@subdriver:
hangt ervan af wat je wilt bereiken. Vraag je eens af hoe luid je het geluid wilt hebben.
Zoek eens op youtube (bijvoorbeeld 'decat' en 'porsche 997'; of 'porsche 997' en 'muffler bypass')
om een indruk te krijgen wat een aanpassing voor gevolg heeft.
Pin je niet te veel vast op de 'toon' van het geluid in de filmpjes (hoe hij exact klinkt).
Maar je krijgt wel een goede indruk van hoe luid het geluid is.
direct antwoord: holle katalysator alleen, maakt het iets luider, maar minder luid dan wanneer je een demper weghaalt (997 heeft maar een set dempers en een set katalysatoren per cilinderbank). Veel vinden voor dagelijks gebruik primary muffler bypass op een 964 een prettige combinatie tussen ietwat luider en niet te luid tijdens rijden. Voor een 997 worden volgens mij het vaakst sport dempers gemonteerd of een bypass pijpje voor de dempers.
Volgorde van standaard naar luid voor een 964 ( niet-turbo) is volgens mij (dit zegt dus enkel over de luidheid):
1. originele katalysator, originele primaire demper en originele secundaire demper.
2. holle katalysator, originele primaire demper en originele secundaire demper.
3. originele katalysator, bypass primaire demper en originele secundaire demper.
4. holle katalysator, bypass primaire demper en originele secundaire demper.
5. holle katalysator, originele primaire demper en bypass secundaire demper.
6. originele katalysator, bypass primaire demper en bypass secundaire demper (hoofdpijn tijdens rijden).
7. holle katalysator, bypass primaire demper en bypass secundaire demper (je hoofd scheurt open van luidheid).
Met aftermarket sport katalysator, aftermarket dempers, 'spaghettti spruittukken per cilinderbank voor gelijke lengte ( zoals de 993)' kun je nog meer variatie verwezenlijken.
voor een 997 (niet-turbo) verwacht ik dan:
1. originele katalysatoren, originele dempers.
2. sport katalysatoren, originele dempers.
3. originele katalysatoren, sport dempers (veel variatie in, dus deze kan ook op plek 4 staan)
4. holle katalysator, originele dempers.
5. originele katalysator, bypass dempers (ik zou hier zonder twijfel voor kiezen! :
http://www.youtube.com/watch?v=ksckf0vN3zU&feature=related vindt dit echt weer lijken op het oude geluid)
6. holle katalysator, bypass dempers (hoofdpijn).
Je hebt bij een 997 volgens mij ook iets als een X-pipe / cross section om flow van uitlaatkanalen van de afzonderlijke cilinderbanken te laten kruisen.
voor een 964 geldt: hoe minder demping, hoe minder tegendruk, hoe armer de motor gaat lopen zonder aangepaste chip. En ook de lengte van het uitlaattraject heet invloed op manier waarop de motor zijn vermogen opbouwt (Marc, Renntech, etc. weten hier ongetwijfeld alles van), hoe korter hoe meer hij bij relatief hogere toeren pas zijn vermogen echt opbouwt.
Voor een 997 weet ik niet of deze armer lopen automatisch voorkomt, door hoeveelheid injectie benzine aan te passen.