Auteur |
Bericht |
Hansvgulik
996 TurboDen Bosch
|
uitbreken
Ben erg geschrokken van het ,,uitbreken,, van mn 996 c4 een mooie naar links buigende snelle bocht deed het psm lampje flikkeren, mn rempedaal schudde en mij bibbberen........Ik rij de auto nog maar pas, ben best wel wat gewent (dacht ik) maar ik kan niet geloven dat dit goed kan zijn. Iemand een idee wat er gebeurde of fout is ?
_________________________________________ Born on the wind........
|
22 nov 2010 23:18 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: uitbreken
Toch het bochtje een beetje te snel genomen denk ik. Of dacht je dat een C4 nooit uit zou breken? Ik zet mijn C4 zonder problemen achterste voren En dat je het ingrijpen van het TC/PSM op het rempedaal voelt is helemaal fout, betekende dat je met je voet op het rempedaal zat en niet op het gas. Ultime ingredienten om de auto over vier wielen in de slip te krijgen. TC/PSM zal ook het remsysteem beinvloeden en zal remmen niet zomaar toestaan. Lijkt me dan ook volkomen normaal wat je hebt ervaren en ik zou niet aan de auto twijfelen. Mijn eerste reactie zou zijn om eerst maar eens wat rijervaring op te doen voor je een 996 C4 te hard de bocht in wilt gooien. Het is een uiterst stabiele auto die als over rails rijdt. Echter ga je over de grens heen dan kan het zeker met de C4 zo makkelijk helemaal uit de hand lopen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 nov 2010 23:25 |
|
|
Hansvgulik
996 TurboDen Bosch
|
Re: uitbreken
@maurice. Ik had zeker niet het idee dat ik ,,te,, hard ging, rondom me werd door andere autos bijna net zo hard gereden............ik kreeg eerder het gevoel dat ik met een lekke of slappe band te doen kreeg (was niet zo)
_________________________________________ Born on the wind........
|
22 nov 2010 23:34 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: uitbreken
hoe hard reed je? snelweg? nat?
_________________________________________ oud is beter
|
22 nov 2010 23:35 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: uitbreken
maar je voelde je rem pedaal, toch?
dan liet je gas los in de bocht of remde zelfs, gas bijgeven was wellicht een betere optie geweest maar defecte/versleten schokdempers kunnen ook de oorzaak zijn.
_________________________________________ remmen is angst
|
22 nov 2010 23:38 |
|
|
Hansvgulik
996 TurboDen Bosch
|
Re: uitbreken
100 met droge snelweg in een grote flyover draai.....
_________________________________________ Born on the wind........
|
22 nov 2010 23:41 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: uitbreken
lijkt me niet goed.
_________________________________________ oud is beter
|
22 nov 2010 23:47 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: uitbreken
brede banden,stijf onderstel, lage buiten temperatuur.Koop winterbanden!
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
22 nov 2010 23:50 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: uitbreken
Ken de situatie natuurlijk niet maar het is of een kwestie van slechte schokbrekers zoals Rob als schrijft, conditie van de banden of toch de voet op de rem gehad.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 nov 2010 23:52 |
|
|
Hansvgulik
996 TurboDen Bosch
|
Re: uitbreken
Zit er op en er onder....
_________________________________________ Born on the wind........
|
22 nov 2010 23:53 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: uitbreken
wat voor winterband zit erop?
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
22 nov 2010 23:56 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: uitbreken
msch verloor je iets grip, ging je lampje branden en toen instinctief gas los en op de rem? kan met de 3.2 zo'n flyover makkelijk met 100+ doen en laat dan wel eens gas los om te kijken wat ie doet. nix.
_________________________________________ oud is beter
|
22 nov 2010 23:58 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Re: uitbreken
(abrupt) gas los gelaten in de bocht (om te remmen) ?? Do's & dont's van zo'n mooie sportkar met motor (lees: gewicht) achterin!
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
23 nov 2010 0:56 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Re: uitbreken
- splinternieuwe winterbanden - goedkope winterbanden - oude uitgedroogde harde winterbanden - verkeerde bandenspanning - slechte schokdempers - verkeerde afstelling onderstel - etc
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
23 nov 2010 1:00 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: uitbreken
Ben ik blij met de C2, linke auto's die C4 Hansvg: Remmen in de bocht in principe niet. DE 1e regel voor een 911: voor de bocht zoveel snelheid minderen dat met (wat) gas er op de bocht wordt genomen. Dat het pedaal trilt, voel je alleen maar als je voet er op zit; komt door ingrijpen van ABS. De bocht zoals je die beschrijft moet zonder problemen met 130+ kunnen, m.a.w. ergens klopt er iets niet.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
23 nov 2010 10:24 |
|
|
bompa
ex 924
ex 911 3.2
ex 964
ex 997
audi a5 cabrio/bmw x5
op zoek 964/993(S)
|
Re: uitbreken
Op zandvoort een paar keer in de auto's van bleekemolen rond gecrosst en mij is geleerd dat als je de "Bocht" ingaat alle handelingen in principe moet hebben verricht zodat je weer vol de bocht uit komt!
|
23 nov 2010 11:50 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: uitbreken
Klopt ook Bompa en geldt niet alleen voor een 911. De 'negatieve' effecten zijn alleen bij een 911 veel beter merkbaar dan met andere auto's. Ieder object op snelheid wil maar één ding en dat is de koers rechtuit blijven volgen. Een bocht maken is dus iets wat eigenlijk geheel tegen de wetten van de natuur ingaat. In de bocht wil de auto ook alleen maar rechtuit en dus komen er enorme zijwaardse krachten op de banden. Als je daar dan dus nog een extra variabele aan toe voegt (wisselen van snelheid) worden de krachten op de banden alleen nog maar groter. Voor de bocht de juiste snelheid aannemen en dan met het gas er licht op door de bocht is de beste methode. En als je het mooi wilt doen bij niet lineaire bochten zorgen dat je de snelheid er voldoende uit hebt om het krapste stukje bocht eerst te nemen en dan in een zo recht mogelijke lijn de bocht kunt uit acceleren
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
23 nov 2010 13:22 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: uitbreken
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
23 nov 2010 13:41 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: uitbreken
ik vind dat zo'n moderne c4 foolproof moet zijn bij 100km flauwe bocht
_________________________________________ oud is beter
|
23 nov 2010 14:20 |
|
|
Mark Nauta
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94Zevenbergen
|
Re: uitbreken
Ik denk dat het zal liggen aan een combinatie van factoren.
Heb het zelf vorig jaar een keer gehad met mijn M3 ook. Die brak ook plots uit. Achteraf gezien gewoon een stomme actie van mezelf. Factoren die meespeelden toen. Halfnat wegdek, banden die nog wel konden, maar liever een fris setje, 1 iets mindere schokdemper, wellicht net wat te veel speed en met de binnenwielen over de witte lijn (die nog wel nat was) gaan.
Kan dat bij jou ook zo zijn, meerdere kleine dingen samen? Dus schokbrekers, banden (goedkoop of versleten), over een witte lijn gegaan. En ben je überhaupt terug gereden om te kijken? Lag er wellicht olie o.i.d.?
|
23 nov 2010 14:24 |
|
|
Hansvgulik
996 TurboDen Bosch
|
Re: uitbreken
Ik heb de bocht nog eens gereden.......en nog eens......hij blijft wilde dingen doen, ik heb een afspraak gemaakt om dit na te laten kijken, door erkent P bedrijf, die gaan er mee sturen. Waarschijnlijk iet met de afstelling van achteras ? ! ? Omdat ik alle verdere technische mankementen kan uitsluiten. Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor zover!
_________________________________________ Born on the wind........
|
23 nov 2010 21:20 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: uitbreken
Goed dat je de bocht bent gaan onderzoeken, en deze actie hebt genomen, weet je straks ten minste (hopelijk) waar het aan licht, in plaats van blijven lopen gissen....
|
23 nov 2010 22:14 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: uitbreken
Het is toch geen 993 Maar zoals Marino als schrijft, goede zaak dat je het op deze manier probeert te analyseren. Ben wel benieuwd wat daar nu uit komt. Zoals ik al schreef, een 996 C4 moet als een trein op rails op de weg liggen als je geen gekke dingen doet.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
23 nov 2010 23:26 |
|
|
Hansvgulik
996 TurboDen Bosch
|
Re: uitbreken
Ja balen.........weet je......mn zelfvertrouwen en dat van m'n auto daalt zover, er steeds kwaaie zin aan overhou. Ik zal blij zijn als het vrijdag middag is. (alleen hopen dat het weer het toe laat) thnx
_________________________________________ Born on the wind........
|
23 nov 2010 23:55 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: uitbreken
je suis benieuwd. waar heb je de vwatuur gebracht?
_________________________________________ oud is beter
|
24 nov 2010 10:22 |
|
|