Jongens ik ben nieuw hier op het forum, dus als ik wat stoms uitkraam, sorry dan het is zeker goed bedoeld. Ik val meteen met de deur in huis: drie jaar geleden kocht ik bij een "duistere Posche-specialist" een 3,0SC motor van '82. Deze was volledig gereviseerd, speciale nokkenassen (?) en had nog niet gelopen. Eén jaar garantie indien hijzelf de motor mocht inbouwen. In mijn geval niet mogelijk, auto was nog lange niet klaar ! Dus, motor op trailer en opgeborgen in garage.
Mijn auto: een 914-6.
Enkele maanden terug motor beginnen inbouwen in auto; enkele aanpassingen aan injectie waren noodzakelijk om motorkap dicht te krijgen... ik dacht dat die motor nooit meer ging lopen !
Eerste startpoging: Na een kleine 15L olie in het systeem te hebben gekapt, eerst even de startmotor laten lopen zonder ontsteking in te schakelen, om olie rond te zetten. Vervolgens benzine en ontsteking aangesloten. Na een halve minuut starten: BOEM ! Backfire ! Even nagekeken: stroomverdeler zat 180° gedraaid.
Euvel verholpen en opnieuw starten; kwam onmiddellijk tot leven...voorontsteking op gevoel wat verstellen...starten, begon netjes te lopen zonder problemen. 30 seconden later: olie spuit vooraan uit de oliekoeler !!! Oliekoeler was opgeblazen en opengereten !
Vervolgens bypass gestoken vooraan en oliekoeler weggenomen. Motor liep lekker tot ie warm werd... cilinder 4,5 en 6
lekken olie tussen het carterblok en de cilinders. Na lang zoeken met spiegeltjes en zaklamp dacht ik dat het van de bouten kwam bovenaan, die beide carterhelften tegen elkaar houden. Ik heb deze (via de koeltunnel) los gemaakt en van nieuwe rubbertjes voorzien, alsook veel groene loctite om de zaak te dichten... geen succes! zaakje lekt nog steeds.
Ik vrees dus dat de olie inderdaad van tussen het carterblok komt... heb motor ondertussen onderuit gehaald. Ik denk er nu over om de motor te demonteren om de oorzaak te achterhalen. Heb reeds pakkingset in bestelling gezet. ALLE TIPS ZIJN WELKOM, ik ken zeer weinig van deze motoren.
PS De "duistere Porsche-specialist" is niet langer in de running, is blijkbaar opgepakt...
Grtz, Marc.