Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 20:45

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
probleem met Boge schokdempers vooraan 911sc 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht probleem met Boge schokdempers vooraan 911sc
Ik ben mijn 911sc aan het demonteren voor restauratie en ben vandaag begonnen met de voorste schokdempers uit elkaar te halen. Deze bestaan dus een een vaste poot van Boge met daar binnen in vervangbare demper heb ik al gelezen op het internet, maar ik heb de moer los gedaan boven op demper en dan krijg je als gevolg dat er olie uitloopt en het binnenwerk komt er niet uit... ik had graag mijn dempers vervangen door regelbare spaxen,
Ik weet niet of dit een goede keuze is ?

kan er mij iemand vertellen aub hoe ik verder moet?

alvast bedankt

mvg Thomas

11 okt 2010 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht Re: probleem met Boge schokdempers vooraan 911sc
Tja, ik heb je vraag een aantal keer gelezen maar ik begrijp nog niet welke moer je precies bedoeld, of bedoel je de 'schroefdop' van de 'vaste poot' ??

De 'vaste poot' heeft een verwisselbare demper die je er uit kan halen en kan vervangen door een nieuw exemplaar. Dit is dus de schokdemper zelf; de vaste poot is slechts een behuizing waar de demper in zit.

De olie die uit de behuizing komt zit er in om de (verwisselbare) schokdemper te koelen. Deze zit immers in een opgesloten ruimte en niet direct in de buitenlucht. Er zijn ook mensen die hier koelvloeistof in doen maar ik gebruikte zelf altijd olie (gewoon dunne motorolie).

Wat jij 'binnenwerk' noemt is dus de schokbreker en die moet er echt uit kunnen. Ze zitten meestal een beetje vast maar hij kan er echt uit.
Let er bij de aanschaf van de nieuwe schokdempers wel op wat voor een merk 'vaste poot' er onder jouw SC zit. Als ik het me goed herinner zijn er 3 fabricages en niet elke schokdemper past zomaar in elke 'vaste poot' .... (ja, als ik 't zo eens nalees met die poot :wink: )

De SPAX dempers die je noemt ken ik niet als leverancier van vervangingsdempers voor de 911'jes met torsiestaafvering.

Succes,

Dick

12 okt 2010 13:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
carrera 3.0 1977
Asperen
Of alles voor en achter meteen nu je toch bezig bent vervangen voor KONI of Bilstein (die heb ik zelf, orig. EXW onder een o.a. carrera 3.0 en meen ook turbo). Krijg je waarschijnlijk een stuggere auto door. Boge staan bekend als redelijk slap.

12 okt 2010 13:51
Profiel
PorscheForum Rookie
Dankje voor de nuttige reacties :) Ik ga dat morge eens bekijken om de dempers uit de veerpoot te halen. Nu weet ik hoe het in elkaar zit en ben ik zeker dat ik juist bezig was .

groeten Thomas

12 okt 2010 20:03
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]