Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 19:18



Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Olieverbruik 968 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Olieverbruik 968
Dank je, vandaar ook dat ik zei momenteel geen zorgen ;-) Maar om nou elke maand een lektest te doen...
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


15 feb 2011 17:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht Re: Olieverbruik 968
De opbouw is begonnen! :D
Zuiger 2 en 3 zitten erin, drijfstanglagerspeling zit keurig aan de onderkant van de toleranties: mag 0,027 tot 0,069 zijn en is 0,038 voor zuiger 2 en 3.
Morgen zuiger 1 en 4 d'rin en de onderkant dichtbouwen.


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


18 feb 2011 10:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Olieverbruik 968
En toen en toen en toen? :thumleft:
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


27 feb 2011 14:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968, bj. 1994 Ex. 924S / 924 (3x)
Amersfoort
Bericht Re: Olieverbruik 968
:thumleft: Lekker bezig :thumleft:

Ik heb de mijne nu een paar maanden en ze heeft 265.000 op de teller. Volgens mij geen sporen van olie verbruik, terwijl ik er nu zo'n 3500 km mee heb gereden... Ze staat nu bij PCL voor een algehele check/grote beurt om met een schone lei te beginnen.

Kan je eens een prijsindicatie geven wat dit je ongeveer kost, ben ik namelijk wel benieuwd naar...

Verder straks weer lekker :drive:


27 feb 2011 15:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht Re: Olieverbruik 968
Ik kan de CS a.s. dinsdag weer ophalen! :cheers:

Een uitvoerige beschrijving met foto's is in de maak en hoop ik vandaag nog te plaatsen hier.....


27 feb 2011 15:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht Re: Olieverbruik 968
Het verhaal en de foto's

Eerste bevindingen
Het probleem komt uit het onderblok. De zuigerveren komen niet of minder goed uit de kop. De inlaatflenzen en de inlaten aan de kop zien zwart van de olie. Die olie komt via de carterontluchting in de inlaat terecht (via het pijpje wat aan de olievulbuis zit) en wordt daar gemengd met benzine en verbrand. Dat betekent dat ie veel lekt langs de zuigerveren wat op zijn beurt weer bevestigd wordt door de lage compressie bij de compressiemeting die we gedaan hebben. Dus het probleem zit duidelijk in je onderblok.

De cilinderwand van de 2e cylinder; de wand ziet er goed uit maar aan de zwarte zuiger zie je duidelijk dat er veel olie verbrand is. De 2e conclusie daar is dat de olieschraapveren hun werk
nog best goed doen. De kras op de cilinderwand; wat er precies gebeurd is is moeilijk te achterhalen, maar ik vermoed dat een stukje van de koolafzetting (door de verbrande olie) losgekomen is van de zuiger en tussen de zuigerveer en de wand terecht gekomen is en zo de kras gemaakt heeft. Niet zeker maar ook niet onwaarschijnlijk.

Tijd om de zuigers te verwijderen en naar de drijfstangen en hun lagers te kijken. Wat je dan overhoudt is een halfleeg carter waardoorheen je naar de krukas en de lagertappen van de drijfstangen kijkt. De drijfstanglagers zijn goed gebruikt en aan vervanging toe, maar nog niet 'door'. De drijfstanglagertappen zien er nog prima uit; een kwestie van licht schuren/poetsen en met nieuwe drijfstanglagers terugmonteren.

Meten van de zuigers
Porsche geeft in de technische documentatie op wat de exacte maat van een zuiger en een cylinder dient te zijn en hoeveel de slijtagetolerantie is; zowel in maat als in onrondheid. Bij deze motoren bestaan die maten uit 'klasses'; de klasse staat ingeslagen in het schort van de zuiger en is in dit geval een Klasse 1 (je hebt klasse 0, 1 en 2). De maat die bij die klasse hoort is 103,990 mm voor de zuiger en 104,010 voor de cylinder. De maximaal toegestane slijtage is volgens Ferdinand 0,007
van een mm) voor de zuigers en 0,005 voor de cylinder.

Dat betekent dat de slijtage van 2 van de 4 cylinders nog keurig binnen specs is, de 2 andere zitten op hun maximum tolerantie van 0,005 mm. Probleem is en blijft echter die lelijke kras in de coating van cylinder 1.

Geplande akties
Plaatsen van goede gebruikte zuigers die 103.970 mm zijn en dus een zuigerspeling van (ten hoogste) 0,045 mm hebben; niet nieuw maar zeer acceptabel. Nieuwe zuigers en bussen hebben een zuigerspeling van ongeveer 0,020 mm, en bij 0,080 mm zegt Porsche dat ze aan de slijtagelimiet zitten, dus met deze zuigers zit je qua slijtage op een motor die geschat pakweg 50 Dkm gelopen heeft.

De kras in de cilinder zitop een redelijk gusntige hoogte. De zuiger gaat er wel langs maar hij zit
niet op het punt waar de zuiger stopt. Ik heb mijn motorenman gebeld en die zegt dat het geen probleem is. Omdat hij mijn 2e adviseur is die dat zegt ga ik daar maar van uit.

De spullen voor de motor zijn besteld en ik heb afgelopen maandag de cilinderkop weggebracht om netjes te laten maken en te laten vlakken. Bij demontage van de kleppen bleken de klepgeleiders (de 'buisjes' waar de kleppen in op en neer gaan als ze open en dicht gaan) uitgesleten, als gevolg van vuildeeltjes in de lucht die in de kop terecht zijn gekomen (aldus de revisie-mannen). Hij adviseerde om 4 nieuwe inlaatkleppen en 4 nieuwe klepgeleiders te monteren.

Afbeelding Afbeelding

Onderdelen
Bijna alle onderdelen zijn binnen. Zuigerveren, geleiderol, distributieriem en het oliefilter. Drijfstanglagers en koppakkingset had ik hier al liggen en de cylinderkop is ook weer fris en fruitig.

(achteraf) goede timing om het nu te laten doen; de koppakking bleek ook op z'n laatste velletje te lopen en had al iets koelvloeistof doorgelekt; niet zoveel dat er sporen in het KVS zaten maar dat had niet lang meer geduurd ...

En de 4 versleten (en dus vervangen) inlaatkleppen en geleiders hebben 'm ook geen goed gedaan ... kop is 0,08 gevlakt. Vandaag zijn de laatste 2 zuigers met hun nieuwe drijfstanglagers (ook keurig tussen de toleranties) erin gegaan, is de onderkant dichtgebouwden de kop erop gezet. We schieten dus goed op maar zijn wel wat probleempjes tegengekomen:

Afbeelding Afbeelding

De oliepickup buis was op 2 plaatsen gescheurd; overigens al heel lang want aan de breuk zie je dat ie oud is daardoor heeft de motor altijd wat minder oliedruk gehad dan Ferdinand bedoeld heeft deze is nu gelast en gemonteerd. Overigens een bekend probleem bij de 968 die losse oliepickupbuis alleen dan niet op de plaatsen waar ie bij jou gescheurd is.

Afbeelding Afbeelding

Na de pickupbuis kon de carterpan erop met z'n eigen pakking en olievoeler opnieuw gekit. Vervolgens kwamen we wat hitteschildjes tegen die aan menig zijde (af)gescheurd waren. Die zijn nu ook gelast. De nieuwe distributieriem gaat eromheen en dan begint ie van onderen al ergens op te lijken ... totdat we de lekke linker motorsteun tegenkwamen. Die is waarschijnlijk bij een APK, al eens opgemerkt want die was met tape aan elkaar gezet om het lekken tegen te gaan. Niet echt een fraaie oplossing en misschien zijn dat wel de leksporen waar je de oliedruksensor de schuld van geeft het zit er vlakbij ...

Afbeelding Afbeelding

Laten zitten is geen optie, je kan niet met een lekke motorsteun rondrijden want dat geeft allerlei trillingen en spanningen waar b.v. hitteschildjes en/of uitlaten van gaan scheuren, dus een nieuwe is gemonteerd.

De laatste dingetjes zij gedaan; motorsteun is vervangen (het ziet ernaar uit dat dat de olielekkage was en niet de druksensor in de carterpan ), bougies zitten er nieuw in, drukveren om de motorkap op te houden zitten er nieuw op, vloeistoffen afgetopt, bodembeschermplaten gemonteerd en de bougiekabelbeschermplaat even gestraald en die ligt bovenop te blinken!

Vervangen onderdelen:
Zuigers
Koprevisie + vlakken
4 nieuwe kleppen en klepgeleiders
Zuigerveren
Koppakkingset
Bougie
Dijfstanglagers
Looprol distributieriem
Distributieriem
Carterpan-insert
Motorsteun
Gasdrukveren

Vanaf aanstaande dinsdag dus motortje opnieuw inrijden en hopelijk minder olie bijvullen in de toekomst :D


Laatst bijgewerkt door Jaap911 op 27 feb 2011 18:22, in totaal 1 keer bewerkt.



27 feb 2011 18:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht Re: Olieverbruik 968
Frank, als je aanvullingen of andere info hebt, dan 'be my guest'.


27 feb 2011 18:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968 CS Turbo M030
Wijk en Aalburg
Bericht Re: Olieverbruik 968
Prima verslag Jaap, dat was het zo ongeveer wel. Alles bij elkaar toch wel een dag of 5 schroeven geweest, afgezien van kop wegbrengen, achter spullen aan en ophalen e.d. Een mooie klus dus en hij loopt nu echt als een zonnetje ...

Ben benieuwd wat jij er van vindt en wat de compressietest over een tijdje ervan zegt. Misschien moeten we ook 'ns met 'm naar de vermogensbank om te kijken of ie z'n specs nog haalt ...

Groet, Frank


27 feb 2011 18:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Olieverbruik 968
Mooi verslag! Heb het met veel plezier gelezen, bedankt. Veel plezier met het inrijden...
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


27 feb 2011 23:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Olieverbruik 968
heel mooi verslag

good job :thumleft:
_________________________________________
911 E 1973
EX 968 1992
EX 944 Turbo 1986


27 feb 2011 23:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht Re: Olieverbruik 968
Vandaag de CS opgehaald. Heerlijke rit en in het vooronder klinkt het fantastisch! Motor loopt heerlijk soepel en fris.
Nog niet alle pk's kunnen proberen i.v.m. inrijden. Maar het voelt als nieuw :cheers:

Komende tijd nog dik 1000km op het klokje bijtikken en olieverbruik nauwlettend volgen uiteraard.
Na het inrijden opnieuw een compressietest doen en de pk's eens tellen op de vermogensbank.
Het volgende hoofdstuk word het onderstel aanpakken (remmen/banden/uitlijnen etc.) uiteraard bij 'garage' Frank :D

Frank, helemaal top en :res:


01 maart 2011 17:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Olieverbruik 968
Geloof ik al gezegd, maar veel plezier met het inrijden! Ik vond dat ik vandaag mijn gereviseerde stuurbekrachtigingspomp maar eens moest inrijden. En iedereen weet, dat dat alleen richting de topsnelheid echt een goede test is of alles lekker werkt :) Als dat klaar is, ga ik m'n nieuwe bougies inrijden. En dan de ruitenwissers, etc...

:drive:
_________________________________________
997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924


03 maart 2011 1:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 1986 Porsche 911T 1972
Uddel
Bericht Re: Olieverbruik 968
Mooi werk idd.

Bij mijn CS-je heeft de vorige eigenaar dat allemaal voor me gedaan en die had er voor de gein nog een paar nieuwe nokassen ingedaan ook :cheers: Koste hem 8780 euro :shock:
_________________________________________
Mooi Spul


06 maart 2011 0:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968CS - 1995
Tijnje
Bericht Re: Olieverbruik 968
De nokkenassen/glijplaatjes en ketting zijn in 2010 vervangen, dus hebben zo'n beetje ook alles gehad nu (motordeel althans..), maar niet voor 8780,00 euro! :shock:


06 maart 2011 20:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 911 1986 Porsche 911T 1972
Uddel
Bericht Re: Olieverbruik 968
Ja een boel geld zeker als je weet dat ik hem 18 maanden later voor 8000 euro heb gekocht 8) Het vreemde bij mijn motor revisie, die is gedaan omdat zijn distributie was geklapt, is dat de wagen altijd bij dezelfde porsche dealer is geweest. Voor al zijn beurten maar desondanks moest de eigenaar gewoon de volle pond betalen voor het werk. Ik denk niet dat ik daar accoord mee was gegaan. Net nog eens die bon bestudeert zit ook een nieuwe kop bij en het variocam gedeelte wat ook al meer dan 1100 kost :!:
_________________________________________
Mooi Spul


06 maart 2011 21:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: P-Track


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.