Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 10:30



Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Revisie 3.2 carrera blok en G50 bak --- KLAAR 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Revisie 3.2 carrera blok en G50 bak --- KLAAR
Reeds geruime tijd zijn er een aantal zaken die mij storen aan mijn 3.2. Als eerste schakelt hij erg stroef naar de tweede versnelling , zowel vanuit de 1 als ook uit de 3. Nu heb ik het vermoeden dat de synchromesh van de 2 kaduuk zijn. Om dit te repareren moet dus het hele blok er uit. Als dit toch gebeurd is kan ik ook kijken naar mijn 2e ergernis . n.l. olie lekkage en verbruik.
De lekkage valt in principe wel mee , pas na een maand stilstaan. Het verbruik vind ik erg veel. 1 liter per 1000 KM. Nu is mij verteld dat hij erg rookte bij het optrekken. Dit zou kunnen duiden op verharde klepsteel rubbers en/of versleten klepgeleiders.

Met 2 weken vertraging (te koud in de schuur ) ben ik vandaag begonnen met het uit de auto halen van het blok met transmissie . Dit viel voor de eerste keer mee in mijn eentje. Na ongeveer 5 uur had ik hem er uit.

Foto van het gedemonteerde blok
Afbeelding



OVERZICHT KOSTEN :

Revisie startmotor €135,-
revisie dynamo €225,-
kabelboom dynamo €125,-
motorbeplating €25,-
moeren en ringen €46,41
verdelerkap €38,-
rotor €5.35
6 speciaal moeren warmte wisselaar € 8,00
koppeling . Drukgroep druklager € 799,00
pakkingset uitlaat € 33,00
2 verwarmings slangen € 20,00
12 tapeinden warmtewisselaars € 19,80
12 klepgeleiders € 84,00
bougie kabels € 169,00
6 bougies € 18,00
olieleiding kettingspanner links € 13,00
olieleiding kettingspanner rechts € 13,00
2 distributie kettingen € 64,00
pakkingset cylinderkop € 172,00
spanband dynamo € 24,99
DME relais (reserve ) € 26,99
12 pakkingen inlaatspruitstuk € 23,70
3 pakkingen temp schakelaar € 0,85
4 dichtingsringen oliekoeler / oliepomp € 20,66
2 dichtingsringen oliekoeler € 13,75
4 pakkingen leiding kettingspanners € 2,58
12 drijfstang bouten € 179,64
12 drijfstang moeren € 37,55
12 zuigerpen veren € 39,41
11 door en door blok bouten € 357,57
24 ringen voor door en door bouten € 116,52
13 moeren voor door en door blok bouten € 90,19
12 tapeinden € 121,52
24 kopmoeren € 107,67
lager vliegwiel € 25,56
6 imbusmoeren nokkenashuis € 25,56
stift voor nokkenastandwiel € 1,64
2 pakkingen kettingspanners € 6,57
pakking € 0,71
pakking € 1,10
9 bouten koppeling € 8,89
olieleiding € 164,41
2 bouten voor spanbanden uitlaatdemper € 5,95
spanband uitlaatdemper € 57,93
spanband uitlaatdemper € 57,93
oliedruksensor € 25,42
stralen en poedercoaten €185,-
o-ring krukas € 5,16
9 bouten vliegwiel € 42,41
26 o-ringen voor door en door bouten € 45,17
5 ringen voor kopmoeren € 14,28
4 olie retour pijpen € 91,16
glijplaat kettingen € 43,66
5 glijplaten kettingen € 101,69
drijfstanglagers € 83,50
krukaslagers € 217,00
keerring krukas vliegwielzijde € 32,00
keerring krukas distributiezijde € 12,50
zuigerveren € 175,00
O-ring olie thermostaat € 2,97
O-ring afdichtdeksel € 1,74
O-ring gasklep € 3,29
2 nokkenas spietjes € 24,01
2 borgpinnen gas € 1,05
2 dichtringen € 2,17
dichtring € 0,72
pakking carterventilatie € 6,55
6 reparatiesets injectoren € 33,00
pakkingset transmissie € 86,47
4 synchromesh ringen € 337,48
2 synchromesh ringen € 144,18
naaldlager € 117,59
lager koppelingsvork € 5,09
lager koppelingsvork € 5,09
stovers en ringen € 26,09
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


Laatst bijgewerkt door Danny op 28 apr 2011 16:53, in totaal 15 keer bewerkt.



08 jan 2011 21:34
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2
rotterdam
Bericht Re: check up 3.2
Het stroeve schakelen naar de 2 heb ik ook enigszins met de 915 bak,ik vroeg aan mijn monteur of de bak ok was en zei mij dat deze versnellingsbak als een zonnetje schakelde,dus maak je geen zorgen.
gr Remco


08 jan 2011 21:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
Bericht Re: check up 3.2
pb naar cabriowim ,hij weet er heel veel van :salut:
mijne schakelt subliem na een bezoek aan wim.


08 jan 2011 22:04
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: check up 3.2
dannyl schreef:
Nu heb ik het vermoeden dat de synchromesh van de 2 kaduuk zijn.

