Auteur |
Bericht |
Peter968
Cayman 981SMaasdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hi Jaap. Voor zover ik heb kunnen zien die achteraan zitten, deze zijn inderdaad eenvoudig te vervangen zo lijkt het. Wat bedoel je precies met 'aftermarket' Heb de hoop dat indien ze voor ook kapot zijn deze er wellicht uit te persen zijn? Hoewel Frank al aangaf dat er dan wellicht vervangende draagarmen aan te pas moesten komen? (is dat dan aftermarket?) Sorry ben niet zo thuis hierin...
|
21 nov 2010 22:06 |
|
|
jaap
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Ik dacht dat Porsche geen vervangings rubber levert voor het voorste bevestigings punt van de draagarm. Wel bestaan er oplossingen van bijvoorbleeld powerflex.
Jaap
|
22 nov 2010 13:21 |
|
|
Dimma
968 CS Turbo M030Wijk en Aalburg
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hoi Peter,
Je voorste rubbers zijn Ok, no worries ... ik zou me meer zorgen maken om m'n remschijven ; die zijn echt gevaarlijk dun. Ik ga je hier niet uitleggen wat de gevolgen zijn als het mis gaat, maar neem van mij aan dat je ze echt snel moet vervangen. Dan vertel ik je de volgende Kz wel wat er had kunnen gebeuren ....
Maar doe het op echt korte termijn ! overigens onbegrijpelijk dat ie met die schijven door de Apk gekomen is ...
Groet, Frank
|
22 nov 2010 15:15 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
+1
Ik durf met dergelijke schijven niet te rijden...
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
22 nov 2010 15:38 |
|
|
TonD
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Ik wist tot voor kort niet zo goed hoe je een versleten schijf kon herkennen. Nu wel Vallen die van mij nog wel mee! Succes met eerst de schijven, en daarna de rubbers vervangen. Wat zal die weer lekker rijden icm de nieuwe Kobi's
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
22 nov 2010 18:51 |
|
|
Peter968
Cayman 981SMaasdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hey mannen! Komt goed hoor, ga van de week de spullen bestellen.
Frank, die schijven die we samen bekeken hebben van zimmermann zijn niet meer op voorraad. Kreeg van Ton het adres van Alpo door, zal daar mijn licht eens opsteken weet niet welke merken zij voeren. Heb jij nog suggesties voor wat betreft de remblokken, welk merk/type? Wil die ook gelijk vervangen....
Ik zal jullie op de hoogte houden, Peter
|
22 nov 2010 21:35 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Ligt eraan hoe hevig je de remblokken wilt. Ik heb momenteel Ferodo DS2500 rondom. Remt goed en betrouwbaar, ook onder zwaardere omstandigheden (trackday). Je kunt ook DS3000 voor en DS2500 achter doen. Dat is meer race configuratie...
Er zijn natuurlijk meer merken die goede blokken maken.
Wat je tegen kunt komen is dat je remklauwen gereviseerd moeten worden. De remblokken klemmen dan bij het uitnemen/plaatsen. Ga dan vooral niet forceren bij het plaatsen van de blokken! De blokken moeten met redelijk gemak geplaatst kunnen worden.
De goedkoopste remedie is dan een stukje afvijlen als je de revisie (is een lastig en langdurig werkje) niet wilt doen. Denk er ook aan om dan (je bent dan toch met je remmen bezig) naar je remleidingen (voorkeur staalomvlochten) en remvloeistof (ik adviseer minimaal DOT 5.1) te kijken.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
22 nov 2010 21:59 |
|
|
Dimma
968 CS Turbo M030Wijk en Aalburg
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Ha Peter, Vreemd, ik heb ze van het voorjaar nog gewoon kunnen bestellen. Mogelijk is dit een alternatief. Op Ebay.de zijn ze ook niet 'gelocht' te vinden voor schappelijk geld. Blokken : Ferodo, wat Edwin zegt zijn goede, maar relatief snel slijtende blokken, waarbij ik de DS3000 minder geschikt vind voor straatgebruik omdat ze eerst warm moeten zijn voor ze goed gaan bijten. Als je het circuit niet opgaat kan je gewoon de OEM Textar blokken kopen, zijn goed van prijs ( mits je ff shopt ), kwaliteit en levensduur. Als de zuigers van je remklauwen niet goed teruggaan / willen : niet emmeren, gewoon het zuigertje demonteren, opschuren en kijken of er verder nog wat aan de hand is. Indien noodzakelijk nieuwe afdichtrubbertje kopen en weer fris monteren ( wel ff ontluchten daarna ! ). Kan ook op een Kz. Als je remblokken er niet lekker uit willen, wat Edwin bedoelt ( denk ik ), is dat hoogstwaarschijnlijk het gevolg van ophopend vuil en remstof in de hoekjes van de montagevlakken tussen blok en klauw. Met een grof stukje schuurlinnen en remmenreiniger reinigen en weer soepel monteerbaar maken. Remolie is ook een goede van Edwin ; bij een garage even het vochtgehalte van je remvloeistof laten meten om te kijken hoe het eraan toe is. Als het niet goed is : verversen ( dot 5 is ook goed genoeg ). Eventueel ook Kz werk. 't lijkt hier wel een cursus remmen doen Nederland wordt steeds slimmer ! Groet, Frank
