Auteur |
Bericht |
Diederik
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
.....oh ja prijzen kun je opvragen Harry. Vind ik niet netjes om hier op het forum te plaatsen.
Diederik
|
07 apr 2011 3:44 |
|
|
alfa male
993 Carrera
Ex 968Dordrecht
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hebben jullie dit artikel al gelezen dat sinds vrijdag op Pistonheads staat? Goede reacties op het forum ook.
|
07 apr 2011 12:27 |
|
|
John P.
ex 944turbo ex 930 turbo ex 944 ex 944 S2 nu 968 Drechtsteden
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Ja net even gelezen, mijn conclusie is en was: Een 968 is en blijft qua concept en motorisch een sublieme, fraaie en heerlijke Porsche om lange en korte ritten mee te maken. Freude am fahren geldt zeker niet alleen voor dat andere Duitse merk. Daarnaast is hij zeker in vergelijk met een 911 ook nog redelijk sleutelvriendelijk. In juni hoop ik met de 968 en echtgenote weer de nodige kilometers te maken, dit keer in Frankrijk , omgeving Perpignan en even Spanje in. Binnenkort haal ik hem weer uit de winterslaap. John P. p.s. de claxon is nog steeds genezen van zijn spntane oprispingen.
|
07 apr 2011 15:22 |
|
|
alfa male
993 Carrera
Ex 968Dordrecht
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Veel aandacht dezer dagen voor de 968. Hier een stukje op Autoblog. Persoonlijk vind ik deze tekst erg ongestructureerd, bijeenhangend van ongestaafde waardeoordelen en maakt het de indruk door een middelbare scholier geschreven te zijn. In lijn met de rest van Autoblog zeg maar ... . Wel zou ik graag een high res kopietje van onderstaand plaatje uit het artikel willen hebben. Iemand?
|
11 apr 2011 12:08 |
|
|
Diederik
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Ik lees in het draadje dat het oorspronkelijke idee was om eind maart een nieuwe KZ dag te houden. Ben ook erg geinteresseerd en zie dat het inmiddels 11 April is. Is er inmiddels al een datum bekend?
|
11 apr 2011 22:13 |
|
|
TonD
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
@alfa volgens mij staat die in de brochure die ik zelf in 1994 als 11 jarig jochie nog uit de showroom heb meegenomen Zal eens kijken voor je... Edit: toch niet, is een iets andere plaat.
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
11 apr 2011 22:54 |
|
|
TonD
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Volgens mij niet. Ik geloof dat Frank ontzettend druk is. In elk geval vroeg ik hem een maand of twee geleden om contactgegevens van zijn "UZS-mannetje" omdat ik niet meer kan/wil wachten op een evt. volgende KZ, maar ook daarop heeft hij helaas nog niet kunnen reageren
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
20 apr 2011 15:27 |
|
|
koeracer
968, KEVER-2.7, 993 CARRERA 2
(944S2 nog wel in de fam.)Baarn
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
@Aldo: Is het probleem van vermogen verlies en resonantie in middels op gelost met je 968, ben heel benieuwd wat het kan wezen/was. Ik heb het vermoeden dat ik een soort gelijk probleem heb met een 968.
