Ik heb vandaag met een automaat gereden, en dat was een drama in de file. Het was een DSG in de Golf GTI Edition 240. Bij zeg maar 65km/h zit de bak al in z'n 6. Er valt een gat in de file en ik geef even flink gas en daar gáát de automaat, van 6 naar 2, en diréct door naar 3, en daarna binnen een milliseconde naar 4, en naar 5 en naar 6 (van 2 naar 6 in totaal iets van 2 seconden of zo). Oops, flink remmen, de bak gaat naar 5 en in een milliseconde naar 4. Het valt toch mee met de opstopping dus ik geef weer gas, de bak gaat naar 3, nee de bak twijfelt, hij gaat binnen een honderste seconde toch maar weer naar 4, waarna er een groter in de file valt en ik weer gas geef, de bak gaat weer naar 3, nee hij twijfelt, toch maar naar 2. En zo ging dat verder. Wát een schakelbewegingen kent zo'n DSG
. Als je echt heel beheerst gas geeft, is het een prima bak en dan is het best fijn dat ie zo snel reageert. Maar als je graag met het gas speelt, bijvoorbeeld om de turbo te horen blazen of ergens snel een gaatje in te duiken, dan maakt de bak veel te veel schakelbewegingen.
Als ik een Golf GTI zoek voor fileverkeer, dan wordt het een handbak! (tu)