Re: 997 turbo gekocht / hulp gevraagd (997 turbo)
Vorige week heb ik vol trots de aanschaf van mijn nieuwe 997 Turbo geschetst en morgen (16/1) zal ik (eindelijk) de foto’s plaatsen. Omdat ik het erg leuk vindt hier de ervaringsverhalen van andere Porsche eigenaren te lezen zal ik hierbij mijn achtergrond als Porsche liefhebber schetsen.
De door mij net aangeschafte Porsche is inmiddels mijn 4e Porsche (eerdere Porsche waren een 924, 993 een 996) en ik ben met het Porsche virus besmet geraakt zo rond mijn 14e verjaardag door een toenmalige buurman die eigenaar was van een zwarte Porsche 944 Turbo. Meerijden was natuurlijk een ongelooflijk feest maar wat mij ook jaren bijgebleven is toch een bepaalde kenmerkende geur die bij die auto hoorde.
924 Zo rond 23e heb ik mijn eerste (Bob de Bouwer) Porsche aangeschaft. Een zwarte tot 944 verbouwde Porsche 924. Ik herinner mij de aanschaf van deze auto nog goed. Samen met mijn zwager was ik ergens in de buurt van Amsterdam naar de auto gaan kijken en in een emotionele opwelling heb ik besloten dat ik deze auto wilde hebben. Ter plekke de auto gekocht en mijn vriendin (inmiddels ben ik al jaren met haar getrouwd) geconfronteerd met mijn emotionele opwelling. Veel plezier gehad aan de auto maar als gevolg van mijn ambities als zelfstandig ondernemer ongeveer 1,5 jaar later de auto moeten verkopen om bepaalde noodzakelijke investeringen in mijn bedrijf mogelijk te maken onder het motto: de kosten gaan voor de baten uit.
993 (????-2001)Enige jaren later ontstond er een nieuwe mogelijkheid om mijn jeugddroom te verwezenlijken. Na een succesvolle periode had ik eindelijk genoeg geld gespaard om een Porsche 993 (zonder garantie en proefrit) aan te schaffen. Deze auto stond destijds te koop bij Mercedes dealer Centraal in Alkmaar. Tijdens het moment van afleveren wilde hij echter niet starten. Daar sta je dan enerzijds trots maar ook teleurgesteld te wachten op het moment dat je eindelijk naar huis kan rijden
. Onderweg constateerde ik dat de airco niet werkte en zo waren er nog wat kleine(re) gebreken maar wat was ik trots toen ik de auto voor het eerst de straat in mocht rijden. De auto de week daarop bij Porsche Hoogeboom in Rotterdam gebracht en niet veel later werd ik geconfronteerd met een aanzienlijke lijst met gebreken als gevolg van achterstallig onderhoud op mijn toch jonge maar vooral ook erg mooie 993. Enige jaren later de 993 compleet laten demonteren, spuiten en opbouwen maar dan voorzien van veel nieuwe onderdelen en de, in mijn ogen, mooiste 993 was opnieuw geboren.
996 (1991-2010)Na een kleine twee jaar nog doorgereden te hebben ben ik voor het eerst gaan winkelen bij een officiële Porsche dealer. Alhoewel ik onder de indruk was van de rijeigenschappen van de (standaard) 996 vond ik hem eigenlijk toch niet mooi genoeg om mijn 993 te vervangen. Tot de dealer mij attent maakte op de GT3’s. Dat waren pas Porsches
. Helaas waren GT3’s in die tijd, we praten over 2001, nauwelijks gebruikt beschikbaar en een nieuwe GT3 paste niet in mijn budget. Wel had de dealer een originele witte GT3-look in de tijdelijke showroom staan (In Leusden was toen een grote verbouwing van de showroom gaande) en mede als gevolg van de verbouwing werd het mij aantrekkelijk gemaakt om zaken te doen. Ondanks de heersende consensus op dit forum ten aanzien van de kwaliteit van deze (3.4) waterkoker, kan ik melden dat naast het grote plezier wat ik beleefd heb aan deze auto (mede ook vanwege de “looks” van deze auto in het wit) dit ook de Porsche was met veruit de laagste onderhoudslasten .
997 (2011-)Na ruim 9 jaar heel veel plezier gehad te hebben van mijn 996 was toch uiteindelijk het moment aangebroken om weer eens opnieuw te kijken naar al het beschikbare speelgoed uit Zuffenhausen met een absolute voorkeur voor een 997 Turbo. Probleem echter was wel het dan onvermijdelijk afscheid nemen van mijn 996 waar ik erg aan gehecht was. Alhoewel ik over een dubbele garage beschik en ik dus feitelijk twee Porsches kan huisvesten heb ik toch maar gemeend mijn in showroomstaat verkerende 996 te moeten verkopen ten faveure van de aanschaf van mijn nieuwe “droom” Porsche. Na verkoop van mijn 996, de nieuwe koper heeft niet eens getwijfeld over de noodzakelijkheid van een AKK, ben ik op zoek gegaan naar een “perfecte” 997 Turbo. Uiteindelijk ben ik hiervoor terechtkomen in Duitsland (DE). Alhoewel mijn motieven om in DE te gaan kijken allereerst van financiële aard waren ben ik daar toch wat van teruggekomen. Belangrijkste overwegingen na prijs zijn toch de ruimere keuzemogelijkheid, uitvoering en (onderhouds)staat van de auto. Uiteindelijk een zeer mooie turbo gevonden van 1e eigenaar (voor de slimmerikken onder ons die mij gaan wijzen op de eerder door mij “geposte” specificaties van de auto waar ook een extra Pre-owned garantie warranty vermeld staat kan ik melden dat het hier gaat om een verlengde garantie ten behoeve van dezelfde eigenaar). De auto was oorspronkelijk aangekocht door een leasemaatschappij ten behoeve van haar financieel directeur. In DE, maar waarschijnlijk ook in NL, is het gebruikelijk dat lease auto’s op voorhand al verkocht worden tegen een vastgestelde waarde aan het einde van het leasecontract. Drie jaar geleden schatte men de waarde voor dit soort auto’s aan het einde van de looptijd wat hoger in maar de veelgenoemde financiële crisis heeft helaas ook de waarde van onze Porsches wat negatief beïnvloed. Ondanks echter de voor de koper nu betere aankoopprijzen zal de uiteindelijk prijs van deze Porsche, na het aftikken van de BPM, niet of nauwelijks lager liggen dan de gemiddelde prijzen voor soortgelijke auto’s in NL. Wel is de technische staat (geen optische beschadigingen aan carrosserie, velgen en het interieur), kilometerstand (60K) en zelfs de eerst voorbanden zijn nog gemonteerd, uitzonderlijk goed wat voor mij in ieder geval een hogere aankoopprijs rechtvaardigd.
Na het bezichtigen van de auto en een korte proefrit op de volgende dag de auto gekocht en uiteindelijk besloten uit veiligheidoverwegingen om de auto maar naar NL te laten vervoeren via een trailer. Helaas is na het uitladen van de auto de onderste spoilerlip van de voorbumper beschadigd geraakt en iedereen zal zich voor kunnen stellen wat een pijn dat mij heeft gedaan.
Vanwege tijd en het weer nog geen gelegenheid gehad om foto’s te maken van de auto maar morgen verwacht ik daar alle gelegenheid voor te hebben. Inmiddels ben ik me druk aan het voorbereiden op het import proces inclusief de nog forse BPM afdracht en laat ik mij hierbij adviseren door enkele gespecialiseerde bedrijven. Gelet op het feit dat het hier om een auto gaat die alleen met goed weer bereden zal worden vermoed ik dat ik de aangifte uit zal stellen tot begin april ten einde een lagere BPM afdracht te realiseren.
Andere auto’sNaast mijn Porsche rij ik zakelijk een BMW 535 HE uit 2008 en beschikt mijn vrouw over een Opel Meriva. Andere zakelijk auto’s uit het verleden zijn vrijwel allemaal BMW’s waarbij de meest interessante een M3 (E36) was in de periode 1996-2000.