Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 22:29



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nogmaals N-codering 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Nogmaals N-codering
Hallo,
Ik heb flink gezocht, van alles gelezen over N-codering maar niet het antwoord op mijn vraag;
Ik heb een nieuwe achterband nodig (kapot tegen een stoeprand). Nu heb ik Michelin Pilot Sport 305/30ZR19 (102Y) N1
De band die ik kan krijgen heeft dezelfde codering maar dan met N2. Is het een probleem als ik een N1 en een N2 tegelijk gebruik op mijn achterwielen. Mijn huidige N1 band heeft nog maar weinig kilometers en ik wil hem niet vervangen als het niet nodig is.
Carlos


13 nov 2010 18:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Toch niet goed genoeg gezocht :idea:

Devils son, die in dit topic schreef:
Nine-eleven schreef:

Uiteraard N-codering en natuurlijk de JUISTE N-codering, hier zit nogal wat verschil in (is mij ingefluisterd :wink: ).


Ik vind alles leuk en aardig, maar "de juiste" N codering bestaat niet. Dezelfde band in dezelfde maat krijgt eerst N0. Bij verandering in dat type EN maat: N1, N2, enz.

Het enige wat van belang is, is dat er per as dezelfde N-codering op ligt, waardoor je zeker bent dat de banden exact dezelfde specificatie hebben (zeker als in: het zou zo moeten zijn)>

Tussen vóór en achteras kan best een andere N-code gemonteerd worden. Ik zou wel altijd hetzelfde type band nemen. Maar omdat de N-code per type + maat gegeven wordt, kan N1 bij 205/50/17 dezelfde specs hebben als N3 bij 255/40/17 om maar wat te noemen. En dan heeft bij dat type de N1 bij 255/40/17 dus andere specs.


:salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


Laatst bijgewerkt door horn op 13 nov 2010 18:27, in totaal 1 keer bewerkt.



13 nov 2010 18:25
Profiel
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Hier heb je misschien wat aan.

Citaat:
De Porsche specificaties worden aangeduid met N0, N1, N2, N3, enz. Deze aanduiding op de wang van de band betekent dat de band officieel door Porsche is erkend. De verschillende cijfers die volgen na de homologatiecode 'N': 0, 1, 2, 3, ... staan voor de verschillende homologaties die werden toegekend door Porsche in de tijd. Hetgeen betekent dat N0 staat voor de eerste officieel erkende band in de tijd. Later, afhankelijk van de wijzigingen die zijn toegepast op de band, werd deze referentie geïdentificeerd met N1, vervolgens N2, enz. Wanneer een nieuwe band door Porsche wordt geselecteerd begint de indexering opnieuw bij N0. Opgelet, het is van wezenlijk belang dat u door Porsche gehomologeerde banden kiest omdat die zijn ontwikkeld voor uw voertuig.
Hoofdmenu



Dus maakt volgens mij niet uit. :idea:


13 nov 2010 18:27
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Is mijn kennis ook relevant Horn :?: :P :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink:
(Heb dit laten staan, al zag ik later je gewijzigde bericht.)

Volgens Porsche mag je Nx types niet mixen.
De karakteristiek van de band kan verschillend zijn en daardoor dus verschillend weggedrag van de 2 banden.

Als je rustig rijdt zou ik daar geen punt van maken.
Als je dynamischer rijdt dan kan je het misschien corrigeren :mrgreen:
Of PSM doet het voor je.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


Laatst bijgewerkt door Paul II op 13 nov 2010 18:29, in totaal 1 keer bewerkt.



13 nov 2010 18:28
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Paul II schreef:
Is mijn kennis ook relevant Horn :?: :P :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink:

Jazeker. Juist om die reden (wist niet meer precies wie er nog meer veel van wist :cheesy: ) had ik mijn post al aangepast... Maar je was weer sneller dan je schaduw :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


13 nov 2010 18:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Bedankt iedereen.
Paul II, wat is rustig rijden? Ik ga nooit het circuit op maar maak af en toe wel (tussen)sprintjes tot 200 km/u. Maakt het echt zoveel uit?


13 nov 2010 18:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Ik denk dat ik het eerst maar probeer en als het echt vervelend wordt koop ik wel een tweede.
Bedankt, Carlos


13 nov 2010 18:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Ik zou het risico niet nemen, zeker niet op dit type auto´s.

Op dezelfde as geen verschillende (N) type banden mixen.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


13 nov 2010 19:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Ok, dus toch maar op zoek naar een N1 band. :(


13 nov 2010 19:08
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Wat volgens het artikel over N-codering in Total911 NL-editie 1 geen probleem op zou (hoeven) leveren. :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


13 nov 2010 20:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Subdriver schreef:
Paul II, wat is rustig rijden?

Alle 'normen' die gehanteerd worden - zoals deze bandenkwestie, zoals iedere 2 jaar remvloeistof vernieuwen, ... - zijn gericht op het doel om maximaal haalbare belastingen zonder problemen te doorstaan.

Veel Porsches rijden zonder problemen rond met banden zonder N-codering.
Als je niet op een circuit rijdt of over passen 'denderd' kan je gewoon jaren langer met remvl. doen zonder 1 probleem.

Regelmatig stevig accelereren is geen issue.
Zo iets :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


14 nov 2010 13:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Dan blijft er nog een aardig grijs gebied over Paul. Denk dat je in het algemeen kunt stellen dat de meesten onder ons geen Porsche zijn gaan rijden om "rustig aan" te doen. Als ik op een mooie zondagochtend (vandaag helaas niet) even bij Goch de grens over ga en met 260+ over de autobahn rij dan vind ik het persoonlijk toch een veiliger idee dat ik niet bij mezelf hoef te denken "hoe zat het ook alweer met die verschillende type N-codering op mijn banden". Maar ik laat daar graag een ieder zijn/haar eigen afweging in maken. Voor het wekelijkse boodschappenritje zal het inderdaad weinig problemen opleveren. :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


14 nov 2010 14:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Nogmaals N-codering
volgens mij kan jij hier jou band zo bestellen.

Michelin Pilot Sport 305/30ZR19 (102Y) N1

http://www.noordenbanden.nl/Zomerbanden ... 9/cat/6136

gr anton964


14 nov 2010 15:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Wat je hier doet is niet alleen een n-codering mixen maar ook het type band. Je rijdt dus op één as met twee verschillende banden, dat is nooit goed.


14 nov 2010 19:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Altijd dezelfde banden op dezelfde as. Dus ook dezelfde N...
_________________________________________
Wim


14 nov 2010 20:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Peter 993 schreef:
Wat je hier doet is niet alleen een n-codering mixen maar ook het type band. Je rijdt dus op één as met twee verschillende banden, dat is nooit goed.

Ander N = ander type, klopt.

Er wordt zoveel gedaan wat niet klopt.
Bijv. met bevestiging van spacers; div. keren aangekaart; of het wordt opgepakt :?:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


14 nov 2010 20:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Dacht dat die boodschap inmiddels een paar posts terug wel was overgekomen.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


14 nov 2010 20:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Nogmaals N-codering
ik snap de hele toestand niet,banden zijn gewoon tekoop.

anton964


14 nov 2010 23:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993S Vesuvio; 964 RS replica; 964 Turbo 3.6; 964 Alex 1224; project 1965 301xxx; project 1965 300xxx
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Voor normaal gebruik op openbare weg gewoon doen lijkt me. De variatie in het wegdek onder je linker- en rechterband is m.i. vaak vele malen groter dan wat de variatie tussen de banden doet met de grip. Niet wetenschappelijk bewezen, maar zomaar een mening gebaseerd op naar de weg kijken als je rijdt......


15 nov 2010 0:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Ik meen dat het ook wettelijk geregeld was dat je geen verschillende banden per as mag monteren. Dus niet alleen een performance issue maar ook een legaal issue.


15 nov 2010 1:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht Re: Nogmaals N-codering
wordt dan een moeilijk verhaal met die moderne thuiskomertjes.....
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


15 nov 2010 7:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Overmachtssituatie?

Of klopt het verhaal gewoon niet?


15 nov 2010 8:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Nogmaals N-codering
gast schreef:
Wel grappig, Porsche heeft N-codering en krijgt genoeg mensen hier spannend over maar andere auto-performanche merken horen we daar niet eens over... Rara politiepet.....

Welicht in het vervolg eerst beter je huiswerk doen? :wink:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


15 nov 2010 11:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Nogmaals N-codering
gast schreef:
Wel grappig, Porsche heeft N-codering en krijgt genoeg mensen hier spannend over maar andere auto-performanche merken horen we daar niet eens over... Rara politiepet.....


Misschien inderdaad toch even beter je huiswerk doen.
Zie HIER het lijstje met coderingen die andere 'performance' merken hanteren.
Onder de BMW gingen ook altijd banden met een BM of M3 codering. Werd ook vanuit de garage geadviseerd. :idea:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


15 nov 2010 11:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex boxster
Bericht Re: Nogmaals N-codering
Paul II schreef:
Subdriver schreef:
Paul II, wat is rustig rijden?

Alle 'normen' die gehanteerd worden - zoals deze bandenkwestie, zoals iedere 2 jaar remvloeistof vernieuwen, ... - zijn gericht op het doel om maximaal haalbare belastingen zonder problemen te doorstaan.

Veel Porsches rijden zonder problemen rond met banden zonder N-codering.
Als je niet op een circuit rijdt of over passen 'denderd' kan je gewoon jaren langer met remvl. doen zonder 1 probleem.

Regelmatig stevig accelereren is geen issue.
Zo iets :wink:


mee eens, mijn P rijdt beter op Hankooks (zachter) dan op N conti's.


15 nov 2010 12:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.