Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 23:22

Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Wat is een ölklappe model? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911S Targa - 1973 911R Hotrod - 1972
Houten
Bericht Re: Wat is een ölklappe model?
Mijn observaties:

De genoemde Recaro Sportstoelen, zijn wel recaro's maar niet het model dat origineel door Porsche geleverd werd en aanzienlijk minder waard dan correcte sportstoelen, zelfs nog minder dan goede standaard stoelen. (Zie zijwangen met bult)
Verder is het (rode) onderhoudsboekje een nieuw exemplaar dat je zo bij Porsche kunt bestellen voor een paar tientjes. Het originele boekje is kleiner van formaat en heeft een maroon rode vynil kaft met doorzichtig venster.
De omslag waar alles in zit is ook niet origineel, dat hoort namelijk niet van leer, maar van vinyl te zijn, zonder stiknaden.
Stuur is zo te zien een aftermarket Prototipo, die je op iedere hoek van de straat kan kopen. (als het een platte orginele is met oude datum, zijn ze juist weer heel veel geld waard...)
Dashboard lijkt een scheur in te zitten rechts naast de klok.

Maar dat zegt allemaal helemaal niets over de staat van de auto en de waarde ervan. Eengoede gerestaureerde auto met een gereviceerde motor etc. is gewoon veel geld waard en een goede investering. Een grote map met facturen is heel erg leuk, maar een recente goed gedocumenteerde restauratie en revisie zouden bij mij dan zwaarder wegen als alle oude historie.

De meeste van deze auto's, historie of niet, moeten op een zeker moment gewoon van de grond af aan opnieuw opgebouwd worden. In de 35-45 jaar dat ze op de weg zijn hebben ze gewoon heel veel meegemaakt en veel exemplaren hebben wel een ongelukje hier of daar gehad. Alleen als ie echt kaal tot op het metaal geweest is, weet je wat er onder de lak zit.
Er zijn mensen die enorm goed met plamuur overweg kunnen en alles weer helemaal strak krijgen, maar vroeg of laat gaat dat fout als het onderliggende metaal niet goed uitgedeukt is of de 'rotte' stukken vervangen zijn.

Bedenk wel dat dit natuurlijk wel oude auto's zijn en dat roest vrijwel niet te voorkomen is, al doe je de restauratie nog zo uitvoerig, vroeg of laat komt het weer een keer terug. Het is allemaal dubbel onbehandeld plaat materiaal gepuntlast etc. dus als de roest tussen de naden of in de holle ruimten zit, krijg je dat bijna niet weg. Goed voorbewerken en afsluiten met een goede laklaag en waxen is de enige optie. Droog stallen en goed blijven controleren hoort ook tot de taak van de bezitter van een oude 911, om het erfgoed te beschermen :mrgreen:

Dus veel auto's gaan bekrijken zodat je een beetje gevoel krijgt bij prijs kwalitietsverhouding en dan de beste kopen binnen jouw budget (na keuring)

29 sep 2010 11:20
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Wat ik me nog afvroeg? Als je hem kaal maakt tot op het metaal kan je hem dan net als de modellen na 1976 volledig laten verzinken en dan lakken ed. Zodat de roestduivel net zo wordt geweerd bij de oudjes als bij de jongere modellen?

Dus eigenlijk dat je een betere auto hebt dan toen ie ooit de fabriek verliet?

29 sep 2010 11:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Houten
Ben daar ooit in 2001, met m'n eerste 911 resto naar op zoek gegaan en heb het niet kunnen vinden. Wat wel kan is chemisch ontlakken en dan in een bad om de roest te verwijderen (beitsen), waarna het geheel gespoeld wordt en eventueel met KTL bad gelakt kan worden.
De meningen zijn verdeeld over dit proces omdat alle holle ruimtes vollopen met zuur en spoelmiddel en als dat niet goed gebeurt heb je een uitdaging....
Ik heb het in 2001 wel laten doen, maar met de huidige resto hou ik liever alles droog, stralen en epoxy.
Kan tegenwoordig ook in NL bij http://www.autobeitserij.nl/

29 sep 2010 15:09
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
@911 2.2T bedankt voor de zeer goede tips.
Wat zjn nu echt goede adressen in NL of in de wereld(VS) voor dit soort klassiekers. Dus dat je wel goed betaalt maar ook 9 van de 10 keer een goede auto hebt?

30 sep 2010 12:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Houten
soepkip 986 schreef:
@911 2.2T bedankt voor de zeer goede tips.
Wat zjn nu echt goede adressen in NL of in de wereld(VS) voor dit soort klassiekers. Dus dat je wel goed betaalt maar ook 9 van de 10 keer een goede auto hebt?

Dat is is lastige......
Op veel van de auto's die te koop staan is wel iets aan te wijzen wat 'niet klopt' od mogelijk problemen oplevert. Maar je kunt er simpelweg niet doorheen kijken dus het blijft altijd een gok. Je kunt de risico's verkleinen door een goede AKK te laten doen. Die AKK moet je dan wel laten doen door iemand die veel 'oudjes' gezien heeft zoals bijvoorbeeld de gebroeders Blankemeijer, Eric Hendriks, P&P, Erpa e.d.
Doordat het aanbod vrij klein is (relatief gezien) en er veel auto's tussen zitten waar wel wat mee gebeurt is in de 35+ jaar dat ze rondrijden is er eigenlijk niet een plek waar je altijd een goede koopt. Belangrijker is dat je er eentje koopt waarvan je gewoon eerlijk te oren krijgt wat er mee gebeurt is en wat er nog aan gedaan moet worden. Geloof me, een perfecte oude 911 waar nooit iets mee is, bestaat niet. Ze zijn ooit ontworpen en gebouwd om max 10 jaar mee te gaan in normaal gebruik. Je bent dus ook nooit klaar, er is altijd wel wat.
Je ziet ook veel klassieke eigenaars, die er een modernere 911 of boxter naast hebben. (Of meerdere klassieke 911-jes)

12 okt 2010 11:00
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Kijk HIER maar eens, hebben mooi spul. GT Classic Essen

12 okt 2010 15:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Das sind ja Preise !

12 okt 2010 18:27
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Ik duitsland zou ik zeker niet te uitgebreid gaan kijken. De prijzen die ze daar vragen zijn echt belachelijk. Laatst in Meilenwerk Dusseldorf een 2.4 T targa in sephiabruin, nieuwe lak en kop revisie voor 52k. Echt, niet te geloven. Zelfde op Technoclassica, veel te hoge prijzen. Voor dat geld kun je ook een goede basis kopen en zelf verder (laten) opknappen. Weet je echt wat je hebt......

Ik denk nog steeds dat je beter een klassieke 911 kan kopen van een liefhebber die de auto goed bijhoudt en eerlijk is over de aanwezige gebreken. Perfecte klassieke 911-jes zijn er niet!! Bijvoorbeeld iemand van een porsche klassieker club. Natuurlijk altijd een AKK, maar ik denk dat die auto's het best worden onderhouden en bijgehouden.

Gewoon veel gaan kijken zodat je kunt vergelijken...

12 okt 2010 19:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Als "ze Germans" het betalen mooi toch?

12 okt 2010 20:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Welnee goede exemplaren zien te vinden "before ze Germans arrive".... :mrgreen:

There are no old Porsches, only new owners.

12 okt 2010 20:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Kan niet moeilijk zijn, ze zijn niet altijd zo snugger

12 okt 2010 20:21
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Ze zullen het er inderdaad wel voor betalen idd. Dusss, wil je verkopen, in DLD doen.....

12 okt 2010 20:43
Profiel
PorscheForum Rakker
Geen gekke dingen zeggen Hessel. Geen denken aan. :D

12 okt 2010 20:45
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Nee, zekers niet. Eerder nog een paar redden van de roestduivel..... Maar ja, geld, tijd en ruimte he.

12 okt 2010 21:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Noord Holland
En in landen als Italië en de VS?

12 okt 2010 22:12
Profiel
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.
Haarlem
Daar dus wel.

12 okt 2010 22:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Noord Holland
Bij je avatar staat 993 ex. Is ie verkocht je 993c4 ?

12 okt 2010 22:15
Profiel
Haarlem
Goed kijken; staat nog een komma. De 993 is nog niet verkocht.

12 okt 2010 22:16
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Mijn 911 is een italiaan. Ook daar roesten ze weg als je er niets mee doet :mrgreen: Ik begin altijd een beetje te lachen als ik een californian rust free 911 zie. Echt, geen enkele klassieke 911 is roest vrij.

Ongeacht waar een klassieke 911 vandaan komt, de echt goeie zijn al weg of kosten een vermogen. Dit door de nog steeds stijgende lijn van de prijzen. Het vinden van de redelijk geprijsde auto in origineel staat en technisch perfect ga je mijn inziens niet meer vinden. Kosten serieus geld nu.

Als ik kon kiezen zou ik eerder een europese auto kopen dan een US. Reden is dat de amerikanen over het algemeen een ander idee hebben van het onderhouden en restaureren/conserveren van klasiekers. Heel veel auto's die erg goedkoop zijn gespoten, heel veel plamuur gebruikt, etc. Dus extra opletten met een US 911. Maar voor alles geldt, laat er een expert of kenner naar kijken.

12 okt 2010 22:35
Profiel
PorscheForum Rakker
+1 Hessel.

De staalsoorten gebruikt in die tijd gecombineerd met niet direct verzinken leiden onherroepelijk tot roest (alleen al door de buitenlucht). Dit is niet ernstig en bijna de hele auto is te fixen, is alleen altijd een kostenafweging.

Overigens neem van mij aan dat Porsches relatief weinig roesten t.o.v. Italiaanse merken :mrgreen:

13 okt 2010 8:50
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Ik vind Alfa ook heel mooi, maar idd, hoef deze echt niet te restaureren. Heb genoeg roest gezien bij mijn 911, wil niet weten hoe dit bij een Alfa is.

Plus dat bij de normale modellen je er bij restauratie financieel bij in schiet. Heel vaak is de spuitklus al meer dan de waarde van de auto. Een restauratie van een 911 moet wel heel rigoreus zijn will je meer kosten hebben dan opbrengsten.

13 okt 2010 9:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Porscheloos...
Almkerk
Hier 2 voorbeelden van 912's en restauraties

1: Deze is van Martijn, was gewoon een goed rijdende auto met "wat plekjes" :shock: :shock:
http://forum.deklassieke912.nl/frm/topi ... hichpage=5
http://www.romiclassiccars.nl/catalog/i ... WUv&page=1

2: deze Belgische import vanuit de US, zag er goed uit op de foto's:
http://forum.deklassieke912.nl/frm/topi ... IC_ID=1610

Alle oude 911 en 912's hebben onderhuidse (bijna onzichtbare) roestproblemen.

Aan mijn auto is ook al de halve bodemplaat , de tanksupport , dorpels en binnendorpels vervangen!!

Zo zijn ze allemaal (geweest)!!

13 okt 2010 9:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2