Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 4:39

Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
de 930.... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Bericht Re: de 930....
horn schreef:
geen minimumprijs. alleen kunnen ze hem 'niet gunnen' als er geen bod komt dat hoog genoeg is.
Dat bedoel ik: er is dus feitelijk wel een minimumprijs die daar ergens alleen in een kladblokje staat. Waarom zetten ze die er niet gewoon bij op de site? Dan komen er biedingen, nu nog geen enkele dus blijven ze er mee zitten

06 apr 2011 23:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Marcel B. schreef:
Klinkt misschien gek, maar mijn huidige standaard Corvette C5 heeft meer koppel dan mijn 930 had :roll:

Koppel zegt alleen zo weinig. Het draait om de pk's.

06 apr 2011 23:15
Profiel
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Standaard c5 heeft 344 PK :D 930 heeft 300 PK.

06 apr 2011 23:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Brabant - Westland
De oudere hebben 260 pk hè :wink:

Ex: 924 Turbo Targa '80
Ex: 986 Boxster S '01

Dreamers cannot be tamed. Dreams are not for sale.

06 apr 2011 23:29
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Hangt dacht ik van type motor af, koppel zegt bij een v-twin dacht ik meer dan pk :scratch:

06 apr 2011 23:31
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Marcel B. schreef:
Standaard c5 heeft 344 PK :D 930 heeft 300 PK.

Er zit ook 23 jaar verschil tussen een C5 en een 930.

07 apr 2011 1:09
Profiel
Moderator
PF #57
pat69 schreef:
Dat bedoel ik: er is dus feitelijk wel een minimumprijs die daar ergens alleen in een kladblokje staat. Waarom zetten ze die er niet gewoon bij op de site? Dan komen er biedingen, nu nog geen enkele dus blijven ze er mee zitten

bij de domeinen blijven ze echt hoogstzelden met een auto zitten. en al helemaal niet als hij interessant is. en worst case scenario wordt hij niet gegund en gaat hij voor de minimumprijs onderhands weg... maar zoals gezegd, je kan bij de domeinen niet zien of er biedingen zijn. items staan in de catalogus, er komt een kijkdag, twee/drie dagen na de kijkdag is de deadline en moet je een domeinenformulier met je bod ingeleverd hebben (kan ook digitaal). Enige dagen later hoor je of je gewonnen hebt en moet je je item komen ophalen (eerst betalen).

07 apr 2011 6:32
Profiel
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Citaat:
Er zit ook 23 jaar verschil tussen een C5 en een 930.

Klopt, Franz. Wat ik er mee duidelijk wilde maken is dat het met name van belang is hoe je met de auto wil gaan rijden. Als je hem echt wil gebruiken om hard te rijden is het een perfecte auto (rechtdoor dan) in de bochten kun je nog wel eens last hebben van het turbogat en op nat wegdek moet je helemaal oppassen.
Als je de auto (zoals ik) gebruikt om eens lekker op je gemak te gaan toeren, dan is hij redelijk onrustig. Ik heb ook een 3.0 SC gehad, maar die kon je meer gebruiken voor het toeren dan de turbo.

Het is dus een keuze van degene die de auto zou willen aanschaffen.

Overigens heb ik heel veel plezier gehad van de 930, maar elke auto heeft weer zijn eigen rijeigenschappen die soms beter bij je passen.

07 apr 2011 6:39
Profiel
Citaat:
Als je de auto gebruikt om eens lekker op je gemak te gaan toeren, dan is hij redelijk onrustig. Ik heb ook een 3.0 SC gehad, maar die kon je meer gebruiken voor het toeren dan de turbo.

Waarheid als een koe :thumleft:

07 apr 2011 12:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonder
kort by Newark-on-Trent, U.K
Ik ga het artikeltje dat ik schreef niet vertalen maar het geeft je alleszins mijn opinie over de 930. Doe het niet of als tweede porsche!
Bertroex schreef:
I have a 4 speed 930 as well as a normally aspirated Carrera 3.o, which is a bit lighter than it rolled off the factory line.

I had a bit of a stint with a 964 widebody as well. I immediately realised my mistake: why taking a good car and make it heavier, thirstier and create more drag: the polar opposite of what Ruf does (more powerfull engine in small light body). But I was lured by the whole athena poster thing and still, people get attracted to that wide body arse end.

Afbeelding

So the 964 jubi went and the turbo came. At least, big arse and appropriate engine (for its time).

The turbo is an either/or car: on the one hand, I lets you waiting during B road driving, and on the other hand it is king of acceleration on the motorway.

The first UK test of the Turbo 3.3 was done by Steve Cropley at Car Magazine. I suppose that the quote of “into the red in second, the turbo does 95mph” could very well be true. I understood that third goes up to 130mph, but the bottom line is that you have to drive the thing like an animal in order to make stellar progress(and to keep up with a normally aspirated Carrera).

The reality is that driving a turbo is "hard work". Driving old porsches is still "slow in, fast out." With a turbo you brake, set the bend, floor it at 2400 rpm, waitwaitwait, hit the apex at 3000 rpm, BOOST, “crickey have we arrived already?” and BRAKE.

The carrera comes on cam at 4200 and due to its 5 speeds and short 2nd and 3rd, you are pretty much "bang on" and accelerate faster in "real world" conditions.

I don't have the numbers of the Turbo 3.3 at hand, but here is a comparison test of the then new Turbo 3.o vs the Carrera 3.o.
Afbeelding

Afbeelding

The turbo is in my opinion not really a balls-out car: it is a comfy long distance GT. On a European Autobahn you could technically accelerate in second on the sliproad, join the motorway at 85mph, meander through the lorries, put your foot down, redline, third, get some boost, and she will do 150 mph all day long until you have reached your Berlin office. But we live in the United Kingdom, with a speed limit of 70mph. Plently of A roads are restricted to 50 mph.... This car is a bit of a anachronism.
Afbeelding
Afbeelding

Having said that, the way its suspension works, how it grips the road, the way you can chuck it in a bend and the way this 911 is weighted: pure magic. This driving style is far too risky for a short wheel base 911, which was the original widow maker, but when the turbo 3.3 hit the market with its bigger tie rod ends, different banana arms and 917 derived braking, it is a Porsche Package that feels just right.

Furthermore, the turbo is quiet. The exhaust noise reverberating through the woods of the peak district is a joy in my carrera 3, but the turbo intercooler package quietens things down considerably in the 930.

So, for the moment I'm using the turbo for european long hauls, the Carrera for A and B road chasing.

Afbeelding
RE running costs:

To put it into perspective, my turbo had a 5 pence sized bubble in both sills, and was looking, 9 years after a quality restoration by Porsche Silverstone "£20k all day long after detailing the swirl marks out".

Nearly £10 k later (sills, B posts, impact bumper brackets, windows out respray, all new rubbers and lenses, suspension rebuild, brakes rebuild, gearbox set up, couple of oil lines, rubber sealing rings in flywheel, engine seals) ....

I would expect any prospective purchaser to have a professional Pre Purchase Inspection done, after the initial impressions and inspection works out.

These things can be as reliable as a beetle on the condition that you spend money on its upkeep. (which is about the polar opposite of beetle upkeep prices.)

Miss a year or three, or potter about in the village 400 miles between MOT's for a few years and you might as well hand grenade your safe deposit box. I reckon on a par with receiving the total sum of the works that needs doing.

Trouble is, these turbo's are so over engineered that they can sustain a lot of abuse. Porsche reckons that 85% of their drivers don't know how to get the max potential out of their cars -I'm in that group, btw-, let alone that the majority of the "drivers" know the difference between a good and a bad one.

Old Porsches nearly always get rescued. A turbo will always sell. After all, Porsche cars GB only imported 930 of them in the UK.

Take care,

Bert

07 apr 2011 17:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Mooi verslag! Zijn bevindingen maken dat ik hem niet zo hoog op mijn verlanglijst heb staan echter.
BMW M5 2001

07 apr 2011 18:07
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
Als je van iconen onder de porsches houdt, dan is de 930 zeker een aanrader. Hij ziet er fantastisch uit en rijdt ook heerlijk.
Ik heb zelf een 83'er SC met 3.2 motor. Deze is heerlijk toeren, zeker omdat het dak er ook af kan. Maar als je in de turbo rijdt, is dit van een heel andere orde. Je kunt rustig cruisen onder de 3 - 3500 toeren, en als je even een boost wilt voelen dan geef je wat gas bij, heerlijk gevoel is dat (alleen je moet wel oppassen op de auto's die voor je rijden, want voor je het weet zit je er boven op... - je hebt namelijk nauwelijks door hoe hard je dan ineens rijdt).
In de bochten moet je wel je hoofd erbij houden, want als je in lage toeren zit en je geeft gas, dan gebeurt er eerst niks, maar dan ineens komt de turbo erin, zolang je dit weet is er dan ook niks aan de hand, en hoef je er ook niet bang voor te zijn.
Ik ervaar de verschillen tussen een oude turbo en niet-turbo als volgt:
- niet-turbo: reageert directer op het gasgeven dan de turbo. Maar als de turbo erin komt, weet je niet wat je meemaakt en wil je alleen maar dat gevoel vaker ervaren;-)
- turbo verbruikt meer brandstof
- de turbo ziet er veel mooier uit (mooiere rondingen, zeker de achterkant)
- turbo rijdt rustiger in lagere toeren, niet-turbo voelt wat 'zenuwachtiger' aan

Suces met je keuze!

08 apr 2011 13:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Je krijgt er natuurlijk een mooie picknicktafel bij.... Briljante early 80's foto in de TOTAL 911 waar een moeder een kalkoen staat te snijden op de achtervleugel (ga ik opzoeken en proberen te scannen :mrgreen: )

Er staat er nu eentje te koop bij de domeinen trouwens (even onder kopje koopjes kijken).

But seriously - het zijn natuurlijk briljante karren. Ik heb door de jaren heen veel verschillende artikelen over gelezen met veel verschillende conclusies. Ene zegt dat het wel meevalt, ander zegt oppassen. Gewoon in gaan rijden en zelf oordelen.

Verder het mantra slow in fast out goed in de gaten houden - maar als het je droom is just go for it!!! Je gaat je als je oud en lelijk bent niet herinneren hoe hoog die rekening was maar je gaat nooit vergeten dat je er een gehad hebt :!:

08 apr 2011 17:56
Profiel
Moderator
PF #57
heb wel vast deze voor je.

Afbeelding

08 apr 2011 18:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex 3.2 Carrera cabriolet 1987 - ex 911 3.2 Coupé 1986
Zürich
Briljant :D :D :D

08 apr 2011 18:46
Profiel
PorscheForum Rakker
axe schreef:
sommige mensen rond mij vinden dit geen goed idee... in hun ogen is de 930 een levensgevaarlijke auto....

Is die echt zo gevaarlijk? of ligt dat toch vooral aan je eigen voet/rijstijl?

ligt vooral aan je eigenrijstijl, maar er zijn wagens die nog veeeeeeeel extremer zijn : zo was mijn Lotus Esprit (gemodde S4) zeer giftig, en een vriend zijn TVR Sagaris bijt hem telkens bijna een bil af ;)

Maar : als je verstandig rijdt en ervoor zorgt dat je niet de volle boost in de bochten krijgt, dan zit je wel safe :)

10 apr 2011 7:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Bedankt voor alle raadgevingen :) !

Het projectje is een klein beetje op de langere baan geschoven, maar ooit komt het er wel van!

@Bertroex, bedankt voor het artikel!

ik zal zeker eerst uitgebreid gaan testrijden!

mvg,

Axe

18 mei 2011 11:54
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2