Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 apr 2025 8:13

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
ABS en TCS OFF gaan branden 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic Audi A6 (2007)
Wassenaar
Bericht ABS en TCS OFF gaan branden
Afgelopen weken heb ik zonder problemen gereden, alles werkt en alles doet het (tot op heden) naar behoren.
Nu branden echter sinds vandaag (direct bij starten) ABS en TCS OFF. Omdat ik de auto nog maar net heb en er NOG GARANTIE op heb zitten kan ik nu terug naar de dealer. Deze heeft echter pas ergens loop volgende week tijd (voor een nieuwe ABS sensor), maar ik stoor mij er enorm aan.

De dealer wijt dit dus aan een ABS sensor. Voor mij klinkt dit allemaal heel logisch, maar wellicht voor jullie weer niet :bang:
Ik wil echter graag zeker weten of hiermee het probleem dadelijk is opgelost of dat ik net zo goed ook wat andere zaken kan laten controleren of dat dit wellicht een andere probleem inluid.

Heeft iemand ervaring met het branden van deze twee lampjes? Toen ik de auto kocht, had deze een tijdje stilgestaan en de accu moest weer aangekoppeld worden. Ik moest met het kaartje een radiocode invoeren en dit is allemaal verder goed.

Mijn vraag dus nu kort eigenlijk:
Als het ABS en TCS OFF lampje branden, is dit dan te wijten aan een simpele ABS sensor of kan ik beter gelijk naar andere dingen laten kijken?

Alvast bedankt voor de reacties.
Verder rijdt de auto exact hetzelfde en lijkt het haast alsof ABS gewoon in werking is : :scratch:

Het betreft hier overigens een Porsche Boxster.

05 nov 2010 4:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: ABS en TCS OFF gaan branden
Het kan ook een draadbreuk in de kabelboom bij het wiel zijn.

05 nov 2010 9:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
lijkt of de abs het doet--> zeker weten: op afgelegen ruime liefst natte parkeerplaats(na een stevige bui) handjes van het stuur en de ineen de rem helemaal in trappen en zo houden. Als de auto recht uit hard afremt en je voelt het rempedaal trillen is alles ok wat betreft functioneren waarschijnlijk.

05 nov 2010 14:17
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Handjes los hoeft niet; het trillen in rempedaal geeft ABS-activiteit aan.

De storing in beide systemen kan heel goed komen door een ABS sensor, of door de kabel er naar toe ;-)
Info van die dingen wordt gebruikt en dus ook bewaakt door zowel ABS zelf als Traction Control.

05 nov 2010 14:43
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
Ik dacht: handjes los om scheef trekken door bijvoorbeeld niet goed functionerend abs (ene wiel wel, andere wiel niet)
heb je dan ook gechekt (geen flauw idee of dit praktisch uberhaubt mogelijk is). Maar met handjes los kom je er van zelf achter (als hij scheef trekt, kan het ook aan andere dingen liggen uiteraard)

05 nov 2010 18:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Wassenaar
Devils son schreef:
Het kan ook een draadbreuk in de kabelboom bij het wiel zijn.

Zit dit linksachter?
Ik zie namelijk wel een los draadje bij het linker achterwiel...
Ik weet niet of die sensor hier toevallig zit, want dan zou dit wellicht de oorzaak kunnen zijn, toch?

Alvast bedankt.

06 nov 2010 3:05
Profiel
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Daar zit inderdaad een ABS sensor, heb ik ook gehad, zat los, lampje brand!

06 nov 2010 10:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Wassenaar
Justin schreef:
lijkt of de abs het doet--> zeker weten: op afgelegen ruime liefst natte parkeerplaats(na een stevige bui) handjes van het stuur en de ineen de rem helemaal in trappen en zo houden. Als de auto recht uit hard afremt en je voelt het rempedaal trillen is alles ok wat betreft functioneren waarschijnlijk.

Dit moet waarschijnlijk ook zo wezen. Rijdt ik gisteravond de snelweg, flink doortrekken voor invoegen en ineens een stilstaande file die ik op het laatste moment opmerk. Glad wegdek door regen, auto stond zo stil. Het pedaal trilde overigens, heb alleen niet de handen losgehad, sorry :salut:

In ieder geval met deze informatie toch nog eens naar de dealer gebeld. Waarschijnlijk een defecte wielsnelheidssensor of losgeraakt ofzo. Ik moest ook testen of mijn spoiler omhoog kwam bij 120. Dus dit ga ik dadelijk doen.

Ik houdt jullie op de hoogte wat het nou uiteindelijk was, zodat (mocht je er ooit mee temaken hebben) je wat meer info hebt. :drive:

06 nov 2010 12:35
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bij ieder wiel zit een ABS sensor, dus ook linksachter :wink:

06 nov 2010 16:03
Profiel
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Uiteraard, maar toevallig was hij bij mij ook linksachter los :)

06 nov 2010 16:04
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]