Re: Twitter: de discussie
Hieronder een stuk over de voordelen van Twitter. Tuurlijk gaat het niet voor iedereen of voor elke branche op, en zal niet iedereen ervan gecharmeerd zijn, maar er zijn ook mensen zonder krant of zonder TV. De voordelen van Twitter zijn echter objectief aanwezig. Als je dat niet ziet dan kun je – wat mij betreft - net zo goed zeggen dat televisie geen waarde heeft (wat in a way ook zo is
Je kunt mensen
passief volgen (dus zonder zelf te tweeten). Je kunt Twitter dan bv gebruiken als:
-
nieuwsbron: politici, journalisten, etc tweeten vaak relevante informatie. Nothing beats the speed of Twitter.
-
vermaak: cabaratiers, mensen uit de entertainment industrie, maar ook anderen kunnen tamelijk grappige/leuke dingen tweeten.
-
mensen beter leren kennen: mensen tweeten soms ook wat persoonlijker dingen, waardoor je die mensen beter leert kennen
-
zakelijke tool: wat gebeurt in jouw markt, trends, waar zijn concurrenten mee bezig, etc.
Als je
actief gaat tweeten en je er actief mee bezig gaat, krijg je volgers. Dat vergroot het aantal voordelen:
Gewoon een paar voordelen op een rij:
- communicatiemiddel met mensen die je al kent en die ook op Twitter zitten
- laagdrempelig: je komt makkelijk in contact met mensen waar je normaal gesproken niet zo makkelijk mee in contact komt
- iedereen, ook het volk, heeft ineens een stem, een platform (zie demonstraties in Caïro, mensen op het plein twitteren, hoe hadden we hen anders kunnen ‘horen’?
- snelheid: Twitter is er veel sneller bij dan welk medium dan ook. Geldt voor (inter-) nationale dingen maar ook voor dingen die in jouw eigen omgeving gebeuren.
- als mensen je gaan volgen krijg je een massa die jou kan helpen, die mogelijk naar je site gaan als je nieuws hebt, die producten/diensten van je kan afnemen
- je kunt het (zakelijk) als een vorm van netwerken zien. Door mensen te volgen laat je zien dat je hen interessant vindt. Mogelijk gaan ze terugvolgen.
- klantenbinding: door (zakelijk) interessante tweets te plaatsen ben je bezig met ‘branding’. Daarnaast kun je klanten en relaties verder aan je binden. Zij kunnen direct vragen aan je stellen/opmerkingen plaatsen. Als bedrijf altijd interessant. Ook kun je op Twitter volgen wat er over jouw bedrijf wordt gezegd, of over jouw branche. Altijd handig om te weten. Daarnaast kun je meteen reageren op het moment dat iets scheef dreigt te lopen. Beter dan het te laten voortmodderen.
- naamsbekendheid vergroten (zakelijk): door retweets van anderen, door mensen te volgen etc laat je zien dat je (zakelijk) bestaat. Zie het als een soort goedkope marketing/reclame.
Goed: dan de praktijk, zal niet voor elke branche gelden: ik ben een half jaar geleden semi-zakelijk (heb een half jaar geleden een iPhone app + site gericht op culinaire wereld gelanceerd) actief gaan twitteren, heb inmiddels ca 1100 volgers. Een paar voorbeelden van voordelen die ik heb ervaren:
- naamsbekendheid: door te tweeten en door leuke Twitteracties kennen heel veel relevante partijen in de markt, waaronder potentiële gebruikers van mijn platform maar ook mijn (potentiële) klanten mij.
Mijn eerste 10 klanten zijn via Twitter gekomen (!).
- via Twitter heb ik ca
8 (!) redacteuren geworven die onbezoldigd nieuws brengen die ik op mijn site plaats. Deze had ik nooit of in ieder geval niet zo makkelijk/snel via andere kanalen kunnen verwerven. Dit zijn inmiddels ambassadeurs van mijn platform geworden
- ik heb via Twitter
contact met topkoks waar ik anders – als culinaire nobody - nooit mee in contact zou zijn geweest. Inmiddels zitten er een paar goede relaties tussen, waar ik ook leuke actie mee doe
- Via Twitter doe ik leuke acties, en een Twitterrelatie heeft gratis prijzen ter beschikking gesteld. Heb de beste man die deze dingen ter beschikking heeft gesteld nog nooit ontmoet.
- Heb als eerste een culinair Twitterinterview gedaan met een topkok. Heeft me veel publiciteit opgeleverd.
- als ik informatie tweet met een link naar mijn site, gaat het bezoekersaantal enorm omhoog. Ik kan dus zakelijke info kwijt, die ook nog eens gelezen wordt.
- via Twitter wordt ik uitgenodigd voor allerhande presentaties, openingen etc etc. Dus het is een perfecte netwerktool.
- via Twitter krijg ik feedback van gebruikers van mijn platform, en ook van potentiële klanten. Handig!
Goed, ik kan nog wel doorgaan met het is wel duidelijk lijkt me. Tuurlijk, lang niet iedereen zal overtuigd zijn, en het mooie is dat het niet verplicht is om te gebruiken, maar Twitter en andere social media zijn here to stay, dus wen er maar aan! Weet alleen dat het nu al een wereld op zichzelf is, die steeds groter en belangrijker wordt.