Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 23:39



Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Problemen 997 MKII motor 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Hoorde vorige maand van een 993 met 125000km en had motorproblemen en motor moest vervangen worden. (Porsche Eindhoven) Weet wel niet hoeveel een 993motor kost.
_________________________________________
ex 964; ex 993; ex 993turbo
nu 997 4S en 993 4S


05 maart 2011 17:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veghel
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
mark996 schreef:
Idd, ook mijn gevoel.. Gisteren toevallig een stukje wegmisbruikers gezien over een niet handsfree bellende makelaar in zijn 996, waarvoor uiteraard een boete werd uitgeschreven.. De boskabouter gaf aan dat "als je zo'n auto kunt betalen, je ook deze boete wel kunt betalen".. Ik blijf dat soort redenaties zo ontzettend Nederlands en treurig vinden, maar goed daar doe je weinig aan..

Maar we gaan weer on topic.. :wink:




Kan je met deze forummer over praten :mrgreen:
_________________________________________
944 Type I USA '83 Targa
Antraciet zwart metalic (RR)
Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................


05 maart 2011 18:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
993turbopeter schreef:
Hoorde vorige maand van een 993 met 125000km en had motorproblemen en motor moest vervangen worden. (Porsche Eindhoven) Weet wel niet hoeveel een 993motor kost.

Heel veel, hoorde 25.000 :!:
Maar heb ik nog nooit van gehoord, wordt altijd (..) gereviseerd.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


06 maart 2011 0:15
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
mark996 schreef:
De boskabouter gaf aan dat "als je zo'n auto kunt betalen, je ook deze boete wel kunt betalen".. Ik blijf dat soort redenaties zo ontzettend Nederlands en treurig vinden, maar goed daar doe je weinig aan..

dat klinkt helaas bekend... :evil:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


06 maart 2011 9:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
718 Spyder
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Rukkers :!:

:mrgreen:

ok, we gaan weer on topic
_________________________________________
Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!


06 maart 2011 20:43
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Aangezien ik hier verder niets gelezen heb over mkII (grote) motor problemen begrijp ik dat (lost van wat oliegebruik) er dus niet echt wat aan de hand is?

Maurice leek nog met grote verhalen te gaan komen maar dat was een sisser dus :wink:

Kortom: de nieuwe motor in de MKII -> prima?

Al denk ik persoonlijk dat in 2-3 jaar tijd er nog niet veel auto's zullen zijn die 100k+ gelopen hebben, en dat was geloof ik de range waarin de 996 meestal in de problemen kwam...maar het lijkt mij errrrrrg sterk dat die mkII motoren nog grote problemen zullen kennen omdat Porsche niet 2x z'n neus zal willen stoten! (of is dat naiëf?)
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


06 maart 2011 22:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Maurice heeft toegezegd dat hij met een inhoudelijk reactie komt en hem (beetje) kennende ga ik er vanuit dat hij dat ook doet.
Maar misschien ken jij hem beter?

Problemen met de 996 treden ook al voor de 50k op, je kilometerstand klopt zeker niet.

Alleen het 2x de neus stoten, daar hoop ik ook op :idea: :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


06 maart 2011 23:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Nee ik ken Maurice verder niet, maar ik hoop hem te triggeren om z'n grote claim(s) te onderbouwen. Dat is alles.
Ik doe niet alsof ik er verstand van heb; dat heb ik niet. Voor zover gelezen op dit en andere forums lijkt het erop dat de meeste problemen rond de 80-120 zitten, en als die 120 gepasseerd is dan waarschijnlijk geen grote problemen meer (tip minder dan handbak, pdk geen idee...zowieso de nieuwe motor dus tsja niet echt te vergelijken he).

Ik hoopte in deze thread informatie te vinden over de mkII motor, omdat ik de 997 een mooie auto vindt en denk/overweeg om die tzt als next te overwegen.
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


07 maart 2011 0:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Late reactie maar heb de afgelopen twee weken in Stuttgart en omgeving gezeten.
De reacties vind ik allemaal een beetje overtrokken. Ik heb alleen aangegeven dat de 997II motor een compleet nieuw ontwerp is maar daarmee niet onfeilbaar is. Kent de 996 en afgeleiden daarvan met name het IMS probleem, zo heeft de 997II weer zijn eigen kwaaltjes.
Afgelopen week met wat mensen een drankje gedronken die vanuit hun professie weten hoe een 911 motor in elkaar zit en ondanks dat die natuurlijk niet het achterste van hun tong laten zien en officieel niet veel mogen zeggen is tussen de regels door best te horen wat er gaande is en wat nu de issues zijn.
Duidelijk is voor mij wel dat het voor een groot deel af hangt hoe je de auto behandeld tijdens de eerste 30km na een koude start. Het duurt voor een 996/997 ongeveer 30km rijden voordat de motor echt goed op temperatuur is, olie, koelvloeistof en alle metalen. Tijdens het belasten van de motor worden diverse onderdelen in de motor natuurlijk extreem belast en zoals hier al eerder is geschreven tordeert het hele blok. Bij een koude motor zijn de toleranties van materialen kleiner dan bij een warme motor hetgeen haarscheurtjes in materialen kan veroorzaken. Het mag duidelijk zijn dat hoe meer je het blok in 'koude' toestand belast hoe groter de gevolgen kunnen zijn. Dit resulteert vroeg of laat bij de 996 in een gescheurde cylinderwand of defecte kop.
De 996 kent daarnaast natuurlijk hetbekende IMS probleem. Dat is iets lastiger te tackelen aangezien een koude of warme motor daar minder toe doet. Dat is puur een contructie probleem lijkt mij.
De 997II motoren zijn net zo gevoelig voor het warmrijden als iedere andere motor en niet goed warm rijden levert dan geen IMS problemen of gescheurde cylinderwanden op maar wel lekkage van de kop. Wat ik er van begrijp is het met name cylinder 5 die het meest gevoelig is voor de overbelasting bij een koude motor maar zijn de gevolgen natuurlijk enorm. Ik heb nu zelf met eigen ogen een aantal gevallen gezien waarbij dit het geval was maar om van een constructiefout te spreken gaat mij te ver en heb ik ook nooit eerder genoemd. Wel dat er specifieke problemen op kunnen treden met de 997II motoren.
Daarnaast zijn er wel wet gevallen bekend van defecte timing mechanismen en uitgelopen krukaslagers maar ook dat soort issues zul je bij alle motoren zien en zijn niet repeterend. De meeste uitval die er bekend is hebben toch iets te maken met de kop. Is het daarmee een ontwerpfout, nee daar geloof ik niet in.
Ik geloof er nog steeds in dat de motoren in de 996 en 997 in basis hele mooie ontwerpen zijn. Alleen Porsche heeft nooit rekening gehouden met het feit dat er een hele nieuwe generatie 911 rijders is ontstaan. Vroeger kon je alleen een 911 permiteren als je bovenmatig meer geld tot je beschikking had en was de 911 rijder meestal iemand die op een of andere manier gevoel voor techniek had. Nu een 911 qua aanschafprijs niet veel meer afwijkt van een mooi aangeklede 5-serie komt de auto binnen het bereik van een heel nieuwe generatie. Mensen die met de 911 omgaan zoals ze ook andere autos als dd inzetten. Niet goed warm rijden, korte stukjes rijden etc etc.
Daarnaast heeft Porsche het erg moeilijk met de huidige EU-regelgeving betreft motoren. De eisen worden steeds hoger en vergen dat motor ontwerpen elkaar steeds sneller op moeten volgen. De 996 I motoren moesten er komen om aan de emissie eisen te voldoen en dat geldt ook voor alle volgende ontwerpen. Ook de motor die nu in de 991 komt te zitten is grotendeels volledig nieuw ontworpen waarbij naast emisie eisen ook nog eens voorwaarde was dat het gewicht verder naar voren kwam te liggen bij het ontwerp.
Kortom de tijden om een motorblok te ontwerpen staan onder steeds meer druk.
Mijn conclusie is dat bij de 996 met name de IMS tot een echte ontwerpfout gerekend kan worden maar dat veel problemen die er verder zijn worden veroorzaakt door hoe er met de auto wordt omgegaan. Ik zou nog steeds zonder problemen een 996 of 997 kopen maar wel heel goed inzage in de geschiedenis willen hebben. En wat betreft de 997II, volgens mij een veel beter geconstrueerde motor waarbij Porsche meer heeft gedaan om de nieuwe generatie 911 rijder los te kunnen laten. Maar ook daarvoor geldt dat wanneer je de motor niet met respect behandelt problemen met de cylinderkoppen de eerste symptomen zijn van uitval.
En niet omdat ik nu helderziende ben maar ook bij de 991 zul je zien dat daar specifieke uitval problemen bij voor gaan komen. Maar niet alle uitval betekent een ontwerp fout in mijn ogen. Wel denk ik dat Porsche te veel aan het optimaliseren van zijn processen werkt en daarbij over het hoofd ziet dat er van de techniek steeds meer gevergt word en de klant een hele andere is dan die van 10 jaar geleden.
Ik spaar nog steeds door voor een 997 en wat de waarde daarvan doet zal mij een biet wezen :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


12 maart 2011 10:27
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
maurice schreef:
Ik spaar nog steeds door voor een 997 en wat de waarde daarvan doet zal mij een biet wezen :wink:


In jouw geval lijkt mij dat jij een belang hebt tav fiks inkakkende prijzen voor 997's... :wink:


12 maart 2011 13:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
bekende theorie maurice. zijn overigens de toleranties van een koude motor niet juist groter?
_________________________________________
oud is beter


12 maart 2011 14:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Citaat:
Alleen Porsche heeft nooit rekening gehouden met het feit dat er een hele nieuwe generatie 911 rijders is ontstaan. Vroeger kon je alleen een 911 permiteren als je bovenmatig meer geld tot je beschikking had en was de 911 rijder meestal iemand die op een of andere manier gevoel voor techniek had.
:popcorn: vink een goeie :lol:


12 maart 2011 15:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
wolf schreef:
bekende theorie maurice. zijn overigens de toleranties van een koude motor niet juist groter?

Voor wat betreft de draaiende delen natuurlijk wel. Waar ik op doelde is het feit dat veel materialen in de motor minder kunnen torderen etc wanneer alle materialen nog niet op bedrijfstemperatuur zijn.
De theorie zelf hang ik al langer aan maar wordt wel steeds meer bevestigd door de insiders. In zekere zin heeft Porsche dus waarschijnlijk wel gelijk dat gescheurde cylindersbussen of een defecte kop geen constructiefout zijn maar het had ze gesierd om wel te erkennen dat deze problemen relatief veel voorkomen en waar ze nu werkelijk door veroorzaakt worden. Dat bepaalde uitval te maken heeft met het gebruikersgedrag kan ik helemaal in mee gaan maar dat er nooit is verklaard wat er dan precies gebeurd vind ik persoonlijk jammer.
Of er echt wat aan te doen is vraag ik me af. Zeker kijkend naar de 997II denk ik dat er een zeer solide motor is geconstrueerd. Dat hele volkstammen vervolgens bv met koude motor een sprintje trekt en dan na een x-aantal duizend kilometer een geplofte kop heeft kan je niet aan het ontwerp wijten. En dan valt de uitval die Porsche daar mee heeft nog reuze mee als je het vergelijkt met onze Italiaanse vrienden.

Devils son schreef:
In jouw geval lijkt mij dat jij een belang hebt tav fiks inkakkende prijzen voor 997's... :wink:

Ja en nee :mrgreen: Tuurlijk wil iedereen zo goedkoop mogelijk inkopen. Maar het is nooit goed voor het imago van een model als de prijzen hard kelderen. Uiteindelijk zal elke goede 911 ergens tussen de 25k en 35k blijven steken maar als je kijkt naar de klap die de 996 heeft gemaakt waardoor het imago van de auto alleen nog maar meer ter discussie komt kan het nooit een goede ontwikkeling zijn. Voor mij geld net als met de 996 dat ik kijk naar het moment dat de auto tussen de 50 en 60k komt, en rustig afwachtend komt dat moment vanzelf een keer, ik heb geen haast. :wink:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


12 maart 2011 18:09
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Zelf zou ik een 996 of 997 wel durven kopen met dien verstande dat ik dan een bedrag van zo'n 10K reserveer voor een nieuwe motor, dan valt het nooit tegen. Door alle plofgevallen is de waarde van de 996 toch al heel ver gedaald en de 997 MK1 zal hetzelfde lot beschoren zijn. Het bedrag van 6500 euro dat in het 996 topic genoemd wordt zou ik dus nooit uitgeven aan een gebruikt 996blok met nogal wat kilometers achter de kiezen. Dan zou ik er een hagelnieuw blok inzetten met alle voordelen van dien. Voor mij is één ding wel zeker de blokken zijn gewoon zwak en niet helemaal op hun taak berekend. Er zijn echt gevallen bekend van scheuren in cylinderwanden van auto's die altijd netjes warm gereden zijn. Ook de IMS van de boxter en 996 is gewoon een zichzelf respecterend automerk onwaardig. Scheurende cylinderkoppen werden in het verleden wel heel snel gemodifceerd, daar ken ik voorbeelden van.
Porsche zou op zijn minst tegen kostprijs al deze mensen moeten helpen. Porsche reageert in het algemeen slecht op zijn eigen fouten. Een volumemerk kan zich dat niet permiteren omdat ze dan meteen door Tros Radar aan de schandpaal genageld worden, Porsche komt er nog steeds mee weg.

Groet Bert928GT


12 maart 2011 19:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Jammer dat er niet meer details boven water zijn, voor de geïnteresseerden in technische details onder ons :wink:

Maar verder maak ik me nog steeds geen zorgen, met mijn behandeling van de 997 :idea:

Zal eens opletten na hoeveel kilometer de olie op temp. is - het water héél snel.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


12 maart 2011 20:26
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Curaçao
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Bij mij zijn water en olie heeeel snel op temperatuur!
Maar ja, hier is alles snel op temperatuur. :ba:


12 maart 2011 21:05
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Thanks voor de reactie Maurice. Ik was gewoon benieuwd dat is alles :salut:

Nu ben ik wel wat gerust gesteld, rustig doorsparen voor die targa :wink:
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


12 maart 2011 23:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Paul II schreef:
Zal eens opletten na hoeveel kilometer de olie op temp. is - het water héél snel.

Toen ik een proefrit in de 997 maakte, was de olie behoorlijk snel op bedrijfstemperatuur, veel sneller dan 30km, ik denk eerder aan 12km.
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


13 maart 2011 0:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
caelin schreef:

Nu ben ik wel wat gerust gesteld, rustig doorsparen voor die targa :wink:

Moet je niet aanlopen tegen de straks ex van m'n kameraad, 997 4s targa, daar plankt ie meteen na de start mee..... :wink:


13 maart 2011 1:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Nah, dat wordt er net zo een als de huidige....heeft 99,9999% v/d tijd in de garage gestaan :)
_________________________________________
Match je auto altijd aan de juiste muziek!


13 maart 2011 1:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
erwin996 schreef:
Paul II schreef:
Zal eens opletten na hoeveel kilometer de olie op temp. is - het water héél snel.

Toen ik een proefrit in de 997 maakte, was de olie behoorlijk snel op bedrijfstemperatuur, veel sneller dan 30km, ik denk eerder aan 12km.

Bij mij is na de eerste 10 (rustige) kms de watertemp 80 graden en de olietemp 90 graden (in die volgorde). Best snel vind ik. Tot dat moment zorg ik dat de motor onder de 4000 rpm blijft.


13 maart 2011 1:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
gast schreef:
@ erwin996; de olie temp is wat anders dan de temp vd diverse onderdelen :idea:

Correct, dit is precies de juiste conclusie. De motor werkt pas optimaal als de temperatuur difuus in het hele motorblok is. Dat wil zeggen olie, koelvloeistof en alle metalen.
De koelvloeistof lijkt snel op temperatuur maar vergis je niet. Dit is de temperatuur aan de uitgang van het blok bij de thermostaat en zegt niks over de algehele koelvloeistof temperatuur. Voor de olie geldt een soortgelijk verhaal.
Problemen met materiaalmoeheid zoals haarscheuren in het blok of kop ontstaan juist door een niet gelijkmatig verdeelde warmte, dus in een nog niet goed warmgereden motor. Koelvloeistof en olie lijken op temperatuur maar bi veel delen van het motorblok zelf is de bedrijfstemperatuur nog niet goed doorgedrongen. De temperatuurverschillen en de stijve constructies zorgen voor enorme spanningen. Zet maar eens een fles met hete olie in een bak koud water en kijk wat er gebeurd.
Daarom geven de 'wise men' bij Porsche ook aan dat een 911 motor pas na zo'n 30 km echt op bedrijfstemperatuur is.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


15 maart 2011 13:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Lekker is dat - ik altijd braaf warm rijden tot de olie goed op temperatuur is, blijkt dat ik 'm nog mishandeld heb.

Na ja, heb er nu 14.000 km op staan en zal vanaf nu NOG rustiger aan doen...
_________________________________________
993 Carrera
ex 997 Carrera S


17 maart 2011 17:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
@Paul II
Waar ik werk hebben ze bij de buren 3 Porsche's , 2x kjn en een 997 targa met een vrij nieuw kenteken , 2 cijfers dan K +nog 2 letters dan nog 1 cijfer .
Zal toch wel een MK2 zijn toch :?:
Als jij wilt kan ik de eigenaar eens benaderen . :!: :?:
Oh en weet het niet zeker ,maar denk dat alle 3 de Porsche's van hem zijn .
_________________________________________
porsche is een virus,maar je voelt je beter.


17 maart 2011 23:07
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Sweatmaker
Bericht Re: Problemen 997 MKII motor
Een lage oliedruk bij stationair toerental zegt meestal meer over de temperatuur van de olie (en de motor) dan de olietemperatuurmeter na pakweg 15 - 20 km.

Hoe hoger de temperatuur, hoe dunner de olie met als gevolg een lagere oliedruk (bij stationair toerental).
Hier let ik meestal op.

SC


18 maart 2011 18:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.