Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 20:21

Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Centercaps losmaken van velg Boxster 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997 4S ex Boxster 3.2 S
Bericht Centercaps losmaken van velg Boxster
Hello,

Ik gok er op dat dit er een wordt uit de categorie 'je moet het maar weten';-)

Uit een van de 4 centercaps van mijn Boxster is het logo'tje verdwenen. Wat resteert in de velg is het plastic dekseltje wat met een 5-tal plastic tanden in de velg haakt (partno 993.361.303.10).

PC Eindhoven heeft mij binnen een paar dagen een nieuw capje gestuurd. Keurige service! Dus zojuist opgetogen naar de garage gerend.... maar dat was toch 'even' wat lastiger....

Hoe krijg ik dit uit de velg zonder de velg te beschadigen? Dus zonder dat ik met een scherp voorwerp aan de rand tussen velg en cap moet gaan zitten peuteren?

Benieuwd,

|\/|

20 feb 2011 13:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Centercaps losmaken van velg Boxster
Als het goed is zitten er 2 kleine gaatjes in. Hier kan je een stukje speciaal gereedschap in haken uit je gereedschapssetje en dan hard trekken.

2e mogelijkheid is om het wiel er even af te halen en met een steel van een bezem of hamer van binnenuit een klap te geven. Werkt het beste :!:

20 feb 2011 13:35
Profiel
PorscheForum Rakker
PF #87
Heesch
Ik wist niets beter te verzinnen dan het demonteren van de velg en hem er dan vanaf de achterkant uit te drukken.
Ben benieuwd wie er slimmer / handiger is :shock:

20 feb 2011 13:38
Profiel
PorscheForum Rakker
997 4S ex Boxster 3.2 S
WillemB schreef:
Als het goed is zitten er 2 kleine gaatjes in. Hier kan je een stukje speciaal gereedschap in haken uit je gereedschapssetje en dan hard trekken.

2e mogelijkheid is om het wiel er even af te halen en met een steel van een bezem of hamer van binnenuit een klap te geven. Werkt het beste :!:

Ha Willem, begrijp ik goed dat dat stukje speciaal gereedschap bij mijn standaard-uitrusting moet zitten? Ik heb in de etui gekeken, maar daar tref ik en sleephaak, steeksleutel en ander 'grof' gereedschap aan. In ieder geval niet iets wat lijkt op een velgencapverwijdertool (ik stel me een u-beugeltje o.i.d. voor?).

|\/|

20 feb 2011 13:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Even een kleerhanger van staaldraad verbuigen tot een centercaps loshaal tool, werkt feilloos.

20 feb 2011 14:24
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Als het maar dun genoeg is en door het gaatje past. Ik heb ze er destijds met een dun schroevendraaiertje zo via die gaatjes uitgewipt.

Wiel demonteren :roll: zijn jullie wel helemaal lekker? :mrgreen:

20 feb 2011 14:34
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Inderdaad:

Porsche opkrikken aan de kant waar het logo'tje mist 8)
4 velgbouten (of moeren) losdraaien :D
Je suf zoeken naar de sleutel voor het velg slot :evil:
Naar de winkel om 'n "overslag" set te kopen .. :?
.. terug naar huis - met 'n wobbelend wiel omdat je vergeten was de 4 velgbouten weer terug te draaien .. :shock:
Inmiddels heeft vrouwlief de sleutel van het velgslot gevonden en gooi je de overslag-set bij de buren in de vijver .. :rambo:
Porsche met de tweede (nog niet krom gereden) krik opkrikken terwijl je je ergert aan de krassen in de mooie bestrating van de oprit die de vorige krik heeft achtergelaten tijdens het in opgekrikte toestand wegrijden :|
Wielslot verwijderen .. en de velg uit de wielkast nemen :)

Op de fiets naar de lokale bouwmarkt om 'n stukje hout van rond 45 mm te kopen -- en weer terug fietsen :(
Met het stukje ronde hout het naafkapje uit de velg drukken :!:

Nieuwe naafkapje uit de verpakking nemen, waarbij je je in je vingers snijdt omdat je 'n te goedkoop hobbie-mes gebruikt dat bij deze actie afbreekt :x
Nieuwe naafkapje in- en bloederige vingerafdrukken op- de velg plaatsen ..

