Eindelijk thuis na een enerverende dag.
Vanmorgen met de trein naar Meppel gegaan en daar opgepikt door een medewerker van Theo Jansen. Aangekomen bij de showroom zagen we de 964 keurig droog in de werkplaats/operatiekamer staan. Eerst een kopje koffie gekregen en daarna de papieren nog even doorgelopen. Tennaamstelling, vers APK'tje, the usual.
Er werd uitgebreid de tijd genomen om van de aflevering een feestje te maken.
Toen we de wagen proefreden was er geen radio aanwezig maar een plastic klepje. Ik had zelf al zitten kijken naar radio's maar wat schetste mijn verbazing? Ze vonden bij TJ dat de wagen eigenlijk een radio nodig had dus ze hebben er maar meteen een splinternieuwe Blaupunkt in gezet met CD/RDS/MP3... Free of charge. Waar vind je zulke service nog?
Een flesje Italiaanse wijn (sommige dingen moet je zéker niet Duits willen) en een mooie lederen sleutelhanger met gouden P-logo maakten het af.
Daarna zijn we de wagen gaan bekijken en hebben we een kleine instructie gekregen over hoe de kap werkt etc etc. De wagen stond er stralend bij op nieuwe banden en met een vers windschot achter de sportstoelen.
Starten, de boxer slaat grommend aan. Héérlijk geluid zit er in, dat valt niet te ontkennen.
Mijn rijpositie was snel gevonden en we begonnen aan onze rondrit NL.
Eerst naar een maat die in de buurt woont, die hem meteen maar even aan de tand wilde voelen en er lekker mee aan het sturen ging. Hij durfde meer gas te geven dan ik op die natte en onbekende wegen. Hij is de betere coureur van ons tweeën dat is duidelijk.
Mijn ervaring zover met de auto.
Rijpositie:
Erg fijne stuurmans-wagen die je binnen een paar minuten past als een leren jack dat je al jaren hebt. De volledig electrisch verstelbare optionele sportstoelen met verwarming zijn fenomenaal en omsluiten je stevig.
De wang komt je gewoon voorbij aan de zijkant. Te dik moeten we niet worden, want dan passen we er niet meer in. Ik zit zelfs met mijn lange benen voortreffelijk, maar voor het mooi zou ik wel een naafverlenger willen hebben. De bijrijdersstoel mag een verlenging van de rails hebben zodat hij verder naar achteren kan. Gek genoeg is de beenruimte aan de bermzijde minder.
Interieur:
Volleder uitgevoerd, dus ook dashboard, middentunnel, en armsteunen op de portieren zijn in zwaar leer uitgevoerd. Absoluut een pluspunt, anders is het helemaal net een Kever waar je in zit. De geur is heerlijk. Leder, olie, auto. Stoelen zijn geweldig zoals gezegd.
Exterieur:
Platte Kever zonder dop vinden sommigen. Ik vind het mooi... Vriendelijke kikkeroogjes en smalle heupen maken het een aimabele sportwagen. Totdat je hem start. Dan is de beer los!
Motor/aandrijflijn:
3,6 liter boxermotor. 250pk. 5,7 tot 100 en een top van 260km/h.
Het geluid is mede dankzij de cup-uitlaat echt geweldig, dé grote attractie van de auto.
Warmrijden van de motor duurt vrij lang door de grote plens olie die er in zit. Maar ook koud is het een prettige motor die erg veel koppel onderin heeft en dus geschikt is voor schakellui rijden en toeren. Mooie donkere roffel.
Wanneer de motor eenmaal op temperatuur is en je wat meer op het gas gaat staan gaat de beer los. Letterlijk. Veel en brute kracht onder een soundtrack van brullende beren en leeuwen.
Het aanzuiggeluid is verslavend, ik denk dat ik nog een geintje met het luchtfilterhuis ga uithalen om dit iets meer te benadrukken.
De motor trekt lekker door tot bovenin de toeren en dat gaat versnelling na versnelling door.
Boven de 5000 rpm lijkt er nog wel een tandje bij te komen hoewel er geen variocam aanwezig is. Ook gaat er dan nog een damesbeer mee gillen in het orkest.
De bak schakelt erg nauwkeurig en natuurlijk. Meer hoef ik hier niet over te zeggen denk ik.
Onderstel:
De wagen is voor zover ik weet voorzien van het standaard onderstel en staat zelfs wat hoog op de pootjes. Toch is het allesbehalve een zachte bedoening. Erg stevige dempers doen hun werk uitstekend. Ook drempels in volle vaart leveren geen problemen op. Opmerkelijk.
Ook de standaard stabi's zijn berekend op hun taak, bodyroll is nauwelijks waarneembaar.
Voordat ik de wagen had zat ik aan een sportonderstel te denken om hem lager te doen liggen. Ook ging ik er van uit dat een standaard onderstel voor mij niet goed genoeg zou zijn, maar hier moet ik op terugkomen. Dit blijft lekker zo.
Comfort:
Wat me direct opviel is hoe weinig (relatief) windruis de wagen heeft met de kap dicht bij 100/120/140 km/h. Waar bij 100km/h in onze Alfa Spider echt een puist windruis opleverde moest ik bij deze wagen echt op de teller kijken om te zien hoe hard we gingen. Ik heb zelfs te teller gecontroleerd met GPS omdat ik het niet geloofde. Afwijking 5 km/h bij 120.
Zoals je merkt ben ik érg enthousiast. Ik ben er van overtuigd dat we heel erg veel plezier van deze wagen gaan hebben. Ik zie ons al door Italië scheuren, rechts het Comomeer en links een steile rotswand die die boxerroffel heerlijk weerkaatst. @!#$
Paar telefoonfoto's van een maat, staatsieportretten volgen nog...