|
22 nov 2010 23:21 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
'k heb dit jaar het hele remmencircus gehad inclusief clowns en wilde dieren .... Nieuwe schijven. Remklauwen zijn ook gereviseerd en geloof me dat was een flinke klus: nieuwe zuigerrubbers, nieuwe plaatjes, corrosie verwijderen noem maar op! Alles zat ook aardig vast (niet vreemd na 16 jaar in weer en wind onder de auto). Mijn uitgangspunten voor remvloeistof: 1) Maximaal 2 jaar bij normaal gebruik, anders max. 1 jaar. Als je geen idee hebt: direct vervangen (kun je gelijk ook staalomvlochten remleidingen monteren) 2) remvloeistof: selecteren op zo hoog mogelijk "natte" kookpunt.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
22 nov 2010 23:40 |
|
|
fredsan
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
vanmiddag wordt de 968 getaxeerd voor de verzekering door Gratema ben benieuwd wat de waarde gaat zijn
_________________________________________ 911 E 1973 EX 968 1992 EX 944 Turbo 1986
|
29 nov 2010 14:36 |
|
|
Peter968
Cayman 981SMaasdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
En? Valt het mee of tegen?
De 944 van mn maatje is vanmiddag ook getaxeerd en hij wist me te vertellen dat je taxatierapport 3 jaar geldig is, dus de mijne is ook weer aan de beurt.
|
29 nov 2010 21:14 |
|
|
fredsan
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
hij is getaxeerd op 17.500 met 2 weken heb ik het rapport
ben er wel content mee
en inderdaad 3 jaar geldig
hoe zit de rest met de waarde's?
gr Fred
_________________________________________ 911 E 1973 EX 968 1992 EX 944 Turbo 1986
|
29 nov 2010 22:21 |
|
|
Peter968
Cayman 981SMaasdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Mooi bedrag lijkt me, weet niet voor hoeveel je hem hebt aangeschaft natuurlijk. Mijne werd iets van 2000 euro boven de aanschafwaarde getaxeerd 3 jaar geleden. Die van mn maatje vandaag zelfs 6000 euro boven de aanschafwaarde! Ben benieuwd of die van mij dan nu na 3 jaar ook weer hoger gewaardeerd wordt? Bij verkoop maakt het natuurlijk geen bal uit maat tis een leuk gegeven... Mensen hier die ervaring hebben met een oplopende taxatiewaardes in de loop van de tijd? Peter
|
29 nov 2010 23:21 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
blokken die er niet uit willen of vast zitten komt door 'plate lift', corrosie tussen de remklauwbehuizing en de plaatjes waar de blokken tussen geklemd zijn.
zimmermann kan ik gewoon leveren
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
|
29 nov 2010 23:28 |
|
|
TonD
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Zomaar een vraagje tussendoor: ben ik dan echt de enige zonder all-risk verzekering? Als ik deze bedragen lees, loont het wel de moeite om 'm vervolgens tegen een boom te zetten, dit trucje een keer te herhalen en van de winst een Cayman te kopen Maar nee, dat is zonde van alle harde arbeid van Harry en de gloednieuwe nokkenassen
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
30 nov 2010 11:33 |
|
|
The Dude
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Heb mijn 968 anderhalf jaar geleden laten taxeren... kwam toen op 19.000,- te staan. Ben ook benieuwd wat de taxatie waarde over anderhalf jaar zal zijn. Dat de markt momenteel op z'n gat ligt zal ook wel z'n impact hebben.
_________________________________________ één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden!
|
30 nov 2010 12:41 |
|
|
Diederik
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hoi Peter,
Dank voor je welkomswoord. Kun je me aangeven wat het verschil in comfort is tussen je oude dempers en de gele koni's. Zoek voor een goede, niet al te duren oplossing maar denk dat hij pas weer strak stuurt bij wisseling van schokbrekers, veren en stabi's. Auto begint een beetje te deinen, duikt bij het remmen en komt omhoog bij het gas geven.
Heb de auto van Johann nu een maand en hem wat beter leren kennen. Denk inderdaad dat ik er een goede koop mee heb gedaan. Best een tijd gezorgd maar dit was de beste die ik kon vinden.
Groet, Diederik
|
03 dec 2010 17:02 |
|
|
Peter968
Cayman 981SMaasdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hi Diederik, heb nog niet veel kunnen rijden met m'n nieuwe dempers maar merkte absoluut direct verschil. Duidelijk strakker, heb ook het idee dat ie achter nu minder snel/makkelijk inveert bij flink gasgeven. Heb vorig weekend de dempers voor nog een slagje stugger gezet en ook dat voelde beter aan. Qua kosten vallen de Koni's me best mee, ik heb ze via een relatie wat voordeliger kunnen aanschaffen maar in de winkel heb je ze volgens mij voor rond de 375 euro (voorzijde) achter iets van 300 geloof ik.
Andere stabi's (M030) staan ook nog op mijn verlanglijstje, nu eerst nieuwe schijven en draagarm rubbers monteren, heb het spul toevallig vandaag binnen gekregen. Benieuwd of ik het zelf gemonteerd krijg in mijn koude garage...
Peter
|
03 dec 2010 20:47 |
|
|
Diederik
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Peter,
Klinkt als een goede investering. Ik heb op de verschillende Porsche Forums info proberen te verzamelen over een goede afstemming van het 968 onderstel. Het onderstel onder de auto is nu 16 jaar oud en je voelt dat de auto niet meer rijdt en stuurt zoals Porsche dat oorspronkelijk had bedacht. Ook mijn auto hangt overigens wat door. Voor de complete vervanging van de schokbreker, veren en stabies M030 denk ik zelfs dat het in totaal richting de 1500-2000 euro kan oplopen. Een forse investering die eerst wat uitzoek werk vooraf vergt.
Opties zijn volgens mij voor een strak sturende auto met comfort: - verlaagde veren (2 cm) van 90-100 kg / cm - gele Koni (instelbaar) - M030 stabilisatorenstang - Achter zelfde recept, wellicht met een hulpveer om de Koni, auto moet te ver omhoog komen.
Andere optie is de optie van Intrax. Zij hebben een set gemaakt voor de 944 cub en leveren deze in aangepaste vorm ook voor een 968 op de weg. Helemaal het summum alles instelbaar: Schokbrekers, Wagenhoogte, Carver, Camber inclusief wagenhoogte. Prijs 2800 eu inclusief montage. Een bak met geld en vindt ik eigenlijk te veel.
Bilstein B6 schijnt ook te passen maar wordt meer onder race/ cub auto's gebruikt. Voor mij te stug en valt dus af als optie.
Heb overigens ook wat rammeltjes/geluid bij de achterophanging. Ik denk verdroogde rubbers in de ophanging of bij de schokbrekers. Achter is een klus die ik gemakkelijk zelf wel aan durf. Stabilisatoren vervangen ook. De schokbrekers voor vervangen laat ik liever over aan een specialist. Vind dat een te linke klus, zeker als de veren ook vervangen worden. Vind je idee om eerst maar eens voor te beginnen overigens een goede tip.
Diederik
|
03 dec 2010 22:45 |
|
|
Peter968
Cayman 981SMaasdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hey Diederik,
Je hebt het over verlagingsveren van 2cm, ik kom alleen maar 3 cm verlaging tegen en dat is mij net wat te laag. Welk merk veren heb jij gevonden dan?
De voordempers verrvangen is een mooie KZ klus, die met hulp van Patrick en het gereedschap van Frank absoluut goed te doen is!
Peter
|
03 dec 2010 22:57 |
|
|
jaap
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Peter, waar heb je de remschijven nu vandaan en welke zijn het geworden (zimmermann?)
Jaap
|
04 dec 2010 11:01 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
sow, ik ben een 968 armer en een forumlid een 968 rijker hier mijn nieuwe aanwinst, Martijn zal vanzelf zijn aanwinst wel posten denk ik nu maar wachten op mooi weer.....
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
|
04 dec 2010 16:01 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
_________________________________________ ruimte zit je nooit in de weg
|
04 dec 2010 16:43 |
|
|
Peter968
Cayman 981SMaasdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
[quote="jaap"]Peter, waar heb je de remschijven nu vandaan en welke zijn het geworden (zimmermann?)
Hi Jaap, inderdaad de zimmermann schijven!
Peter
|
04 dec 2010 19:53 |
|
|
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hallo Allemaal, Ik ben een 944S2 cabrio armer (Zie 3 posts naar boven) geworden en een 968 targa rijker Na een monsterrit door de prut gisteren de 968 veilig in de garage gezet. Banden hadden echt 0 grip en liepen direct vol met sneeuwprut. Veilig binnen: Niet de mooiste foto, maar mooiere komen vanzelf Kom vast wel eens vaker buurten nu in dit 968 hoekje! groet, Martijn
_________________________________________ Ik bleef ook niet lekker zitten met Truus de Witte
|
05 dec 2010 10:31 |
|
|