Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:41



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 74 (in resto), Touareg V6 Tdi 248 2012, Mercedes E Break 2011, Grand Cherokee 2005 ex 928 S4
Keerbergen - Belgie
Bericht Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
wie kan me aan tips helpen om de achterspatborden van een 911 te verwijderen, een link naar een of andere restauratie helpt ook, ik moet deftig aan de schuimstrook kunnen en controlen op de verstevigingsplaat aan de b stijl. dus als alles er dan toch af moet kan het maar beter grondig gedaan worden

trouwens iemand ervaring met verzinken van een kale koets ?

menig onder jullie heeft deze expeditie al gedaan ...

EDIT by Mod: Topic-titel aangepast :arrow: type Porsche toegevoegd - en vraagstelling gewijzigd :idea:


06 okt 2010 22:33
Profiel
Bericht Re: verwijderen achterspatborden
Zou zeggen, kijk eens in de restauratie draadjes, daar staan vast wel voorbeelden van het verwijderen. :wink:

Oja, vergat ik bijna.
Zorg dat je een goede puntlasboor hebt, en niet zo'n ding van de supermarkt.


06 okt 2010 22:35
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 74 (in resto), Touareg V6 Tdi 248 2012, Mercedes E Break 2011, Grand Cherokee 2005 ex 928 S4
Keerbergen - Belgie
Bericht Re: verwijderen achterspatborden
in de draadjes kan ik niet goed vinden exact waar los te maken (in de motorkap is begrijpeijl op de b-stijl ook maar de aansluiting naar het dak is nog een beetje een raadsel

met de puntlas boor daar bedoel je een luchtdruk tool mee ? of een boor of puntlas frees die je gewoon in een boorkop kan stoppen


06 okt 2010 23:03
Profiel
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Zie hier de scheidingslijn.

Afbeelding

Een boor voor puntlassen uit te boren, maar laat die niet te snel draaien of ze zijn zo weg.
Ik gebruik zelf altijd een accu boormachine voor de boor. :idea:


06 okt 2010 23:14
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Ruikt naar werk Wim :oops:
Bij de dakstijl maak je de aansluiting, las jij dit zonder verzet naad aan elkaar :?:
Deed dit vroeger wel met een verzettang, maar na verloop van jaren kan dit gaan roesten en zo'n 911 moet nog jaren mee :idea:
Heb dit ook nog wel eens gedaan met hardsoldeer en later vertinnen zoals bij veel 356's.

Gr Hans
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


07 okt 2010 7:41
Profiel
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Lassen we inderdaad zonder verzet tegen elkaar, en daar na afdekken/strak zetten met tin.
Dan binnen kantje inspuiten met gele bakboter, en kan er weer jaren tegen.


07 okt 2010 7:51
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Dus ook, ik lag het plaatwerk over elkaar en met een handzaagje (als dit kon) maakte ik de aansluiting.
De zaagsnede heb je dan als naad en opening en die las je dicht :!:
Mijn handen kietelen al, zal Bob maar eens gaan helpen met zijn "project" :scratch:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


07 okt 2010 8:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Gebruik tin zo min mogelijk, in Tin zitten vele bestanddelen zoals zuren en die vreten aan je staal.
Bovendien verdwijnt al het tin als je weer eens in de buurt moet gaan lassen door de warmte.

Ik heb hier eens een auto met luchthapper gehad welke afgetint was, door de zon was dit al vervormd!

Wat mij betreft is Tin alleen voor de bevolking aan de andere kant van de grote plas, daar waar er sterren in de vlag zitten en waar ze niet kunnen lassen :lol: :lol:
Voor de toepassingen in ons land heb je heel veel keus uit niet scheurende plamuren en epoxys welke prima dienst doen :wink:


10 okt 2010 11:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche Cayenne 3.6 bj 2008 Corvette C5 bj 1998 ex Porsche 964 C4 bj 1990 Porsche 997 Carrera S bj 2005
10 km ten zuiden van Nijmegen
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Wim,

Binnenkant spatbord bij lasnaad inspuiten met gele bakboter , is dit een grapje of bedoel je dit serieus ?

Indien serieus ,zit er in bakboter geen Stearinezuur in ?
dit vreet staal op , alleen RVS 316 TI is hier tegen bestand.

Waarom niet met een tectyl ?

mvg
Unteed
_________________________________________
Bedenk dat de grootste liefde en het grootste succes de grootste risico's met zich meebrengen


10 okt 2010 12:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Denk dat Wim ( :D ) een bepaald type tectyl bedoelt :!: :?:


10 okt 2010 14:47
Profiel
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Inderdaad, wij gebruiken Teroson HV 400, en in onze mond de gele boter. :oops:


10 okt 2010 17:02
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Lasklus Nederland schreef:
Gebruik tin zo min mogelijk, in Tin zitten vele bestanddelen zoals zuren en die vreten aan je staal.
Bovendien verdwijnt al het tin als je weer eens in de buurt moet gaan lassen door de warmte.


:scratch:
Vertinnen doe je pas als je helemaal klaar bent met het laswerk. :idea:

Lasklus Nederland schreef:

Voor de toepassingen in ons land heb je heel veel keus uit niet scheurende plamuren en epoxys welke prima dienst doen :wink:


Dat kunnen ze inderdaad aan de overkant van de grote plas, en epoxy is maar een afdek middel, helpt ook niet serieus het roest tegenhouden.
Zijn weer andere producten voor. :idea:

Als je trouwens de oude Porsche zoals de 356 restaureert zijn zelfs de naded aan deuren e.d uit tin opgebouwd, en daarna in model gebracht, komt geen plamuur aan te pas.


10 okt 2010 17:11
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Hoe verwijder ik de achterspatborden van 'n 911?
Unteed schreef:
Wim,

Binnenkant spatbord bij lasnaad inspuiten met gele bakboter , is dit een grapje of bedoel je dit serieus ?

Indien serieus ,zit er in bakboter geen Stearinezuur in ?
dit vreet staal op , alleen RVS 316 TI is hier tegen bestand.

Waarom niet met een tectyl ?

mvg
Unteed


Ook 316 TI kan niet tegen zuur, Titaan is enkel toegevoegd om de lasbaarheid te verbeter/verhogen :wink:

Het klopt dat 316 wel één van de beste rvs soorten soorten is met bestendigheid tegen zuren en zouten, maar uiteindelijk roest elk metaal waar staal in zit, dus ook Rvs.
Rvs heet niet voor niks "Roest vast staal" i.p.v. in de volksmond genoemde "Roest vrij staal" :D

cabrio wim schreef:

:scratch:
Vertinnen doe je pas als je helemaal klaar bent met het laswerk. :idea:



Uiteraard, maar mocht je later nog eens moeten lassen, dan.......dat bedoelde ik...

cabrio wim schreef:
Dat kunnen ze inderdaad aan de overkant van de grote plas, en epoxy is maar een afdek middel, helpt ook niet serieus het roest tegenhouden.
Zijn weer andere producten voor. :idea:


In principe houd geen enkel product roest tegen, roest wordt "tegengehouden" door het uitschakelen van de toevoer van zuurstof, roest verbruikt zuurstof en zonder nieuwe aanvoer stopt het roesten..
Wat je hiervoor gebruikt hangt van de toepassing af en moet steeds afgewogen worden, hierbij spelen diverse andere factoren steeds een rol zoals bijvoorbeeld dynamische belasting..

cabrio wim schreef:
Als je trouwens de oude Porsche zoals de 356 restaureert zijn zelfs de naded aan deuren e.d uit tin opgebouwd, en daarna in model gebracht, komt geen plamuur aan te pas.


Dat klopt en word (werd) vaak toegepast, bij deze toepassing hadden ze echter in de zestiger jaren nog niet bedacht dat een stel autogekken deze auto's in 2010 zou gaan restaureren en dat ze dus heel lang mee zouden gaan :bang: :jump:
Dit is dezelfde reden waarom veel oldtimers met blank staal de fabriek uit kwamen zonder bijvoorbeeld een galvanisch bad zoals dat tegenwoordig gedaan wordt...


Om even terug te komen op het topic en de vraag van TS, de spatborden verwijderen kan op twee manieren, de nette en niet nette manier.
Als je hem wilt behouden is een puntlasboor inderdaad de beste manier, doe het wel rustig aan en met "feeling" ik heb al mening freesje in bovenbeen of arm zie en horen verdwijnen.. :salut: :shock:


10 okt 2010 18:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.