Re: Klokkies - Over naar deel 5
Niet dat ik de discussie over een andere boeg wil gooien (ik zal nog wel met een bronvermelding komen; overigens blijkt het niet MOF te zijn maar M.F waarbij de 'o' dus geen 'o' is maar een klokjessymbool, maar dit terzijde), maar ik zit even met een vraagje...
Buiten de liefhebbers van Zwitserse kwaliteitsuurwerken, bestaat er ook een (steeds groter wordende) groep liefhebbers van Japanse (kwaliteits) uurwerken en dan niet alleen de bekende quartz-uurwerken die de Japanners tot hoge kwaliteitsniveaus hebben gestuwd, maar ook de automatische uurwerken die de Japanners maken.
Het is een beetje als een Lexus: een prachtwagen met alles erop en eraan (en in Amerika zeer gewaardeerd en op gelijke voet staand met BMW, Audi, Mercedes, etcetera), maar hier in Europa is het gewoon een uitstekend gebouwde auto met een hoog afwerkingsniveau maar zonder specifieke kraak of smaak.
Dat geldt ook voor de horloges van Seiko en Citizen met automatische uurwerken: de uurwerken zijn kwlitatief top, goed gemaakt, zeer hoge 'Gang Genauigkeit', betrouwbaar, etcetera, enzovoorts, enzoverder, maar deze uurwerken laten over het algemeen de harten niet sneller kloppen, evenals de klokjes waar die uurwerken ingelepeld worden.
De divers van Seiko zijn 'wereldberoemd' en ongelofelijke 'value for money'. Ze zien er -vind ik- ook nog 's (voor een diver) helemaal niet zo slecht uit (en ja, ik weet 't, dit soort /model horloges is niet ieders smaak):
(goh... Waar lijkt dat horloge toch op?)
Nou ken ik een aantal mensen die nogal actief zijn in die (met name) 'Seiko Scene'. Een aantal van hen duikt en zweert al sinds jaren op hun Seiko. Ze prijzen dan met name de gebruiksvriendelijkheid, (relatief) onderhoudsvrije waterdichtheid (als je begrijpt wat ik bedoel), betrouwbaarheid van het uurwerk en 'scuba looks'.
Die Seiko's (en Citizens) hebben mijn hartje nooit sneller laten slaan, maar ze hebben natuurlijk wel wat; je ne connaissais pas quoi...
Onlangs hadden ze het over de Seiko Atlas of Landshark (hetgeen hetzelfde horloge blijkt te zijn
). Toen plaatjes van dat horloge zag, moet ik zeggen dat ik het inderdaad een stoer en ook mooi horloge vind en voor die prijs: voor nog geen 200 euro heb je een (gegarandeerd) 200 meter waterdicht horloge met een perfect automatisch uurwerk (wat niet eens opgewonden hoeft te worden om nauwkeurig te (blijven) lopen, i.t.t. de bekende Valjoux)...
Als je de reviews op het net leest met betrekking tot dit horloge, zijn die zonder uitzondering lovend en positief (met wel wat op- en aanmerkingen).
Wat vinden jullie van dit horloge?
De 'Landshark' of 'Atlas':
en ook in het (donker)blauw:
Ik heb redelijk 'actieve vakanties' en daarbij krijgt het horloge dat ik dan draag er aardig van langs. Met dit horloge hoef ik niet bang te zijn (gezien de prijs) voor wat krasjes etcetera, dat er vocht in komt (5 jaar gegarandeerd en daarna na een onderhoudsbeurt van 80 euro wederom voor twee jaar gegarandeerd), etcetera. Douchen, zwemmen in zee, snorkelen (en zelfs duiken), geocaching, mountainbiken, sporten, etcetera, enzovoorts, enzoverder is dan geen enkel probleem.
Zal ik eraan toegeven en dit horloge kopen? (en m'n collega's voer geven dat ik ook van m'n Zwitserse geloof gevallen ben). Loop ik het risico dat dit m'n favoriete horloge wordt (en zelf aan m'n voorkeur voor Zwitserse horloges zal gaan twijfelen)?
Ik twijfel....