Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 16:46

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 395 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende
Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
981 Boxster GTS
Bericht Re: Huwelijk tussen Porsche en VW karmann Ghia
cabrio wim schreef:
Nine-eleven schreef:
Ga je de drijfstangen nog shotpeenen ?

Bedoel je die kleine metalen bolletjes. :idea:

Dit is toch enkel dan om het materiaal te verdichten, en geeft toch verder geen werking op de prestaties van de motor.

Shotpeenen
Bij shotpeenen wordt het onderdeel gebombardeerd onder een hoek van 90 graden met shot (metaal, glasparels, RVS etc.) om het oppervlak te verdichten. Het oppervlak wordt daarmee harder en tevens wordt een drukspanning opgebouwd, die het materiaal minder gevoelig maakt voor vermoeiing, scheurvormende spanningscorrosie en corrosievermoeiing.

Tegenwoordig heb je ook nog Micropenen® een overtreffende trap van shotpeenen.

Een goede Shot- of Micropeen behandeling levert een materiaaloppervlak op dat:

• schoon is
• onder drukspanning staat
• harder is dan het oorspronkelijke materiaal
• beter bestand is tegen slijtage
• beter bestand is tegen vuilafzetting
• beter bestand is tegen corrosie
• beter bestand is tegen scheurvormende spanningscorrosie
• beter bestand is tegen vermoeiingcorrosie
• beter bestand is tegen elektrochemische aantasting (pitting, spleetcorrosie)

Toen ik nog enthousiast motoren bouwde en er geen middelen (lees: geld) beschikbaar was voor bijvoorbeeld Carillo drijfstangen, was shotpeenen een goed alternatief.
Uiteindelijk toch sterkere drijfstangen om het verhoogde motorvermogen beter aan te kunnen.
Voorkomen is beter dan genezen, nietwaar? :wink:

02 dec 2010 21:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Intermeccanica 356 Speedster, Formule Vee, VW 1302 S Karmann Cabrio #PF 613#
Eh ... de T4 drijfstangen staan te boek als onverwoestbaar.

Voor een getunde motor is de maatstaf: 0 gram.
Krukas altijd balanceren met het vliegwiel en drukgroep (aftekenen op vliegwiel)gemonteerd. Wedden dat er onbalans is.
Drijfstangen: allemaal op zelfde gewicht ook big en small ends!
Op gewicht brengen van de met name small ends is van belang.
Deckhoogte verschil tussen rechts en links ook oplossen op het carter en de compressie op de juiste manier bepalen.
Als deze basis zaken niet voor elkaar zijn dan hoef je niet eens verder te denken!

02 dec 2010 21:34
Profiel
981 Boxster GTS
roondejong schreef:
Eh ... de T4 drijfstangen staan te boek als onverwoestbaar . . .

Tja, dat wist ik natuurlijk niet.

Ben (was) zelf van het GTI tijdperk (toen het nog een geaccepteerde auto was :wink: )
Bouwde o.a. 9a blokken (2 ltr Passat) om naar 16V motoren voor een Golf GTI type 2, met alle toeters en bellen (Oettinger nokkenassen etc.).
Kortom 2L 16V met K-Jetronic getuned (ca. 200 pk) in een GTI 2, in combinatie met een Supersprint 4-2-1 uitlaatspruitstuk en 60 mm groep A uitlaat, gewijzigd motormanagement.
Bij overschakelen 7200+ kwam een venijnige vlam uit de uitlaat (en de GSI'tjes en consorten haakten rap af :wink: ).

Samen met een eveneens bijzonder technische vriend het toenmalige blok van VW Motorsport nagebouwd, G60 16V. Aan de hand van tekeningen van VW Motorsport alle steunen e.d. na kunnen maken. Was toendertijd zeer bijzonder.

Nu ben ik afgegleden naar het niveau van Porsche poetsen :roll: :wink:

02 dec 2010 23:12
Profiel
roondejong schreef:
Eh ... de T4 drijfstangen staan te boek als onverwoestbaar.

Krukas altijd balanceren met het vliegwiel en drukgroep (aftekenen op vliegwiel)gemonteerd. Wedden dat er onbalans is.

Moet ik nu echt zover gaan om dit nog eens te laten uit balanceren met vliegwiel erop. :(
Kan ik dus nog niet gaan opbouwen. :cry:

Moet ik eerst maar eens beslissen wat ik ga nemen van vliegwiel, normaal of een lichter.

03 dec 2010 1:01
981 Boxster GTS
cabrio wim schreef:
roondejong schreef:

Moet ik nu echt zover gaan om dit nog eens te laten uit balanceren met vliegwiel erop.
Moet ik eerst maar eens beslissen wat ik ga nemen van vliegwiel, normaal of een lichter.

Als je voor het allerbeste resultaat wil gaan, zou ik idd krukas en vliegwiel als geheel laten balanceren, zeker als je jezelf al zoveel moeite heb getroost om drijfstangen en zuigers "op gewicht" te brengen.

Zelf zou ik voor een afgedraaid (= lichter) vliegwiel gaan, het voordeel is dat de motor veel sneller oppakt (minder massa in beweging te brengen), het enige nadeel dat er is (ieder voordeel heeft zijn nadeel), is op topsnelheid.
Dan ontbreekt het zgn. "vliegwiel effect" waardoor de topsnelheid, zeker bij enige tegenwind lager zal uitvallen.

03 dec 2010 8:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Nine-eleven schreef:
cabrio wim schreef:
roondejong schreef:

Moet ik nu echt zover gaan om dit nog eens te laten uit balanceren met vliegwiel erop.

Als je voor het allerbeste resultaat wil gaan, zou ik idd krukas en vliegwiel als geheel laten balanceren, zeker als je jezelf al zoveel moeite heb getroost om drijfstangen en zuigers "op gewicht" te brengen.

Zelf zou ik voor een afgedraaid (= lichter) vliegwiel gaan, het voordeel is dat de motor veel sneller oppakt (minder massa in beweging te brengen), het enige nadeel dat er is (ieder voordeel heeft zijn nadeel), is op topsnelheid.
Dan ontbreekt het zgn. "vliegwiel effect" waardoor de topsnelheid, zeker bij enige tegenwind lager zal uitvallen.

Vergeet de topsnelheid maar even = onzin!!

Topsnelheid is een kwestie van factoren: overbrengingsverhouding bak, vermogen, toerental. heeft niets met lichter vliegwiel te maken!

De krukassen en vliegwielen worden in de fabriek "binnen de normen" gebalanceerd. Ga je tunen (blueprinten) wil je geen onbalans in deze delen hebben. Als er een onbalans is in het vliegwiel en drukgroep dan wordt het bij hoge toeren wel een probleem.... Er is maar 1 manier om problemen te voorkomen: krukas, vliegwiel en drukgroep samen te balanceren. Markeer de drukgroepstand op het vliegwiel met een centerpons. Ook het "vierkant" maken van het blok is van belang wil je een goede uitgangspositie hebben. 9 van de 10 krukassen liggen uit het midden van het blok waardoor je rechts en links verschillende deckhoogte hebt en dus ook verschillende compressie.
Je wilde een hipo blok dus dan moet je niet alleen maar dingen er op schroeven waarvan je denkt dat het wat oplevert ..... Dat werkt zo niet ... denk ik zeker te weten .... inmiddels. Het vliegwiel kan goed 4,5 kg lichter worden gemaakt. Doe dat ook. Ook zul je voor meer dan 85 ponys wel de compressie moeten verhogen...

03 dec 2010 22:35
Profiel
981 Boxster GTS
roondejong schreef:
Nine-eleven schreef:

Vergeet de topsnelheid maar even = onzin!!

Topsnelheid is een kwestie van factoren: overbrengingsverhouding bak, vermogen, toerental. heeft niets met lichter vliegwiel te maken!

Weet ik :thumleft: , maar ik probeerde alleen even duidelijk te maken wat wezenlijk de verschillen zijn tussen een standaard en afgedraaid vliegwiel, behoudens alleen het gewicht.

roondejong schreef:
Er is maar 1 manier om problemen te voorkomen: krukas, vliegwiel en drukgroep samen te balanceren. Markeer de drukgroepstand op het vliegwiel met een centerpons.

Sterker nog, ik nam ook nog de krukaspoulie mee. Bij modernere motoren met multi-riemen e.d. zijn dat inmiddels hele apparaten geworden. Zeker naarmate de toerentallen ook werden opgeschroefd.

03 dec 2010 23:28
Profiel
Goed mannen ik begrijp het. :lol:

Ga vandaag eens informeren of de persoon waar ik de krukas laten checken heb dit ook kan.

Zal dan als dit gebeurd is kijken of de motor vierkant is voor de deckhoogte.

@Ronald, meet je dit met gemonteerde zuigers dan via bovenkant cilinder naar diepte zuiger op hoogste punt, en maak je dan het verschil weer goed door aan de ene kant de voet van de cilinders af te draaien. :oops:
Ben wel in bezit van verschillende micrometers.

04 dec 2010 8:58
PorscheForum Rakker
cabrio wim schreef:
Goed mannen ik begrijp het. :lol:

Ga vandaag eens informeren of de persoon waar ik de krukas laten checken heb dit ook kan.

Zal dan als dit gebeurd is kijken of de motor vierkant is voor de deckhoogte.

@Ronald, meet je dit met gemonteerde zuigers dan via bovenkant cilinder naar diepte zuiger op hoogste punt, en maak je dan het verschil weer goed door aan de ene kant de voet van de cilinders af te draaien. :oops:
Ben wel in bezit van verschillende micrometers.

Het meten van de deckhoogte gaat inderdaad op deze manier Wim.

Als er verschil tussen de rechter en linker zijde is dan Is het beter het pasvlak van het blok af te draaien als de cilinders af te draaien. Je hebt dan rechts en links dezelfde situatie en nooit geen verassing met het vervangen van cilinders in de toekomst. Je kan het probleem evt. ook oplossen door onderringen onder de bussen te plaatsen maar daarmee verlaag je de compressie en dat wil je niet lijkt mij.
Als je dit voor elkaar hebt dan is de deckhoogte dus gelijk en bepaal je de gewenste verbrandingsruimte van de kop om op de compressieverhouding te komen die jij wil. De koppen moeten vervolgens worden uitgekotterd.
Let op het aantal mm's wat uit de koppen wordt gehaald moet ook van de stoterstangen worden afgehaald omdat je anders met een verkeerde klepgeometrie zit.
Mocht je hier niet uitkomen dan zal ik een telefoonnummer pb-en van een handige donder ... die dit allemaal voor je in ordnung kan machen. :lol:

04 dec 2010 10:48
Profiel
Ronald jij bent :thumleft:

04 dec 2010 11:28
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
De aircooler tovenaar :mrgreen:

Gooi die formule v er ook hier maar op Ronaldinho!

04 dec 2010 11:35
Profiel
Ik ben voor, is toch fa(n)milie van hier. :wink: :oops:

Eigenlijk zouden we hier een apart hoekje moeten hebben voor de zelfbouwers. :mrgreen:

04 dec 2010 15:20
PorscheForum Rakker
$TEEF schreef:

Niet overdrijven Steef!
Topic staat op de keversite en het 356 neppert forum ..... wordt nu al gek van de reacties en mailtjes ook uit het buitenland!
Een nieuwe Formule Vee naar reglement van 65 (dit is de tweede) is redelijk uniek kennelijk. Heb inmiddels ook contact met een Amerikaan die de foto's via google afbeeldingen heeft gevonden en hij wil een chassis ..... bij mij bestellen maar ik bouw eigenlijk alleen voor mezelf .... In Amerika is de Formula Vee (daar met 1200 motoren) tot op heden nog steeds qua grootte de derde raceklasse in het land. Als deze klaar is dan begin ik aan het ombouwen van mijn Intermeccanica Speedster naar 1957 onderstel.... Ik heb gewoon te weinig vrije tijd!

Bijlagen:
Herschaalde kopie van PB210010.jpg
Herschaalde kopie van PB210010.jpg [ 99.59 KiB | 4480 keer bekeken ]
06 dec 2010 22:45
Profiel
Tja geen tijd, Ken het gevoel, het grote verschil is dat jij wel zelf zeer gave creaties kan maken :thumleft:

Is denk ik met een lampje te zoeken in dit kikkerlandje, en weet zeker dat er hier een boel liefhebbers zijn die dat graag volgen, ook al staat er niet direct Porsche op

Kom maar door!

06 dec 2010 22:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Ach jij kan misschien weer wat met het balletje wat ik gebuikt heb als schakelknopje .... voorlopig.
Mijn probleem is dat ik er geen afscheid meer van kan nemen als het klaar is ondanks dat ik de IM al een keer of 3 voor een waanzinnig bedrag heb kunnen verkopen... Het is een repro 356, maar een hele goede, en zit anders dan alle anderen onder de krassen, plekjes, scheurtje, naaldhak gaatje en heeft verweerde lak .... dat maakt hem ook zo gaaf! Niets meer aan doen dus. Onderhuids heb ik hem helemaal nieuw gemaakt maar heb alle patina zoveel mogelijk in tact gehouden. Hij heeft een gaaf verhaal ... en dat verhaal staat bij mij in the Barn.

06 dec 2010 23:13
Profiel
Lekker laten staan, alleen wel de voortgang van eea hier laten zien!

06 dec 2010 23:30
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
roondejong schreef:
$TEEF schreef:

Niet overdrijven Steef!

Dan op zijn minst een linkje! Dit zijn mijn favo topics!

06 dec 2010 23:45
Profiel
http://www.356speedsterclub.nl/forum/vi ... =27&t=1166

Denk dat eerst moet inloggen helaas..

07 dec 2010 0:02
Profiel
@Ronald. zit Heleen v/d Woude ook nog in het Nederlandse clubje van Formule Vees. :!:

Is wel jammer dat ik het gehele spul i.v.m. mijn ziekte toen moest verkopen. :(

Maar vandaar dit project nu. :wink:

07 dec 2010 9:13
PorscheForum Rakker
Wim, dat is inderdaad een bekende naam maar nog niet ontmoet. Het wonderbaarlijke van deze groep mensen is dat ze niet via internet met elkaar communiceren maar dat dat eigenlijk alleen plaatsvindt via persoonlijk contact.
Vandaar dat er helemaal niets van de inside information is te vinden via het net. Behalve de bouwvorderingen van de V respecteer ik dit en hou deze traditie dan ook in ere. Voor wat betreft de groep dames en heren die ik tot nu toe heb ontmoet zijn het tot nu toe allemaal heel prettige mensen in de leeftijdsgroep 32 tot 72 jaar. Gewoon lekker met mekaar rijden, met respect voor andermans materiaal, en na afloop een goed gesprek en een drankje. Wat dat aan gaat Wim... Ik zal me beraden over een apart topic hier maar vindt het gesleep met die foto's zo'n gedoe .... Ik ben er ook niet zo handig in.

07 dec 2010 9:59
Profiel
Hier een http://www.mijnalbum.nl een album maken, kun je ze gelijk hier plaatsen.

Lekker makkelijk toch. :wink:

07 dec 2010 12:32
PorscheForum Junkie
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Nog even een leuk plaatje ter inspiratie, Wim.

Gespot @ Bondi Beach in het ochtendgloren. Super strak en mooi metalliek kleurtje.
Afbeelding

Even verderop stond een geparkeerde Porsche met unieke patina velgdeksels. 8)
Afbeelding

08 dec 2010 1:48
Profiel
PorscheForum Rakker
De rode is een Intermeccanica Speedster te herkennen aan de afwezigheid van reflectors, kapmontage (drukknoppen), dikkere spatbordranden en de afwezigheid van torsiestaaf deksels in de dorpels! Dit is overigens de enigste replica die 1 op 1 qua maatvoering gelijk is aan het origineel. Maar inderdaad wel een huwelijk tussen Porsche en VW ....

08 dec 2010 10:28
Profiel
Zijn er nog meer van die huwelijken dan buiten de VoPo. :idea:

08 dec 2010 16:08
PorscheForum Rakker
Wat dacht je van deze twee. En er zullen er ongetwijfeld meer zijn...

Bijlagen:
t64.jpg
t64.jpg [ 197.89 KiB | 5553 keer bekeken ]
5168527095_bcef2bb3be_z.jpg
5168527095_bcef2bb3be_z.jpg [ 219.09 KiB | 5553 keer bekeken ]
11 dec 2010 10:08
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 395 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende