Getriggerd door de leuke discussie GSM / Mobiele Telefoon / PDA dacht ik een nieuw draadje te starten over de Tablets. Dat die dingen in no-time mega populair geworden zijn is vast niemand ontgaan en dat fabrikanten een graantje proberen mee te pikken van de ontwikkeling is zo klaar als een klontje. Iedereen komt nu met zo’n ding.
Maar wat te kiezen? Loop je mee in de hype of zie je wel degelijk de toegevoegde waarde van deze tablet en zo ja, wat (welke) en waarom (fabrikant, type, OS etc). Welke kiest je en waarom enz. Zijn er naast al deze voordelen ook nadelen ?
Zal zelf de aftrap doen. In bezit van een iPad (eerste generatie). Niet alleen was ik zeer gecharmeerd van de intuïtieve werking van de iPhone (iPad werk eigenlijk hetzelfde) maar ook het idee en het design spraken mij erg aan. Volledige specs zijn makkelijk na te lezen op de site van Apple of de iPad Club dus daar begin ik niet aan maar wat voor mij zeer belangrijk was in een mobiel apparaat waren eigenlijk maar een paar zaken t.w.
- RDP voor het remote beheren van systemen voor klanten - Office compatibiliteit en aansluitmogelijkheden op beamers, TFT’s en LCD’s e.d. voor het geven van presentaties. - Streamen van media (video en audio), in huis alsook onderweg. - Compact - Altijd Online (mail vooral) - Grafische kwaliteit scherm. - Draadloos printen
Daar ik inmiddels ervaring had me de iPhone wist ik dat er meer dan voldoende applicaties te krijgen zijn. Veelal gratis en sommigen waar je voor moet betalen. Betaalde apps op mij iPad variëren tussen de € 0,79 en € 7,99. (indien op de zaak gekocht ook nog aftrekbaar evenals de iPad zelf)
Daarnaast heb ik twee jonge kinderen (4 en 5) welke net naar school gaan dus ik heb de iPad voorzien van allerlei leuke kinderboeken (visueel en textueel erg mooi voor kids) en wat leerzame kinderspellen. (Memory, Leesplankje, rekenen en het onvermijdelijke Angry Birds). Doet het erg goed bij het kroost alleen wordt ik langzaam gedwongen een tweede iPad aan te schaffen omdat ze elkaar zowat de koppen inslaan over wie nu mag.
Enkele must haves op de iPad (en wellicht ook op andere systemen verkrijgbaar)
1. Nieuws : Nu HD, Telegraaf HD, FD e-paper, Volkskrant en NRC Next 2. Naslagwerken: Autoweek HD (app van het jaar) Carros, Elsevier, Porsche Pad Cinema 3. Zakelijke Apps: Quick Office, Docs toGo, DropBox, Citrix en RDesktop, Evernote en Belastingtips 4. Diensten: Zoek iPhone/Pad (als je het kwijt bent kun je op een speciale pagina exact zien waar deze is) Google Apps, Fix-it, Air Video (streamen van je eigen video, ook buiten je netwek. 5. Kinder Spellen: Shrek Karting, Fairies Fly, Coloring, Tekenblok, Match Animals, Wood Puzzle, Puzzles, Woezel en Pip, Daar komt Aap, Maan Roos Vis, Reken Pret, Woordjes, Letter Legger, De kat, Dikkie Dik, e-Piano, Little Trumpet en Didakto 6. Allround fun: Angry Birds, Infinity Blade, 1942 First Strike, Hot Pursuit.
Ow, ja, niet onbelangrijk. Mijn kinderen zitten dus vaak aan dat ding dus neem een beetje hufter-proof beschermcase erbij. Er zijn vele te krijgen. Belkin heeft enige tijd geleden een mooie uitgebracht met een geïntegreerd bluetooth toetsenbord. Zo heb je mooie bescherming en een laptop effect in één. Ik zelf heb de originele iPad case. Dit is meteen een nadeel. De case is best dik waardoor hij niet meer in de originele iPad docking station past (niet handig Apple ). Nog een nadeel van de dikke case is dat hij in de case zowat geen GPS fix krijgt. Dat is lastig als je hem mobiel wilt gebruiken voor navigatie. De iPad is niet zondermeer op iedere willekeurige USB poort op te laden (vanwege het hogere voltage) en de originele iPad accessoires zijn vrij prijzig (gelukkig zijn er veel fabrikanten die hier handig op in spelen.)
Ben benieuwd.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
05 apr 2011 1:49
Subdriver
Curaçao
Re: Tablet, zo ja, welke en waarom?
Ik zit de laatste tijd ook met een schuin oog naar tab's te kijken. Ik heb het niet nodig voor het werk, puur voor de lol. Ik wil er foto's en video's op kijken en mee internetten. Twee camera's en USB. Natuurlijk vind ik de diverse apps ook leuk/handig. Ik zie het echt als een leuke gadget voor de heb. De ipad vind ik te groot, kan ik niet makkelijk meenemen. Ik zoek het dus in het 7" formaat. Tot nu toe lijkt het voor mij de Galaxy tab te zijn. Leuke bijkomstigheid is dat deze ook volledig als telefoon kan dienen, bijvoorbeeld met gebruik van een bluetooth oortje, en via mijn sim ook kan internetten (geen wifi verbinding nodig). Een ander optie is misschien de BlackBerry PlayBook. Nog even wachten voor deze uitkomt maar de eerste berichten lijken goed. Zoals gezegd, ik wil hem voor de fun. Mijn BlackBerry telefoon is te klein en te traag om fatsoenlijk op te kijken (ben al een dagje ouder haha) dus zo'n 7" tab lijkt me een ideaal compromis tussen thuis PC en smartphone.
05 apr 2011 6:18
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Het is dat de Ipad2 pas om 17h werd uitgeleverd op de 25e, toen zat ik 150km van de Saturn en ze wilden/mochten het apparaat niet tot maandag vasthouden. Anders had ik de Ipad2 hier al liggen, nu in afwachting van levering eind deze maand.
Ik heb het een tijdje allemaal afgehouden, maar inmiddels ben ik afgestapt van de laptop. Ik maakte nauwelijks gebruik van de voordelen en werk weer op een desktop pc. Dat bevalt goed, maar je mist toch een pc voor op de bank even internetten en zakelijk om mee te nemen en op locatie of op reis wat te kunnen werken.
10"moet het zo'n beetje wel zijn anders wordt het mij te klein. De tabs die ik vervolgens even bekeken heb halen het niet bij de interface van Apple. Als je 3x op een knop terug moet drukken voordat het apparaat het begrijpt, dan ben ik er al klaar mee. De Samsung doet dit wel goed, maar is dus te klein.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
05 apr 2011 6:57
Delnoy
Lada
Helemaal in het zuiden.
I.d.d.. Doe ik iedere ochtend. Lekker een bak koffie, boterham en met de iPad aan tafel of bank even het digitale krantje en het PF lezen (zoals nu) ideaal. Mail wegwerken en dan met dat ding naar 't werk. Aantekening maken of opnemen, presentatie laten zien, tussendoor wat mails beantwoorden etc.
De Laptop heef al heel lang niet meer aangestaan.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
05 apr 2011 7:55
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
Alleen lastig om die vliegen ermee te raken..
05 apr 2011 9:07
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4S
Leiderdorp
welnee ,kan met angry birds , goed richten en klaar
05 apr 2011 9:09
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Ikzelf ga ook voor een iPad 2. Puur om thuis te internetten en muziek te luisteren wat ik nu ook doe op mijn MBP. Daarbij heb ik vertrouwen in het product Apple itt vele andere aanbieders van Tablets en werkt het allemaal net niet zo soepel dan op een iPad.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
05 apr 2011 10:38
horn
PF #57
Heb een Apple Imac 24" in de huiskamer staan voor internetten, mailen en foto's etc. Kiddo's (4, 6 en 10 jaar) hebben een laptop waar ze spelletjes op spelen (naast hun Playstation 2, Wii en DS'en). Zie het grote voordeel van een Ipad nog niet zo, hoewel ik het mooi apparaat en een erg leuke gadget vind. Zit er niet echt op te wachten om op de bank te internetten. Dat gaat prima op de Imac, die 3 meter van de bank staat.
Ben bang dat ik hem veel te weinig ga gebruiken om er het geld aan uit te geven. En dat is dan ook weer zonde...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
05 apr 2011 12:44
André
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Heb vorig jaar ook een tablet gekocht,7" capacitief scherm, android besturing,wifi,hdmi.
Makkelijk om de mail te lezen,NU te lezen en een beetje surfen en PF kijken De kids 5 en 7 zijn er helemaal gek op,ruzie wie eerst angry birds mag spelen en memory. De games en toepassingen zijn veelal gratis of voor 0,99 te koop.
De volgende gaat idd wel 10" worden, meer ruimte op het scherm en minder mistikken..............
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
05 apr 2011 13:21
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Nadeel van zo'n tablet (van de Ipad in ieder geval) vind ik toch dat er geen usb-uitgangen in zitten. Een geheugenstickie erin proppen gaat -dus- niet en ook andere dingen zijn extern niet aan te sluiten.
Dat vind ik echt een gemis.
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
05 apr 2011 14:19
Pascal
‘64 Kever
Rare, maar serieuze, vraag is dan de volgende... Waar heb je die USB aansluiting dan voor nodig? Ik meen dat serieus. Mis het totaal niet op de iPad, omdat ik echt geen idee heb wat je er naartoe zou willen zetten. Ik heb er een paar foto's en TV-series op staan, maar die sync ik lekker met iTunes (tja, dat zou je als nadeel kunnen bestempelen, op de Mac werkt dat prima, op W7 redelijk goed), maar verder... ?
Ik krijg soms het gevoel, dat het een gemis is, omdat hij er niet op zit, maar niet omdat je iets in functionaliteit mist. Vandaar de vraag (bedoel er dus verder echt niks mee!)
_________________________________________ groene964 carrera 2 1990/ artic silver 996 mk2 GT3
05 apr 2011 14:33
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
@Marcel964: Dit is inderdaad een oplossing voor alleen fotobestanden.
Totale onnut zo'n USB-poort bij een product als de iPad. Past ook totaal niet in de achterliggende gedachte van dit product. Stockeren doe je gewoon dmv het internet en voor mensen die het toch nodig denken te hebben gaat alles via iTunes. Daarbij vind ik zo'n USB-poort uitermate kwetsbaar in een tablet.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
05 apr 2011 15:12
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
horn schreef:
Heb een Apple Imac 24" in de huiskamer staan voor internetten, mailen en foto's etc. Kiddo's (4, 6 en 10 jaar) hebben een laptop waar ze spelletjes op spelen (naast hun Playstation 2, Wii en DS'en). Zie het grote voordeel van een Ipad nog niet zo, hoewel ik het mooi apparaat en een erg leuke gadget vind. Zit er niet echt op te wachten om op de bank te internetten. Dat gaat prima op de Imac, die 3 meter van de bank staat.
Ben bang dat ik hem veel te weinig ga gebruiken om er het geld aan uit te geven. En dat is dan ook weer zonde...
Dat is bij mij dus inmiddels de praktijk. Heb ook een grote imac vlakbij de bank staan, en gebruik die veel liever dan mijn ipad. mooi apparaat, daar niet van, maar in een opwelling gekocht, zou je kunnen zeggen.
05 apr 2011 15:17
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Pascal schreef:
Rare, maar serieuze, vraag is dan de volgende... Waar heb je die USB aansluiting dan voor nodig?
zomaar 3:
- externe wifi-antenne voor gebruik in -bijvoorbeeld- de camper. Soms sta je net te ver weg (zeker op vakanties bij/op campings) en kun je met een externe usb-aansluiting een wifi-antenne(versterker) erin proppen. Geeft je toch zo'n 250m meer, betere en stabielere verbinding
- voor een cardreader of usb-stick ik krijg nog wel eens geheugenkaartjes van vrienden of zakenrelaties waar wat dingen op staan. Het is dan toch echt heel handig als je die er even in kunt prikken en de bestanden over kunt zetten op de tablet. Zeker op locatie of bij mensen thuis is het handig om op die manier stukken/info/bestanden naar je Ipad te kunnen zetten
- Er kan geen Dongel in (binnenlands of buitenlands). Hierdoor wordt internetgebruik in het buitenland (als er geen gratis wifi-netwerk beschikbaar is) toch wel een dure aangelegenheid.
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
05 apr 2011 15:37
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18
Dirksland
RS-R schreef:
Alleen lastig om die vliegen ermee te raken..
mwah, dat valt wel mee...
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
05 apr 2011 15:43
André
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Usb is idd wel makkelijk om snel foto's te bekijken of bestanden overzetten, mijn eipad heeft het ook + een geheugenkaartslot
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
05 apr 2011 16:16
Ruudje
Snel files overzetten kan dmv de camera connection kit.
Ik ben er zeer content mee (de iPad) alleen de standaard foto interface in een "beetje" r*k.
05 apr 2011 16:28
horn
PF #57
Speedy356 schreef:
- Er kan geen Dongel in (binnenlands of buitenlands). Hierdoor wordt internetgebruik in het buitenland (als er geen gratis wifi-netwerk beschikbaar is) toch wel een dure aangelegenheid.
Heb hier ooit iets gelezen over een sim kaart die je - ik meen - in Ierland kon kopen en waarvoor je een standaard bedrag betaalde en overal (in Europa?) kon internetten... even zoeken...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
05 apr 2011 16:54
Pascal
‘64 Kever
Speedy356 schreef:
Pascal schreef:
Rare, maar serieuze, vraag is dan de volgende... Waar heb je die USB aansluiting dan voor nodig?
zomaar 3: - externe wifi-antenne voor gebruik in -bijvoorbeeld- de camper. Soms sta je net te ver weg (zeker op vakanties bij/op campings) en kun je met een externe usb-aansluiting een wifi-antenne(versterker) erin proppen. Geeft je toch zo'n 250m meer, betere en stabielere verbinding
Hmmm, repeater/bridge? Lijkt me een stuk handiger, zodat je ook gewoon al je andere devices van je eigen wifi kunt voorzien, lekker op 220v in je camper (en elk ander vervoermiddel natuurlijk ) Even serieus, dit zie ik serieus niet als een beperking, en zou dit persoonlijk altijd anders oplossen (maar da's mijn mening)
Speedy356 schreef:
- voor een cardreader of usb-stick ik krijg nog wel eens geheugenkaartjes van vrienden of zakenrelaties waar wat dingen op staan. Het is dan toch echt heel handig als je die er even in kunt prikken en de bestanden over kunt zetten op de tablet. Zeker op locatie of bij mensen thuis is het handig om op die manier stukken/info/bestanden naar je Ipad te kunnen zetten
Hmmm, zit wat in, bij een ander op visite, en dan inderdaad niet via USB iets op je ipad zetten. Aan de andere kant (en dit is serieus), kun je dat dan niet beter op een USB stick zetten? Toegegeven, je moet weer iets extra meenemen... Overigens kun je inderdaad veel met de camera connection kit . Maar is zeker een valide punt, had ik niet aan gedacht
Speedy356 schreef:
Uhm? Je bedoelt dat je dan altijd moet roamen? Je kunt toch gewoon een andere simkaart erin proppen, die je anders in de dongel zou stoppen? Of begrijp ik dit verkeerd?
05 apr 2011 20:56
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Heb ook de i-pad 2. Mooi apparaat, werkt goed en snel. Mooi helder scherm, 10.1 inch, erg duidelijk. Alleen die camera's, 0,7 en 1.0 pixel, dat stelt niet veel voor. Daar zou de nieuwste nog uit te komen Galaxy van Samsung met een camera van 8.0 pixels nog weleens een concurrent kunnen worden.
Maar of je nou echt een tab nodig hebt? Ik zie het meer als leuke, mooie gadget, zo voor ff op de bank. Maar begin er dan weer wel verslaaft aan te raken....
05 apr 2011 22:30
sebastian
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994
Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
ipad1 sinds half jaar (simpele uitvoering zonder 3G)
we gebruiken 'm veel en vooral thuis: oa voor e-mail, internetten op de bank (tv gids ed) en ook wel eens als radio of voor een spelletje
Alleen die camera's, 0,7 en 1.0 pixel, dat stelt niet veel voor. Daar zou de nieuwste nog uit te komen Galaxy van Samsung met een camera van 8.0 pixels nog weleens een concurrent kunnen worden.
Ik begrijp wat je schrijft, maar je maakt toch geen foto's met een tablet? Ik bedoel, met mijn gsm kan ik foto's maken, maar dat zijn echt kiekjes. even leuk iets vastleggen om thuis te laten zien (zoals laatst bij PCG jubileum de kok in vol ornaat met een kruiwagen met ijsblokjes en daar 100 Magnums in gestoken). Maar als ik 'echte' foto's wil maken pak ik toch altijd mijn digitale spiegelreflexcamera. Mij persoonlijk zou het dus niet echt boeien wat de kwaliteit van een tablet camera is. Maar ja, ik heb dan ook geen Ipad dus weet op dat gebied niet wat ik mis.
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum