Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 16:20

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Verzekering met aanschafwaarde-regeling 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Haarlem
Bericht Verzekering met aanschafwaarde-regeling
Op zoek naar een verzekering voor een 993 kom ik bij Unigarant (=ANWB) een aanschafwaarderegeling tegen. Dit lijkt wel interessant, bij totaalverlies een uitkering volgens de aankoopnota.

Nadeel: je moet gekocht hebben bij een bedrijf met originele factuur en een limiet van 50.000. Plus je kunt niet meer terug krijgen dan de aanschafwaarde itt taxatierapport dat vaak hoger is dan de aankoopwaarde
Voordeel: geen gedoe met taxatierapporten, en lagere premies zover ik kan zien in vergekijking met speciale verzekeringen.

Deze regeling kan volgens de website ook nog worden verlengd tot 3 jaar na aankoop.

Er zijn meer verzekringen die een aanschafwaarde regeling hebben maar dan is vaak de cataloguswaarde bepalend (en dat werkt niet met een Porsche die nieuw een ton euro was.)
Zo ver ik kan zien is bij Unigarant de aanschafwaarde bepalend en gelimiteerd op 50.000.

Iemand ervaringen met deze verzekeringen?

Dit zijn de voorwaarden:

Citaat:
Totaal verlies bij Volledig Casco 1. Nieuwwaarderegeling
Om voor de vergoeding van de nieuwwaarde in aanmerking te komen moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
a. de auto is nieuw op de datum van afgifte van het Nederlands
kenteken en binnen 12 maanden op uw naam gezet;
b. de cataloguswaarde is maximaal € 50.000,-;
c. de auto is niet geleased. Als aan deze voorwaarden is voldaan en de schade ontstaat binnen 12 maanden na afgifte van kentekenbewijs deel 1, wordt de schade vergoed op basis van de nieuwwaarde.

Wordt niet aan deze voorwaarden voldaan dan is de aanschafwaarde- garantieregeling van toepassing.
2. Aanschafwaardegarantieregeling
Om voor de vergoeding van de aanschafwaarde in aanmerking te komen moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
a. de auto is ouder dan 12 maanden;
b de aanschafwaarde is maximaal € 50.000,-;
c. de auto is niet geleased;
d. de originele aankoopnota van een bij de Kamer van Koophandel
ingeschreven autobedrijf wordt overlegd;
e. de schade ontstaat binnen 12 maanden na de aankoopdatum van
de auto.
Indien de originele aankoopnota bij punt d niet kan worden overlegd, wordt de aanschafwaarde gelijkgesteld aan 110% van de dagwaarde. Als de schade ontstaat in de periode van 13 t/m 36 maanden na de aankoopdatum van de auto, is de afschrijving van iedere volledig verstreken maand: 1. 2% over de aanschafwaarde gedurende de periode van 13 t/m 24
maanden; 2. 1,25% over de aanschafwaarde gedurende de periode van 25 t/m
36 maanden.
Indien overeenkomstig bovenstaande afschrijving de vastgestelde schadevergoeding lager is dan de dagwaarde dan wordt dagwaarde vergoed. Op deze vergoeding wordt het op het polisblad vermelde eigen risico en de waarde van de restanten in mindering gebracht. Na 36 maanden na de aankoopdatum van de auto wordt de dagwaarde, onder aftrek van het op het polisblad vermelde eigen risico en de waarde van de restanten, vergoed.
3. Indien de cataloguswaarde hoger is dan € 50.000,- , geldt dezelfde waardevaststelling als bepaald in artikel 31.3.2. In dat geval wordt echter voor de schadevergoeding uitgegaan van een aanschafwaarde van maximaal € 50.000,-. De schadevergoeding wordt verminderd met het op het polisblad vermelde eigen risico en de waarde van de restanten.

27 feb 2011 14:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Omg. Amsterdam
Bericht Re: Verzekering met aanschafwaarde-regeling
Waarom niet aanschaffen (al dan niet met bon), laten taxeren en dan voor dat bedrag de auto laten verzekeren?!

JosTarga kan je hier vast meer over vertellen.

27 feb 2011 15:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Haarlem
In principe ga ik naar Hertog of Turien maar de premie van deze polis ligt 250 euro lager. Toch 3 keer tanken....

Maar mischien is er een addertje die ik ik mis in de voorwaarden vandaar mijn post.

27 feb 2011 15:22
Profiel
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Taxatiewaarde ligt in de regel 10%-20% boven de aanschafwaarde (bij de luchtkoelers), dus het klinkt erg aantrekkelijk, maar verzekeren op taxatiewaarde is meestal beter voor je bij totaal verlies

27 feb 2011 16:33
Profiel Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
De vlieger gaat volgens mij niet op :arrow:

Citaat:
a. de auto is nieuw op de datum van afgifte van het Nederlands
kenteken en binnen 12 maanden op uw naam gezet;

Gewoon op basis van taxatie laten verzekeren :wink:

27 feb 2011 20:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTS
West Maas en Waal
Lees tweede alinea betreft de aanschafwaarde regeling.

Is vaker in de markt verkrijgbaar voor perioden van 24 of 36 maanden, taxatie zou mijn voorkeur hebben.

27 feb 2011 20:32
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Zo ver had ik (nog) niet gelezen .. maar zie ook dat dat totaal oninteressant is :popcorn:

27 feb 2011 20:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Haarlem
Bij aanvraag is het mogelijk de periode te verlengen tot 3 jaar na aankoop maar dat staat weer niet duidelijk in de voorwaarden behalve dan het afschrijvings-verhaal.

Ben ooit het schip ingegaan met een clausule die de taxatiewaarde handig wist te omzeilen dus ik ben nogal op m'n hoede.

27 feb 2011 20:48
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Hoe is de premie-berekening van deze "aanschafwaarde" polis?
Heb je alarmplicht en/of nachtclausule :?:

Aangezien je "geleerd" hebt van je eerdere "naar taxatie verzekerde Porsche" polis - weet je waar je deze keer op moet letten :idea: :wink:

27 feb 2011 21:00
Profiel WWW Facebook 
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Je hebt een PB met uitgebreide uitleg, maar lees eens goed de voowaarden, Niets aanschafwaardedekking voor 36 mnd, ze hanteren gewoon een afschrijvingstabel voor de laatste 2 jaar. Er zijn een aantal, waaronder Turien en ASR die weldegelijk 36 mnd aanschafwaardedekking bieden, echter zit je dan te hoog met je Nieuwwaarde.

Gewoon op basis van Taxatiewaarde verzekeren, geen discusie bij totaalverlies. Echter rijd je meer dan 10.000 km per jaar, of ben je jonger dan 30 dan wordt een en ander weer lastiger en volgt er een stukje maatwerk.

Je zou niet de eerste zijn die een verzekering sluit met de reclame van 36 mnd nieuwwaarde of aanschafwaardedekking om tot de conclulsie te komen dat er weldegelijk een afschrijvingstabel inzit.

Hoort in het hoofdstuk volksverlakkerij thuis mijns inziens. moet niet meer kunnen in deze tijd.

:scratch:

28 feb 2011 0:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Haarlem
Nogmaals, taxatie-verzekering heeft mijn voorkeur, echter mijn vriendin heeft 3 jaar geleden schade gereden in mijn auto. Dan voldoe ik dus niet aan de eis geen schuldschade in de laatste 5 jaar die de meeste Porsche verzekeringen wel als eis stellen.

De afschrijvingstabel had ik inmiddels ook ontdekt na 20 keer herlezen! Overigens de ANWB site die dezelfde verzekring aanbied heeft in z'n polisvoorwaarden niets staan over afschrijving:

Citaat:
2. als de auto niet kan worden gerepareerd (total loss) of bij diefstal van de gehele auto:
d:aanschafwaarde tot maximaal € 50.000,-, alleen als u gekozen heeft voor de 3 jaar aanschafwaardegarantie. U krijgt tot 3 jaar na aankoop van de auto de aanschafwaarde. U moet de originele aankoopnota van een bij de Kamer van Koophandel ingeschreven autobedrijf aan ons geven. Na 3 jaar ontvangt u de marktwaarde;

28 feb 2011 1:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Achter de duinen.
P-Track schreef:
U moet de originele aankoopnota van een bij de Kamer van Koophandel ingeschreven autobedrijf aan ons geven.

En als je je auto particulier koopt, dan heb je geen aankoopnota. Wat dan?

Ben zelf met beide auto's jarenlang bij Unigarant verzekerd geweest. Waardeloze maatschappij, helemaal voor zoiets als een Porsche.

28 feb 2011 20:50
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2 '95, Ex BMW 525e '83, Ex 911 3.2 cabrio '86, Ex TR6 '68, Ex Peugeot 505 Gti, Ex Kever 1200 '72, Ex Opel Rekord '70, Ex Golf I '78, Ex Peugeot 504 '76
Amsterdam
Turien is :thumleft:

Ben je in ieder geval voor het eerste jaar onder de pannen. En als je meer dan 10k rijdt gewoon melden.
Als je er een paar duizend over heen gaat maar wel meldt zijn ze coulant hebben andere Porsche rijders mij verteld.

Als je er vet overheen gaat dan krijg je of een aangepaste kostprijs of het verzoek om een andere maatschappij te zoeken. Ben je wel igv minimaal een jaar onder de pannen.

Maak niet de fout dezelfde verzekering via Multisafe af te sluiten want dan betaal je ook nog maandelijkse klantkosten of iets dergelijks. Was voor mij de reden om Multisafe op te zeggen en direct bij Turien te laten verzekeren.

28 feb 2011 21:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Haarlem
Inmiddels met behulp van Jos geregeld, bedankt voor alle tips en info!

Gr,

01 maart 2011 17:36
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]