Gr, Michael
|
20 apr 2011 22:31 |
|
|
Paris
968, bj. 1994
Ex. 924S / 924 (3x)Amersfoort
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hoi Michael, Helaas is het nog niet opgelost... Afgelopen weekend heeft Patrick (DaPatch) er in gereden, en ook hij heeft geen idee. Harrie (Porsche356sc) had het idee dat mijn variocam niet werkte, maar dat wordt zowel door Porsche Centrum Leusden en Danny (The Dude) als onwaarschijnlijk betiteld. Ik ben nog van plan om mijn auto aan Race4Fun mee te geven, zodat zij er eens beter naar kunnen kijken. De volgende opties beschouw ik nu als mogelijke oorzaak (op volgorde van waarschijnlijkheid): - Vliegwiel onbalans (schijnt plotseling voor te kunnen komen, niet goedkoop overigens) - Balansas van zijn timing (Ik zou het dan eerder hebben moeten merken, maar ik begin zo langzamerhand te twijfelen aan mijn waarnemingen) - Toch stiekem de variocam (misschien het makkelijkst uit te sluiten en daar zal ik mee beginnen) Nu heb ik er helaas geen tijd voor, ik ga eerst mijn huis schilderen en daarna ga ik met een nieuwe baan beginnen. De komende weken zal het even moeten blijven liggen. Overigens, onder de 4000rpm heb ik totaal geen verschijnselen, dus maar even rustig aan rijden Wat zijn jou verschijnselen? Is het bij jou ook alleen vanaf 4000rpm tot aan de begrenzer? Waar voel jij de trilling het meest? Net zoals ik in mijn gaspedaal en versnellingspook? Edit: ik zie dat je uit Baarn komt, misschien kunnen we eens afspreken en ervaring danwel verschijnselen uitwisselen... Aldo
|
20 apr 2011 22:58 |
|
|
koeracer
968, KEVER-2.7, 993 CARRERA 2
(944S2 nog wel in de fam.)Baarn
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Aldo,
Ik heb een trilling van af zo'n 3000 tot aan max, voel het in alles waar je contact mee hebt pedalen stuur, pook. Ik heb ook het gevoel dat de motor kracht mist, als ik de 944S2 neem die loopt veel mooier en heeft geen enkele trilling. Tevens loopt de 968 helemaal niks weg van de S2. Nu is er 1500 km geleden alle snaren, looprollen, nokkenas ketting/glijplaatjes, bougies vervangen en de cilinderkop er af geweest. Dit heb ik een keer uit besteed bij een porsche specialist, en daar gaat ie dinsdag weer heen om mijn klacht te onderzoeken.
Ik woon inderdaad in Baarn we kunnen wel eens wat afspreken om wat ervaring uit te wisselen.
gr, michael
|
21 apr 2011 9:39 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
ook de onballans van het vliegwiel (dual-mass flywheel) is idd zeer goed mogelijk, inmiddels al een paar keer gezien dat het vliegwiel half tot geheel was afgescheurd
ballansastiming is eenvoudig te controleren door de distributiekap er af te halen
toch blijf ik het vreemd vinden waarom je inschakeling rond de 4000 rpm van de variocam niet voelt, alleen als de DME gechipt is maak ik dat mee
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
|
21 apr 2011 20:47 |
|
|
jaap
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Variocam schakelt niet in rond de 4000 rpm. Variocam kan inschakelen vanaf 1500 rpm maar in ieder geval voor 2900 rpm en gaat pas weer terug na 5500 rpm. Wat je normaal rond de 4000 rpm merkt is het resonantie effect van inlaattraject. Dit was bij mij ook minder merkbaar na het chippen waarschijnlijk omdat de 'dip' in het toeren bereik hiervoor wat wordt weggewerkt.
Jaap
|
22 apr 2011 10:10 |
|
|
TonD
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
De koppelcurve is in standaard vorm niet perfect inderdaad Bij het doen van de airboxmod icm K&N filter merk je al dat de "schop" bij 4200 RPM minder wordt, niet omdat het koppel daarboven minder wordt, maar omdat het daaronder net iets meer wordt. Een goede chip maakt het allemaal nog wat 'gladder' waardoor je eigenlijk dat mini-turbootje een beetje gaat missen, maar stiekem wel sneller bent
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
22 apr 2011 16:35 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
mag ik melden dat de 'airbox mod' v.w.b. de extra PK's twijfelachtig is.....
een sjippie geloof ik wel in
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
|
22 apr 2011 21:51 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Extra PK is nihil.... koppel neemt wel toe. Zeker icm chip.
Zelfs zonder chip is het geluid van de airbox-mod zeker mooier.
Op mijn wagen is de airboxmod uitgevoerd. Later heb ik de chip toegepast, dat scheelt wel iets in trekkracht (heb wel het idee dat het brandstofverbruik iets minder is). Over het vermogen kan ik niets zeggen, want ik heb sindsdien geen Vmax meer geprobeerd.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
22 apr 2011 22:17 |
|
|
TonD
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Ik doe absoluut geen uitspraken over enig toegenomen vermogen van mijn eigen auto, omdat ik het niet heb gemeten en dat ook niet van plan ben. Ik ga dus ook geen claims doen. Echter zijn er anderen die e.e.a. wel gemeten hebben en ik niet inzie waarom men hierover zou liegen. Heb het idee dat ie nét iets vlotter oppakt en misschien net dat hele kleine beetje meer koppel heeft, maar veel doet het zeker niet. Wel voor het geluid, en dat was eigenlijk voor mij de voornaamste reden om dit te doen. Heerlijk geluidje bij WOT.
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
22 apr 2011 23:13 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
t is simpel, warmere aanzuiglucht = minder vermogen
de gaten van de airbox zuigen de lucht uit de motorruimte aan, dus warmere inlaatlucht (15 graden hogere aanzuig temp = 5% vermogenverlies)
dus bij een koude motor werkt het, zodra het warm is onder de kap niet meer
praktijk voorbeeld: in de 944 cup rijden de racers in het voor en naseizoen snellere rondetijden dan in de rest van het jaar
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
|
23 apr 2011 0:14 |
|
|
TonD
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Bovenstaande wil ik zeker niet tegenspreken, maar is niet het volledige verhaal. Ik zal eens wat duct-tape over de gaten doen en blind testen
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
23 apr 2011 13:53 |
|
|
jaap
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Ik denk dat het met die warme lucht wel mee zal vallen zeker als de auto in beweging is. De buitenlucht wordt dan gewoon door het gat waar normaal de snorkel in zat naar binnen geblazen/ aangezogen. Verder heeft mijn 968 nog de plastic delen (met de handschoentjes) die de motorruimte afdekken en die zorgt ervoor dat de warme lucht niet zo makkelijk bij de inlaatgaten komt. Ik heb zelf geen metingen gedaan maar degene die de mod bedacht hebben kwamen toch wel op een pk of 7. Maar zoals Ton al aangeeft ben ik zeer tevreden met het geluid zelfs als het geen vermogenswinst geeft.
Jaap
|
23 apr 2011 15:46 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Klopt, Harry. RSbarn heeft daarvoor ook een fixje dat de hete lucht uit het motorcompartiment binnen moet houden. En op zo'n dag als vandaag kun je hoog of laag springen, maar blijft koele inlaatlucht een utopie.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
23 apr 2011 23:56 |
|
|
TonD
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Diederik, Peter en/of eventuele andere belangstellenden: ik heb mijn auto inmiddels weer terug en heb op korte termijn wel zin en tijd om eens wat (verlaagde en van Neerlands trots voorziene) 968's te bekijken en als de gelegenheid zich aandoet berijden. Ik weet niet wat er met Frank aan de hand is, maar laten we maar het beste hopen en denken dat hij veel te druk bezig is met z'n CS Turbo project...
Wat mij betreft hoeven we echter niet kosten wat kost in [ben naam van dorp even kwijt] af te spreken en kan dit eigenlijk op iedere willekeurige locatie. Helaas hebben we dan natuurlijk geen brug en deskundig advies ter beschikking, maar ik denk zomaar dat dat de pret niet mag drukken.
Idee om weer eens een (mini) meet op poten te zetten?
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
27 apr 2011 23:58 |
|
|
Peter968
Cayman 981SMaasdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Hi Ton, ik ben natuurlijk in voor een 'mini-meet' locatie maakt mij ook niet veel uit, laten we iets centraals zoeken stel ik voor. Wat mij betreft kan het ook eens op een avond, de avonden zijn inmiddels al weer lekker lang aan het worden... Donderdag gaat mijn auto voor een uitlijnbeurt dus dan moet ie weer perfect rijden!
|
30 apr 2011 21:47 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Goed plan Ergens centraal op een avond (gelijk vorkje prikken?) is perfect...
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
30 apr 2011 22:20 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
jullie mogen met alle liefde bij mij van een brug gebruik maken en eventueel ervoor of erna een vorkje prikken
_________________________________________ _____________________ racen? > http://www.raceforfun.nl RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...
|
30 apr 2011 23:27 |
|
|
TonD
|
Re: Het 968 ( uit ) hoekje - Deel II - KZ
Klinkt, wat mij betreft, als een top idee. Al valt over 'centraal' te discussiëren natuurlijk Maar aangezien er toch nog wat spul van mij bij je in de weg staat... Even afwachten wat de andere zeggen/denken..
_________________________________________ 997 S X51. Ex: Boxster S, 968, 944, 924
|
30 apr 2011 23:31 |
|
|