Auteur |
Bericht |
art928
Porsche 928
|
Re: Auto van de zaak
We hadden een paar jaar geleden een detacheringsbureau er bij en 200 lease wagens rijden, Mini's en Yaris. We werden helemaal gek van die leaseclub. Onze commerciele mensen rijden nu eigen autos, einig verloop gelukkig. Soms gaat het fout blijkt er een Saab 9.3 al 80.000 km geen beurt te hebben gehad en dan staat ie ineens stil. Manager in Belgie rijdt al 6 jaar zelfde Mercedes zonder problemen. Zo kan het ook.
|
26 okt 2010 22:33 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Auto van de zaak
jawel hoor, als je werknemer bent van een buitenlandse vestiging en je voor je werk een auto nodig hebt, Je mag niet directeur eigenaar zijn. Ik heb dus een kennis die heeft een bv-tje in Luxemburg, daar is ie op papier in dienst en rijdt in heel aardige auto's op luxemburgs kenteken, heeft "werkgeversverklaring" in de auto liggen, is wel al verscheidene keren aangehouden door politie, want ze zijn er behoorlijk op gebrand, maar altijd alles in orde. Rijdt in een R8, DB9, Lexus, A8, etc etc (niet allemaal tegelijk hoor)
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
26 okt 2010 23:37 |
|
|
art928
Porsche 928
|
Re: Auto van de zaak
Al jaren geleden hadden we dit bedacht. Immers de autos zijn in Belgie veel goedkoper. Maar ons is door de douane en de belastingdienst verzekert dat als het woonland nederland is dan mag je niet met een auto op buitenlandskenteiennrijden, tenzij het een huur auto is. Bovendien dan zouden toch ineens heel veel slimme ondernemers een kleine vestiging in Belgie of Duitsland openen en daar voor een pasr euro op de loonlijst gaan en met een Belgische of Duitse auto gaan rijden, scheelt behoorlijk. Ik zie ze alleen nergens, want het mag niet.
|
26 okt 2010 23:52 |
|
|
art928
Porsche 928
|
Re: Auto van de zaak
|
26 okt 2010 23:56 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: Auto van de zaak
Lees net dat de A4 20TDIe ook in de 20% bijtelling is gekomen. Ga maar weer eens kijken wat dat gaat kosten. (kost een hoop tijd dat auto kiezen)
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
26 okt 2010 23:58 |
|
|
art928
Porsche 928
|
Re: Auto van de zaak
Wat is eigenlijk het moment waarop de bijtelling niet meer over de aanschafwaarde gaat maar over de taxatiewaarde?
|
27 okt 2010 0:09 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: Auto van de zaak
15 jaar of ouder
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
27 okt 2010 0:16 |
|
|
porsche@911
|
Re: Auto van de zaak
@TS,
Het vervelende is dat het risico bestaat dat men (zowel werkgever als werknemer) na het doen van de aangifte geconfronteerd kan worden met vragen van de fiscus.
Mijn idee ... vraag hier rustig rond, speur het wereldwijdeweb af, maar neem een beslissing in overleg met een fiscalist.
|
27 okt 2010 0:19 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Auto van de zaak
Het mag als je dmv je rittenregistratie kan aantonen dat je 50% van je zakelijke kilometers ook daadwerkelijk in het buitenland rijdt. Dan moet je ook nog werkzaam zijn bij een bedrijf in het land waarvan je de auto rijdt. Oja, het mag ook als directeur. Nog wat meer info over deze vraag: | | | | Citaat: Auto met buitenlands kenteken
Voor het rijden in een personenauto, bestelwagen of motor met een buitenlands kenteken moet iemand die in Nederland woont (tijdelijk of permanent) of wiens bedrijf hier is gevestigd, altijd belasting betalen. Wáár een persoon of de onderneming zijn of haar hoofdverblijf heeft, beoordeelt de Belastingdienst (douane) aan de hand van de omstandigheden.
Als ons land de woonplaats is, mag er – ook bij personen en bedrijven van buitenlandse afkomst – niet van de openbare weg gebruik worden gemaakt zonder dat er eerst belasting is betaald. Het doet er niet toe of het daarbij gaat om een ’auto van de zaak’, een huurauto of een leasewagen.
Vrijstelling voor bpm en mrb is sinds 1 februari 2007 alleen voor een korte periode van maximaal twee aaneengesloten weken per jaar mogelijk als het motorrijtuig in het buitenland is geregistreerd. Vooraf melden is dan wel een vereiste.
Wie als Nederlandse ingezetene in een motorrijtuig met buitenlands kenteken rijdt en bij aanhouding geen belasting betaalt, krijgt als waarschuwing een informatieformulier uitgereikt en niet meteen een naheffingsaanslag met boete. Daardoor ontstaat er de gelegenheid de auto alsnog te laten registreren en belasting te betalen of om vrijstelling aan te vragen. Er kan ook nog worden afgesproken dat het motorrijtuig direct weer naar het buitenland gaat.
Voorbeelden U woont in Nederland, werkt in Duitsland en rijdt in een auto van uw werkgever met Duits kenteken. Vrijstelling van bpm en mrb kan op grond van de wet en onder bepaalde voorwaarden.
U woont in België, werkt in Nederland en rijdt in een eigen auto met Belgisch kenteken. Er hoeft geen bpm en mrb te worden betaald.
U bent een Pool, verblijft tijdelijk voor werk in Nederland en rijdt in een auto met Pools kenteken. Zodra een Pool in Nederland gaat wonen (tijdelijk of niet), is hij verplicht bpm en mrb te betalen voor het gebruik van de openbare weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig. De Belastingdienst (douane) bepaalt het karakter van het woonbegrip: wonen of logeren.
U woont in Nederland, krijgt regelmatig een Engelse vriendin op bezoek en voor het boodschappen doen gebruikt u haar auto met Brits kenteken. Een Nederlandse ingezetene mag alleen in een auto met buitenlands kenteken rijden als daarvoor belasting is betaald. Hooguit twee weken per jaar kan daarvoor vrijstelling worden verkregen. Dat de buitenlandse vriendin in de auto zit terwijl haar vriend rijdt, verandert hier niets aan, omdat hij op dat moment de feitelijke beschikking heeft over het motorrijtuig. Ook hier is dus bpm en mrb verschuldigd.
U woont in Nederland, bent eigenaar van een bedrijf in Frankrijk en u laat zich ook hier vervoeren in een auto met Frans kenteken en een buitenlandse particuliere chauffeur. Omdat de buitenlandse particuliere chauffeur de wagen niet feitelijk tot zijn beschikking heeft en zijn baas wel, wordt laatstgenoemde gezien als de in Nederland wonende ’gebruiker’, die dus belasting moet betalen voor het rijden op de openbare weg. Onder de ’gebruiker’ vallen ook inwonende gezinsleden.
| | | | |
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 okt 2010 6:52 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: Auto van de zaak
Op zich leuk, maar dan moet je medewerker daar wel mee akkoord gaan neem ik aan. Immers, aan de ene kant is het wel leuk, aan de andere kant rij je met een bijtelling van 76k ipv. 40k (even een "dikke" A6 tov een "kale" A4).... Moet je maar net op zitten wachten toch? Het idee is echter wel leuk.... EN elk jaar een "nieuwe" auto, EN een leuke volle auto... Alleen die bijtelling he
|
27 okt 2010 11:24 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Auto van de zaak
Uiteraard iom werknemer. Je kan ook gewoon een kale golf voor 8 maanden leasen voor de prijs van een polo. Ik tel niet bij, dus een volle A6 is prima Ik bedoelde meer voor Art928 om het voordeel voor de ondernemer te schetsen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 okt 2010 11:27 |
|
|
art928
Porsche 928
|
Re: Auto van de zaak
Ja op zich is dat ook wel een idee, maar inderdaad de meeste werknemers willen nieuw rijde. Hetvwas al een probleem ommiemand van een 1 jaar oude mini die plat gereden was in een 2 jaar oude te krijgen.
En wat lease rijders zonder verstand allemaal met zo'n auto uitspoken. Olie in hrt ruitenwisservloeistofres. ruitenvloeistof waar de remolie in moet. En dan zeggen dat al die resevoirs opelkaar lijken.....
|
27 okt 2010 11:57 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Re: Auto van de zaak
Rijd de 964 nu zakelijk met rittenregistratie. Maak niet veel kilometers en combineer mooi weer met een zakelijke rit. Net de nieuwe VW Touran besteld met 20% bijtelling die ook zakelijk gereden gaat worden. De 964 blijft ook zakelijk omdat het duurder is om deze naar privé te halen.
Heb vorige week gereden met die Touran 1.2 en kwam prima weg. Met chip erin toch bijna 140PK en is genoeg voor de gezinsauto.
|
27 okt 2010 12:01 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Auto van de zaak
Tja, werknemers willen zoveel... "dan ga je toch lekker lopen..."Dat was één van de overweging om vooral géén auto's te gaan kópen voor werknemers... en lekker te blijven leasen
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 okt 2010 12:15 |
|
|
art928
Porsche 928
|
Re: Auto van de zaak
Nou die verkeerd gevulde auto's zeg maar waren leasewagens, maat leasemij wilde deze kosten niet betalen. En wij ook niet. Werknemer ook niet, maar de werknemer trok toch aan het kortste eind.
|
27 okt 2010 12:44 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Auto van de zaak
Wat ik bedoel is dat een werknemer niet anders met een leaseauto zal omgaan dan met een auto die jouw bedrijf voor hem/haar koopt. Ook daar zullen ze de verkeerde vloeistof in het verkeerde tankje pleuren, waarna jij alle kosten zult moeten dragen (of eventueel doorbelasten. Maar als je werknemers al niet in een 2 jaar oude auto willen rijden zullen ze die schade ook wel niet willen betalen...).
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 okt 2010 13:06 |
|
|
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Re: Auto van de zaak
@ Art 928: Wat is nou het probleem. Als je een leaseauto krijgt ben je daar in het geheel verantwoordelijk voor. Wat voorbeelden die ik tegen kom: Eerste twee schade's (per jaar) komen ten laste voor de werkgever. Eventueel afhankelijk vd gereden kilometers. Laat je een beurt te laat uitvoeren,en daaruit voorvloeiend ontstaat bijv motor schade, verhalen op werknemer. Hij is immers verantwoordelijk voor een deugdelijke auto, sterker nog, dat wil je toch. Idem verkeerd tanken, jammer maar dat kost je centen. Als er een lopende auto in het bestand staat, eerst die oprijden, daarna mag je een nieuwe uitzoeken. Teken een formulier bij eventuele schade's (die je vantevoren afgerekend hebt met je ex werknemer) wat er aan de auto mankeert. Wat horn al zegt, "wil je hem niet, dan niet, krijg je niets"' Eventueel kun je bij een hogere fiscale waarde e.e.a. bijtellingstechnisch compenseren. Loop een rondje om de lease auto met werknemer als deze wordt ingeleverd bij einde contract samen met de leasemij. Laat e.e.a. schriftelijk vastleggen. Ontstaan er ook geen discussies over eventuele schade's met leasemij en werknemer. Wat ik met bovenstaande wil zeggen, maak op papier een goede leaseregeling en spijker e.e.a. dicht. Duidelijkheid schept een helder beeld bij iedereen.
|
27 okt 2010 13:12 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Auto van de zaak
Daar hebben wij nog bij: lever je een auto smerig in (dus echt niet even schoongemaakt) laten we dat doen en verrekenen we de 150 euro met je salaris.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 okt 2010 13:52 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Re: Auto van de zaak
Dat is gewoon een kwestie van goede en duidelijke afspraken maken. Ik kan er met mijn pet niet bij als je als werkgever met een wagenpark zit van meer dan 200 auto's en dat allemaal maar zelf afhandelt. Daar zijn leasemaatschappijen in gespecialiseerd. Als een LM geen toegevoegde waarde kan leveren, dan gaan ze failliet.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
27 okt 2010 14:31 |
|
|
art928
Porsche 928
|
Re: Auto van de zaak
We hadden destijds een hotline met de lease mij en een vent op kantoor die daar veel tijd aan kwijt was. Was voor ons ook allemaal nieuw. We hadden 3 leasemij omdat 1 het te riskant vond, 200 autos.
Ook leuk is dat iemand s'avonds mij belt en zegt. Mijn auto start niet, kan jij dat oplossen?
|
27 okt 2010 15:15 |
|
|
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Re: Auto van de zaak
Fabrieksgarantie Of werknemers leasemij bellen bijv . Afhankelijk vd schade/euvel schakelt de leasemij ANWB of een bergingsmaatschappij in die meteen een vervangende auto bij zich heeft. Shoppen kan geen kwaad, houdt de leasemij's en jezelf scherp. Maar drie maatschappijen voor 200 auto's
|
27 okt 2010 15:29 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Auto van de zaak
"Wij" moeten het doen met 1 maatschappij voor z'n 3 duizend auto's.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
27 okt 2010 15:48 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Re: Auto van de zaak
Valt ie dan nog steeds onder de 20%? Ah, wacht, natuurlijk, want waarom zou je meer betalen he .... Zonder dollen, ik denk dat "de overheid" hier een flinke plank mis slaat. Immers, jij bent niet de enige die dit doet, dus die hele 20% categorie is een wassen neus als je het mij vraagt. Gewoon bijtellen op basis van verbruik. Oh, sorry, ga ik weer
|
27 okt 2010 16:09 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Auto van de zaak
"Ja hoor. Ik laat morgen je auto wel even ophalen. Doe er gelijk ook je reservesleutels, je alarmcode van de zaak en je laptop bij als je wilt..." Wij hadden bij mijn vorige werkgever 3 leasemaatschappijen voor 45 auto's. Houdt ze scherp en verder is het alleen het maandelijkse factuurtje controleren. Was een gevolg van 3 jaar langs alles blind bij ALH onderbrengen. We betaalden soms wel 15-20% teveel. ALH was niet scherp en wij waren ingedut...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 okt 2010 16:28 |
|
|
TD (zonder I)
Utrechtse Heuvelrug
|
Re: Auto van de zaak
Precies, vooral dat laatste. Altijd een mooie moment om te benchmarken tijdens de budget ronde voor het komende jaar.
|
27 okt 2010 16:45 |
|
|