Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 8:26

Antwoord op onderwerp  [ 852 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 35  Volgende
Audio (thuis) 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Audio (thuis)
classiccarl 2.4 schreef:
DS : We hebben het over kabels, digitaal transport en het uiteindelijk geluid.
Ik geef alleen aan dat een DAC een essentieel gegeven is hierin.

Inderdaad zal elke DAC hetzelfde doen. Maar het is een omzetting, en daar komen de kwaliteitsverschillen aan het licht.
Confer: gooi benzine in een pakweg Volvo en een Porsche. Ze rijden allebei, maar op een andere manier.

Maar nogmaals: het enige wat je verandert als je kabels test is de kabel.

We gaan dus hoe dan ook uit van dezelfde DA omzetter en of die nu goed of slecht is maakt even niet uit voor het vergelijken van de kabel in de zin van: zit er geluidsverschil in vanwege de gebruikte kabel?

31 okt 2010 0:08
Profiel
PorscheForum Junkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02. Cayenne: ex 958-10, 9YA-18
Dirksland
Dat en DA converter belangrijker is en meer invloed heeft dan de kabels zijn we het snel over eens. Grofweg hanteren we bij ons op de zaak het principe dat ongeveer 10% van het budget op gaat aan interlinks en luidsprekerkabels.. dan kom je dus niet op media markt kabels van 3,95 uit maar ook niet op exorbitant dure kabels

31 okt 2010 0:09
Profiel
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
Nee DS, met genoeg wijn op hoor ik echt de verschillen niet meer... :lol:

EDIT: Inderdaad hoor je (in grote lijnen) het verschil tussen de combinatie connectoren/kabels als je kabels in een keten verandert.

Laatst bijgewerkt door esgigt op 31 okt 2010 0:15, in totaal 1 keer bewerkt.

31 okt 2010 0:11
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
roenkie schreef:
Beste DS,

laat ik eerst rechtzetten dat het niet de bedoeling is om wie dan ook uit te lachen hier. Waar ik me wel over verbaas is dat "aantoonbaar onzin" tot nu toe alleen maar onderbouwd wordt met: "enen en nullen hoeven alleen maar door dat kabeltje heen, dit gaat op korte afstanden niet fout omdat de timingsverschillen minimaal zijn" We zijn het er dus over eens dat er timingsverschillen op kunnen treden en storingen van buitenaf het signaal of de snelheid waarmee het verstuurd wordt dus kunnen beinvloeden. Blijft over dat ik claim dat die verschillen hoorbaar zijn op basis van mijn praktijk ervaring en jij hier een theoretisch "nee want.."tegenover zet

Bij een goede kabel is transport over 0,5 meter geen probleem. Anders kan ik het geen goede kabel noemen.

Jij geeft aan dat coaxiaal digitaal anders (warmer) klinkt dan optisch digitaal. Dat vind ik aantoonbaar onzin. Het kan best zo zijn dat een slechte optische kabel minder klinkt dan een goede coaxiale (of v.v.), maar dat een coaxiale digitale kabel per definitie warmer klinkt dan optisch... ja, dat is gewoon niet zo.

Maar ik weet heel zeker dat ik het verhaal heel goed heb neergezet: ik heb aangegeven dat bij dataverlies verschillen op kunnen treden. En anders niet. Dat is echt een feit.

Nou kun je nog betwisten dat een digitale kabel van 50 euro in staat is om over 0,5 meter het signaal goed door te geven en dat je daar minimaal een kabel van 1000 euro voor nodig hebt... maar dat lijkt mij meetbaar en ik weet dat zulks nog wel eens is getest.

En dan zie je met die objectieve gegevens niet bepaald dat je die 1000 euro moet aftikken.

31 okt 2010 0:14
Profiel
PorscheForum Rakker
993 coupe ex-2.4 targa 1972
Achterhoek
@DS: ik ben ook van het type meten is weten/dubbelblind crossover studies.

Ik denk dat die optische kabels niet duur hoeven te zijn. Geen meetbaar verschil bij normale kwaliteit en beluisteren van muziek.

De analoge kabels, ja daar zit verschil in. En in DAC's en versterkers en luidsprekers.......
Maar dat is emotie. Net als bij Porsche. En dat mag.
Is goed voor de economie

31 okt 2010 0:16
Profiel
roenkie schreef:
Dat en DA converter belangrijker is en meer invloed heeft dan de kabels zijn we het snel over eens. Grofweg hanteren we bij ons op de zaak het principe dat ongeveer 10% van het budget op gaat aan interlinks en luidsprekerkabels.. dan kom je dus niet op media markt kabels van 3,95 uit maar ook niet op exorbitant dure kabels

Ik ga eens zoeken of ik nog die test kan vinden waar eenvoudige stroomdraad het beste bleek als speakerkabel... :mrgreen:

(overigens neem ik dat ook met een korreltje zout, want die is natuurlijk weer weinig bestand tegen invloed van buitenaf)

In essentie zijn we het met elkaar eens: die extreem dure kabels... dat is echt kleren van de keizer.

31 okt 2010 0:17
Profiel
classiccarl 2.4 schreef:
@DS: ik ben ook van het type meten is weten/dubbelblind crossover studies.

Ik denk dat die optische kabels niet duur hoeven te zijn. Geen meetbaar verschil bij normale kwaliteit en beluisteren van muziek.

De analoge kabels, ja daar zit verschil in.

Dit is nu exact wat ik de hele tijd verdedig. :thumleft:

31 okt 2010 0:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Dirksland
Je kunt het nog verder uit z'n verband trekken maar als je m'n bovenstaande post hebt gelezen begrijp je dat ik niet doel op kabels van 1000 euro... maar voor 50-200 euro kun je genoeg goede kabels vinden maar ook een hoop rommel, en daar kom je eenvoudig genoeg achter door ze te beluisteren.

31 okt 2010 0:19
Profiel
Rotterdam
+1

De audio-wereld wordt helaas overspoeld met veel "religieus"-geleuter over van alles en nogwat.

Laatst bijgewerkt door esgigt op 31 okt 2010 0:23, in totaal 1 keer bewerkt.

31 okt 2010 0:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Dirksland
Devils son schreef:
Ik ga eens zoeken of ik nog die test kan vinden waar eenvoudige stroomdraad het beste bleek als speakerkabel... :mrgreen:

(overigens neem ik dat ook met een korreltje zout, want die is natuurlijk weer weinig bestand tegen invloed van buitenaf)

Klopt, nieuw zullen die verschillen een stuk kleiner zijn dan na een jaar of 5

Devils son schreef:
In essentie zijn we het met elkaar eens: die extreem dure kabels... dat is echt kleren van de keizer.

yep :thumleft:

31 okt 2010 0:23
Profiel
Volgens mij trek ik niets uit zijn verband.

Maar dat we elkaar niet altijd goed verstaan is vrij duidelijk geworden door de "andere DAC" discussie... :wink:

31 okt 2010 0:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Achterhoek
Sorry.
De klokfrequentie stond bij mij al op de wintertijd :?

31 okt 2010 0:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Dirksland
Ik heb de hele DAC-discussie links laten liggen, daar hadden we het immers niet over :wink: Kan natuurlijk wel nu er een redelijke concensus is op het gebied van de kabels... zonder gekheid, weltrusten mannen!

31 okt 2010 0:28
Profiel
Rotterdam
DS, ineen gevlochten 2,5 installatiedraad maakt inderdaad goede luidsprekerkabels... nog goedkoop ook :thumleft:

Truste, Roenkie

31 okt 2010 0:30
Profiel
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Ik ben me aan het orienteren op een multi room audio systeem, Zij er hier mensen die ervaring hebben met een dergelijk systeem zoals bijvoorbeeld Sonos?
Afbeelding

19 nov 2010 10:55
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Cabrio, Nachtblauw
Regio Apeldoorn
DeniS2 schreef:
Ik ben me aan het orienteren op een multi room audio systeem, Zij er hier mensen die ervaring hebben met een dergelijk systeem zoals bijvoorbeeld Sonos?
Ik heb Sonos en vind het een geweldig product. Zeer gebruiksvriendelijk, storingsvrij, goede kwaliteit. Nu twee zones, maar ik schaf zeker nog meer aan van Sonos. Sinds kort maak ik ook gebruik van Spotify via Sonos, voor € 10 per maand toegang tot meer dan 10 miljoen nummers. (Overigens kent Sonos in combinatie met Spotify nog wel wat schoonheidsfoutjes vind ik. De zoekfunctie vind ik bijvoorbeeld onvoldoende. Terwijl die op de website van Spotify zelf uitstekend is.)

19 nov 2010 13:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Dirksland
Tsja... Sonos, werkt meestal briljant, kan het meegeven aan mensen die geen idee van pc's hebben en die zie ik dan de volgende dag/week terug om nog wat extra zones aan te schaffen, het werkt zo simpel dat het gewoon verslavend is 8) Spotify werkt idd minder dan op de PC maar is toch een handige aanvulling voor mensen zonder netwerkschijf oid, je hoeft dan niet steeds de PC aan te houden voor de muziek

20 nov 2010 1:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Dirksland
Op het plaatje staat trouwens een oud systeem, de versterkers zijn kleiner en de afstandsbediening (349 euro) is tegenwoordig met touchscreen, je kunt overigens ook een gratis app voor ipad/ ipod touch/ iphone downloaden zodat je die als afstandsbediening kunt gebruiken... voor het geld dat je dan in je zak houdt kun bijna een s5 (399 euro) voor op de slaapkamer kopen :mrgreen:

20 nov 2010 1:18
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Onlangs een langgekoesterde wens in vervulling laten gaan door de aanschaf van een (gebruikte) set electrostatische luidsprekers van het Nederlandse merk Solosound. Het eerste component in mijn installatie waar ik nooit meer iets aan hoef te veranderen... nu klinkt alleen de rest wat minder goed dus op termijn wordt er meer vervangen- te beginnen met de versterker.

