Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 16:00

Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Motor slaat niet aan na tankstop, startmotor draait 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Porsche 911 3.2 Carrera (1988)
Bericht Motor slaat niet aan na tankstop, startmotor draait
Met mijn onlangs verworven 3.2 uit 1988 maakte ik nog snel een plezierritje voordat ik naar een afspraak moest. Sloeg eerste keer aan, rustig opgewarmd, na uurtje genieten gestopt bij tankstation om hem met volle tank weg te kunnen zetten. Na afrekenen wilde ik weer starten, slaat de motor niet aan. Startmotor draait maar voor de rest niets.

Met buurman naar garage gesleept, hij staat weer veilig, iemand suggesties wat de oorzaak kan zijn en hoe dit te verhelpen (in Jip en Janneke taal ;-) Zoals gezegd heb ik hem pas en heb beperkte technische kennis.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!

23 jan 2011 3:38
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Bericht Re: Motor slaat niet aan na tankstop, startmotor draait
Aha, eindelijk komt mijn ontiegelijke kennis van Porsche's van pas. Nee, ik weet er eveneens weinig van maar dit zal je DME relais zijn, en anders je brandstofpomp. Begin maar eens met je DME relais te vervangen.

http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/412178-84-911-3-2-dme-relay-remove-reseat-start-911-a.html

23 jan 2011 9:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Veghel
Welkom hiero :thumleft:

Wacht maar ff af, en de andere antwoorden zullen zo binnenstromen :pale:

Er is al veel over geschreven hiero de laatste tijd.... kijk via zoeken hiero boven :thumleft:

Heb je ook foto's van je 3.2 :salut:

23 jan 2011 10:04
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
geen diesel getankt ? :scratch: :salut: :wink:

23 jan 2011 10:11
Profiel
Zal hij in eerste instantie nog aanslaan voor een ruim 1 minuutje voor de diesel in de verstuivers zit.

Denk ook aan eerste antwoord, en eens kijken of hij vonk geeft op de bougies.

DME relais zit onder de bestuurdersstoel. :idea:

23 jan 2011 10:25
Turbo S - 542pk
Friesland
Wolf zou zeggen :arrow: gevoelige IMS Lager :mrgreen:

Maar zonder dollen. Of geen brandstof of geen ontsteking. Meest voor de hand liggend zijn dan het DME relais of de brandstofpomp. Toen je probeerde te starten heeft de motor nog wel een poging gedaan aan te slaan of gewoon helemaal dood en alleen rondjes tollen? In dat laatste geval kan het bijna alleen maar de ontsteking zijn. Als de brandstofpomp defect is slaat de motor meestal nog wel even aan voor een paar omwentelingen.
Heb je een alarm op de auto waarvan mogelijk de startblokkering het euvel veroorzaakt?

23 jan 2011 10:46
Profiel WWW
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Dat laatste dacht ik ook aan :wink:

Laatst bijgewerkt door Paul II op 23 jan 2011 19:09, in totaal 2 keer bewerkt.

23 jan 2011 11:42
Profiel
Porsche diversen
Overijssel
Volgens mij gaat de startmotor niet eens rond als het DME relais niet goed werkt......

Zit het DME relais wel onder de stoel bij een 3.2..??
Bij een 964 zit daar de DME computer..... en het relais zit, als je met de kofferklep open voor de auto staat, links bovenin onder een zwart knststof kapje.....

- Je zou even aan de uitlaat kunnen ruiken als hij niet wil starten (niet tijdens het starten) om onverbrande benzine te ruiken....
- Bougie aan een bougie kabel hangen en kijken of hij vonkt (bougie aan massa houden).
- Misschien heb je vaporlock....
- Contact slot problemen....
-

23 jan 2011 12:07
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Maxfli schreef:
Aha, eindelijk komt mijn ontiegelijke kennis van Porsche's van pas. Nee, ik weet er eveneens weinig van maar dit zal je DME relais zijn, en anders je brandstofpomp. Begin maar eens met je DME relais te vervangen.

http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/412178-84-911-3-2-dme-relay-remove-reseat-start-911-a.html

hehehe. dme +1. onder de stoel.

23 jan 2011 12:17
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Cloaca schreef:
Volgens mij gaat de startmotor niet eens rond als het DME relais niet goed werkt...

Zeker wel.
Het 'begint' met rondtornen van de motor, dan kan de DME (computer) controleren of alle componenten als bijv. de 2 krukassensoren een te verwachten signaal doorgeven, of er brandstofdruk is, etc.
en als alles ok bekrachtigt de DME computer het beroemde/beruchte relais met dezelfde naam.

Vaporlock niet bij inspuitmotoren; brandstof wordt rondgepompt en daardoor geen belvorming.

23 jan 2011 19:07
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Heb je er 'n aftermarket alarm-systeem op zitten :?:

23 jan 2011 19:12
Profiel WWW Facebook 
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Zelfde probleem vorig jaar gehad, Lekker gereden. Effe gestopt. En toen ik weg wilde sloeg hij niet aan. Was niet mijn DME relais maar bleek een sensor op het vliegwiel ( krukassensor) te zijn. Die krengen gaan blijkbaar nog wel eens spontaan kapot.

Dus ook daar even naar zoeken. De stekkerverbindingen ( er zitten 3 boven elkaar) vind je in de motorruimte links achter de kachelaanjager.

