Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:42



Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Porsche 914/4 2.0L in mijn eend :D 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Porsche 914/4 2.0L in mijn eend :D
Ik wil van mijn eend een 4 cylinder maken. Het schijnt dan een porsche 914/4 2.0L moet passen. Ik heb i-net al aardig doorzocht maar kan nergens vinden wat een 914 motor ongeveer moet kosten. Iemand enig idee??


31 jan 2004 15:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Wacht maar op Jeroen, die dit waarschijnlijk "rape" vindt.
Wordt wel een pittig eendje :lol:
Sambal bij :lol:


31 jan 2004 15:11
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Wordt ook wel flink sleutelen denk ik :lol:


31 jan 2004 15:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Denk het wel, je hebt in ieder geval genoeg ruimte daar in het vooronder.


31 jan 2004 15:22
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Zoals ik al zij kon ik weinig info over de 914 motor vinden. Het schijnt te passen. Ik zal hier en daar, denk ik, wel creatief moeten zijn met de slijptol. Maar dat is helemaal geen punt. Das m'n eendje wel gewend :D

Zijn er ergens sites met veel info over de 914??


31 jan 2004 15:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
http://www.flat-6.net/index.php?sel=914

Op http://www.porsche.pagina.nl vind je er nog meer, maar hiermee kun je wel even vooruit.


31 jan 2004 15:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Kijk effe op http://www.914club.com, daar zul je wel geen eend-conversie tegen komen, maar meer 914 info als daar zul je nergens op het internet vinden...

De 914/4 is een aangepaste VW type 4 motor, geleverd in 1.7, 1.8 en 2.0 liter uitvoering.
Daarvan is de 2.0 liter het meest afwijkend van de originele VW motor
(krukas, drijfstangen, cilinders en zuigers, maar vooral de cilinderkoppen)

Je zou eens bij wat lucht gekoelde VW specialisten kunnen informeren (Keverland of HotRod)

Ik heb werkelijk geen idee of dat in een Eend gaat passen...
Wil je de motor op de Eend-bak monteren?

Ik heb de motor en bak nog niet uit de mijne, dus ik kan zo 1-2-3 ook niks voor je opmeten

Leuk project... laat maar horen hoe het gaat

Gr.

Jeroen


31 jan 2004 16:42
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ik zal eens bij kevelland en hotrod informeren !!

Als er een andere bak op gemonteerd moet worden gaat het geen eend-bak worden. Waarschijnlijk een GSA- of een Alfasud-bak. Ik hoop de porsche-bak te kunnen behouden. Ik weet alleen niet of het past en ik moet een goede oplossing voor de remmen zien te vinden (goed remmen is toch wel erg belangrijk lijkt mij :lol:)

Ik houd jullie op de hoogte !!


31 jan 2004 17:11
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Cool, zo'n "gepeperd" eendje. Waarom geen V8 erin? Heb ik wel eens wat van gelezen, een 300pk eend.


01 feb 2004 16:38
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
michael schreef:
Cool, zo'n "gepeperd" eendje. Waarom geen V8 erin? ... een Mega-Pk eend.


Heb er weleens eentje gezien , compleet Blazer onderstel -ingekort etc. - met een schulpje van een 2CV erop geknutseld :shock:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


01 feb 2004 16:47
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Revolutionair concept:

:ba: een viercilinder motor voor elke Eend :ba:


Inleiding

Enkele Citroëntechneuten hebben de oplossing gevonden om de Eend (of elk ander A-type) van een sterke viercilindermotor te voorzien.
Een samensmelting van twee 2cilinder blokken zorgt voor een krachtig viercilinder blok in elke Eend, zonder al te veel wijzigingen aan het chassis.

Na enige tijd van ontwikkelen en testen is het nu eindelijk zover. Een legaal en simpel te plaatsen viercilinder boxermotor voor de 2cv. Voordat het zover was, dat het idee voor zo'n gewaagd ontwerp tot iets als een testbaar exemplaar ontwikkeld is, zijn er al heel wat uren in gestoken.
Omdat er door verschillende personen zowel technische inbreng als financiële steun, de nodige tijd, ontwikkelruimte, sleutel en testfaciliteiten, maar vooral doorzettingsvermogen in dit project gestopt zijn, is nu het moment aangebroken dat de viercilinder 4cv12 voor duurtesten gereed is.