Wederom met het stukje rondhout het naafkapje uit de velg drukken omdat je de punt van het logo niet naar het ventiel hebt laten wijzen .. of juist wel en niet naar de plaats waar het slotboutje moet komen :roll:

Jezelf in moeten houden om dit naafkapje ook niet richting de buren te smijten .. inmiddels aan het stoeien met 'n rolletje isolatieband om je verwonde vingers te laten stoppen met bloeden.

Nieuwe, maar inmiddels gebruikt uitziende naafkapje nu met de juiste aandacht in de velg gedrukt .. :D
Wiel terug geplaatst en de velgbouten met 130 Nm aangedraaid :P
Krik laten zakken en onder de Porsche weggenomen ...

Met 'n grote smile op je gezicht rijdend in je Porsche om de doorweekte overslag-set terug naar de winkel te brengen - realiseer je je dat je helemaal niks van het naafkapje ziet als je IN de Porsche zit :!:

20 feb 2011 15:30
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997 4S ex Boxster 3.2 S
Peter 993 schreef:
Even een kleerhanger van staaldraad verbuigen tot een centercaps loshaal tool, werkt feilloos.

Het zou helpen als je beschreef in welke vorm die kleerhanger dan verbogen zou moeten worden...

Ik heb het zonet met een dunne stalen imbussleutel geprobeerd. Die past in het gaatje en kan daarna een hoek van 90 graden draaien, waardoor je met de korte kant van de sleutel achter het plaatje komt en zodoende met een tang aan de lange kant kunt trekken. De cap zit echter muurvast en geeft niet mee. De imbussleutel ook niet, dus ik vraag me een beetje af hoe die cap onder de indruk zou raken van een met de hand verbuigbare klerenhanger?

20 feb 2011 15:33
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Als het goed is - zitten er twee gaatjes :arrow: probeer het eens met 2 van die imbussleuteltjes tegelijkertijd :idea:

Het kapje ga je toch vervangen - dus als het niet goed gaat - of 1 van de 5 pootjes afbreekt, dan is dat helemaal niet erg :wink:

En anders toch maar het wiel er vanaf halen .. korte instructie staat 'n paar berichten terug :mrgreen:

20 feb 2011 15:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
997 4S ex Boxster 3.2 S
EDIT by MOD: Volledige en totaal overbodige QUOTE van direct bovenstaande post geveegd :idea:

Ik heb het geprobeerd, maar het is onmogelijk. Ik trek zo hard aan die imbussen dat het plastic rondom de gaatjes meegeeft en de imbussen er uit schieten.

Wiel loshalen is niet nodig, immers zit er bij het standaard gereedschapssetje een tooltje voor en dat tooltje is makkelijk te reproduceren met een kleerhangertje. Deze mannen halen bijna wekelijks hun caps van de velgen op deze manier. Dus even wachten tot die beschrijvingen/antwoorden binnenkomen, dan is het zo geregeld, toch?

20 feb 2011 16:05
Profiel
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
In de tijd dat je hier zit te tikken,had je het wiel er al 10X kunnen afhalen en opzetten 8) En het kapje er onbeschadigd uithalen :mrgreen: :wink:

20 feb 2011 16:47
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Cars: flat6-en en V8 uit Züffenhausen plus nog wat vintage en een moderne uit Coventry.
Woonpl.: Vlaanderen
als het met de twee inbus/tang combinaties niet lukte, zal het met het stalen veertje uit de toolbox ook niet lukken en met een verbogen kleerhanger zeker niet.
geen uren blijven wachten op andere tips; gewoon in tien minuten de auto opkrikken, wiel eraf en dan eerst met een platte schroevendraaier de 5 lipjes even naar binnen buigen. (breekt er eentje af dan is het maar zo) daarna kan je met je duim er langs de binnenkant de kap zo uit duwen.
... en doe aan de lipjes van het nieuwe kapje een beetje smeermiddel om dit euvel de volgende maal bij een bandenwissel te voorkomen.

