Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 8:55

Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Het puntenrijbewijs voor iedereen 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Veghel
Bericht Het puntenrijbewijs voor iedereen
Het zat er aan te komen :?

DEN HAAG - Het systeem waarbij het rijbewijs wordt afgenomen waneer er te veel verkeersovertredingen zijn begaan, moet voortaan gelden voor iedere automobilist.

Dit is de kern van een nog vertrouwelijk advies van het openbaar ministerie aan de ministers Schultz van Haegen (Infrastructuur) en Opstelten (Veiligheid en Justitie). Wie straks twee keer binnen vijf jaar wordt gepakt voor rijden met alcohol op, bumperkleven of te hard rijden, raakt minimaal zes maanden zijn rijbewijs kwijt. Maar die straftijd kan ook oplopen tot een heel of zelfs anderhalf jaar.

Het rijbewijs moet volgens het advies de vorm aannemen van een vergunning: bij intrekking hoeft er geen rechter meer aan te pas te komen.

Te veel punten betekent automatisch: rijbewijs kwijt. Wie over de schreef gaat, met alcoholmisbruik of asociaal rijgedrag, zal naast het incasseren van strafpunten eerst moeten aantonen dat hij zijn rijvaardigheid niet is verloren. Dat kan via rijopdrachten of aso-cursussen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.

25 maart 2011 7:43
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: Het puntenrijbewijs voor iedereen
prima ontwikkeling. vraag me af of het er door komt.

25 maart 2011 7:50
Profiel
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Goed idee, maar zijn er niet wat belangrijkere dingen die nog geregeld moeten worden.

25 maart 2011 7:58
Profiel
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Ik vind het wel heel ver gaan, als ik het stuk in de krant lees...

25 maart 2011 8:58
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Ik heb begrepen dat je dan na 2 snelheidsovertreding voor een half jaar je rijbewijs kwijtbent... :shock:

25 maart 2011 9:16
Profiel
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
pffff

Het lijkt hier ook wel een politiestaat.... wéér meer regeltjes, wetten en verboden.

25 maart 2011 9:37
Profiel WWW
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Speedy356 schreef:
Ik heb begrepen dat je dan na 2 snelheidsovertreding voor een half jaar je rijbewijs kwijtbent... :shock:

Geloof je zelf toch niet.....daar hoort nog een nuancering bij....

puntenrijbewijs bestaat al in vele omringende landen en is veel effectiever dan een boete, weet ik uit ervaring :( toen ik nog in Schotland woonde, waar het aantal punten ook nog eens gekoppeld is aan je verzekeringspremie.

- Keer aangehouden met 170 km/u op snelweg - 6 punten (max = 112 km/u)
- zelfde dag ook nog geflitst met 125km/u of zo - 3 punten
- voor beide overtredingen een vette boete (weet niet meer)
- dit moet je aan de verzekering melden, premie ging met GBP50/maand omhoog voor de
volgende 4 jaar!!
- elke volgende overtreding (bv rood licht) = 3 punten.
- 12 punten is rijbewijs inleveren.

Ja toen heb ik het wel een tijdje rustig aan gedaan....

25 maart 2011 9:46
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Dus je bent een voorstander? :wink:

25 maart 2011 9:49
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Ach zoals iedereen ben ik ook een voorstander van een anarchistische samenleving, maar dat gaat nu eenmaal niet, een mens heeft regels nodig, maar een puntenrijbewijs is wel eerlijker en effectiever dan boetes...

Boetes op basis van inkomen zoals in Zweden (geloof ik) is veel erger en ondemocratisch, zoals Koos Spee zelf zei, daar hebben we al inkomstenbelasting voor. Ook een van de weinige keren dat er wat zinnigs uit zijn mond kwam.

Ik kan een punterijbewijs wel ondersteunen, maar niet als je voor al die flut overtredingen <10km uur dadelijk punten gaat verzamelen. Dat zouden ze moeten samenvoegen, ie als je <10 km/u te hard rijdt, geen boete maar ee "notitie, en als je dat 3x per jaar doet dan also nog afrekenen voor alle drie + punten of zo.

Verder meer segregatie in toegestane snelheid zoals in Duitsland, harder waar het kan, zachter waar het moet, volgens mij creer je dan meer draagvlak dan een boete te krijgen als je snachts om 4 uur met 140 over de 4 baans A2 in je uppie rijdt....

25 maart 2011 9:56
Profiel
Moderator
PF #57
goed plan voor die non-boetes marcel :thumleft: een spaarkaart... beetje als bij derde gele kaart schorsing...

25 maart 2011 10:05
Profiel
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Marcel schreef:
Speedy356 schreef:

Geloof je zelf toch niet.....daar hoort nog een nuancering bij.....

Daar hoop ik ook op en ben ik dus erg benieuwd naar.

25 maart 2011 10:48
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4S Ex.996 C2 Ex.996 GT3 Ex.964 C2 Ex.996 C2
Leusden
Schofterig weggedrag mag van mij flink aangepakt worden. Ik heb echter het gevoel dat de Politie de makkelijkste weg vaak kiest en zich toespitst op hard rijders.

Nu weten wij Porsche rijders dat hard rijden niet gevaarlijk hoeft te zijn, als je zelf maar alert bent, de juiste auto onder je komt hebt en de weg het toelaat!

Laten we hopen dat het Porsche plezier niet ontnomen wordt met al die regeltjes, punten e.d.

25 maart 2011 10:59
Profiel
carrera 3.0 1977
Asperen
Ik heb zelf in Zweden gewooond. Zweden heeft gelukkig geen inkomensafhankelijke boetes, dat zijn Noorwegen en Finland. In Finland heeft een Nokia directeur eens een boete van meer dan € 100.000,- gekregen voor het rijden op een verlate B-weg van ik meen 92 waar 70 toegestaan was. Voor dat geld kun je een heel jaar een chauffeur voor je laten rijden. Een kennis van me heeft in Noorwegen een keer € 1000,- moeten betalen voor rijden door rood. Bizar dus. Wel zijn de boetes in Zweden extreem hoog, voor hard rijden, maar ook parkeren. Ook mogen ze ter plekke je rijbewijs invorderen, vanaf ik meen 30 km te hard. Dat lijkt redelijk, maar vergeet niet dat je op het overgrote merendeel van alle (veelal eer rustige) snelwegen met je grote volvo of saab maar 90 (!!) mag! Slechts op een klein gedeelte mag je 110. Dus je bent als je niet oppast zo je rijbewijs kwijt. Wel netjes is dat je dan met je invordering een briefje krijgt van de politie met een dagtekening. Je moet dan binnen 24 uur zorgen dat je met je auto thuis bent. Dus niet zo treiterend "wegmisbruikers" "bel maar een taxi".

25 maart 2011 11:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)
Apeldoorn
Ik heb het altijd bijzonder gevonden dat we in Nederland een vorm van bekeuren hanteren, die meer lijkt op een belasting (bij snelheidsovertredingen). Tot op zekere hoogte (30km / 40 km) kunnen we gewoon de acceptgiro voldoen bij een snelheidsovertreding en daarmee kunnen we gewoon de regels aan onze laars lappen.

Zelf vind ik de term 'snelheidsbelasting' beter passend :mrgreen:

Het systeem waarmee je punten toekent aan de overtreding, wat uiteindelijk kan leiden tot het intrekken van de 'vergunning', lijkt dan een beter alternatief als het alsmaar opschroeven van de hoogte van de boete. Het zou daarmee m.i. (eindelijk) een maatregel zijn waarmee het OM aangeeft dat het (in dit geval) niet gaat om de inkomsten van de bekeuring, maar om verkeersveiligheid.

Ben benieuwd of het erdoor komt, maar mits goed toegepast lijkt het me een goede ontwikkeling.

25 maart 2011 13:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Forumcrashtestdummy
Prima plan, goede ontwikkeling. Ik kan niet wachten tot het doorgevoerd is :thumleft: .
- 986 3.2S
- 986
- 968 Coupe
- 964 Carrera 4
- 968 Club Sport

25 maart 2011 14:57
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
996mk2 cabrio en 944 Cup racer
Apeldoorn Oost
Ik hoop dat voor onnodig links rijden qua punten dan ook flink uitgedeeld wordt

25 maart 2011 15:16
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Het valt me mee (op) dat de meeste van jullie zo'n groot vertrouwen hebben in onze overheid op dit gebied.

Als je het mij vraagt zal het wel weer een half bakken gevalletje worden van én + én. Én continueren van het huidige boete beleid, ze zouden natuurlijk gek zijn als ze die cashcow deels gaan terugdraaien, én het invoeren van een punten rijbewijs. Als je ziet hoe er af en toe met het uitdelen van boetes wordt omgegaan dan heb ik weinig vertrouwen in een rechtvaardige uitvoering van dat puntensysteem.

Voorbeeldje, straks de trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam (5 banen breed, max 100km/u). U wordt 's avonds geflitst met 120km/u (na correctie). Dat betekent een flinke geldboete en een punt op uw rijbewijs. Leuker kunnen we het niet maken!

25 maart 2011 15:41
Profiel
‘64 Kever
Natuurlijk is het een combinatie, en da's mijn inziens ook helemaal niet gek toch?

Voor wat betreft het onnodig links rijden, dat zal ongetwijfeld net zo vaak beboet worden als nu, en wellicht dus wel met een aantal punten, maar ach, hoe vaak wordt daar nu een boete voor uitgedeeld voor die tut-mien die het doet? Mijn inziens is die boete meestal in combinatie met een te-hard rijden boeten ;)...

Overigens gok ik dat het punten principe pas in gaat bij "misdrijven" en niet bij "overtredingen" (groot verschil ;) )

Tijd zal het leren! :cheesy:

25 maart 2011 17:27
Profiel Facebook 
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
De Nederlandse overheid is niet capabel om een project van enige omvang tot een goed einde te brengen. Daarbij word ik genoeg gepest.

25 maart 2011 17:36
Profiel
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Hier al jaren het puntenrijbewijs! Werkt prima,nu en dan een puntje kwijt,maar die krijg je na 2 jaar terug! Je moet het wel heel bont maken,wil je alle 12punten kwijtraken. Wel een gevaar is,dat degenen die hun rijbewijs op die manier wel kwijt zijn,toch blijven rijden en dus niet verzekerd zijn!

25 maart 2011 17:40
Profiel Facebook 
Veghel
ANWB kritisch over puntenrijbewijs .

Het streven om verkeershufters aan te pakken is prima, maar een rijbewijs afpakken zonder dat de rechter daarin een rol speelt, gaat te ver. Dat liet de ANWB vrijdag weten in reactie op kabinetsplannen voor een vorm van puntenrijbewijs. Het rijbewijs moet een soort vergunning worden die wordt ingetrokken wanneer een automobilist te vaak in de fout gaat.
Volgens de ANWB heeft het puntenrijbewijs in het buitenland niet echt vruchten afgeworpen. „De effecten zijn op langere termijn niet aantoonbaar. Het schrikeffect is na een half jaar weg”, aldus de organisatie.

De ANWB is kritisch omdat in het voorstel alleen strafpunten worden uitgedeeld voor de zwaarste overtredingen die onder het verkeersstrafrecht vallen. Door rood rijden valt daar niet onder. Je krijgt er alleen een boete voor.

25 maart 2011 18:44
Profiel
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Ik denk niet dat het er gaat komen, is namelijk behoorlijk discriminerend.

Als je voor je werk dagelijks langs de weg zit is het risico dus groter dat je je rijbewijs kwijt raakt, dan bijvoorbeeld een zondagrijder.

Ben het ook eens met MarkS dat de NL overheid een makkelijke Cashcow als snelheidsovertredingen niet snel laat lopen.

25 maart 2011 20:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman S Speedgelb voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.
Noord Holland
Elk nadeel heeft zijn voordeel.

Ze moeten alle camera's alla Duitsland omzetten zodat ze je gezicht kunnen fotograferen i.p.v. je rear end.
Duurt jaren.

25 maart 2011 20:55
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Weer meer ambtenarij en controle.

25 maart 2011 20:56
Profiel
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Net op het journaal tijdens een item over dit onderwerp: een agent aan het stuur al rijdende met 1 hand sturende en de portofoon in de andere hand....
:scratch:

25 maart 2011 21:12
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende