Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2025 12:53

Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Toerenteller 911t 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Golf GTI dsg '05, Kever ragtop '63 & 911t '69
Bericht Toerenteller 911t
Hallo..

ik heb dus sinds kort een 911t uit 1969. Hij heeft alleen 2 mankementen. De toerenteller en temperatuurmeter werken niet.

Kan dit een gezamenlijke oorzaak hebben? Deze twee zitten samen wel verbonden met een blauw/gele draad.

Misschien weet iemand vaak voorkomende punten waar ik de tellers en bedrading op moet controleren

14 nov 2010 23:12
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Toerenteller 911t
Blauw/gele draad is waarschijnlijk 12+ voeding. Doen de meters het helemaal niet of een beetje? Kijk eerste even of bij kontakt aan deze wel 12v geeft.

Haal de temp meter even uit het dashboard. Achterop de klok vind je 3 verschillende polen: + 12v, - massa, G- voor temp sensor. Je kunt testen of de meter werkt door aan de motorkant het stekkertje op de tempsensor te verbinden met het blok. Als het allemaal ok is, zou de meter helemaal uit moeten slaan. Werkt op massa, meer massa is hogere temperatuur.

Qua toerenteller, deze wordt aangestuurd door de CD box in de motorruimte. Ik zou even de stekkertjes testen op de achterkant van de toerenteller. Deze toerenteller is eletronisch en zou heel goed stuk kunnen zijn.

14 nov 2010 23:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Okee super.

! vraagje.. waar zit de temperatuursensor aan het blok???

15 nov 2010 10:23
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Als je voor het blok staat met de fan voor je, zit deze aan de rechterkant van het blok naast het fanhuis, op de hoogte van de kleppendeksels en onder het motornummer. Is een koperkleurige sensor met een zwarte draad eraan.

15 nov 2010 11:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Is dit de sensor welke je bedoeld?? Dit is olie temp. toch?
Afbeelding
Deze zit onder het luchtfliter. Helemaal op het midden van het blok. Is dit de oliedruk? Hier zitten er namelijk twee.. de voorste die je duidelijk ziet en nog een er achter.(zie je nog net)
Afbeelding
En waar zit de zwart/paarse draad van de toerenteller aan vast bij de motor? Toevallig dit ding? Ik heb nu wel een schema maar kan de draad niet vinden en de term 'switching scr' zegt mij niets. Het schema is wel van een E en S. Heeft een T-motor wel een cdi.. of moet de draad ergens aan de verdeler of bobine zitten?
Afbeelding

15 nov 2010 21:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik heb ook een schema van 1968.. deze heeft dus niet de cdi unit. Hier zitten ook 3 olie sensoren in verwerkt. Oliedruk, stand en temp.

15 nov 2010 22:34
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Ok, reden dat je temp meter het niet doet is dat de draad niet op de sensor zit. Moet een zwarte draad zijn. even zoeken en doormeten met de draad op de teller met de code "G"

Op de 2e foto is nr 2 de oliedruk sensor. Deze doet niets anders dan aan/uit. Is dus geschakeld met een lampje in de olietemp klok. NR 1 is volgens mij een sensor die gebruikt werdt voor MFI. Bij een carb auto is dit normaal gesproken dicht met een plug.

De zwart/paarse draad moet als het goed is op de verdeler zitten ( Altans op een 70/71-er en denk dat dit niet anders is op een '69-er) Hier zit aan de zijkant een tabje waar het stekkertje op gaat. Deze geeft dus samen met de CDI unit de pulsen aan de toerenteller. De CDI geeft de puls, maar de verdeler geeft het ritme aan.

Als ik jouw motorruimte zo zie en met name de bedrading, heb je nog wel wat werk hier. Iets te veel losse draadjes, etc. Ik zou even het juiste schema zoeken. Koop ook even de haynes manual voor porsche 911 1965-1985. Heel erg handig en staan ook veel elektrische schema's in.

16 nov 2010 1:39
Profiel
PorscheForum Rakker
volgens mij heeft ook een 68 een CDI. Jouw auto in ieder geval dat is het grijze kastje met koelribben. Let op met aansluiten etc. Kastje kapot = veel centen kwijt

16 nov 2010 8:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Ja er hangt nog al wat los... Ik snap niet als mensen een auto opknappen, de bedrading zo er bij laten liggen :bang:

Dus lekker klussen in de avond uren

16 nov 2010 10:35
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Als iets bij een klassieker belangrijk is dat het elektrische systeem gewoon goed en netjes is. Hier kun je heel veel vreemde probleempjes mee krijgen anders. Even alles mooi bundelen en met elektra tape intapen.

Is iets van mij, maar ik kan niet tegen die stekkertjes met die blauwe krimpuiteinden. Die zag ik ook nog in veelvoud in jouw motorruimte. Ik zeg, mooi solderen en met zwart tape isoleren. Heel vershil.

16 nov 2010 11:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Ja dat heb ik ook zo hoor haha. DIt is echt gepruts zoals het nu is.

Waar zit trouwens de olie niveau sensor? in het olie reservoir toevallig..

16 nov 2010 19:05
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Als die er zit, zit deze in de olietank die achter rechts onder het scherm hangt. Maar nooit hierop vertrouwen, gewoon met de stok werken :wink:

16 nov 2010 20:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Okee.. even een mededeling haha

De bedrading achter is echt door Teun de Beun gedaan. Gelukkig heb ik de originele kleuren onder een hoop tape ook gevonden maar vanaf hier gaan ze in blauwe stekkertjes over in totaal andere kleuren. Ik zal nog wel een foto uploaden.

Ik ben nu opzoek naar een kabelboom waar ik de kleuren van kan overzetten. Ik ga het weer helemaal netjes in goede kleuren maken en solderen.

De draad van de toerenteller stopte ook in de tape bende

16 nov 2010 21:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Dit is best lachwekkend

Afbeelding

Hier is nog een rare draad. Een blauwe vanaf dit grote kastje(weet de benaming niet).. en deze zat op de olie druk sensor.. waar zou deze heen moeten :mrgreen:

Afbeelding

16 nov 2010 23:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Zoooo... weer wat gemaakt.

De temperatuurmeter doet het weer. Het oliedruk lampje doet het ook. Klopt dat dit het rechter groene lampje is?(in de temp. meter unit)

Vind een groen lampje wat gaat branden bij te weinig oliedruk, een beetje raar. :mrgreen: :ass:

18 nov 2010 21:43
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Groen klopt, Rood is voor de alternator. Duitse logica, maar kan me voorstellen dan een knappende snaar= geen koeling erger is bij een luchtgekoelde auto dan oliedruk. Maar allebei natuurlijk niet fijn. Leuke en goede optie later is het vervangen van deze meter voor de luxere optie combimeter oliedruk/Olietemp.

Qua bedrading zou ik achter in de motorruimte even opnieuw beginnen met een originele kabelboom (kort stukje) Ik zie ook geen relais bij jouw die er wel horen te zitten. Ook zekering kastje is niet echt netjes, een regenbuitje en zekeringen nat.

Kijk anders even of je op ebay.de zo'n zwarte plaat waar alle elektra opgaaat kunt kopen. Kun je alles echt even netjes maken zoals het hoort.

Laatst bijgewerkt door Hessel op 18 nov 2010 22:04, in totaal 1 keer bewerkt.

18 nov 2010 21:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Ja deze ga ik ook kopen. Staat al een advertentie op MP :wink:

Origineel origineel natuurlijk

Welke relais missen? Hoe zitten deze

18 nov 2010 22:01
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Zal morgen wel even een fotooje maken en deze posten. Bedrading/ gedeeltelijk kabelboom kun je ook bij van kessel/erpa wel krijgen. Neem het stuk wat van onder de auto komt en het kortere motorstuk (verbonden via deze zwarte plaat.

18 nov 2010 22:08
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]