20 nov 2010 1:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Achterhoek
Beste forummers

Ik wil de hifi in de muziekkamer eens gaan verbeteren.
Omdat deze ruimte klein is (3,8 x 7 m) gaat mijn voorkeur uit naar een monitor
of kleine vloerstaander. Een flinke vloerstaander vind ik niet goed passen.
(" Liever geen wasmachines meer, lieverd". De oude b&w matrix uit mijn studie hebben jaren geleden al het pand verlaten. Ze klonken goed, maar zagen er inderdaad niet echt fraai uit :roll: )
Nu heb ik een luistersessie achter de rug en ben behoorlijk onder de indruk geraakt van de huidige verbeteringen.
Maar ook omtrent de keuzemogelijkheden.

Na een paar uurtjes voorlopige shortlist
Arcam solo met Dali ikon 5 mk2 klonk prima en laid back.
Primare i30 met B&W 805 Diamond gedetailleerd, doch meer prominent.

De ruimte thuis is acoustisch niet bepaald neutraal met veel glas (tel meer dan 100 ruitjes..) en harde vloer.
Fraai om zelf muziek te maken, maar weet niet mbt hifi.
De hifi winkel wil de combinaties wel eens thuis plaatsen om uit te proberen.
Ga ik tzt regelen maar voordien wil ik eerst in de zaak zelf verder selecteren.
De nieuwe B&W cm8 is vlgd week ook te beluisteren

Heeft iemand ideeen / ervaringen/ adviezen over bovenvermelde shortlist?
Of andere oplossing voor een dergelijke ruimte?

27 nov 2010 10:56
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Ik denk dat je voor de prijs wat de Dali IKON 5 mkII kost geen betere speaker tegen zal komen. Ik heb deze luidsprekerset ooit beluisterd in een bi-amp setup en was behoorlijk onder de indruk. Dat was voor mij de aanleiding geweest dat ik uiteindelijk ben wezen kijken naar een Dali centrespeaker. Inmiddels draai ik al een tijdje naar tevredenheid met de Dali Suite C0.7 als centrespeaker icm vier Elipson 1303 en een REL sub.

27 nov 2010 11:26
Profiel
Rotterdam
Wat ook goed werkt is een stel professionele (aktieve) studiomonitoren (laagspeaker niet groter dan 15 cm) icm een goede aktieve sub (de Rel 505 is voor in de huiskamer een hele goede keuze...). Issue is dan wel hoe je die speakers gaat aansturen omdat je geen 5.1/7.1 versterker meer nodig hebt.

Het voordeel van aktieve (studio)monitoren is dat je geen problemen bij de scheidingsfrequentie hebt. De studiomonitoren zijn doorgaans rechter qua karakteristiek dan huiskamerspeakers. Geluidsbeeld bij gelijke prijs is doorgaans homogener en nauwkeuriger bij de studiomonitoren.... tenzij je de hoofdprijs wilt betalen, natuurlijk.

Aktieve speakers hebben onder de meeste omstandigheden mijn voorkeur.

EDIT: voor ik het vergeet... experimenteer op de AVversterker met de overgangsfrequentie tussen monitoren en Sub! Zeker als het passieve monitoren betreft is het geluid vaak niet te pruimen als de monitoren tot hun mechanische laaggrens gebruikt worden. Ga daar altijd boven zitten.

27 nov 2010 12:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Achterhoek
Ik heb eerder al eens naar de Avi ADM 9.1T actieve monitoren geluisterd.

http://www.hi-endproducts.eu/joomla/ind ... 1&Itemid=1

Die zouden wel goed zijn. DAC en biamping zit erin.
Helaas heeft die importeur alleen deze staan zonder vergelijkingsmateriaal.
Klonken inderdaad erg goed. Alleen het laag, alhoewel goed gecontroleerd, wat minnetjes.
Het is wel heel eenvoudig qua aansluiten: toslink van de airport express erin pluggen en klaar.

Die REL sw is een goede tip. Ik heb er veel goeds over gelezen, maar nog niet beluisterd.
Bij de volgende luistersessie zal ik 's vragen deze (erbij) aan te sluiten.

@Franz: die b&w setup is toch niet kinderachtig, toch twijfel ik met de Dali's.
Ben ik gelukkig niet de enige.

27 nov 2010 13:30
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Met veel glas dus niet kiezen voor een combi versterker-speakers die helder klinkt. Beter een wat 'warm' geluid om het gebrek aan demping te compenseren.

27 nov 2010 15:55
Profiel
Groningen
Met Tom eens en dat is wel waar Dali bekend om staat (helder geluid met extra accentje in het hogere midden/ hoog).

Hoe zag de luisterruimte er uit qua grootte, vorm en materialen?

27 nov 2010 16:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 852 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 35  Volgende