Dan moet je ze horen, heeft niets met stroef te maken. :wink: Wel lekker dat je het zelf kunt :thumleft:


08 jan 2011 22:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: check up 3.2
Olieverbruik en roken had ik ook, zuigerveren en klepgeleiders...
Mijn blok is ook uit elkaar geweest recent, een verademing om geen olie meer te hoeven bijvullen en van de rook af te zijn...
Motor is ook een stuk stiller na de revisie.

Mij was altijd verteld dat bakolie op km stand ververst moet worden, om die reden zat de olie er bij mij al 10 jaar in ... Na recente bak-olie-wissel schakelt hij ongekend veel lekkerder. Daarvoor had ik al de diverse lagerbussen rond de pook en de stang naar de bak vernieuwd, scheelde ook al heel wat.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


08 jan 2011 23:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
Bakolie is 7000KM geleden vervangen maar had geen effect . Ik gooi hem maar open en zie wel wat het probleem is.

Nog een foto van de lege motor ruimte
Afbeelding

Maar wat moet je dat ding hoog opkrikken zeg , eer dat blok onder de achterbumper doorging.
Afbeelding

Afbeelding
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


09 jan 2011 2:13
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
Na wat problemen met het loshalen van het koppelingshuis lag het geheel eindelijk op de werkbank , waar het spul verder uit elkaar gedraaid kon worden.

Afbeelding

Het hele spul is nu naar een vriend van me die een revisiebedrijf heeft. Daar gaat alles in de wasmaschine en zetten we het spul ook weer in elkaar. Ik heb daar iets meer mogelijkheden mbt. het inpersen van keerringen ed.

Met het loshalen van de drukgroep ging het weer mis. Van de 9 imbusbouten draaide ik er 8 rond. 5 Stuks kregen we nog los door er een afgeslepen 6mm imbus in te slaan waar 2 ringsleutel overheen zaten . Door het slaan en op spanning houden kwamen deze ook los . Bleven er nog 2 over , hier heb ik bij 1 bout de zeskant met 8mm uitgeboord en daar een M8 bout ingezet en door mijn schoonvader laten inlassen ( kan zelf niet lassen) . Toen ik hier een sleutel op zette , brak de bout af. Vervolgens een M12 RVS bout met ch/ni op de kop gelast. Hiermee ging het wel

Afbeelding
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


15 jan 2011 16:24
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Omgeving Leuven
Bericht Re: check up 3.2
vawilliam2003 schreef:
Waarom bumper niet gedemonteerd, is binnen een half uur eraf hoor.

Klopt, en dan win je toch wel wat centimeters hoor.
_________________________________________
R, S, ST, RS, RSR


15 jan 2011 16:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
Ik had me verkeken op de hoogte en kwam er te laat achter dat ik beter de bumper had kunnen demonteren . Het blok lag toen al in de weg. De montage gebeurt waarschijnlijk op een brug , wat het makkelijker maakt.
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


15 jan 2011 19:19
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
Vanmiddag nog even de gasfabriek en het elektrische gedeelte van het blok afgeschroefd.

Afbeelding
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


15 jan 2011 19:23
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic, nu Alpine A110 Legende Iriswit
Regio 077
Bericht Re: check up 3.2
Knap Dannyl, ik zelf zou het uitbesteed hebben,
maar ik ben dan ook maar een leek op
dit gebied :mrgreen:
_________________________________________
Less is more !


16 jan 2011 14:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
uit elkaar halen lukt iedereen toch :mrgreen:
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


16 jan 2011 17:07
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
Gisteren de hele avond nodig gehad om de 12 moeren van de warmtewisselaars los te krijgen. 8 Van de 12 gingen vrij gemakkelijk , maar 3 gewone moeren waaren aangetast door roest en een sleutel paste niet meer . Deze hebben we met een beitel kapot moeten slaan . 1 Imbus moer had ik rondgedraaid omdat de sleutel er maar 3mm inging als gevolg van een tapeind welk niet ver genoeg in het blok zat en zo doende te ver uitstak. Hier hebben we het tapeind moeten afbreken.

Vanavond heb ik het blok verder gestript , en het volgende er af gehaald :
-uitlaat
-kleppendeksels
-deksels kettinghuis
-kettingspanners
-nokkenas tandwielen
-alle uitwendige olieleidingen
-oliekoeler op het blok
-vliegwiel

morgen naar de fysio en vrijdag ergens eten , dus 2 avondje`s rust. Zaterdag zal hij wel kaal en leeg zijn.
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


20 jan 2011 2:45
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht Re: check up 3.2
Ja, na dergelijke, gedane arbeid zou ik ook bij de fysio lopen (/liggen).

Maar: :res:, hoor :!:


20 jan 2011 2:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht Re: check up 3.2
Respect Dannyl, je pakt het zo te zien grondig aan! Nu hopen dat de oorzaken van o.a. de bak snel gevonden zijn. En dat ie dan weer snel in elkaar mag - toch een beetje zielloos, zo'n 3.2 cabrio zonder hart :cry: .


20 jan 2011 8:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.1 Cayman S ex 964 c2. ex 911 3.2 cabrio ex 911 3.2 Coupe
Noord Holland
Bericht Re: check up 3.2
Dannyl ziet er goed uit, mijn motor heb ik inmiddels uit mijn 3.2 ('87) cabrio gehaald. Komend weekend de motor ophalen en bij mij thuis op een motorbok plaatsen. Daarna kan ik hem verder demonteren. Als ik het zo lees heb je de snelheid er behoorlijk in zitten. Ik doe iets rustiger aan. Veel succes moet goed komen en straks in het voorjaar zonnetje :drive:
_________________________________________
Wenn schon denn schon !!!


20 jan 2011 22:00
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
Vandaag weer verder met het demonteren. Alles is er nu af en met uitzondering van de thru en thru bouten . Deze heb ik nog even laten zitten omdat ik dat gemakkelijker vind met vervoeren. De koppen zitten ook nog in elkaar. Dit doe ik bij het revisiebedrijf.

Ik weet niet wie er te voren aan dit blok heeft zitten klooien , maar het was eenn zooitje . Gewone en borgmoeren door elkaar , kapotte moeren en 2 thru en tru bouten die bij de kop afgebroken waren en niet meer terug te vinden zijn. Ook is er 1 divilar tapeind afgebroken en de moer spoorloos.

Vanavond maar eens eenlijstje maken van de te bestellen onderdelen

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


22 jan 2011 18:36
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: check up 3.2
Lijkt een aardig slagveld. :scratch:
Hopelijk kom je geen echt dure verrassingen meer tegen.
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


22 jan 2011 19:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Carrera 3.2 uit 84
Bericht Re: check up 3.2
Erg gaaf om te volgen dannyl!
Enne..: :res:


22 jan 2011 20:25
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
Nog even in de 2e werkplaats geweest , hier controleer ik alle aanbouwdelen die ik van de motor heb geschroefd. Daar ontdekte ik dat de kabels die achter op de dynamo zitten keihard waren geworden in de loop der tijd. Van de meeste is zelfs de isolatie gebroken en de zijn aders half door.

zie boven op de foto
Afbeelding

Nu ben ik aan het zoeken geweest naar het nummer van deze kabelboom maar kan hem niet vinden. Iemand een idee . Maar eens informeren bij de dealer . Zal wel weer belachelijk duur zijn , mocht dat zo zijn maak ik zelf wel een nieuwe.
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


23 jan 2011 0:17
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Bericht Re: check up 3.2
Mooi project, Dannyl. :res: :!:
Gaaf om te volgen.
Stuur anders mailtje naar info@kabelboom.com
_________________________________________
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.


23 jan 2011 0:37
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
Deze week ook het carter met alle aanbouwdelen weggebracht (muv de cylinders en zuigers) zo dat alles schoon gemaakt kan worden. Dus heb ik me voornamelijk bezig gehouden met het zoeken en bestellen van onderdelen en het nakijken van de onderdelen die nog hier liggen.

De startmotor is weg voor revisie bij een specialist . Je zal alles maar klaar hebben en over een paar maanden start hij niet meer omdat de startmotor het niet meer doet door versleten koolborstels.

Gisteren begonnen met het nakijken van de dynamo. Het eerste wat ik tegen kwam was dit :

Afbeelding

Op de foto is te zien dat de poelie helft verdraaid in de nok van de fan. Nu kan ik dat wel lassen en opnieuw in model brengen , maar dan moet ik hem opnieuw uitbalanseren. Ik ben dus op zoek naar een goede andere.

Hierna de dynamo verder uit elkaar gehaald . Het eerste wat me opviel toen de spanningsregelaar er af was dat een van de koolborstels meer versleten was dan de andere , en waarschijnlijk vast heeft gezeten. Op zich geen probleem zou je zeggen , maar nadat ik de rotor uit het veld had gehaald kwam ik het volgende tegen :

Afbeelding

De rechter sleepring is ongeveer 3mm ingesleten en zou het zeker de komende zomer niet hebben vol gehouden. Ik hoop dat dit nog te herstellen is. Ook zijn beide lagers versleten . Waarschijnlijk doordat de fan niet goed zat.

PS : als de onderdelen die ik besteld heb binnen zijn zal ik in de eerste post de kosten vermelden . Ik verwacht onder de €3500,- uit te komen . vooral omdat er geen arbeidsloon betaald hoeft te worden .
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


30 jan 2011 14:43
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht Re: check up 3.2
De startmotor is terug en de dynamo weg. De prijs viel me reuze mee.
_________________________________________
Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "


1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s


01 feb 2011 20:33
Profiel WWW
Bericht Re: check up 3.2
dannyl schreef:
De startmotor is weg voor revisie bij een specialist . Je zal alles maar klaar hebben en over een paar maanden start hij niet meer omdat de startmotor het niet meer doet door versleten koolborstels.


Kan die even goed doen 3 maand na de revisie. :bang:

Maar respect voor wat je zelf doet.


02 feb 2011 0:09
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Revisie 3.2 carrera blok en G50 bak
leuk draadje. heb je info over de geschiedenis van je bakkie?
_________________________________________
oud is beter


02 feb 2011 12:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 144 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.