20 feb 2011 16:48
Profiel
PorscheForum Rakker
997 4S ex Boxster 3.2 S
arenarood schreef:
In de tijd dat je hier zit te tikken,had je het wiel er al 10X kunnen afhalen en opzetten 8) En het kapje er onbeschadigd uithalen :mrgreen: :wink:

Tsja, ik had het ook eerst helemaal zelf kunnen proberen, zonder info te vragen.... Hey, als iedereen op dit forum dat nou eens zou doen! Dan... erhm... heh;-)

20 feb 2011 17:00
Profiel
PorscheForum Rakker
997 4S ex Boxster 3.2 S
deepee schreef:
als het met de twee inbus/tang combinaties niet lukte, zal het met het stalen veertje uit de toolbox ook niet lukken en met een verbogen kleerhanger zeker niet.
geen uren blijven wachten op andere tips; gewoon in tien minuten de auto opkrikken, wiel eraf en dan eerst met een platte schroevendraaier de 5 lipjes even naar binnen buigen.

Hmm... ik heb er wat schrik van om de auto op te krikken en het wiel los te halen... Ik weet het, als ik ooit lek rij dan zal het ook moeten. Maar dan moet het... Ik heb geen momentsleutel om het wiel weer volgens specs vast te zetten. Vooralsnog is de enige die ooit aan mijn wielen is geweest, de dealer. Misschien maar een keer meepakken op een ritje.

20 feb 2011 17:03
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Woon je omgeving Den Haag?..

20 feb 2011 17:08
Profiel
Moderator
PF #57
achterkant ziet er zo uit. moet je er echt zo uit kunnen trekken met een imbus sleutel... hoop niet dat de vorige eigenaar van je auto die dingen vastgelijmd heeft... :roll:

Afbeelding

20 feb 2011 17:38
Profiel
PorscheForum Rakker
ex boxster
als dat kapje toch kapot is gewoon er uit rossen dat ding :mrgreen:

20 feb 2011 17:40
Profiel
foxtrot / oscar
pfffff... nog effe en dit draadje kan verhuisd worden naar "projecten"

20 feb 2011 20:51
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
:silent:

horn schreef:
... hoop niet dat de vorige eigenaar van je auto die dingen vastgelijmd heeft... :roll:

.. komt vaker voor dan je denkt :|

20 feb 2011 20:55
Profiel WWW Facebook 
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
RetroMan schreef:
Hmm... ik heb er wat schrik van om de auto op te krikken en het wiel los te halen... .

Mijn god.... :bang:

Je lijkt wel een w.....

20 feb 2011 21:02
Profiel WWW
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Jeroen914 schreef:
pfffff... nog effe en dit draadje kan verhuisd worden naar "projecten"

:D oH, is dit geen project dan?? hakken slijpen, lassen, boren, kunnen we allemaal niet dan...?

20 feb 2011 21:11
Profiel
Moderator
911 Carrera S
M a r c schreef:
Mijn god.... :bang:

Je lijkt wel een w.....

We zijn niet allemaal van die handige Harries, Marc :!: :idea:

20 feb 2011 21:12
Profiel WWW Facebook 
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Hee jongens, als zelfs ik die dingen zo eruit kon wippen, dan kan iedere jan doedel met twee linkerhanden het.

Of ze zijn écht vastgelijmd, dan moet je uitkijken dat je niet het hele wiel van de as trekt. :mrgreen:

20 feb 2011 21:13
Profiel
foxtrot / oscar
zoals gewoonlijk: when everything else fails, use a BFH :mrgreen:

20 feb 2011 21:17
Profiel WWW
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad