Auteur |
Bericht |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
volgens mij zijn er twee filters, idd in de kofferklep links en rechts van de kachelunit, net voor de fannen.
_________________________________________ remmen is angst
|
05 okt 2010 16:12 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Hier een DIY http://p-car.com/diy/pollen/pollen.htmLet op aan de filters zitten nokjes die moet je op de goede plaats positioneren, en voorzichtig met de metalen clipjes en het afdicht rubber in de dekseltjes! Is erg makkelijk, ca 30 minuten werk.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
05 okt 2010 17:40 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
IS NIET NORMAAL Dat het gebeurt , maar is wel een milieu delict. Ik kan mijn papieren kwijt raken als ik instalatie's maar blijf bijvullen bij emissie Defecte koelkasten/airco's/koelinstalatie's MOETEN worden leeg gezogen... en jij mag vrolijk rondtuffen en de wereld maar blijven vervuilen met je ozonvernietiger Niet waar, er zit olie in de compressor wat meegenomen word door het koelmiddel wat dan de smeering van de compressor verzorgd. @ rearbear :Bij jouw auto is er wel getest op lekkage , je miste freon maar er is geen lek gevonden/gedicht En daarom kan je bijna elk jaar muntjes wegbrengen ... maar dat hoort blijkbaar zo , wat heb je daarvoor betaald als ik zo vrij mag zijn @Dynamic de ac/kachelfan op vol toeren en zo kort mogelijk bij in de fanunit er in sprayen. Of de aircofan op vol toeren met alleen op retour lucht zetten en bij de aangezogen lucht bij je voeten naar binnen sprayen ,
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
05 okt 2010 18:47 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Rodger heeft helemaal gelijk, je wilt niet weten hoe de Freon boekhouding bijgehouden moet worden. Aan de andere kant wil je ook weer niet weten wat er bij boeren en grote koelcellen wel eens de lucht in gaat per ongeluk of "per ongeluk" bij een renovatie of aanpassing....... toch?
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
05 okt 2010 20:07 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Als je trouwens de filters toch vervangt bij een 993, kun je gelijk bij de verdamper, daar spuit je via de filterhuisjes de spray op (ik gebruik met anti schimmel) waarbij de overtollige vloeistof wegloopt via de condens afvoer.
Verder om geurtjes en vocht te voorkomen zet ik altijd voor het einde van een rit de airco uit en laat hem flink blazen met het raam een stukje open. Je merkt dan bij de volgende rit dat je niet gelijk een klamme walm uit het systeem blaast, waardoor je gelijk weer de airco nodig hebt voor het ontwazemen.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
05 okt 2010 20:11 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
+2 Een droge verdamper zal minder bacteriën kweken Laat ook minimaal 1x per maand de airco een paar minuten werken..... dat scheelt een hoop bezoekjes aan je "vaste"airco specialist( keerringen van de compressor smeren ivm mogelijke uitdrogen)
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
05 okt 2010 21:05 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 okt 2010 22:32 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
klopt was verkeerd van me
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
05 okt 2010 22:49 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
06 okt 2010 9:22 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
@Rodger: dus ... het helpt wél, dat eerder uitzetten? Mijn ervaring is i.i.g. wel zo. In principe staat de airco niet aan - pers. voorkeur - maar toen deze onder zomerse omstandigheden in de 993 wel had aangestaan en (enkele keren) niet tijdig was uitgezet, rook ik 's ochtends na het aanzetten van het contact - fan gaat blazen ... - wel de 'bekende' muffe lucht. Dat is vervolgens weer snel verdwenen, waarschijnlijk ook doordat het nog maar beperkt beschimmeld was
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 okt 2010 10:12 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Heb ze net gehaald, bedankt voor de foto's en info Gr Hans
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 okt 2010 16:40 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Dit had iets genuanceerder gekund, zo dus: minder is niet geen en het blijft mogelijk al is de kans wel kleiner. Ben eigenlijk benieuwd of degene die zijn wagen(s) binnen en warm parkeren ook deze klacht hebben
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
06 okt 2010 17:12 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Nee geen klachten en zet de airco ook nooit vroegtijdig uit
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
06 okt 2010 20:28 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Ik denk dat een beetje schoon (open) filter en een droge omgevingslucht de boel ook wat sneller laten drogen als de auto stilstaat.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
06 okt 2010 20:47 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Er zitten weer verse filters in, was geen verkeerde investering
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
06 okt 2010 21:45 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Schimmelvorming op een verdamper blijft soms lastig te verklaren. Veel moderne auto's hebben climatcontrol, waardoor electronisch geregeld wordt wanneer de a/c compressor mee draait. Aangezien de auto geen idee heeft wanneer de bestuurder op de plek van bestemming is staat zo'n airco dus aan tot het einde van de rit. Dus in principe worden ze altijd stilgezet met een vochtige verdamper. Een regelmatig toegepaste oplossing hiervoor is dat er een naadraaitijd van de ventilator wordt ingesteld, waardoor de verdamper toch de kans krijg om te drogen.
Ondanks dit soort maatregelen komt het toch voor dat bij auto's die identiek gebruikt worden er plotseling 1 tussen zit die wel gaat stinken. In zo'n geval is de enige echte oplossing een chemisch goedje dat rechtstreeks op de verdamper wordt aangebracht. De spuitbusjes die je in de auto moet zetten en door de recirculatiestand worden rondgeblazen zijn slecht tijdelijk en verhelpen alleen de geur, niet de oorzaak.
Stromingsgeluiden in een a/c systeem worden veroorzaakt door een tekort aan koudemiddel. Reden hiervoor kan zijn een onvoldoende gevuld systeem. Ook kan bijvoorbeeld het expansieventiel vast zitten, waardoor dit te weinig door laat terwijl er wel voldoende koudemiddel in het systeem zit.
Verder nog 2 puntjes:
1. Elk aircosysteem in een auto lekt iets. Er zij gemiddeld wel meer dan 10 losse componenten die aan elkaar verbonden zitten en moeten afdichten door middel van o-ringen en keerringen, waardoor het onmogelijk is om een 100% dicht systeem te hebben. Wil je dit voor elkaar krijgen dan moet je naar een volledig gesloten systeem gaan zoals in een koelkast zit. Een verlies van 10% per jaar wordt als acceptabel beschouwd.
2. Koelmiddel zit in een waterkoker, koudemiddel in een airco. De benaming freon wordt nog veel gebruikt, maar dit wordt in auto's niet meer toegepast. Tegenwoordig worden ze gevuld met R134a, een enkeling met een speciale vervanger van het oude R12.
_________________________________________ NPC 0577
|
06 okt 2010 22:48 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Mijn auto heeft wel een idee wanneer de bestemming bereikt is, ze zegt altijd " bestemming bereikt!" Bovendien ook van de auto's die ik heb (en had) met climatronic kun je de airco uit zetten. Noem eens een merk/type waar dat niet kan? Neem ik die niet! Vreemd 10% per jaar, 993 al 6 jaar niet gevuld doet het perfect nog! Voorbeelden genoeg (meerendeel van auto's met 100% goede airco) hoeft jarenlang niet gevuld te worden. Bovendien ieder koelsysteem bestaat uit meerdere componenten, moet je kijken in een grote koelcel tientallen verdampers op een persleiding. Mijn airco thuis heeft ook een flexibele leiding met een afneembare koppeling. Mijn huis rijdt niet dat is het enige verschil. Het is hier toch geen wetenschapsforum, het gaat om de boodschap en bovenal om de vraag van Molen934. Maar als je het dat toch exact wilt zijn doe het dan goed. Freon is een handelsbenaming van Dupont en wordt voor oude en enkele nieuwe nog toegestane koelmiddelen sorry koudeMEDIUM gebruikt. R134a heet bij dupont Sufa. Whats in a name.
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
06 okt 2010 23:51 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Vandaar dat er ook staat dat 10% als acceptabel wordt beschouwd. 1% ook...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 okt 2010 7:26 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Ik heb ook nooit gezegd dat je hem niet uit kan zetten. Echter het grootste gedeelte van de mensen gebruikt de knop "A/C off" zelden tot nooit. Trouwens knap, dat jouw navigatie aan je airco gekoppeld zit . Moet je er trouwens wel voor zorgen dat je elke keer netjes je bestemming hebt invoerd, anders moet je nog handmatig je airco uitzetten . Deze moeten ook jaarlijks gekeurd en onderhouden worden. Bij auto's rent men meestal achter de feiten aan door pas onderhoud uit te voeren als het niet meer werkt. Ok, jij je zin. Vanaf nu: -doen we weer lekker koelmiddel in de airco ipv koudemiddel. -kunnen we airco's ook weer bijvullen ipv opnieuw vullen. -heet de voorklep van een 911 gewoon weer lekker motorkap en de kap boven de motor de kofferklep. Sorry hoor, maar sommige mensen hier stellen vragen in de hoop nog wat te leren over hun auto. Lijkt mij dat juiste benamingen daar toch ook onderdeel van mogen zijn .
_________________________________________ NPC 0577
|
07 okt 2010 8:56 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Wij maken systemen met wel (veel)meer losse compenenten en flexibele verbindingen en moeten 100% dicht zijn, enige zwakke punt is de pulie van de compressor vandaar de tip elke maand een paar minuten voluit te laten werken verdere lekkages op koppelingen zijn montage fouten 1e deel klopt (minimaal hoorbaar ,zeker met een lopende motor ) 2e deel: als je ventiel vast zit zoals jij zegt zal er geen of weinig doorheen gaan wat GEEN geluid produceerd omdat er dan geen dampbellen voor het ventiel aanwezig zijn tevens zal dan de lage druk pressostaat ingrijpen en zal de a/c instalatie niet werken (er vanuit gaand dat porsche een LD pressostaat er in gemonteerd heeft ) Ik inspecteer heel regelmatig kleine en grote instalatie's, het percentage waar wel een lek geconstateerd word is zeer klein. En moet verholpen worden Inspectie verplicht bij instalatie's met een grotere inhoud dan 3 kg koudemiddelGeef dan gelijk ook de goede antwoorden Steknr : E0970 voor de insiders.
