Auteur |
Bericht |
P'Sam
ex. 996 C2Antwerpen (België)
|
Upgrade 911SC 3.0 motor?
Hoi, Ben met mijn 911 SC 3.0 project bezig, nu wou ik mn kleppe stellen en merkte ik op dat 1 cilinderkopbout is afgebroken (uit zichzelf)... Nu moet hij gedeeltelijk open en wou ik even informeren welke peformance upgrades er allemaal mogelijk zijn voor zoon motor. Bestaan er grotere cilinders of dergelijke, het moet geen race blok worden maar nu hij toch open moet zou ik er graag misschien wat meer power uit halen. Weet niet of dit mogelijk is, daarom even horen bij jullie Alvast Bedankt! Groeten, Sam
|
10 sep 2010 12:55 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Hoi, jippie van die kopbout, bekende kwaal. Upgrades. Alles kan als je maar betaalt Kijk een sop pelicanparts.com, yanks zijn dol opo motoren upgraden. Heel veel info.
_________________________________________ oud is beter
|
10 sep 2010 13:00 |
|
|
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Hi Sam,
Mijn sc uit 1981, is een aantal jaren geleden, gereviseerd(bij een van de vorige eigenaren.) Ik heb bij mijn auto een hele map met historie, waarvan ook de revisie(lees upgrade). Mijn 3.0 blok, is toen o.a. voorzien van overmaatse zuigers (3.2 type), vliegwiel is afgedraaid, andere koppen (nokkenassen/kleppen), en hydraulische kettingspanners gemonteerd.
Volgens de vorige eigenaar moet er nu zo'n 230 pk(i.p.v. 204) uitkomen. Binnenkort moet ik nog wat maintenance doen, en daarna wil een keer bij Speedcenter Geldermalsen langs , om het exacte vermogen/koppel etc eens te laten meten, en alles weer eens super af te laten stellen.Qua topsnelheid loopt hij momenteel 257 (echte !!)km/h
Momenteel ben ik in Australie aan het werk, maar bij terugkomst in NL(22 okt), wil ik wel eens voor je in de map met historie duiken, wat er allemaal exact aan mijn Sc is gedaan(motorisch)
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Grtz. Wout
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
|
10 sep 2010 13:41 |
|
|
P'Sam
ex. 996 C2Antwerpen (België)
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Oh mooi, dank je! Kost idd wat allemaal.
Weet iemand of cilinders en pistons passen van een 3.3Turbo of ander gelijkaardig blok? Of is dit niet aan te raden?
|
10 sep 2010 15:10 |
|
|
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
[quote="P'Sam"]Oh mooi, dank je! Kost idd wat allemaal. Maar dan heb je wel wat !!
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Laatst bijgewerkt door Sandman op 10 sep 2010 15:22, in totaal 1 keer bewerkt.
|
10 sep 2010 15:14 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Dit boek moet je, volgens mij, eerst eens lezen/aanschaffen: http://www.101projects.com/911-Rebuild/index.htm
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
10 sep 2010 15:16 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Of overweeg om er een 3.2 in te hangen; zijn technisch beter. Van Kessel had er onlangs 2 staan (of liggen)..
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
11 sep 2010 16:33 |
|
|
P'Sam
ex. 996 C2Antwerpen (België)
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Ja wil ik eventueel ook wel doen, enkel weet ik niet goed wat er juist allemaal moet aangepast worden? Kabelboom en computer al zeker maar moeten de tellers etc.. ook niet anders?
|
13 sep 2010 20:18 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Zonder onnozel te willen klinken: investeer in een rijcursus om die porsche 90% van zijn kunnen te leren rijden. Leer op Spa/zolder en rondje na rondje na rondje en ik garandeer je dat de limitaties van een "standaard" hoger zijn dan jij denkt. Als met zoveel zaken: cornerweighting, geo afgesteld, verse bilsteins, michelin sport cups, adequate brake cooling, dot 5 super blue racing fluid, kleppen stellen, koppeling in orde, netjes onderhoud uitgevoerd, goede gearbox bushes/olie/afstelling en leren rijen met het kreng . Hebt helemaal geen 3.2/3.3 of whatever nodig- in effect: loose weight rather than increase power. Als Colin Chapman altijd sprak: "add lightness". Bert
_________________________________________ http://911carrera3.com Registrar for the Carrera 3.o and Turbo 3.o worldwide register
|
13 sep 2010 23:22 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Enig idee wat zo´n blok op zou moeten brengen?
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
13 sep 2010 23:25 |
|
|
P'Sam
ex. 996 C2Antwerpen (België)
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Weet iemand wat er precies allemaal aangepast moet worden bij het plaatsen van een 3.2 blok in 911sc 3.0?
|
15 sep 2010 19:41 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Nee. Maar ik zou dan wel een 84-86 blok zoeken met 915 bak. Is ook beter
_________________________________________ oud is beter
|
15 sep 2010 19:44 |
|
|
mayonaise
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
3.3 potten monteren is niet zo interessant, die zijn 97 mm en dan passen je koppen niet meer.. Je kan ze uiteraard onderhanden nemen, maar dat kost ook weer geld Bovendien zit je dan nog altijd maar op ongeveer een 3.1. want je zit met de korte slag krukas uit een 3.0.. Ok je 3.1 kan dan iets hogere toeren trekken dan een C3.2.. Maar is dat wel iets(niet eens zo spectaculaar veel meer) waar je gelukkig van zou worden... voor 95% van de gevallen is het antwoord , nee. En al helemaal niet als je de standaard nokkenassen houdt... Dus weer kosten, nieuwe nokkenas die je moet inslijten met nieuwe tuimelaars om pitting te vermijden...
Wat je ook doet, als je in het binnenwerk gaat lopen stukken wisselen, zijn er weinig goedkope, standalone bolt on upgrades.. Het hangt allemaal heel nauw samen.
Heb je al een SSI uitlaat? Zit je nog op CIS injectie?
Dat lijken me eerder de vanzelfsprekende punten om een 3.0 SC kost effectief op te kietelen.
|
16 sep 2010 13:21 |
|
|
924carreragt
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)Stekene; België
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Hallo, cilinders van 3,3 turbo brengt niets op, compressie veel te laag en niet aangepast voor gewone atmosferische motor. Zoals eerder gezegd is de krukas van de 3.0 niet hetzelfde als van de 3.2 en turbo. Beter je motor goed laten reviseren, krukas ook laten uitwegen, vliegwiel en dergelijke... kost eurootjes... maar elke pk winst kost veel geld. Als je je motorblok standaard houdt dan toch is kijken naar je uitlaatsysteem, SSI plaatsen, en ook de inlaat, carburators PMO... Andere nokkenassen en indien niet mogelijk de standaard nokkenassen maar met aangepaste timing... En zoals eerder gezegd: gewicht is de goedkoopste pk winst. Heb je ook een pb gestuurd. Groet
_________________________________________ Robbie
RP Carrepair www.rpcarrepair.be voor alle onderhoud aan uw Porsche
|
16 sep 2010 13:56 |
|
|
mayonaise
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
klopt, maar je kan ook custom 3.3 zuigers monteren zoals ik van plan ben op mijn 2.9...kost niet zoveel meer als je toch een set moet kopen, en dan kies je de compressie gewoon.
|
16 sep 2010 14:15 |
|
|
P'Sam
ex. 996 C2Antwerpen (België)
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik zal waarschijnlijk hem gewoon reviseren en dan eens kijken achter ssi uitlaat.
@mayonaise, Heb gewoon de originele injectie nog. Zijn hier ook varianten in dan of wat bedoel je juist?
Groeten, Sam
|
17 sep 2010 10:56 |
|
|
mayonaise
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Wel die jetronic van de fabriek was een lomp systeem bedoelt voor emissies, het is niet performant. Porsche heeft het nooit gebruikt in de racerij.
Dus kun je carburatoren monter2n, is iets leuker Of electronische injectie, das iets moderner..
Carbs met ssi's is de meest standaard route vorr een sc
|
17 sep 2010 11:38 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
een 204pk SC is best een snelle wagen, in de zin met standaard o-100km/h van 5.7 sec en een top die met een goed ingereden motor van 150 000 km of meer en goede compressie best over de 250km/h gaat- way above datgene dat de fabriek voorschraf.