Het ontwikkeltraject
Binnen het ontwikkelteam heeft iedereen op zijn eigen vakgebied voor de eindoplossing gezorgd. Na de start werden de verschillende delen in samenwerking met de initiatiefnemers op haalbaarheid besproken en werd er een tijdsplanning gemaakt. Dit resulteerde in een proefmodel. Aan de hand van dit proefmodel zijn er in de ontwikkelruimte bij van den Bergh motoren in Ophemert vijf testexemplaren gebouwd. Het doel hiervan was om productie-ervaring van de speciale onderdelen en assemblagekennis op te doen. Maar minstens zo belangrijk was het meten van de uiteindelijke prestaties van het 4cv12 motorblok.
Hierna zijn alle ervaringen en metingen gebundeld om te komen tot een productierijp pakket. Om na te gaan of er geen belemmeringen zouden ontstaan bij de RDW, is eerst alleen het idee op papier ter keuring aangeboden. Omdat er 2 originele 2cv-motoren gebruikt worden en dit ooit ook in de Sahara (de vierwielaangedreven uitvoering van de 2cv) is toegepast, wordt het idee in concept goedgekeurd. Er worden wel randvoorwaarden en eisen aan de uitvoering gesteld.
Door de inbreng van de RDW is er nu een officiële goedkeuring voor de testauto's en dus voor de 4cv12 uitvoering van de Eend en is er geen extra keuring nodig.


Hoe ontstaat een 4cv12 motorblok.
Om een 4cv12 motorblok te bouwen wordt een originele 2cv aandrijflijn, dat bestaat uit versnellingsbak en motorblok, gesplitst. Hiertussen komt een gemodificeerd 4cv12 "tussenblok" waarna het geheel weer tegen elkaar gebouwd wordt. Op deze manier ontstaat er een krachtige viercilinder boxermotor.
Met een kleine aanpassing aan het chassis kan dit motorblok in de Eend ingebouwd worden. Later kan altijd weer de conventionele tweecilinder teruggeplaatst worden!
Om het 4cv12 motorblok te kunnen realiseren zijn er een aantal wijzigingen aangebracht aan het tussenblok. Zo is de koeltunnel verwijderd en is er een speciale krukas gemaakt. Deze is wat korter dan een normale 2cv krukas maar is ook een stuk zwaarder om het grotere vermogen aan te kunnen.
Er is aan de voorzijde van de krukas een adapter gemaakt die op de as van een origineel 2cv motorblok past. Verder zijn uiteraard de benzinepomp, de ventilator en de dynamo van het tussenblok verwijderd.


viercilinder ontsteking.
Omdat het bestaande ontstekingscircuit voor de tweecilinder niet simpel naar vier cilinders was aan te passen, is er voor de 4cv12 een speciale ontsteking ontworpen.
De fabrikant van de 123ignition heeft ook voor de 4cv12 een ontsteking ontwikkeld, die op de plaats van de originele ontsteking in het voorste motorblok geplaatst is. Dit keer stuurt de ontsteking 2 bobines aan.


Prestaties
De prestaties van de vijf testmotoren zijn prima. Niet alleen wordt er meer acceleratievermogen ontwikkeld ook de topsnelheid ligt nu veel hoger.
Omdat de koeltunnel naar de tweede motor nog niet definitief is kan er nog niet voluit getest worden.


Duur Testrijders gezocht
Voor dit project zoeken wij nu vijf "testrijders" om de viercilinders uit te proberen.
Wij bouwen in Ophemert een 4cv12 motorblok in je Eend en uiteraard zullen wij jouw eigen tweecilinderblok op een waardige wijze opslaan, om na de testperiode eventueel weer terug in jouw Eend geplaatst te worden.
Tijdens die periode moet het verbruik van de motor bijgehouden worden. Voor het onderhoud zul je om de 2000 kilometer voor een onderhouds- en controlebeurt naar Ophemert moeten komen. De brandstofkosten zijn voor jezelf. Als je het 4cv12 blok wilt houden, zullen wij de opgedane kennis van jouw ervaringen gebruiken voor een definitieve versie. We zullen dan jouw test-motor ombouwen tot een versie die wel de juiste koeling bevat.

Voor de aanmelding dien je een gemotiveerde reactie te schrijven waarin jij aangeeft waarom jij de ideale testpersoon bent. Sleutelervaring is uiteraard een pré,
een goede uitdrukkingsvaardigheid in schrift is welkom, omdat we van de testrijders vragen hun ervaringen te noteren. Verder zoeken we mensen die veel met hun Eend rijden om een zo betrouwbaar mogelijk testresultaat te krijgen.

We proberen in ieder geval een verscheidenheid aan testgebruikers te selecteren en dus niet alleen mensen die per se gaan voor het hogere vermogen. Ook duurrijders die op zoek zijn naar een sterkere motor of wat meer souplesse en minder hoge toeren bij 120 km/uur, zijn gewenst.

Stuur je reacties liefst binnen 2 weken maar in ieder geval voor het einde van deze maand aan 4cv12@2cv.nl. Onder de inzenders worden door het ontwikkelteam de vijf testrijders met de beste papieren en motivatie geselecteerd. De uitslag zal op deze zelfde site bekend gemaakt worden. Over de selectie wordt verder niet gecorrespondeerd.

Namens het 4cv12 ontwikkel team

Albertonic, 123ignition
Godfried van den Bergh, van den Bergh motoren, Ophemert
Ronald Bouman
Jeroen Cats
Daniel Zuidema
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


01 feb 2004 17:07
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Uhmm... dit was een 1 april grap overigens :lol:

Maar ik wil een 4 cylinder eend maken op basis van een ami-super-chassis. Voor een V6 of een V8 motor heb ik een ander chassis nodig die waarschijnlijk (voor een student) niet te betalen is :? En... het moet natuurlijk wel een beetje een eend blijven he :lol: :lol: :lol:

By The Way: Iemand enig idee wat een 2e hand porsche 914 motor nu precies kost???


02 feb 2004 0:02
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Die V8 eend waar ik het over had, was van buiten precies hetzelfde als een gewone eend, alleen de brede achterwielen verraden hem.


02 feb 2004 1:24
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Reken op minimaal 1000 tot 1500 euro voor een motor

Kijk effe op marktplaats.nl daar wordt tegenwoordig aardig wat 914 spul aangeboden

Laat je geen praatjes aanleunen over pk's uit een type4 914 motor
Een 2.0 met standaard injectie doet 90 tot 100pk
Ombouwen naar carburateurs en een "snelle" nokken as levert hooguit 120pk

Alles wat je er meer uit wilt halen... BRING SERIOUS MONEY :roll:

Wat betreft de versnellingsbak... moet de motor voor of achter de voorwielen komen?

gr.

Jeroen


02 feb 2004 1:44
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
michael schreef:
Die V8 eend waar ik het over had, was van buiten precies hetzelfde als een gewone eend, alleen de brede achterwielen verraden hem.


http://www.2cv.nl/publicaties/v8

;)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


02 feb 2004 10:23
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Reken op minimaal 1000 tot 1500 euro voor een motor

Kijk effe op marktplaats.nl daar wordt tegenwoordig aardig wat 914 spul aangeboden

Laat je geen praatjes aanleunen over pk's uit een type4 914 motor
Een 2.0 met standaard injectie doet 90 tot 100pk
Ombouwen naar carburateurs en een "snelle" nokken as levert hooguit 120pk

Alles wat je er meer uit wilt halen... BRING SERIOUS MONEY :roll:

Wat betreft de versnellingsbak... moet de motor voor of achter de voorwielen komen?

gr.

Jeroen


Mmm.... ik dacht dat er wel meer pk-tjes in een 914 motor zaten :oops: :oops: En wil je meer pkt-jes hebben dan moet je wel erg veel geld hebben. Ik ben maar een student !! :cry: :cry:

Een subaru of een alfa motor lijkt me dan een beter idee. Uit een Alfasud 1.7 Ti haal je toch snel 115pk en dit geheel is nog cheap ook :lol: :lol: Het is zelfs minder gekloot om hem in te bouwen. Alfasud heeft immers de remmen aan de bak zitten.

Mmmm........ tis wel stoer als je kan zeggen dat je een porsche motor in je eend hebt liggen :twisted: :twisted:

We denken er even over na.....


02 feb 2004 15:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
Een 914/4 motor is een VW motor, dus dat opscheppen kan je wel vergeten :wink:

't schijnt dat je uit Japan redelijk goedkoop motoren kan importeren
Als ik het goed begrepen heb is er daar een wet dat motoren binnen x aantal jaar vervangen moeten worden
De gebruikte exemplaren gaan dus voor weinig van de hand...
Wie weet kan je voor een prikkie een Subaru WRX motor op de kop tikken :D

Is wel wat gekloot om het injectie en turbo systeem netjes aan de praat te krijgen...

Oh, en met een Alfa of Subaru motor moet je natuurlijk nog aan de gang met een radiator etc.

gr.

Jeroen


02 feb 2004 15:29
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Jacobus_XIII schreef:
Mmmm........ tis wel stoer als je kan zeggen dat je een porsche motor in je eend hebt liggen :twisted: :twisted:


Zeggen kan altijd, maar of het uberhaupt geloofwaardig overkomt :?:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


02 feb 2004 15:38
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Stoere Jongen,

Gooit ook zijn Afbeelding

Op de bar en vergeet zijn brommerhelm af te zetten


02 feb 2004 17:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
john radder schreef:
Stoere Jongen,

Gooit ook zijn Afbeelding

Op de bar en vergeet zijn brommerhelm af te zetten


Nee, dan heel subtiel met je Big Reds manchetknopen aan de tap staan (voor de wat alternatievere foristen; je kan ze ook door je piercinggat doen... :wink: )

Nog 6 nachtjes slapen.... 8)
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 feb 2004 18:28
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Ze Afbeelding liggen al in het dashboardkastje.

Oja wat is de pond ineens gestegen heh in waarde, :lol:


02 feb 2004 18:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.