Auteur |
Bericht |
michaelb
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic
Audi A6 (2007)Wassenaar
|
 Boxster standaard een Sperdiferentieel?
Beste Allemaal, Ik wilde vandaag de auto (Porsche Boxster / 1999 naar de bandenshop brengen voor de winterbanden (ja, beetje laat maar ze waren niet leverbaar eerder  ). Het linker achterwiel stond op een stuk straat (niet besneeuwd) en het rechterwiel op ijs/sneeuw. Op de een of andere manier wilde de auto niet wegkomen en gooit die al het vermogen op het rechter achterwiel. Deze draait vervolgens volledig om los te komen, terwijl het linker achterwiel (wat wel grip zou moeten hebben) niet wilt draaien. Mijn vraag is dus voornamelijk of een Boxster een sperdifrentieel heeft (difflock) of dat dit er bij de eerste modeljaren niet standaard op zat?Kan dit onderdeel wellicht defect zijn of is er iets met de aandrijving van het linker achterwiel? Na wat duwen (in de versnelling N) uiteindelijk toch de auto kunnen rijden. Toen roteerde het linker achterwiel ineens wel, maar alleen toen beide achterwielen op ijs stonden. Nu weet ik van het bestaan van een sperdif (difflock)., maar ik kan nergens herleiden of dit standaard is op een boxster? Weet iemand of dit op de auto zit of dat dit onderdeel kapot is? Inmiddels staat de auto voor banden. Wel was ik veel te laat op locatie, waardoor ze er morgen pas onder kunnen. In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden!
_________________________________________ Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen
|
21 dec 2010 19:30 |
|
 |
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944bij Eindhoven
|
 Re: Boxster standaard een Sperdiferentieel?
niet standaard
op de 993 trouwens ook niet
voor normaal weggebruik is het ook niet echt nuttig (op de situatie die jij beschrijft na dan)
_________________________________________ kaufen, behalten, genießen...
|
21 dec 2010 20:52 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
nein nein nein. nur ein haartrockner 
_________________________________________ oud is beter
|
21 dec 2010 21:22 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Het effect wat je zag is typisch voor een differentieel zonder sper.
Niks kapot dus, gewoon niet aanwezig. Weet niet of het zelfs leverbaar was toen voor een dergelijke auto - cruiser meer dan circuitauto. Momenteel wel. Er zullen beslist niet veel Boxsters zijn mét sper.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 dec 2010 21:33 |
|
 |
Airhead
1986 C1Friesland
|
Duitse auto´s zijn zo superieur dat ze (standaard) geen sperdiff. nodig hebben. 
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
21 dec 2010 23:12 |
|
 |
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Michael als je ASR of TC als optie hebt dan heb je een soort van limited sper diff. Zie ook: http://www.carcare-soest.nl/prevent/Box ... xster.html
_________________________________________ Last Rat standing
|
21 dec 2010 23:13 |
|
 |
markk
MY01 BoxsterS
|
Noop geen sperdifferentieel.
Auto's met PSM remmen wel het wiel zonder tractie waar al het vermogen vanwege het open diff naartoe gaat af waardoor er weer wat vermogen naar het andere wordt gestuurd dat wel tractie heeft. Aardige oplossing voor de situatie die jij beschrijft. Volledig K*T op een circuit of om te driften / powersliden.
Quaife maakt volgens mij wel een sper voor de Boxster...
Mark.
|
22 dec 2010 11:47 |
|
 |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
In aanulling op de discussie ben ik ook hogelijk verbaasd dat mijn 3.2 Cabrio wel een sper heeft ...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
22 dec 2010 17:50 |
|
 |
bully
|
Hoezo verbaasd? Mijn SC heeft ook een sper 
|
22 dec 2010 17:56 |
|
 |
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Volgens mij standaard , kan me vergissen, Had geen optie maar wel hetzelde aan de hand...
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
22 dec 2010 21:13 |
|
 |
michaelb
Porsche Boxster 2.5 Tiptronic
Audi A6 (2007)Wassenaar
|
En TC is zeg maar een voorloper van PSM toch? Ik heb wel een knop met TC OFF op me dashbord en zitten. Maar, mijn uitvoering heeft nog niet de PSM toets e.d. Heeft de voorloper van PSM (TC alleen dus) ook deze toepassing??? Alvast dank voor de reacties. Groet, Mike
_________________________________________ Fanatieke Egoistische Rakkers Rijden Alleen Roestige Italianen
|
22 dec 2010 22:49 |
|
 |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
|
Traction Control gaat alleen over grip van de aangedreven wielen bij acceleratie; wegrijden met 1 aangedreven wiel op gladde ondergrond.
Porsche Stability Management (algemeen Electronic Stability Program genoemd) grijpt in wanneer tijdens het rijden de auto een ongewenste beweging maakt. Bijv. in een linker bocht breekt de kont naar rechts uit, dan wordt het rechter achterwiel afgeremd waardoor de auto weer in het gewenste spoor komt.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
23 dec 2010 10:21 |
|
 |
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
|
@Paul jij weet nog al veel van diverse types. Nu grijpt dat TC (dus nog geen ASR, type Boxster S van 2000) nogal snel in bij gladheid. Ik heb nog niet gehad dat ik vastzat, maar zodra 1 wiel maar grip heeft kun je dan je TC beter aan of uit doen om uit bijv. een sneeuwrand te komen. Bij die rijvaardigheids trainingen op zo'n halve gladde ronde cirkel zet je hem uit omdat je anders geen behoorlijk rondje kunt maken.
|
23 dec 2010 11:54 |
|
 |
Paul II
|
Bij die sneeuwrand wil je geholpen worden, dus aan. Bij een training wil je niet geholpen worden - toch  - dus uit. De auto zal anders niet uitbreken en valt er dus weinig te oefenen. Bij de smart(for2) heb ik geen schakelaar, wel een zekering om de ESP uit te schakelen. Staat nu constant uit, niet alleen op lege parkeerterreinen, en net zo goed als Annelies rijdt Anti Slip Regeling is geen Porsche term maar van (o.a.?) Mercedes en is dus = TC.
|
23 dec 2010 11:57 |
|
 |
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
|
@Paul II thnx. maar eerst heette het toch TC en toen PSM?
|
23 dec 2010 22:17 |
|
|