Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:56

Antwoord op onderwerp  [ 852 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 35  Volgende
Audio (thuis) 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02. Cayenne: ex 958-10, 9YA-18
Dirksland
Bericht Re: Audio (thuis)
Devils son schreef:
Digitale kabels moeten dus goed zijn, maar het is echt heel zot om te denken dat je in de cat. "goed" geluidsverschillen gaat horen. Het signaal komt aan, of niet. En bij dat laatste heb je dataverlies en indien dat heel beperkt is, is er nog steeds geen probleem (foutcorrectie). Dan is het meetbaar, maar nog niet hoorbaar.

Allemaal heel leuk en theoretisch maar ik vraag me af of je ooit zelf de proef op de som hebt genomen? Om het even heel kort door de bocht te zeggen is een coaxiale kabel vaak warmer van kleur dan een optische. 1=1 en 0=0 is in de praktijk niet zo zwart-wit als jij schetst, simpel voorbeeld: Voor de beste geluidsweergave zouden we het eigenlijk over HDMI kabels moeten gaan hebben omdat zowel de coaxiale als optische kabels de datastroom van een Blu-ray disc niet aan kunnen. HDMI en coaxiaal/optisch zijn allen digitaal maar absoluut geluidsverschil.

30 okt 2010 18:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
We hebben het over audio, dus zullen we blu-ray maar even niet erbij betrekken...

Verder is het echt aantoonbaar ONZIN.

Een DA converter zet een code 1000111010010101 ALTIJD hetzelfde om. Dat is wat dat ding doet. Dan kun jij wel roepen dat coaxiaal warmer is, maar dat is gewoon klinkklare nonsense.

Alleen bij dataverlies kun je verschil krijgen. 1=1 0=0 (en 10=10, die kan ik dan ook weer even niet laten :mrgreen: ).

Ik geloof best dat jij verschil hoort. Zo zijn er ook mensen die een open luchtfilter monteren en voelen dat de auto veel meer vermogen heeft... ook al ontgaat dat de testbank. :wink:

30 okt 2010 22:08
Profiel
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
zet een DA converter nu niet juist digitaal naar analoog om?

En kun je daarbij dan juist verschillen hebben tussen de verschillende apparaten?

Ik kan principieel wel volgen dat als het signaal hetzelfde aankomt, de DA hetzelfde afgeeft, maar verschillende kabels kunnen de signalen toch verschillend doorgeven, weerstand, storing invloeden van buitenaf etc??

30 okt 2010 22:13
Profiel WWW
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
DS, was het maar zo simpel... dan waren er geen CD- of DVD-spelers met slecht geluid. Ik kom het je wel en keer uitleggen :thumleft:

30 okt 2010 22:25
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
de Fiscalist schreef:
zet een DA converter nu niet juist digitaal naar analoog om?

Ja.

Citaat:
En kun je daarbij dan juist verschillen hebben tussen de verschillende apparaten?

Ja, maar dat staat los van de kabel.

Citaat:
Ik kan principieel wel volgen dat als het signaal hetzelfde aankomt, de DA hetzelfde afgeeft,

Klopt.

Citaat:
maar verschillende kabels kunnen de signalen toch verschillend doorgeven, weerstand, storing invloeden van buitenaf etc??

Dat is dan dataverlies. En een gewoon goede kabel kan op korte afstand eenvoudig het signaal doorgeven.

30 okt 2010 22:37
Profiel
esgigt schreef:
DS, was het maar zo simpel... dan waren er geen CD- of DVD-spelers met slecht geluid. Ik kom het je wel en keer uitleggen :thumleft:

Je hoeft mij niets uit te leggen, ik weet prima wat er speelt.

Het verschil tussen een goede en slechte CD speler zit voor een groot deel in de DA omzetter (maar ook in de kwaliteit van het leesgedeelte, want uiteindelijk kan daar ook dataverlies optreden).

30 okt 2010 22:39
Profiel
Rotterdam
Yep, maar ook in de stabiliteit van de clockfrequentie en nog wat andere zaken...

Scheelt weer een rit in de P :pale:

30 okt 2010 22:47
Profiel
Maar je bent het hoop ik met mij eens dat de code 0011101001011011 bij een DA omzetter ALTIJD tot hetzelfde leidt, ongeacht de gebruikte kabel?

30 okt 2010 23:24
Profiel
PorscheForum Rakker
993 coupe ex-2.4 targa 1972
Achterhoek
de Fiscalist schreef:
Ik kan principieel wel volgen dat als het signaal hetzelfde aankomt, de DA hetzelfde afgeeft

Dat dacht ik dus niet.
De DAC is juist van cruciaal belang bij het omzetten van het zuivere digitale signaal naar het analoge gedeelte. En juist in die DAC''s zitten grote verschillen.

Sluit je iPod maar eens aan op je HiFi via de dock of hoofdtelefoonsignaal en vergelijk dat eens met : digitale signaal MAC ---> toslink (optisch) ---> goede externe DAC ---> HiFi. (wel Lossless bestanden of FLAC)
Wat je dan vergelijkt is de DAC vd iPod (enkele euro''s) en een goede externe DAC.
Dat verschil hoort iedereen. Ook nog na een dag toeren in je P.
Ergo: de ene DAC is zeker de andere nog niet.

Het digitale transport is veel minder gevoelig dan het analoge gedeelte voor invloeden van buitenaf/kwaliteit materiaal.
De analoge kabels / interlinks, die juist wel weer. Daar is wat extra investering wel op zijn plaats.
Maar of dat nou kabeltjes moeten zijn die door maagdelijke elfjes bij volle maan gesmeed zijn... :roll:

30 okt 2010 23:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Dirksland
Goed zal nog maar eens een andere invalshoek proberen, je geeft zelf een paar post terug aan dat er goed en slecht is en er in de categorie goed geen verschil hoorbaar zou moeten zijn. Dat er goed en slecht is betekent toch dat er hoorbaar verschil is. En tuurlijk hoe beter je gaat hoe minder de verschillen worden maar dat geldt voor de hele installatie.

30 okt 2010 23:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Achterhoek
Devils son schreef:
Maar je bent het hoop ik met mij eens dat de code 0011101001011011 bij een DA omzetter ALTIJD tot hetzelfde leidt, ongeacht de gebruikte kabel?

Neen. Dat leidt niet tot hetzelfde. Meestal niet zelfs.
Achter de DAC zijn het geen nulletjes en eentjes meer.
De ene DAC geeft wel degelijk hoorbaar EN meetbaar een ander analoog signaal na bewerking van het digitale signaal. Dat heeft zoals esgigt schrijft te maken met jitter, klokfrequentie etc.

30 okt 2010 23:33
Profiel
classiccarl 2.4 schreef:
Ergo: de ene DAC is zeker de andere nog niet.

Nu begrijp ik het. Als ik een andere kabel aan sluit komt er op een magische manier een andere DA omzetter aan te pas... :shock:

30 okt 2010 23:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Achterhoek
Een kabel is geen DAC.
En een DAC is geen kabel.
Het lijkt mij sterk dat jij dat niet weet

30 okt 2010 23:40
Profiel
roenkie schreef:
Goed zal nog maar eens een andere invalshoek proberen, je geeft zelf een paar post terug aan dat er goed en slecht is en er in de categorie goed geen verschil hoorbaar zou moeten zijn. Dat er goed en slecht is betekent toch dat er hoorbaar verschil is. En tuurlijk hoe beter je gaat hoe minder de verschillen worden maar dat geldt voor de hele installatie.

Ik zal het gewoon maar weer naar de basis terugbrengen.

Als er een 1of 0 wordt verstuurd door een kabel kan deze gelezen worden, of niet gelezen worden. Niet lezen is dataverlies. (en je kan ook timingsfouten krijgen, maar goed beschouwd is dat een andere vorm van dataverlies)

Uitgaande van geen (of zeer beperkte) dataverlies zal een DA omzetter met de code die hij krijgt altijd hetzelfde doen. Pas als er dataverlies op treedt kunnen er verschillen komen.

Een gewone goede kabel is bij een afstand van 0,5 meter prima in staat om het signaal (nagenoeg) foutloos door te geven. Hoe langer de kabel, hoe lastiger het wordt.

Meer kun je er niet van maken. Minder wel.

30 okt 2010 23:42
Profiel
classiccarl 2.4 schreef:
Een kabel is geen DAC.
En een DAC is geen kabel.
Het lijkt mij sterk dat jij dat niet weet

Dat zeg ik ook niet.

We hebben het over het gebruik van kabels en jij komt ineens met de ene DA omzetter is de andere niet. Nou, ik weet echt zeker dat de DA omzetter een gegeven is als ik alleen maar kabels ga vervangen...

Dat bedoel ik aan te geven.

DA omzetter X zal bij code 0001101110110101 ALTIJD hetzelfde doen. Dus als die code goed aan komt...

Je kan een 1 en een 0 alleen weergeven als 1 of als 0.

30 okt 2010 23:46
Profiel
Rotterdam
Devils son schreef:

uhhhhh..... denk je.

Zolang een signaal in het digitale domein blijft wel. ga je converteren... dat is een ander verhaal. Daarom is er een duidelijk waarneembaar verschil tussen de diverse DA converters. Zie het als het verschil tussen de motor van een Atos en een 911... beide leveren vermogen en koppel, alleen niet hetzelfde.

30 okt 2010 23:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Achterhoek
Wat het digitale transport via de kabel betreft ben ik het met je eens.
Dat is gewoon hetzelfde aan begin en eind als het goed is. Is ook eenvoudig te meten.

Het omzetten naar een analoog signaal via de DAC is evenwel cruciaal.
Wat je wilt is dat er een zo zuiver dwz zo min mogelijk vervormd analoog signaal uitkomt.
Wanneer daar crappy onderdelen voor gebruikt worden, dan hoor je dat eenvoudig. Het gaat dan om de kwaliteit van de processoren, condensatoren etc.
En daar zit veel verschil in. Dat is wel hoorbaar.

30 okt 2010 23:50
Profiel
@esgigt

Begin jij nou ook al?

Een digitale kabel beïnvloed niet welke DA omzetter gebruikt wordt. Een digitale kabel transporteert slechts het signaal.

30 okt 2010 23:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Dirksland
Om dan nog verder terug naar de basis te gaan...of het nu door timingsverschillen komt of door storingen van buitenaf doet er wat mij betreft niet zo veel toe, in de praktijk is er verschil hoorbaar. Of het voor jou hoorbaar is kan ik niet beoordelen, niet elk gehoor is hetzelfde.

Ik ben een simpele vonkenboer die vind dat je een tv koopt om naar te kijken dus zie je geen beeldverschil dan kun je het geld voor een duurdere in je zak houden. Geluid verkoop ik op dezelfde manier, je koopt een installatie om van je muziek te genieten. Ik ken mensen die geen verschil horen tussen een alles in 1 setje van 300 euro en een hifi set van 6000 euro, prima dan verwacht ik echt niet dat je een dure radio koopt. Ben je wat muziekaler aangelegd en hoor je het wel dan is die 6000 euro vaak een hele fijne investering. Over het algemeen zijn klanten meer betrokken bij de aanschaf van geluid dan bij het kopen van een droger waardoor het eerste meer voldoening geeft als adviseur.

30 okt 2010 23:52
Profiel
classiccarl 2.4 schreef:
Wat het digitale transport via de kabel betreft ben ik het met je eens.
Dat is gewoon hetzelfde aan begin en eind als het goed is. Is ook eenvoudig te meten.

Meer stel ik ook niet, want we hebben het over de invloed van de gebruikte digitale kabel.

Waarbij dan b.v. wordt gesteld dat een coaxiale digitale kabel warmer zou klinken dan een optische...

Citaat:
Het omzetten naar een analoog signaal via de DAC is evenwel cruciaal.
Wat je wilt is dat er een zo zuiver dwz zo min mogelijk vervormd analoog signaal uitkomt.
Wanneer daar crappy onderdelen voor gebruikt worden, dan hoor je dat eenvoudig. Het gaat dan om de kwaliteit van de processoren, condensatoren etc.
En daar zit veel verschil in. Dat is wel hoorbaar.

Ik heb nooit wat anders beweerd.

30 okt 2010 23:53
Profiel
roenkie schreef:
Om dan nog verder terug naar de basis te gaan...of het nu door timingsverschillen komt of door storingen van buitenaf doet er wat mij betreft niet zo veel toe, in de praktijk is er verschil hoorbaar. Of het voor jou hoorbaar is kan ik niet beoordelen, niet elk gehoor is hetzelfde.

Ik vind het leuk en aardig, maar jouw claim dat een coaxiale digitale verbinding anders klinkt dan een optische is aantoonbaar onzin.

Alleen indien er dataverlies op treedt kan er een verschil optreden. Dat is een feit.

Citaat:
Ik ben een simpele vonkenboer die vind dat je een tv koopt om naar te kijken dus zie je geen beeldverschil dan kun je het geld voor een duurdere in je zak houden. Geluid verkoop ik op dezelfde manier, je koopt een installatie om van je muziek te genieten. Ik ken mensen die geen verschil horen tussen een alles in 1 setje van 300 euro en een hifi set van 6000 euro, prima dan verwacht ik echt niet dat je een dure radio koopt. Ben je wat muziekaler aangelegd en hoor je het wel dan is die 6000 euro vaak een hele fijne investering. Over het algemeen zijn klanten meer betrokken bij de aanschaf van geluid dan bij het kopen van een droger waardoor het eerste meer voldoening geeft als adviseur.

Ik heb een prima gehoor, dank je.

Het spijt me wel, maar je bent inmiddels mij aan het uitlachen dat ik de kleren van de keizer niet zie.

30 okt 2010 23:56
Profiel
Rotterdam
Devils son schreef:
@esgigt

Begin jij nou ook al?

Een digitale kabel beïnvloed niet welke DA omzetter gebruikt wordt. Een digitale kabel transporteert slechts het signaal.

Neu.... vertel jij dan het goede verhaal? want daarop reageer ik.

Toch maar een keer langsgaan en een flesje wijn.... :mrgreen:

30 okt 2010 23:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Achterhoek
We hebben het over het gebruik van kabels en jij komt ineens met de ene DA omzetter is de andere niet. Nou, ik weet echt zeker dat de DA omzetter een gegeven is als ik alleen maar kabels ga vervangen...

Dat bedoel ik aan te geven.

DA omzetter X zal bij code 0001101110110101 ALTIJD hetzelfde doen. Dus als die code goed aan komt...

Je kan een 1 en een 0 alleen weergeven als 1 of als 0.[/quote]

DS : We hebben het over kabels, digitaal transport en het uiteindelijk geluid.
Ik geef alleen aan dat een DAC een essentieel gegeven is hierin.

Inderdaad zal elke DAC hetzelfde doen. Maar het is een omzetting, en daar komen de kwaliteitsverschillen aan het licht.
Confer: gooi benzine in een pakweg Volvo en een Porsche. Ze rijden allebei, maar op een andere manier.

31 okt 2010 0:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Dirksland
Beste DS,

laat ik eerst rechtzetten dat het niet de bedoeling is om wie dan ook uit te lachen hier. Waar ik me wel over verbaas is dat "aantoonbaar onzin" tot nu toe alleen maar onderbouwd wordt met: "enen en nullen hoeven alleen maar door dat kabeltje heen, dit gaat op korte afstanden niet fout omdat de timingsverschillen minimaal zijn" We zijn het er dus over eens dat er timingsverschillen op kunnen treden en storingen van buitenaf het signaal of de snelheid waarmee het verstuurd wordt dus kunnen beinvloeden. Blijft over dat ik claim dat die verschillen hoorbaar zijn op basis van mijn praktijk ervaring en jij hier een theoretisch "nee want.."tegenover zet

31 okt 2010 0:03
Profiel
Met genoeg wijn op ga je verschillen horen...

Maar serieus: al die dure kabels... van mij mag iedereen het er aan uitgeven, maar beter koop je een hele goede DA omzetter dan een extreem dure digitale kabel.

De goedkoopste bij de Media Markt zou ik ook links laten liggen.

31 okt 2010 0:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 852 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 35  Volgende