een beetje vanaf te raken eerlijk gezegd.
Morgen krijg ik een opgave van PCG wat de kosten zijn om hem alleen door de APK te trekken, al doe ik liever niet alleen het 'noodzakelijke onderhoud'.
Na dit epistel wat vraagjes voor jullie:
[*] Vinden jullie dit soort kosten binnen een jaar 'normaal' en moet ik niet zeiken?
[*] Zouden jullie nog iets proberen te regelen met PCT?
[*] Moet ik dealer onderhoud voor een 996 uit eind 1998 misschien wel helemaal niet meer bij een dealer laten doen maar bij een specialist (ervan uitgaande dat die goedkoper zijn);
[*] iemand in de markt voor een mooie 996
?
Ben benieuwd naar jullie ongezouten meningen
Thx!
Viaa