Re: Porsche 968 Styling Turbo S met Rotrex compressor
De Rotrex compressor (38-71) in racegebruik bij een 944S2.
Samen met Beek Auto Racing heb ik de laatste 2 jaar de 3 liter 944S2 van het Berenraceteam begeleid. In maximum trim leverde de compressor-motor daarbij pakweg 350 PK en iets meer dan 500Nm.
Het eerste, de PK's waren niet eens zo belangrijk. Maar het tweede, het maximum koppel, des te meer. Het uitgangspunt daarbij was, dat NL coureurs meestal op korte, bochtige circuits rijden
en deze auto een medium GT3racer vanaf de startstreep moest kunnen verslaan.
500Nm koppel kan overigens alleen met een 944turbo (S) versnellingsbak. Voor racedoeleinden voorzien van geharde en close-ratio tandwielensets voor de 3e, 4e en 5e versnelling. De 5e versnelling komt dan op verhouding 1:1.
In deze trim liep de Beren-944 op het 3/4 rechte stuk van het circuit van Zandvoort 221 km/u. en 6500 toeren voor het aanremmen van de Tarzanbocht. Hetgeen in waarde slechts werd voorbijgestreefd door de Carrera GT van de heer Perridon, die dat dan wel weer op straatbanden realiseerde
De Beren auto staat op Dunlop slicks, compound medium.
De auto woog bij deze prestaties iets meer dan 1160 kilo inclusief een halve tank benzine en was voorzien van Porsche/Brembo "big reds" met 322x32 mm schijven voor en een remkrachtverdeler voor/achter. Achter standaard 944S2 remmen. Onderstel Intrax 2 weg verstelbaar plus chroommolybdeen draagarmen voor. Stabi´s Porsche M030 a la 944 turbocup.
De compressor motor is betrouwbaar met een verzette "wristpin" in de lichtgewicht zuiger, standaard drijfstangen van de 944turbo, zuigersproeiers van de 968 (die iets langer zijn als die van een 911 type) en een Cometic koppakking. Analoog aan de ontwikkeling van deze motor stond eenzelfde bij het M.I.T. in Massachusets, USA. Daar heeft de motor op de motortestbak met meer dan 600 SAE krukas PK´s een raceleven van 2 jaar achteréén gedraaid.
Beelden van de auto en motor zijn te zien op
http://www.porformance.nl. Veel kijkplezier