Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:51



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AKK? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 GT3
Bericht DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AKK?
Heeft er iemand wel een gehoord van het uitdraaien van een DME rapport?

Het lijkt er op dat in de DME een aantal gegevens vastgelegd wordt over de (over)belasting van de motor door de berijder. Zo kom ik op internet de volgende (onderstaande) gegevens voor een Cayman tegen (sorry in het engels). Als dit zo is en deze informatie is te verkrijgen bij een dealer dan lijkt mij dit zeer zinnige informatie tijden een AKK of een andere pre-aankoop inspectie!

The Cayman's DME (Digital Motor Electronics) records the number of ignition cycles that occur when the engine speed passes 7,300 RPMs. It also records the 'hour' of operation in which the incident took place. These records can be retrieved by using a PIWIS. This information can be used by a Porsche dealer to deny a warranty claim when abuse is the cause, or by a potential buyer to identify abuse of a used Cayman.

There are six ranges of over-revving that are logged by the DME:

Range Rev Speed Comments
1 7,300 - 7,499 RPM Ranges 1-3 can be achieved by bumping into the rev limiter (more likely if a car is driven in Sport Chrono Sport Mode). Ignition cycles here are no cause for concern. The Cayman engine is considered mechanically safe beyond 7,900 RPMs, but revving beyond this range is going to result in extra ordinary wear and stress.
2 7,500 - 7,699 RPM
3 7,700 - 7,899 RPM
4 7,900 - 8,399 RPM This ranges (and beyond) can only be achieved by a miss-downshift and these speeds are pushing the range of physical damage. Carefully inspect the number of ignition cycles that have been recorded in this area.
5 8,400 - 9,499 RPM If the engine is still running, it is likely that it's been stressed or damaged and may suffer a premature death. Listen for rod knock and/or valve noise. If you have over-revs in this range, it's very likely that your dealership may deny warranty service.
6 9,500 - 11,000 RPM If the engine hit this range, it exploded. There is no way this thing is still running.

Don't be alarmed if you see 1,000 or more cycles in a range. That sounds like a lot, but keep in mind that a Cayman engine sees 3 ignition cycles per revolution. You can determine how much time was spent in the range by using the following formula: Time at Over Rev = Ignition Cycles / (RPM/20) . So, 1,000 cycles would be less than 3 seconds, or more likely, three 1 second bumps into the rev limiter.

It is possible to use aftermarket software to erase over-rev records, so this test should not be used as a definitive or exclusive identifier of abuse. If buying a used Cayman, a pre purchase inspection conducted by an experienced Porsche repair shop or dealership is a very smart move.


Laatst bijgewerkt door blaauw op 16 apr 2011 11:20, in totaal 1 keer bewerkt.



15 apr 2011 23:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting door berijder
Ik kende het nog niet, maar dit lijken mij ook zeer bruikbare gegevens. :cheers:
Hoewel het laatste toerengebied op mijn Boxster (en ik denk ook niet op een Cayman) voorkomt. :mrgreen:
_________________________________________
Een echte marine-blauwe 964 C4, jetzt kaputt!!!


15 apr 2011 23:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting door berijder
Is al minimaal vanaf de 993 beschikbaar.
Een klant met serieuze maar heel ongebruikelijk problemen voor dit model probeerde oorzaak bij het product leggen.
In de garage dacht men direct dit komt - normaal! - nooit voor bij deze motor.
Na uitdraai welke ernstige over-revving aantoonde, moest hij schoorvoetend toegeven dat hij mogelijk misgeschakeld had.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


16 apr 2011 10:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 GT3
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Ik heb gezien dat bij een 997 7 "stages" vastgelegd worden en bij een 996 2 stages. Blijft de vraag natuurlijk: Is het zinning om tijdens een AKK een DME uitdraai te beoordelen?

Persoonlijk zou ik dit wel willen weten!


16 apr 2011 11:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Kan zeker geen kwaad.
Maar zoals voor veel data geldt: je moet het wel kunnen interpreteren :!: :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


16 apr 2011 16:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 GT3
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Het kunnen intepreteren van deze gegevens zou van grote toegevoegde waarde kunnen zijn van een specialist. Gelet op het aantal reacties lijkt er overigens op of maar weining mensen deze informatie interessant vinden. :mrgreen:


19 apr 2011 18:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Maar dan achteraf ook niet piepen 'had ik maar ...' :pale:
(ervaringsdeskundige :salut: )
_________________________________________
Een echte marine-blauwe 964 C4, jetzt kaputt!!!


19 apr 2011 18:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Zeker interessant!

Overigens - Is het "in de toerenbegrenzer jagen" van een goed warme motor eigenlijk schadelijk? Dacht 't niet toch?
_________________________________________
993 Carrera
ex 997 Carrera S


21 apr 2011 10:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Lijkt me zeer relevant, gaaf.
Als dit een beetje bekend wordt krijg je zo een markt voor "DME reprogramming". Een soort moderne variant van tellerstanden terugzetten :-). Wel goed hoor. Zou aardig zijn om dit nog verder door te trekken naar loggen van zware belasting bij lage olietemp.
Op die manier kun je toch een historie wat concreter maken.

Of het relevant is voor een AKK ?
Stel je voor dat je een auto op het oog hebt en je uit betrouwbare bron te horen krijgt dat de vorige eigenaar hem structureel tot de begrenzer doortrok. Als dat een reden is om hem toch maar te laten staan, dan is dit soort info dus zeker relevant.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


21 apr 2011 14:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Zeker goed nieuws. Dan kan het argument "altijd van een oud vrouwtje geweest" ook eindelijk eens bewezen worden


21 apr 2011 14:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Tot de toerenbegrenzer of er ruim overheen: that's the question :idea:

Het eerste, gewoon vloeren dat gaspedaal, is geen enkel probleem, beter vindt de motor heerlijk (opgewarmd uiteraard).
De toerenbegrenzer beschermt je motor en jou door een stop te zetten op te hoge toeren.

Het gaat hier over zeer schadelijke/desastreuse gevolgen van 'over toeren'; dit treedt op wanneer je terugschakelt rijdend met een pittig toerental, zeg 6500 toeren en je bedoelde van 6 naar 5 te gaan maar je schakelt de 3 in en vooral: je laat de koppeling lekker vlot opkomen :!: :evil:
Of van 4 -> 1 ipv naar 3 ...
Zware motorschade!
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


21 apr 2011 14:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
981 Boxster GTS
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Bijzonder interessant en ik wist ook niet van het bestaan af, zeker aangezien dit al vanaf de 993 mogelijk is.

Zou dus eigenlijk een vast onderdeel van een AKK moeten worden aangezien hier toch wel belangrijke info uit naar voren kan komen.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E


22 apr 2011 9:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
en dan het volgende,stel je koopt een tweedehands (te goeder trouw) en je voorganger zeg maar heeft toch wel iets anders gereden dan jij ........

Dan komt er toch wel iets verrassends uit :scratch:


22 apr 2011 9:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991 GT3
Bericht Re: DME rapport t.b.v. bepaling motorbelasting zinnig bij AK
Bij de eerst komende beurt vraag ik toch maar om een uitdraai. Alleen om het zeker te weten!


24 apr 2011 17:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.