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
07 okt 2010 9:24 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Behoor bij de mensen die het verhaal van DoubleG met veel belangstelling hebben gelezen. En de aanvullingen van Dynamic worden ook op prijs gesteld.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 okt 2010 10:17 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Goed idee, maar dan wel gelijk voor alle draadjes op dit forum! Scheelt regelmatig een hoop leeswerk over meerdere pagina's . Trouwens uit mijn hoofd geen idee wat mijn Steknummer is. Maar als ik jouw verhaal zo lees werk jij ook aan installatie's van meer dan 3kg (Ik ben alleen bevoegd tot 3kg). Zijn deze installatie's niet veel robuuster uitgevoerd dan die in een auto? Ik neem aan dat daarbij niet gewerkt wordt met quick-lock sluitingen, zoals je bij auto's regelmatig tegenkomt. Autoairco's zullen daarintegen gevoeliger zijn voor lekkage, aangezien je meestal een condensor hebt die op de gevoeligste plek zit voor vuilophoping en steenslag; voor in de auto voor de radiateur. Ook zijn fabrikanten doorgaans nogal spaarzaam met het afvullen van nieuwe auto's, waardoor er vaak het minumum aan koudemiddel in zit om goed te werken. 20g uitsparen per auto levert bij 100.000 auto's voor hun een fikse kostenbesparing op. Het aantal of waar de pressostaat van een 993 zit weet ik niet. Ik weet wel dat er in een 3.2 niet eens een zit, dus die blijft doorgaan tot het bittere eind.
_________________________________________ NPC 0577
|
07 okt 2010 12:47 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Ok Ok vaklui, ik zal even dimmen!! Ik heb hooguit een hele leuke vakantie baan gehad bij wat ooit GTI koude techniek heette en heb daar o.a. leren tig lassen, hardsolderen, isoleren (lijm zit nog aan mijn handen) en gevaarlijke toeren uitgehaald om zware verdampers met een hoogwerker aan het plafont te hangen. Leuk vak, waarbij ik vooral veel etenswaar mee kreeg van boeren, Urkers (Vis) etc.!!
Maar even een paar vragen dan voor de echte vaklui: - kun je de de airco van de auto voldoende op lekkage testen door af te persen met stikstof? Staat me iets bij dat je daarmee alleen de grotere lekken vindt. - ik heb nog een een 964/993 compressor liggen (verkopen of bewaren), zou die na een jaar op de plank nog werken/dicht zijn? Kun je die evt reviseren? - moet er iets aangepast worden aan het systeem/compressor om over te stappen op modern koude middel? - wanneer moet de droger vervangen worden? Dank U!
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
07 okt 2010 15:25 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
1) ja zeker.... ,stikstof is een innert gas en als je de standtijd lang maakt (zeg 5 uur) is dit voor 99% te zien op een elektronische meterset, ook kan je de instalatie vacuum laten staan en zie op dezelfde meterset in microns je druk weer oplopen 2)ja...., Denk dat het verstandig is de keering van de pullie te vervangen ivm mogelijk uitdrogen. ik hoop wel dat de compressor op de plank wel afgedopt/gedicht is (vocht) en er geen olie verloren is gegaan Verkopen of niet...... hoevaak gaat er een compressor echt kapot op de keerring na 3)Ja.... Het expansieventiel en de geschikte olie in de compressor. 4) Als de instalatie niet geheel leeg geweest is word er vaak geen droger gewisseld ....is daarin tegen de instalatie geheel leeg, kan er lucht naar binnen worden gezogen,en in lucht zit vocht wat in de instalatie net na het expansieventiel kan bevriezen (koudste punt)in de vorm van een druppel ijs en een verstopping creeert met als gevolg geen A/C tot de de druppel weer ontdooit is ... de A/C weer gewoon werkt tot hij weer bervroren is ect ect. Dus dan zeker de droger vervangen De droger heeft alleen te maken met de Ac instalatie en niet om de auto te ontvochtigen Graag gedaan.
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
07 okt 2010 17:55 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Re: Vraagje over de airco van een 993
Ik mag tot een heleboel kg Er zijn diverse huis tuin en keuken Airco's met quick-lock sluitingen en werkt meestal wel voor een paar jaar ,beter is gesoldeerde aansluitingen. Dat de condensor kwetsbaar is ontken ik niet ,maar dat er steen of grind doorheen slaat heeft niets met montage lekken te maken.... Of fabrikanten er minder 134a indoen kan ik niet bevestigen.
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
07 okt 2010 18:10 |
|
|