Toen we meerdere 204pk SC's hier in de UK op de rollenbank zetten, zagen we dat:
de minimum 207pk was, de max 235 pk met 3.2 cams, SSI, M&K 2 in, 3 out, EFI. Als je EFI gaat, (kijk eens op pelican parts voor draadjes) je relatief makkelijk de 225+ pk haalt
Twin plugging + ITB (individual throttle bodies) gaat van 250pk upwards.
etc.
Bovendien, een K&N airbox gaf op de SC een verschil van -5 pk- letterlijk de ouwe boel er terug op maakte dat de wagen de max pk haalde. Porsche wist wat ze deden. Maar... de kunst in mijn opinie is om de standard auto "on the boil" te houden- eens hij op snelheid is, moet je rijstijl aangepast zijn aan een porsche 911 en niet een bmw 330CI of zo. Het is een counter-intuitive driving style, zo'n 911 en een beetje training laat je een wijze ontwikkelen om consisten snel en veilig te leren rijden.
In andere woorden: je kan 80% van de standaard 3.2 carrera's voorbijrijden indien je het onderste uit de kan van je SC kan halen. Hoe lichter je de auto maakt, hoe meer responsive de wagen wordt. Dusw, gewicht eruit, ophanging, banden, enz.
Carbs is natuurlijk ook een optie, maar ik kijk persoonlijk niet uit aan een verbruik van gemiddeld 16,5l/100km, en 23 of meer als je eens "het onderste uit de kan haalt".
K-jet goed afgesteld geeft je een gemiddeld (dus mixed driving autoweg en kleinere wegjes) van 11,6l/100km.
HTH,
Bert
_________________________________________ http://911carrera3.com Registrar for the Carrera 3.o and Turbo 3.o worldwide register
|
17 sep 2010 13:11 |
|
|
P'Sam
ex. 996 C2Antwerpen (België)
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Mooie posts allemaal, bedankt! Ik ga hem nu eerst helemaal rijdend maken en dan zien we verder wel. Zal ook eens een topic aanmaken in Projecten zodat jullie alles mee kunnen volgen.
|
17 sep 2010 21:30 |
|
|
mayonaise
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Aaah, 23L/100 is niks vergeleken met wat MFI doet op een volle tank in combinatie met een massief loden voet.
|
17 sep 2010 22:34 |
|
|
P'Sam
ex. 996 C2Antwerpen (België)
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Even offtopic, hoe herken je een 3.0 204pk blok? Heb op papier wel 150kw maar een verkoper vertelde me dat je dat kan zien aan de vaste benzine leidingen maar ik zie dat ik er "flexibele" heb?? Zijn er nog kenmerken?
|
25 sep 2010 11:09 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Ongetwijfeld staan de motornummers in Morgan.
_________________________________________ oud is beter
|
25 sep 2010 11:17 |
|
|
mayonaise
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Porsche Red book, post het nummer en ik zeg uit welke 911 hij kwam
|
25 sep 2010 11:32 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
Bullshit. Rechts onderaan de fan vind je het motornummer en ook type. 204 pk startte vanaf augustus 1980 voor model jaar 1981 M/Y 81: type 930/10 motornummers 6310001 onwards (rest of world) US versie type 930/16 6410001 onwards m/y 82: Type 930/10 63c0001 onwards US versie type 930/16 64C0001 onwards m/y 83:type 930/10 63d0001 onwards US versie type 930/16 64D0001 onwards Er was ook een japanese markt uitvoering, type 930/17, maar dit had alleen een effect betreffende de specifieke uitlaat emissie equipment. Verschil tss de 930/10 en 930/16 versie (US) is 204 pk, 267 nm, compressie 9.8:1, en moet 98 RON octaan benzine hebben versus US 180 pk, 244nm, 9.3:1, en rijd vanaf 91 RON octaan IIRC. Niet te veel naar "verkopers" luisteren: 90% kent de ballen ervan. Bert
_________________________________________ http://911carrera3.com Registrar for the Carrera 3.o and Turbo 3.o worldwide register
|
25 sep 2010 11:57 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: Upgrade 911SC 3.0 motor?
_________________________________________ oud is beter
|
25 sep 2010 12:10 |
|
|