Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:30

Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
3.2 -> 993 - Tiptronic of niet 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Bericht 3.2 -> 993 - Tiptronic of niet
Beste medeforummers!

Na lang twijfelen eindelijk de knoop doorgehakt. Ga van 3.2 naar 993! Met pijn in mijn hart - maar een 3e auto erbij in Amsterdam wordt te veel.

Ik ben me op dit moment aan het oriënteren, kijk naar alle carroserievormen, maar de voorkeur gaat uit naar een cabrio. Vind een coupé mooier, maar heb in het verleden altijd Saab cabrio gereden en dat is toch wel een lekker gevoel! Ik gebruik de P met name voor weekend en tripjes - en daar is een cabrio wel mooi voor.

Het valt me op dat de meeste cabrio's een tiptronic transmissie hebben. Natuurlijk gaat hier iemand reageren dat echte mannen alleen handgeschakeld rijden - maar ik heb daar niet heel veel moeite mee en ben oprecht geïnteresseerd in hoe een tiptronic in het dagelijkse verkeer bevalt en wat de ervaringen zijn. Gaan die dingen vaak stuk? Waar moet je op letten?

Alvast dank!

Groet, Joris

26 maart 2011 13:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 3.2 -> 993 - Tiptronic of niet
Wat betreft betrouwbaarheid is er weinig mis met een Tip

Het bevallen moet je zelf gaan ervaren tijdens proefrit, heb ik ook gedaan
heb je weinig aan mening van anderen :wink:

26 maart 2011 13:20
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Hi Joris, dat is lang geleden. Ga je de 3.2 inruilen of particulier verkopen?

Tip kan ik je weinig over vertellen. Heb 993 Carrera 2 handgeschakeld gereden en ik zou die niet met automaat willen rijden, zeker niet als 2e (of 3e auto). En dat zullen de meeste handschakelaars wel zeggen. Ken ook wel wat forummers die 993 rijden met tip en daar erg enthousiast over zijn. Heb die ervaring alleen als bijrijder meegemaakt en daar valt ook weinig op af te dingen. Verder ben ik het ook met Paul eens, zoveel mensen zoveel meningen en uiteindelijk maak je daarin toch je eigen keuze.

Er zullen ongetwijfeld wel anderen zijn die je meer kunnen vertellen over specifieke attentiepunten en kosten e.d. Volgens mij is dat niet erg spannend tov een 993 handgeschakeld. Bij twijfel vooraf AKK laten uitvoeren, alhoewel je dat bij de aanschaf van je huidige auto ook niet van de aankoop heeft weerhouden. :wink:

Succes met de orientatie.

26 maart 2011 13:23
Profiel
Deze misschien :idea:

viewtopic.php?f=10&t=31136

26 maart 2011 13:28
PorscheForum Junkie
Heb zelf beide gereden en mijn voorkeur gaat uit naar hand geschakeld. Ik vindt de 993 een zeer goede bak hebben, en zal dan na deze ervaring nooit meer een tiptronic willen. Althans in een 993, misschien wel in een later model.

De tiptronic rijdt verders goed, en pakt bij rustig optrekken zijn 2e versnelling. Wel is hij een seconde trager dan een gelijkwaardige 993 met handbak, zou zeggen ga eens rijden in beide en het mooist op de zelfde dag :wink:

26 maart 2011 13:28
Profiel
Moderator
PF #57
heb 964's met handbak en met tip gereden. de tip is bombenfest, maar wel een 90'er jaren automaat. Echt anders dan de huidige tiptronics. ik besloot na mijn tip dat ik voortaan alleen nog maar handbak wilde rijden. zeker als funauto. rij de DD met plezier met tip. maar een porsche uit die tijd niet meer. ik heb destijds, toen ik van mijn eerste handschakel 964 overwoog om naar een 964 tip over te gaan, meningen gevraagd op een engels 964 forum. Degenen die een tip reden waren er erg tevreden over, degenen die geen tip hadden wilden er nog niet dood in gevonden worden.

het nadeel is dat je in een proefritje van een half uur niet echt merkt hoe het bevalt. ik vond het na dat proefritje prima. na een paar weken begon ik me te ergeren dat ik niet even de koppeling in kon trappen in een tunneltje om extra gas te geven, dat mijn auto een seconde langzamer naar de 100 ging dan een schakelbak etc etc.

26 maart 2011 13:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Zürich
Hee Marc S!

Long time inderdaad. Om precies te zijn 5 april 2008 - veel goede herinneringen aan die dag :cheers: :cheers: :cheers:

Verkoop liefst particulier maar als ik een goede deal met inruil kan maken is dat ook prima. Zou voorkeur geven aan iemand van het forum - zodat deze auto in goede handen blijft. Vorige keer inderdaad geen AKK gedaan - maar de onderhoudshistorie, uitstraling van de verkoper en duim van Porsche centrum Gelderland waren voor mij genoeg en hij is goed gebleken en gebleven :D

Hij is op dit moment bij het Porsche centrum voor behoorlijk wat betaalde liefde :wink: Volgende week eens foto's maken en te koop zetten.

Ga binnenkort zeker even proefrijden. Cabrio, Coupé en Tip/ Hand. Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar hand maar in Tip is er veel meer aanbod, dus als ik daar mee kan leven why not!?

Zal mijn vorderingen melden!

26 maart 2011 14:03
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Goed om te horen dat de auto goed is (blijven) bevallen.

Ik kom net weer (even) bij PCG vandaan, als ik het geweten dat mijn ex 3.2 er stond had ik hem even opgezocht.

De stap van 3.2 naar 993 kan ik je alleen maar aanraden. Niks ten nadele van de 3.2 (toch meer de klassieke vorm en rijbeleving) maar als je na enige jaren wilt doorgroeien in de Porsche evolutie dan zal de 993 je zeker niet teleurstellen. Qua weggedrag een duidelijk stap vooruit maar qua beleving en interieur zeker vergelijkbaar.

26 maart 2011 14:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Heb zowel 964 als 993 tip gereden. Ben ook geen echte man :wink:

Beviel mij prima, maar ben het met Horn eens, het is op geen enkele manier te vergelijken met de huidige tip in de 997 of met andere moderne automaten.

26 maart 2011 14:43
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
@joris: bij motron staan 2 993 cabrio's met handbak.

http://www.motron.nl/MotronAutoOverzicht.aspx

26 maart 2011 14:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Zürich
Wow! Dank voor alle berichten en reacties. Die '94 er bij Motron ziet er goed uit - en briljant lage km stand. Ga ik maar eens kijken.... Dank!

26 maart 2011 14:59
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Vraag je af tijdens een proefrit of je het linker pedaal, en het actieve schakelen niet denkt te gaan missen.
Let ook eens op het schakelkarakter van de Tip en of je dat vindt passen bij de auto.

In een half uur was het mij wel duidelijk en maakte ik een andere keus dan Rob997S, hoewel ik ook geen echte man ben :P

Zeg verder niks :wink:

26 maart 2011 16:08
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
zou er nog eens goed over nadenken, een goede 3.2 wegdoen is eigenlijk wel zonde :roll:

26 maart 2011 16:24
Profiel
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Gewoon doen man!

Bij Hans Bos in Uithoorn staan nog twee mooie exemplaren.

www.hansbos.nl

Succes... 8)

26 maart 2011 17:44
Profiel
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Waarom geen Targa 993 is het beste van beide. En misschien is Hielkema van het forum wel over te halen om z'n Porsche te verkopen. Hij heeft een zwarte 993 Targa tiptronic.

26 maart 2011 17:56
Profiel
Timeless
Geen Tip pakken ..aan de handbak kan niks tippen ..

Tevens een te voorkomen ongeluk met een zo'n waardeloze tip zien gebeuren ...

Gaan voor de 993 coupe C2 ..is een toppert

26 maart 2011 17:59
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Een 968 tippie gehad en dat rijdt gewoon super lekker. Niks mis mee. En dat gewauwel over die "ene seconde" langzamer :bang: . Dat komt toch nooit echt voor. In de 993 heb ik een handbak en ook dat rijdt super goed.
Gewoon je gevoel volgen en in allebei een uurtje rijden en zelf je conclusie trekken. Sterkte ermee :mrgreen:

26 maart 2011 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
Als je toch met een tippie gaat rijden zou ik deze op je shortlist noteren :arrow: http://www.targaflorio.nl/website/details.php?id=371 En ik denk dat Hette best een goede 3.2 wil inruilen.

26 maart 2011 18:42
Profiel
Moderator
PF #57
dit is ook een zeer populaire kleurencombi...viewtopic.php?f=10&t=31136 en een mooie auto :idea:

26 maart 2011 19:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Zürich
Dank voor alle tips!

Volgende week komt de 3.2 terug van Gelderland en dan zullen we samen eens wat garagebedrijven afgaan - op zoek naar een mooie 993!

Heb inmiddels een aardige lijst en ga mijn vorderingen hier zeker melden!

26 maart 2011 20:08
Profiel
Moderator
PF #57
Jan A. (993 4S) schreef:
En dat gewauwel over die "ene seconde" langzamer :bang: . Dat komt toch nooit echt voor.

Is geen gewauwel. Ik haal met geen enkele auto die ik heb de sprintsnelheden die de fabriek opgeeft. Niet met mijn schakelbak en niet met mijn tip. Gewoon omdat ik zo hard trappen zonde van mijn auto vind. Maar ik merkte wel degelijk dat de tip langzamer was. en vanaf het moment dat ik wist dat het 1 seconde fabrieksopgave van 0-100 was, bleef ik daarvan balen. Was dus mijn gevoel, wat ik de topicstarter slechts als ervaring mee wilde geven. Bij het rijden met een tip is mijn ervaring dat een proefritje van een (half) uur niet voldoende is om te kijken 'of je wel een tip wilt kopen'.

26 maart 2011 20:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Zürich
Ik heb er vanmorgen 'de bijbel' (Peter Morgan) nog even op nageslagen. 60% van het aantal 993's is afgeleverd met een tip. Zelfs erg populair buiten de US omdat de 993 als 'zachtere' Porsche veel Mercedes en BMW rijders trok :D

Verdere opmerkingen nog - voor de eerste keer een automaat die terugschakelt bij het remmen zodat de juiste versnelling klaar staat en de eerste automaat die herkent op de auto zich op een helling of vlak stuk weg bevindt.

Ben wel nieuwsgierig om (meer dan een half uur) te gaan proefrijden. Heb in het verleden ooit een Saab 9000 Aero automaat gehad en dat was prima, alleen in de bergen...... :cry:

27 maart 2011 9:11
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
De tijd van je vorige bericht hierboven is toevallig?

Maar bij twijfel niet doen.

27 maart 2011 10:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Zürich
Haha.... Niet bewust, maar was mij ook al opgevallen. Op een of andere manier kijk ik vaak nèt op de klok als het 9:11 uur is :D

27 maart 2011 10:58
Profiel
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Ben je niet de enige mee :wink:

27 maart 2011 11:12
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende