Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 18:27

Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Mayo in mijn olie - 911 TL 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Mayo in mijn olie - 911 TL
Afgesplitst uit het topic met dezelfde titel van Ronald996

Voor mijn beeld......

Ziet dat er ongeveer zo uit ?????

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dan heb ik wellicht een probleem. :bang:

07 maart 2011 14:58
Profiel
Bericht Re: Mayo in mijn koelvloeistof reservoir
@delnoy, je hebt een luchtkoeler. En als dat je olie is een groot probleem :wink:

07 maart 2011 15:30
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
bully schreef:
@delnoy, je hebt een luchtkoeler. En als dat je olie is een groot probleem :wink:

Weet dat het een luchtkoeler is. :mrgreen:

Vraag is : wat kan de oorzaak zijn en wat te doen? Daar de wagen de hele winter stil gestaan heeft vroeg ik me af of dit gewoon door condensvorming gebeurd kan zijn of dat er toch iets anders aan de hand is.

Wat is wijsheid, olie eruit laten en opnieuw vullen, stukkie rijden en zien wat er gebeurd? Motor lijkt verder goed te lopen. Of toch maar meteen naar Speedservice en de vakmensen ernaar laten kijken?

07 maart 2011 15:55
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
te veel kleine stukkies gereden?

07 maart 2011 16:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
Wanneer heb je voor het laatst olie (laten) ververst(en) ?

07 maart 2011 16:04
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
wolf schreef:

Yep, eigenlijk alleen iedere week even gestart en kort laten lopen. Auto heeft in de winterstalling gestaan.

07 maart 2011 16:33
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
TD (zonder I) schreef:
Wanneer heb je voor het laatst olie (laten) ververst(en) ?

Ca. 3500 km geleden.

07 maart 2011 16:33
Profiel
PorscheForum Rakker
porsche 996 carrera 4 cabrio bmw x5 3.0 D
neem jij dit draadje over?

derhalve afgesplitst

07 maart 2011 16:39
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
RONALD 996 schreef:
neem jij dit draadje over?

Ehhhh, neen....... maar ik ben wel heel nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn. Ben dit bij een lucht gekoelde nog niet tegen gekomen. :?:

07 maart 2011 16:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.0SC 1982
Varik
Delnoy schreef:
wolf schreef:

Yep, eigenlijk alleen iedere week even gestart en kort laten lopen. Auto heeft in de winterstalling gestaan.

:bang:
Zal waarschijnlijk de oorzaak zijn.. maar waarom doe je dit in hemelsnaam. Niks is zo slecht als koude start en vervolgens niet op temperatuur laten komen, believe me.. met stationair draaien duurt het ruim een uur voordat de olie op bedrijfstemperatuur is bij een luchtkoeler.

Vergelijk het met iemand die je midden in de nacht wakker maakt, zegt dat je NU de marathon moet gaan lopen, voordat je goed en wel je sportschoenen aan hebt zegt die persoon.. laat maar en ga maar weer slapen....

Sorry TS, maar moest hier even op reageren. Succes bij PC Leusden.

07 maart 2011 16:50
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
michelm1978 schreef:
Delnoy schreef:
wolf schreef:

:bang:
Zal waarschijnlijk de oorzaak zijn.. maar waarom doe je dit in hemelsnaam. Niks is zo slecht als koude start en vervolgens niet op temperatuur laten komen, believe me.. met stationair draaien duurt het ruim een uur voordat de olie op bedrijfstemperatuur is bij een luchtkoeler.

Vergelijk het met iemand die je midden in de nacht wakker maakt, zegt dat je NU de marathon moet gaan lopen, voordat je goed en wel je sportschoenen aan hebt zegt die persoon.. laat maar en ga maar weer slapen....

Sorry TS, maar moest hier even op reageren. Succes bij PC Leusden.

Bedankt voor de reactie. Waarom ik dit gedaan heb ... tja, op advies van derden. :bang: Ik begrijp uit je reactie dat ik dat advies beter niet had kunnen opvolgen. Anyway, moet ik me zorgen maken of gewoon eens flink warm rijden ?

PC Leusden is voor Ronald, ik ga in Born bij Speedservice die wellicht nu flink carnaval aan het vieren zijn.

07 maart 2011 17:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.0SC 1982
Varik
Bericht Re: Mayo in mijn koelvloeistof reservoir - 964
Hoi,

Ik zou beginnen de olie te verversen. Het meeste vocht wordt met de oude olie afgevoerd. Daarna nieuwe olie erin. Het beetje vocht wat er dan nog in zit verdampt wel tijdens een lange rit.

Het probleem van koud starten is dat de smering bij koude motor niet optimaal is en de wrijving dus fors groter (= meer slijtage). Vergelijk het met een bril die beslaat van kou naar plotse warmte. Dat is in je motor ook gebeurd. Alles is koud, je start, er ontstaat condens (wat normaal tijdens de rit wel verdampt) en je zet de motor af. Dan blijft de condens dus achter en krijg je het probleem wat je nu hebt.

Oh ja.. voor je olie gaat verversen, wel even een de motor laten draaien. Warme olie is dunner en loopt makkelijker en sneller weg, dus blijft er minder rommel achter.

Succes, komt vast goed. 3.2 kan best wat hebben.

07 maart 2011 17:49
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Bericht Re: Mayo in mijn koelvloeistof reservoir - 964
H: om het forum leesbaar te houden, quote van volledige direct bovenstaand bericht verwijderd

Thx. Al een mail gestuurd naar Olav van Speedservice. Na maanden winterstalling wilde ik 'm een grote beurt laten geven voordat we er weer mee gaan toeren. :drive: Kan hij meteen de Olie vervangen.

Ik vermoed dat er niet teveel aan de hand is want er is amper mee gereden. Tis overigens een 2.2 S ook al doet het uiterlijk anders vermoeden.

07 maart 2011 18:52
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Bericht Re: Mayo in mijn olie - 911 TL
Zonde van de 2.2 S.........

07 maart 2011 20:45
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Ik neem aan dat je het nu over het uiterlijk van de wagen hebt.

Tja, zoals aangegeven in "voorstellen", dit is mijn eerste Porsche en als ik toen wist wat ik nu weet had ik het wellicht niet gedaan. Maar toch, ik vind het een mooie wagen (al is het een draak voor puristen) en ik heb er veel plezier mee. Mijn kinderen vinden de "Sally" wagen ook fantastisch.

V.w.b. de Mayo, ik heb eens wat zitten zoeken en ik vermoed dat het niet zo heel spannend is. Zoals hier al aangegeven, olie vervangen en eens een flink stuk mee rijden. Dan zien we wel weer verder.

07 maart 2011 20:58
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Delnoy schreef:
Bedankt voor de reactie. Waarom ik dit gedaan heb ... tja, op advies van derden. :bang: Ik begrijp uit je reactie dat ik dat advies beter niet had kunnen opvolgen. Anyway, moet ik me zorgen maken of gewoon eens flink warm rijden ?

Je snapt het nu helemaal, lijkt me :wink:

Better safe than sorry, dus nieuwe olie en filter en je hoeft je nergens zorgen over te maken.

En volgende winter ...
handen af van de starter :P

07 maart 2011 20:58
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
@ Paul II

Yip en bedankt voor de tip.
Overigens is het niet mijn bedoeling om in de wintermaanden met de wagen te rijden. Als iemand goede tips heeft om de wagen winterklaar te maken zodat hij zonder problemen een maand of 4 in de garage kan dan zijn deze zeer welkom. Ik denk dan bijvoorbeeld aan zaken als de tank aftoppen e.d.

Alvast bedankt.

07 maart 2011 21:09
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Delnoy schreef:
Tja, zoals aangegeven in "voorstellen", dit is mijn eerste Porsche en als ik toen wist wat ik nu weet had ik het wellicht niet gedaan. Maar toch, ik vind het een mooie wagen (al is het een draak voor puristen) en ik heb er veel plezier mee.

Ik ben idd wel een beetje een purist. (Qua uiterlijk dan) Als je er maar blij mee bent. Is wel een auto die je als je hem weer ombouwd naar origineel veel geld kan opbrengen.....

Enne, in de winter, benzine tank vol, wegzetten met nieuwe verse olie en filter, aan de druppelaar en niet aankomen. Nooit eventjes laten lopen. Als je in het voorjaar weer gaat rijden, meteen goed warm rijden om het vocht te verdrijven.

07 maart 2011 21:21
Profiel
Moderator
PF #57
Delnoy schreef:
Als iemand goede tips heeft om de wagen winterklaar te maken zodat hij zonder problemen een maand of 4 in de garage kan dan zijn deze zeer welkom. Ik denk dan bijvoorbeeld aan zaken als de tank aftoppen e.d.

viewtopic.php?p=795115#p795115 :salut:

07 maart 2011 21:43
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Thx Horn, resumerend:

• Even in de gaten houden of je auto op een gewone betonnen vloer staat omdat beton vocht kan onttrekken uit je banden. Je kunt dit simpel oplossen door er vier plankjes hout o.i.d. onder te leggen.
• Zorg voor een droge goed geventileerde garage of stalling.
• Grote poetsbeurt plus gelegenheid om eventuele lakschades bij te werken, onderzijde te controleren en eventueel rubbers te behandelen.
• Auto goed warm rijden en olie verversen.
• Brandstoftank vol tanken [voorkomt condensvorming in tank].
• Banden oppompen tot 3 bar [na de winter druk corrigeren].
• Accu aansluiten op druppellader of uitbouwen en regelmatig bijladen.
• "Vochtvreter" in auto interieur plaatsen [deze regelmatig controleren].
• Om de 4 weken de motor d.m.v. dynamopulley ¼ slag rondraaien [ringsleutel maat 22 of 20 direct op de krukas als de riem slipt].
• Om de 4 weken koppeling- en rempedaal enkele malen bedienen.
• Om de 4 weken auto heen en weer rollen en qua positie iets verplaatsen.
• Ramen iets openen en auto afdekken met een vochtdoorlatende doek of hoes.
• Matten en alle andere losse zaken die vocht en vuil kunnen vasthouden er uit halen.
• Elektrische luchtontvochtiger in de garage plaatsen.
• Niet op de handrem, maar in de versnelling zetten.
• Vaseline op de velgen ter bescherming.
• Eventueel WD40 smeren op onderdelen (onderkant, ventilator, motor).

08 maart 2011 8:50
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Extra olie en filter vernieuwen - dus buiten het voorgeschreven schema - kun je je gerust besparen als je de auto verstandig gebruikt dus niet steeds voor erg korte ritjes.

Tenzij je er beter door slaapt, doe je best.

08 maart 2011 10:33
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Voor een 2.0/2.2/2.4 MOET je echt elk jaar (officieel elke 12K km of 1 keer per jaar) de olie verversen en kun je het best doen voor dat de auto in winterslaap gaat. Is behoud van je motor. Maar goed, is maar hoe je de auto wilt onderhouden.......

08 maart 2011 12:23
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Uiteraard ieder jaar. :mrgreen:
Vraag me alleen af of het handig is om dit vóór de winterstalling te doen of als het zonnetje weer gaat schijnen en je er daadwerkelijk mee gaat rijden.

http://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/8331B264EA65D655C125748300313023

Citaat:
Om de één of twee jaar

Alhoewel waarschijnlijk bij iedereen bekend, wil ik toch nog even aanstippen dat het regelmatig verversen van de motorolie inclusief oliefilter van groot belang is. Bij de weinige kilometers die er in het algemeen met deze klassiekers gereden wordt is dit altijd jaarlijks. De kleppen stellen bij elke 10 000 km met vervangen van de bougies en eenmaal in de 2 jaar de remolie verversen. Controleer ook de olie van de versnellingsbak en indien u niet zeker weet hoelang deze er inzit dan gewoon verversen. Zowieso verversen na 25000 km.

Vergeet ook de ventilatorriem, benzinefilter en het luchtfilter niet.

08 maart 2011 12:57
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Delnoy schreef:
Thx Horn, resumerend:

• Even in de gaten houden of je auto op een gewone betonnen vloer staat omdat beton vocht kan onttrekken uit je banden. Je kunt dit simpel oplossen door er vier plankjes hout o.i.d. onder te leggen.
• Zorg voor een droge goed geventileerde garage of stalling.
• Grote poetsbeurt plus gelegenheid om eventuele lakschades bij te werken, onderzijde te controleren en eventueel rubbers te behandelen.
• Auto goed warm rijden en olie verversen.
• Brandstoftank vol tanken [voorkomt condensvorming in tank].
• Banden oppompen tot 3 bar [na de winter druk corrigeren].
• Accu aansluiten op druppellader of uitbouwen en regelmatig bijladen.
• "Vochtvreter" in auto interieur plaatsen [deze regelmatig controleren].
• Om de 4 weken de motor d.m.v. dynamopulley ¼ slag rondraaien [ringsleutel maat 22 of 20 direct op de krukas als de riem slipt].
• Om de 4 weken koppeling- en rempedaal enkele malen bedienen.
• Om de 4 weken auto heen en weer rollen en qua positie iets verplaatsen.
• Ramen iets openen en auto afdekken met een vochtdoorlatende doek of hoes.
• Matten en alle andere losse zaken die vocht en vuil kunnen vasthouden er uit halen.
• Elektrische luchtontvochtiger in de garage plaatsen.
• Niet op de handrem, maar in de versnelling zetten.
• Vaseline op de velgen ter bescherming.
• Eventueel WD40 smeren op onderdelen (onderkant, ventilator, motor).

Pfff...Ik wordt nu al moe als ik dit lees :lol:
Wat is er mis met wekelijks fijn toeren en de auto na afloop goed wassen/afspuiten? :drive:

08 maart 2011 13:53
Profiel
PorscheForum Junkie
911 2.2 T 1971
Delnoy schreef:
Uiteraard ieder jaar. :mrgreen:
Vraag me alleen af of het handig is om dit vóór de winterstalling te doen of als het zonnetje weer gaat schijnen en je er daadwerkelijk mee gaat rijden.

Het lijkt mij het beste om de auto weg te zetten met schone olie. Met vervuilde olie kun je de vuildeeltjes welke te klein zijn voor het filter en aanslag onder in je blok hebben liggen. Met verse olie heb je dit niet.

Let wel, de 2.0 t/m 2.7 blokken zijn super sterk, maar hebben echt wel wat aandacht nodig. Alles wat je kunt doen om vervuiling te verminderen is meegenomen.

08 maart 2011 14:13
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende