Auteur |
Bericht |
Mettel
986 1999 2.5 boxsterFriesland
|
IMS RMS koppeling vervangen
Hallo,
Heb na de aankoop 3 maanden geleden 6000 km gereden en gisteravond bij het accelereren in de 4 boven de 4000 toeren slipte de koppeling door.... Het is een Amerikaan en heb geen onderhoudshistorie, blijkbaar is de koppeling niet eerder vervangen en die vindt het wel welletjes na 135.000 km. Lekken doet het blok niet maar zag wel dat er ietwat olie op de overgang van de bak naar het blok zat. De RMS kan dus ook wat lekken en daar houdt een koppeling niet van, toch lijkt het waarschijnlijk dat de platen gewoon op zijn. Ik neem aan dat er geen mogelijkheid tot stellen is.
Als de bak en het vliegwiel er toch af moeten is het beter om gelijk de RMS en het IMS lager te vervangen. Een hele operatie....... Dat gaat verder dan wat ik zelf kan, ik vraag mij af wie hier ervaring mee heeft en wie daar een geschikt adres voor weet. Iemand die het klappen van de zweep kent en zijn hand er niet voor om draait. Misschien zijn er ook mensen bekend met het kostenplaatje.
Groet van Mathieu
_________________________________________ 986 1999 2.5 boxster
|
06 jan 2011 19:27 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
ims gaat er niet bij alle motoren uit zonder de carterhelften te scheiden... Mischien moet je hem alleen controleren.
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
06 jan 2011 23:04 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Adressen genoeg, ik zou zeggen specialist of dealer. De koppeling is niet zo spannend maar om de RMS kering te vervangen moet je toch wat speciale tools hebben. Met name het goed positioneren van de keerring is een precisie klusje waar Porsche een apart tool voor heeft en niet goed uitgelijnde montage leidt binnen no time weer tot lekkage. Koppeling kan ik niet zo zeggen maar de RMS keerring vervangen kost rond de Eur. 600 inclusief blok uitbouwen meen ik.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
06 jan 2011 23:24 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Ja, koewa onderdelen is het niet zo duur
_________________________________________ oud is beter
|
07 jan 2011 0:35 |
|
|
Mettel
986 1999 2.5 boxsterFriesland
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
IMS retrofit is toch geschikt voor zowel het enkele als het dubbele lager? Borgring bij de dubbele uitvoering trek je met een speciale tool stuk naar buiten.
_________________________________________ 986 1999 2.5 boxster
|
07 jan 2011 0:36 |
|
|
Mettel
986 1999 2.5 boxsterFriesland
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Heb een boel te leren, was in de veronderstelling dat je de bak eraf kan halen en het blok laten zitten...
_________________________________________ 986 1999 2.5 boxster
|
07 jan 2011 0:49 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
volgens mij kan dat inderdaad ook...
bak eronder uit, is ook al noodzakelijk voor vervangen koppelingsplaat, evt. andere onderdelen aldaar die mogelijk versleten zijn, en je kan dan direct RMS erbij laten doen, zou ik altijd doen, en imho hoeft motor zelf niet uitgebouwd te worden.
suc-6 !
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
07 jan 2011 1:43 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Motor hoeft er volgens mij ook niet helemaal uit maar de bak natuurlijk wel waarna men het motorblok wat laat kantelen om de RMS te vervangen. (Althans zo is het ook bij mijn 996 gegaan)
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
07 jan 2011 9:57 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Bij een 996 C4 is het ook mogelijk om alleen de bak te verwijderen en de motor te laten zitten, zoals bij een 964 alleen bij de C2 kon?
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
07 jan 2011 11:34 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Ja dat kan Paul, zo hebben ze het bij mijn 996 C4 twee jaar geleden gedaan. Bak er af, motor ophanging op een aantal punten lossen en de motor iets naar voren laten kantelen.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
07 jan 2011 14:39 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Volgens mij gaat / kan dat bij een boxie ook zo
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
07 jan 2011 21:19 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Paar duizend km geleden de koppeling laten vervangen en RMS. IMS lijkt mij onwaarschijnlijk als je alleen wat zweetdruppels ziet. De bak gaat er helemaal uit. Dat is bij een boxster niet het grootste probleem. Het halve uitlaatsysteem moet los om er bij te kunnen. Daardoor kunnen je lambdasondes kapot gaan. Meestal als je uitlaatsysteem helemaal vast zit geroest. Bij mij was het deels op garantie basis (RMS). Geen idee wat dit normaal kost maar zal door de arbeidsuren in de papieren kunnen lopen.
_________________________________________ Last Rat standing
|
07 jan 2011 21:28 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Die ervaring van Soepkip heb ik (toevallig?) ook gehad met mijn Boxster, inderdaad waren bij mij na vervanging RMS ook 2 Lambda sondes defect, waardoor ik binnen 2 uur weer in dezelfde garage stond waar ik vandaan was gereden, om de Boxster weer achter te laten voor de volgende reparatie Maar dit zal wel een uitzondering zijn geweest, toch ? Of zijn er (nog?) meer Boxsterrijders waarbij na reparatie van het RMS andere zaken zich openbaren?
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
09 jan 2011 13:46 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Die lambdasondes zijn erg kwetsbaar. Als je dan zoals bij mij na 10 jaar die zaak moet losmaken dan krijg je dit soort problemen. Ze moeten dan meer geweld gebruiken om die uitlaten los te krijgen. Was bij mij trouwens netjes opgelost door Jan Luitink.
_________________________________________ Last Rat standing
|
09 jan 2011 14:00 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Wat was je daar ongeveer voor kwijt? Bij Specialist of dealer? Mijn koppeling lijkt iets minder te worden en hij lekt ook een paar druppels en de dealert raadde mij aan beide in één keer te laten doen.
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
09 jan 2011 17:59 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: IMS RMS koppeling vervangen
Hoefde niet alles te betalen. Dus weet niet precies hoeveel. Maar ik denk dat je qua uren al een helde dag kwijt bent. Dus 8 uur werk. En geen kapotte lambasondes krijgen..... En dan je koppeling en RMS. Dus ergens tussen de 900 en 1500 Euri. Was minder kwijt vanwege garantie op RMS.
_________________________________________ Last Rat standing
|
09 jan 2011 18:59 |
|
|