Auteur |
Bericht |
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Heb ik gedaan met een mix van Glasparel en aluminiumoxide. Heb wel een adres waar wij de grote dingen laten stralen, maar deze dingen doen we zelf in onze straalkast.
|
06 nov 2010 16:18 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Vandaag weer eens wat aan het hobbyen geweest, en de schakeling voor 901 bak aangepast. Eerst het ik een mal gemaakt van blik, omdat dit makkelijker verwerkt als 2mm plaat, en daarna van 2mm de mal nagemaakt en erin gelast. Hieronder zie je de Porsche stang gekoppeld aan het schakelmechanisme, maar deze is te kort, dus als straks de bak erin hangt kunnen we deze aanpassen. Hier het geheel met de aanpassingen van breedte in het chassis gelast. Voor degene die denken dat alles geschroefd is een kleine toelichting. Aan het nieuwe stuk waar de schakel stang en geleider nu op geschroefd zit, is deze later vast gelast, zodat de schakel stang niet naar beneden valt als ik de pook verwijder.
|
12 nov 2010 16:46 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
handige vogel !
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
12 nov 2010 17:04 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
klikkerdeklik op de foto... Is dit wat wellicht?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
12 nov 2010 17:25 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
901/914 pook knop heb je volgens mij voor rond de 8 tientjes nieuw (ik neem aan dat je toch wel een 5 bak hebt)
ik wil anders ook nog wel effe voor je neuzen in de dozen hier of er nog een fatsoenlijke gebruikte tussen zit...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
12 nov 2010 18:37 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Heb inderdaad een 901 vijfbak en nog nummer 1 ook uit de serie. Maar afbeelding was compleet vergaan, dus heb ik het zo even opgelost. Maar heb deze tot heden nog niet nieuw kunnen vinden, want heb ook nog iets anders te doen als hele dagen het internet afstruinen. Ik zal er ooit nog wel eens een tegenkomen. Dus Harald, aan link heb ik niet veel voor een nieuwe, maar bedankt voor het meedenken.
|
12 nov 2010 18:44 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Ik lees even snel bij in dit topic, mooi werk. Wat bedoel je alleen met een T4-blok, uit een VW Transporter? Zo ja, dan zal het toch zeker een T3-blok zijn (want boxer)? De T4 kreeg lijnmotoren van vier en vijf cilinders, voorzover ik weet... of zit ik verkeerd?
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
12 nov 2010 18:46 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Ik bedoel Type 4 blok en is 2.0 liter, dus niet T4 als model. Porsche 914/Volkswagen type 4 motor, o.a. bekend uit de 412 LE en de Porsche 912E versie. De motor van de 912E (modificatie met carburateurs)
|
12 nov 2010 19:02 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Ah, bedankt. Ik zit teveel tussen de bedrijfswagens en te weinig tussen de Kevers.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
12 nov 2010 19:08 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Vandaag alles eens vastgeschroefd op chassis om te zien of alles matcht. Voor zover geen problemen, mits de lak op het nieuwe front niet vastzit, dus kunnen we dit ook nog opnieuw doen. Nu nog even wachten op het neus stuk en satellieten, dan kunnen de lagers erin en de bak pas maken op chassis. Daarna gaat alles er weer vanaf om het de laatste laag lak te geven, en het chassis te kitten en af te lakken.
|
13 nov 2010 16:09 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Hoi Wim, ziet er goed uit zo! Voor de vooras ook de castershims besteld met langere bouten? ..... anders rijdt hij straks niet zo lekker ..... Bij een verlaagde vooras moet je de castershims tussen de onderste voorasbuis en het chassis monteren om het casterverschil van verlaging weer te compenseren.
|
13 nov 2010 20:44 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Vandaag het Porsche schakelsysteem en stang verder pas gemaakt, dus nu even wachten tot ik de bak kan afhangen om zo het kruis stuk en schakel stang pas te maken van lengte op de bak.
|
15 nov 2010 18:04 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Moet even wachten op de stukken voor de bak voor ik verder kan aan chassis, dus maar begonnen aan de motor. Nu zullen zich enkele afvragen, waarom was toch 15000 km geleden gereviseerd. De reden is, dat ik andermans werk niet vertrouw, en blijkt weer te kloppen. De spullen die ze gebruikt hebben zal ik niks over zeggen, maar hoe het weer gedaan is. Zag al wat zweten op de koppen, dus wilde dit toch al doen. Maar toen zag ik dat de klepgeleiders er niet goed inzaten, de voetpakkingen van vloeibare pakking waren, en de rest kun je zelf zien. Dus totaal geen vertrouwen meer in de rest, en ga de motor nu splitsen en volledig opnieuw opbouwen. Deze is nog het leukst. Afdichting van het freeswerk om Porsche koelvin te kunnen plaatsen. Een alu plaatje vol met kit.
|
17 nov 2010 18:21 |
|
|
bully
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Dan istie als ie klaar is weer helemaal in nieuwstaat
|
17 nov 2010 18:34 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Per definitie andermans werk niet vertrouwen vind ik wel iets al te kort door de bocht, er zijn immers absoluut een aantal uiterst betrouwbare specialisten in NL. Maar wat ik hier zie is broddelwerk en dat is nog zachtjes uitgedrukt. Is er geen mogelijkheid om alsnog verhaal te halen of is het bij zo'n schuursleutelaar gebeurd. Niet dat dit overigens gelijk synoniem staat voor broddelwerk hoor ( voordat ik alle schuursleutelaars over mij heen krijg)
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
17 nov 2010 22:01 |
|
|
mckok
996 TURBO!!! Ex 964 cabrio, ex 3.0SC, ex 944 turbo 2X.Zuid Holland zuid
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
zal wel door een amateur gedaan zijn. een beetje monteur zal het zeker netter gedaan hebben. maar wat een leuk project!
|
17 nov 2010 22:46 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Natuurlijk zijn er goede specialisten, en dat ze allemaal slecht zijn hoor je mij niet ook niet zeggen. Maar wantrouwend ben ik al wel geworden op gebied van auto's en bijbehorende artikelen. En als ik dan zulke dingen al aan de buitenkant zie, trek ik de boel gewoon open. Maar dit blok werd ook weer aangeboden als perfect zijnde en slecht 15000 km gedraaid na revisie. Kreeg er zelfs nog PB mail voor van iemand die hem kende uit de club, en vertelde dat ik een perfect blok snel blok gekocht had. Maak me er verder niet druk om, komt wel weer goed. Maar wat ik al gezien heb en zelf meegemaakt heb wil je echt niet weten. En daar kunnen sommige forumleden van België en Nederland van meepraten
|
18 nov 2010 0:44 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Als dit een 914 blok is zou ik in verband met de lage compressiezuigers die er in zitten ook maar even de compressieverhouding bepalen. Als de koppen niet zijn aangepast aan deze zuigers komt er waarschijnlijk niet meer als een pony of 75 uit.... De afdichting aan de cilinderbussen kan met een papiertje maar beter is toch blauwe siliconen loctite. De afdichting onder de koelfan is bij jouw systeem ook gebruikelijk. Kennelijk zijn de koppen door een thuisflower geflowed en hier en daar is hij een beetje uitgeschoten bij de inlaat klepstelen... ze kunnen overigens helemaal weggefreesd worden... De cilinderbussen altijd inslijpen in de koppen zorgt voor minder lekkages i.c.m de koperen afdichtring. Zit deze er wel tussen? Ik ben geen type 4 fan vanwege de hoge kosten als je het echt voor elkaar wil hebben ..... ik zie hier toch gevoelsmatig wel ruimschoots de knip open gaan voordat je op orde bent. Een Porsche fan op een blok is in gedachte op een of andere manier standaard goed en hoog vermogend. Vaak hebben ze vanwege deze koeling nog minder vermogen dan het standaard blok. Weet je zeker dat je een origineel 914 blok hebt? Koop het boekje How to rebuild your Volkswagen Air cooled Engine van de heer Tom Wilson.
|
18 nov 2010 1:00 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Ach, ik weet er eigenlijk ook alles van. In mijn jeugd (medio jaren 70) sleutelde ik bij een (toen nog gewoon) VW dealer, de Passats en Golfjes waren net in opkomst. En de bouwwereld reed nog volop met Type 2 VW bussen, vaak pick-up of dubbel cabine. De 1.6 motor was veel te licht voor het werk wat ze er mee verrichten en "losse koppen" was het gevolg. De kosten om dit bij de veelal uitgewoonde bussen te verhelpen vonden de aannemers veel te veel geld. Wij schoten dan op het parkeerterrein de mannen aan met de mededeling dat wij dit in de avonduren wel interessanter konden verhelpen tegen een zeer prettig prijsje. Kleppendeksels eraf, onderste (bereikbare) moeren flink aandraaien en het probleem was tijdelijk verholpen. Dat vertelden wij er nog wel netjes bij, dat wel. Maar ons stapgeld was vlug verdiend Dus laat ik maar verder vlug mijn mond weer houden
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
18 nov 2010 1:02 |
|
|
roondejong
Intermeccanica 356 Speedster,
Formule Vee,
VW 1302 S Karmann Cabrio
#PF 613#
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
| | | | Nine-eleven schreef: Ach, ik weet er eigenlijk ook alles van. In mijn jeugd (medio jaren 70) sleutelde ik bij een (toen nog gewoon) VW dealer, de Passats en Golfjes waren net in opkomst. En de bouwwereld reed nog volop met Type 2 VW bussen, vaak pick-up of dubbel cabine. De 1.6 motor was veel te licht voor het werk wat ze er mee verrichten en "losse koppen" was het gevolg. De kosten om dit bij de veelal uitgewoonde bussen te verhelpen vonden de aannemers veel te veel geld. Wij schoten dan op het parkeerterrein de mannen aan met de mededeling dat wij dit in de avonduren wel interessanter konden verhelpen tegen een zeer prettig prijsje. Kleppendeksels eraf, onderste (bereikbare) moeren flink aandraaien en het probleem was tijdelijk verholpen. Dat vertelden wij er nog wel netjes bij, dat wel. Maar ons stapgeld was vlug verdiend Dus laat ik maar verder vlug mijn mond weer houden | | | | |
Beter inderdaad! De koppen van de motoren die jij bedoeld horen vast te zitten met 2,5 mkg dus flink vastzetten is inderdaad funest want je trekt door uitzetting van bussen en koppen de draadeinden gewoon uit het blok. De motor waar we hier over spreken heeft in tegenstelling tot de 1.6 Type 1 wel een cilinderkopafdichting. Ondanks dat de techniek simpel lijkt is het een specialisme om een goed luchtgekoeld VW en Porsche blok te bouwen. En dat kan ook in de schuur, als je maar de kennis hebt!
|
18 nov 2010 1:35 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Ach, wij waren jong en wij wilden wat
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
18 nov 2010 1:43 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Heb ik ook al gezien, maar ga nu wel zorgen dat pony's echte paarden worden. info waar ik wat met kan. Inslijpen doe ik altijd, maar afdichtingen zaten er niet tussen. Heb mij daar nog nooit druk om de kosten gemaakt. Zit al zo lang in de oude meuk, dat ik weet wat er mij te wachten staat, en is zelden naar mijn zin, maar ben er nadien nooit echt slecht met uitgespeeld. Is een type 4 blok, en naar hetgeen wat ik gelezen heb is dit toch hetzelfde als een 914 2.0 blok, of niet. En heb verder het origineel VW werkplaats handboek, of prefereer je dan toch het van Tom Wilson.
|
18 nov 2010 9:25 |
|
|
flitser01
911 SC 3.0 bj 1983zandhoven ( belgie)
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
ik denk dat er verschil zit in een typ4 blok en een 914 blok , hebben ze mij destijds toch gezegd
_________________________________________ Engine in the back , water to the river
|
18 nov 2010 11:53 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Natuurlijk zit daar verschil in, maar ombouw blok is hetzelfde.
|
18 nov 2010 13:10 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
Ik heb de DVD van Jack Raby 'tear down and build up VW type IV'.
Jack Raby kan als een autoriteit op het gebied van de VW type IV gezien worden en geeft duidelijke uitleg en tips met betrekking tot het reviseren van een VW type IV-blok.
Mocht je interesse hebben, kan ik je wel een exemplaar/kopie van deze dvd sturen...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
18 nov 2010 16:46 |
|
|