23 jan 2011 21:02
Profiel WWW Facebook 
2 daar van zijn sensoren gericht op de krukas: BDP en toerental

de derde is de temperatuursensor in cilinder 3.

23 jan 2011 22:50
Profiel
Urmond
:salut:

klopt, bij mij was er 1 gesneuveld.

23 jan 2011 23:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Dank voor al jullie reacties, ik probeer een boodschappenlijst te maken van de te controleren punten:

@Rodger That!, foto's zal ik snel uploaden, hij is echt om te smullen (Grandprix White, zwarte fuchs en 'spatschermen' op de achterste wielkasten)
@Lambiek, zeker geen diesel getankt, al stond ik laatst wel bijna op het punt om benzine in mijn leasebak te gieten
@Cabrio Wim, wist via de vorige eigenaar van DME-capriolen, hij had reserve exemplaar in de auto, gewisseld maar zonder effect (even er vanuitgaande dat dit een goed exemplaar betrof)
@Maurice, motor gelijk dood, niet een keer meer aangeslagen, alleen maar rondtollen zoals jij dat noemt. Wel aftermarket-alarmsysteem maar dat grijpt zover ik weet alleen in op de electronica (geen brandstofblokkering) in dat geval doe hij helemaal niets, dus ook geen startmotor
@Cloaca, wel bezinelucht, duidelijk te ruiken (niet op winderig tankstation natuurlijk maar eenmaal in eigen stalling nog keer geprobeerd, duidelijk te ruiken bezinelucht)
@vaWilliam2003, zekeringen heb ik niet gecontroleerd/gewisseld, staat bovenaan mijn boodschappen lijst! Vlak daarachter controleren of bougies stroom krijgen (hoe controleer ik dat handigst, schroevendraaier deels in socket om te kijken of het vonkt?) En ik ga op zoek naar de genoemde sensoren.

Overigens zie ik niet hoe contactslot deel van het probleem zou kunnen zijn, want motor draait wel rond, in ieder geval krijgt er iets stroom toch?
Verder wordt genoemd het geluid van de benzinepomp. Hoe herken ik in het geluid van startmotor en ronddraaien motor het geluid van de benzinepomp?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en al jullie tips, nieuwe suggesties blijven van harte welkom totdat hij weer brult van plezier, ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!

24 jan 2011 0:06
Profiel
Denk dat jostarga dan overblijft, wel benzinelucht, niet de dme, sensor die stuk is.

24 jan 2011 0:25
Profiel
Urmond
Als ik het zo lees , is dat bijna zeker de oorzaak.

Echter die benzine lucht kan ik niet geheel rijmen. Als de krukassensor stuk is zal er ook geen insuit brandstof zijn ( of heb ik het nu mis) deze sensor stuurt zowel de bransdtof insuit als de ontsteking aan .

De benzine die je ruikt kan natuurlijk wel de niet verbrande resten zijn.

24 jan 2011 9:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
Nog even de terugmelding. Afgelopen week eindelijk meer ruimte om m'n 3.2 de tijd te geven die hij verdient.
Alles doorgemeten, accu eruit gehad en afgetopt en DME-relais gewisseld. Et voila! Hij startte. Met brede smile :D rondje gereden, sloeg net na starten nog een keer af, direct opnieuw gestart: geen probleem.
Nadat ik terug was, nog een keer gestart, terug bij af, startmotor draait maar de motor doet niet mee ... :lol:

Ik zou denken startmotor, daar zag ik al meer draadjes over op het forum, maar goede suggesties altijd welkom!

10 maart 2011 22:14
Profiel
Sensoren ook getest?........

10 maart 2011 22:22
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
doet het probleem zich alleen voor bij warme motor?

10 maart 2011 22:29
Profiel ICQ 
Moderator
PF #57
EHU schreef:
Nadat ik terug was, nog een keer gestart, terug bij af, startmotor draait maar de motor doet niet mee ... :lol:

in ieder geval blij dat je er de lol van inziet (zie smiley...) :wink: sterkte met de oplossing.

10 maart 2011 23:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Heb exact hetzelfde gehad met een 944. Eerste dag 8 uur aan de slag op Zandvoort. Op de boulevard bij de TinQ getankt, nog naar het hotel gereden, volgende dag niets meer. Uiteindelijk heeft Johan van de Gugten als laatste onwaarschijnlijke mogelijkheid de brandstof vervangen. Van TinQ naar Shell.

En inderdaad, starten en draaien. Nooit mee problemen gehad, ook nooit meer TinQ getakt.

Succes.

10 maart 2011 23:42
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Wellicht een van bovenstaande oplossingen. Verder geen idee. Maar toch.... welkom en veel plezier met je Porsche. :thumleft:

10 maart 2011 23:56
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Rob997S schreef:
Nooit mee problemen gehad, ook nooit meer TinQ getakt

Mooi verband. Een prima discussie voor bij de Porsche-borrelpraat; is er een benzinepomp die inferieure peut levert.

On topic: succes met de zoektocht. De dme had ik goed, maar dit.... :?:

11 maart 2011 8:30
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Rob997S schreef:
Uiteindelijk heeft Johan van de Gugten als laatste onwaarschijnlijke mogelijkheid de brandstof vervangen. Van TinQ naar Shell.

Had je de goedkoopste brandstof genomen bij TinQ :?: = diesel

11 maart 2011 9:14
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende