Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 13:34



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
964 "crankcase through bolts" olie lekkage 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Het is nu een paar weken geleden dat ik mij heb voorgesteld op de site en ik heb zeer aardige reacties gekregen!
Ondertussen ben ik wel aan het sleutelen geslagen en heb een paar olielekkages gelokaliseerd. De grootste is het simpelst op te lossen want dat betreft een lekkage aan de drukkant van de stuurbekrachtigingspomp. De vorige eigenaar heeft hier waarschijnlijk wat willen besparen en dezelfde koperen ringen nogmaals gebruikt. Op dezelfde manier interpreteer ik lekkages bij het kleppendeksel aan de rechterzijde. Moertjes maar zeker de ringetjes zouden vervangen moeten worden na het openen van het deksel.
Vervelender is de lekkage aan beide(!!) deksels van het distributieketting huis. Hopelijk ook hier verkeerde zuinigheid en de pakkingen (+rubberdopjes) hergebruikt?!
Degene die zelf aan de motor sleutelt weet het dan al wel. Voor deze reparatie moet de motor eruit of in ieder geval zakken.

Een lekkage waar ik niet weet wat ik er mee aan moet is de "crankcase through bolts" (quote uit de Ulitimate Buyers Guide van Peter Morgan) lekkage.

Een vraag aan de deskundige onder ons, eh jullie: Waarom lekt dat hier en wat is er aan te doen. Nu is lekken hier een groot woord; Een week na het schoonmaken van de bouten begint het schroefdraad hier en daar te glinsteren van wat olie op de draad.
Ben erg benieuwd naar jullie reacties!


20 jan 2011 14:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Dat lekken wordt wssk veel erger, het zijn de O-ringen onder de sluitringen van de carterbouten, die "doorzweten "
Er zijn 2 manieren om dat te verhelpen, de eerste is 2 flesjes " leakstop "aan de olie toevoegen.
De tweede manier is bijna de hele motor uit elkaar halen, en nieuwe " Viton" O-ringen plaatsen :scratch:
Succes Rudy.


20 jan 2011 18:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Of lekker doorrijden. :mrgreen:
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


20 jan 2011 18:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Leakstop :bang: :bang: nooit doen . Dat spul verstopt ook de miniscule olieleidinkjes in het blok. Denk bv. maar eens aan de oliesproeiers onder de zuigers.
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


20 jan 2011 21:32
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Zo te horen praat je eerder over zweten dan over lekken, ik zou het lekker laten zitten. Pas bij een revisie zulke details aan pakken :wink:


20 jan 2011 23:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Zolang er niet dagelijks een druppel op de garagevloer valt gewoon lekker zo laten. En al helemaal geen Leakstop gebruiken. De reden staat hierboven al.
Een beetje olie doorzweten kan geen kwaad.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


20 jan 2011 23:29
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
bedankt voor alle advies!
Ik kan trouwens ook op geen enkel plaatje duidelijk opmaken dat er rubber ringetjes onder zouden moeten. Iemand een idee waar ik dat kan vinden?
Is het mogelijk om de bouten aan de onderzijde één voor één te vervangen?
Eventueel een griptang (met de nodige bescherming) aan beide zijden van de bout die ik losdraai?

Ik denk dat deze lekkage idd als "zweten" aan te merken is maar de motor moet er toch uit om de distributie deksels opnieuw in te pakken.

Is misschien toch verstandig dan meteen zaken mee te nemen?!


20 jan 2011 23:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
oer911 schreef:
Er zijn 2 manieren om dat te verhelpen, de eerste is 2 flesjes "leakstop" aan de olie toevoegen.


... da's ook 'n goede kuur voor de drijfstang-lagers :idea:

NOT :!: :arrow: zoals Danny ookal aan gaf :thumleft:


21 jan 2011 1:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Leakstop is misschien leuk voor een lekkend blokje van de gemiddelde jaren 90 fransoos, maar niet voor een luchtgekoelde 911. Gaat ook allemaal lekker door je hele dry-sump systeem incl. koeler heen. Niet doen.

Voor de Crank case through bolts gebruik je inderdaad O-ringetjes. Heb je in verschillende kwaliteiten, maar de groene Viton schijnen de beste te zijn.

Veel voorkomende fout is dat deze ringen droog op de bout worden gedaan en dan vast worden gedraaid. Dan is er een kans dat je de o ring eruit perst.

Volgorde is alsvolgt:

- Eerst de washer op de bout (aan moerkant natuurlijk als laatste)
- Beetje siliconen pakking (Ik heb Dirko van elring gebruikt) op de washer
- o-ring erover heen
- weer wat Dirko, wascher ertussen en dan door blok/moer erop.
- voorzichting aandraaien zodat de O-ring er niet tussenuit knijpt.

Let wel, er kunnen wat verschillen zijn. Ik heb mijn 2.2 gedaan, maar volgens mij is dit gedeelte nog wel redelijk gelijk bij een 964. Maar pin me er niet op vast.

Ondanks dit had ik 2 O-ringen die er toch nog een beetje uit kwamen, maar wat Dirko erop en geen lekkage. Let ook op de juiste plaatsing van de washer, sommige hebben een platte en holle kant. Holle kant naar de O-ring toe.

Wat je ook nog kan proberen (mits je erbij kan) is de huidige bouten afsmeren met Dirko. Niet de netste oplossing, maar erg effectief. Dirko kan nl ook op niet steriele omgevingen worden gebruikt.

Succes!
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


21 jan 2011 2:36
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Citaat:
Ik heb mijn 2.2 gedaan, maar volgens mij is dit gedeelte nog wel redelijk gelijk bij een 964


I'm dreaming of a 964 :?: :?: :?:

Of zit ik er naast :?: :mrgreen:
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


21 jan 2011 7:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 2.2 T 1971
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Bedoel je dat ik droom over een 964? En dat mijn 1971 911T iets is wat ik wel kon betalen? Er is voor mij maar 1 echte originele 911 en dat is een klassieker tot/met Augustus 1973.... Geen 964 voor mij.

En voor de goede orde, ouder betekent niet altijd goedkoper.....

Maar ik zie dat jij droomt over een Cayenne Turbo........? :scratch:
_________________________________________
2.2 T coupe 1971
Original "Burgundy"


21 jan 2011 10:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Hessel schreef:
Er is voor mij maar 1 echte originele 911 en dat is een klassieker tot/met Augustus 1973..

:ba: :ba: :ba:


21 jan 2011 11:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
De enige echte 911 werd geproduceerd tussen April 1972 en Juli 1973 :arrow: nummer 9113600011 tot 9113601590 :idea: :cheesy:


21 jan 2011 11:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Net zoals Eva ook de enige echte vrouw is, alles wat daarna kwam zijn ook maar slappe aftreksels met allerlei nare gebreken :roll:


21 jan 2011 12:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Olaf schreef:
De enige echte 911 werd geproduceerd tussen April 1972 en Juli 1973
?? Afbeelding Afbeelding


21 jan 2011 17:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
Afbeelding
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


21 jan 2011 17:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht Re: 964 "crankcase through bolts" olie lekkage
prachtig!!!
_________________________________________
ruimte zit je nooit in de weg


21 jan 2011 18:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.