Auteur |
Bericht |
Subdriver
Curaçao
|
Nogmaals N-codering
Hallo, Ik heb flink gezocht, van alles gelezen over N-codering maar niet het antwoord op mijn vraag; Ik heb een nieuwe achterband nodig (kapot tegen een stoeprand). Nu heb ik Michelin Pilot Sport 305/30ZR19 (102Y) N1 De band die ik kan krijgen heeft dezelfde codering maar dan met N2. Is het een probleem als ik een N1 en een N2 tegelijk gebruik op mijn achterwielen. Mijn huidige N1 band heeft nog maar weinig kilometers en ik wil hem niet vervangen als het niet nodig is. Carlos
|
13 nov 2010 18:19 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Nogmaals N-codering
Toch niet goed genoeg gezocht
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
Laatst bijgewerkt door horn op 13 nov 2010 18:27, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 nov 2010 18:25 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Nogmaals N-codering
Hier heb je misschien wat aan. | | | | Citaat: De Porsche specificaties worden aangeduid met N0, N1, N2, N3, enz. Deze aanduiding op de wang van de band betekent dat de band officieel door Porsche is erkend. De verschillende cijfers die volgen na de homologatiecode 'N': 0, 1, 2, 3, ... staan voor de verschillende homologaties die werden toegekend door Porsche in de tijd. Hetgeen betekent dat N0 staat voor de eerste officieel erkende band in de tijd. Later, afhankelijk van de wijzigingen die zijn toegepast op de band, werd deze referentie geïdentificeerd met N1, vervolgens N2, enz. Wanneer een nieuwe band door Porsche wordt geselecteerd begint de indexering opnieuw bij N0. Opgelet, het is van wezenlijk belang dat u door Porsche gehomologeerde banden kiest omdat die zijn ontwikkeld voor uw voertuig. Hoofdmenu | | | | |
Dus maakt volgens mij niet uit.
|
13 nov 2010 18:27 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Nogmaals N-codering
Is mijn kennis ook relevant Horn (Heb dit laten staan, al zag ik later je gewijzigde bericht.) Volgens Porsche mag je Nx types niet mixen. De karakteristiek van de band kan verschillend zijn en daardoor dus verschillend weggedrag van de 2 banden. Als je rustig rijdt zou ik daar geen punt van maken. Als je dynamischer rijdt dan kan je het misschien corrigeren Of PSM doet het voor je.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 13 nov 2010 18:29, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 nov 2010 18:28 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Nogmaals N-codering
Jazeker. Juist om die reden (wist niet meer precies wie er nog meer veel van wist ) had ik mijn post al aangepast... Maar je was weer sneller dan je schaduw
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 nov 2010 18:29 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: Nogmaals N-codering
Bedankt iedereen. Paul II, wat is rustig rijden? Ik ga nooit het circuit op maar maak af en toe wel (tussen)sprintjes tot 200 km/u. Maakt het echt zoveel uit?
|
13 nov 2010 18:39 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: Nogmaals N-codering
Ik denk dat ik het eerst maar probeer en als het echt vervelend wordt koop ik wel een tweede. Bedankt, Carlos
|
13 nov 2010 18:47 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Nogmaals N-codering
Ik zou het risico niet nemen, zeker niet op dit type auto´s.
Op dezelfde as geen verschillende (N) type banden mixen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
13 nov 2010 19:04 |
|
|
Subdriver
Curaçao
|
Re: Nogmaals N-codering
Ok, dus toch maar op zoek naar een N1 band.
|
13 nov 2010 19:08 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Nogmaals N-codering
Wat volgens het artikel over N-codering in Total911 NL-editie 1 geen probleem op zou (hoeven) leveren.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
13 nov 2010 20:05 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Nogmaals N-codering
Alle 'normen' die gehanteerd worden - zoals deze bandenkwestie, zoals iedere 2 jaar remvloeistof vernieuwen, ... - zijn gericht op het doel om maximaal haalbare belastingen zonder problemen te doorstaan. Veel Porsches rijden zonder problemen rond met banden zonder N-codering. Als je niet op een circuit rijdt of over passen 'denderd' kan je gewoon jaren langer met remvl. doen zonder 1 probleem. Regelmatig stevig accelereren is geen issue. Zo iets
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
14 nov 2010 13:56 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Nogmaals N-codering
Dan blijft er nog een aardig grijs gebied over Paul. Denk dat je in het algemeen kunt stellen dat de meesten onder ons geen Porsche zijn gaan rijden om "rustig aan" te doen. Als ik op een mooie zondagochtend (vandaag helaas niet) even bij Goch de grens over ga en met 260+ over de autobahn rij dan vind ik het persoonlijk toch een veiliger idee dat ik niet bij mezelf hoef te denken "hoe zat het ook alweer met die verschillende type N-codering op mijn banden". Maar ik laat daar graag een ieder zijn/haar eigen afweging in maken. Voor het wekelijkse boodschappenritje zal het inderdaad weinig problemen opleveren.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
14 nov 2010 14:17 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: Nogmaals N-codering
volgens mij kan jij hier jou band zo bestellen. Michelin Pilot Sport 305/30ZR19 (102Y) N1 http://www.noordenbanden.nl/Zomerbanden ... 9/cat/6136gr anton964
|
14 nov 2010 15:33 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Nogmaals N-codering
Wat je hier doet is niet alleen een n-codering mixen maar ook het type band. Je rijdt dus op één as met twee verschillende banden, dat is nooit goed.
|
14 nov 2010 19:58 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Nogmaals N-codering
Altijd dezelfde banden op dezelfde as. Dus ook dezelfde N...
_________________________________________ Wim
|
14 nov 2010 20:21 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Nogmaals N-codering
Ander N = ander type, klopt. Er wordt zoveel gedaan wat niet klopt. Bijv. met bevestiging van spacers; div. keren aangekaart; of het wordt opgepakt
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
14 nov 2010 20:24 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: Nogmaals N-codering
Dacht dat die boodschap inmiddels een paar posts terug wel was overgekomen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
14 nov 2010 20:51 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: Nogmaals N-codering
ik snap de hele toestand niet,banden zijn gewoon tekoop.
anton964
|
14 nov 2010 23:31 |
|
|
ps
993S Vesuvio;
964 RS replica;
964 Turbo 3.6;
964 Alex 1224;
project 1965 301xxx;
project 1965 300xxx
|
Re: Nogmaals N-codering
Voor normaal gebruik op openbare weg gewoon doen lijkt me. De variatie in het wegdek onder je linker- en rechterband is m.i. vaak vele malen groter dan wat de variatie tussen de banden doet met de grip. Niet wetenschappelijk bewezen, maar zomaar een mening gebaseerd op naar de weg kijken als je rijdt......
|
15 nov 2010 0:18 |
|
|
Ruudje
|
Re: Nogmaals N-codering
Ik meen dat het ook wettelijk geregeld was dat je geen verschillende banden per as mag monteren. Dus niet alleen een performance issue maar ook een legaal issue.
|
15 nov 2010 1:07 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Re: Nogmaals N-codering
wordt dan een moeilijk verhaal met die moderne thuiskomertjes.....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
15 nov 2010 7:48 |
|
|
Ruudje
|
Re: Nogmaals N-codering
Overmachtssituatie?
Of klopt het verhaal gewoon niet?
|
15 nov 2010 8:11 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Nogmaals N-codering
Welicht in het vervolg eerst beter je huiswerk doen?
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
15 nov 2010 11:00 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Nogmaals N-codering
Misschien inderdaad toch even beter je huiswerk doen. Zie HIER het lijstje met coderingen die andere 'performance' merken hanteren. Onder de BMW gingen ook altijd banden met een BM of M3 codering. Werd ook vanuit de garage geadviseerd.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
15 nov 2010 11:22 |
|
|
PEC
ex boxster
|
Re: Nogmaals N-codering
| | | | Paul II schreef: Alle 'normen' die gehanteerd worden - zoals deze bandenkwestie, zoals iedere 2 jaar remvloeistof vernieuwen, ... - zijn gericht op het doel om maximaal haalbare belastingen zonder problemen te doorstaan. Veel Porsches rijden zonder problemen rond met banden zonder N-codering. Als je niet op een circuit rijdt of over passen 'denderd' kan je gewoon jaren langer met remvl. doen zonder 1 probleem. Regelmatig stevig accelereren is geen issue. Zo iets | | | | |
mee eens, mijn P rijdt beter op Hankooks (zachter) dan op N conti's.
|
15 nov 2010 12:16 |
|
|