Auteur |
Bericht |
dennisg911
|
Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Vraagje
Ik heb een 964 uit 1991 (Gemodificeerde motor) 129.000 km en heb de volgende vraag aan jullie.
Als mijn motor goed warm is d.w.z temp. meter precies horizontaal op 9.00 uur dan onstaat na wat langer stationair draaien wat blauwe rook uit de uitlaat. Dit is alleen bij stationair draaien. Indien ik gas geef of de auto belast tijdens accelereren dan is er niets te zien. Als ie koud stationair draait is ook alles in orde. Olieverbruik is naar mijn mening ook redelijk normaal 1ltr op 2500 km. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het begin van wat slijtage sporen?
Bedankt voor jullie reacties
Dennis
|
04 mei 2011 20:51 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor
Denk toch olie. 1 liter op 2500 km vind ik overigens best veel. Dat verbruikt die ouwe van mij nog geeneens.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
04 mei 2011 21:00 |
|
|
bully
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor
Dennis blauw is olie, wat voor heb je erin zitten, misschien te dun.....
|
04 mei 2011 21:04 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor
Tijdens acceleren is er niks te zien en vooral te ruiken! Dat gebeurt pas bij gas loslaten Laat iemand met een scherpe neus maar eens achter je rijden. Oorzaak: langs (lekkende!) klepgeleiders en/of zuigerveren wordt tijdens acceleratie - verbrandingsruimte met hoge druk - geen olie in de verbrandingsruimte ruimte gezogen en dus niet uitgestoten na de verbranding. Dit gebeurt pas tijdens decelleratie, remmen op de motor, waarbij onderdruk in de verbr.ruimte ontstaat
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 mei 2011 21:12 |
|
|
dennisg911
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Oke Paul dank voor je reactie.
Ik hou het in de gaten of het niet erger wordt anders toch maar eens verder naar laten kijken door de specialist. Vreemd is echter dat het niet altijd voorkomt, het valt me in ieder geval niet altijd op!
Dennis
|
04 mei 2011 21:20 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Kan uiteraard niets zeggen over: - historie van de gmodificeerde (?..) motor - ge-/misbruik van de motor. Maar rook is alleen normaal tijdens enkele seconden na starten. Anders wijst het op meer of minder gevorderde slijtage. Als 'volger' is mijn ervaring dat uitstoot van olie tijdens langere, mooie ritten door prachtig bochtig landschap wat vervelend wordt
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 mei 2011 21:25 |
|
|
dennisg911
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Ik zal achter je blijven rijden, Paul als ik je tegenkom
|
04 mei 2011 21:33 |
|
|
dennisg911
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
He Bully
Ik heb er op advies van specialist 10 W40 Castrol Magnatec Half Syntheet inzitten. Volgens hen geen volsyntheet want dat is voor de oudere motoren te dun en dus kans op lekkage.
|
04 mei 2011 21:38 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
@dennisg911: 2 biertjes - of drankjes naar keuze - als je ... onderbouwd! iets ruikt Zou ik net zo schrijven over de 3.2 met 155.000+ als de 993 met 115.000+
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 mei 2011 21:39 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Lijkt mij inderdaad een gevalletje klepseals.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
04 mei 2011 21:54 |
|
|
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
|
04 mei 2011 21:59 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
@sandman: ik rij ook 964, mijn specialist zegt nou juist dat ik vooral half-syn moet blijven gebruiken. Dat doe ik dus ook braaf en hij loopt als een zonnetje. Rookt niet en verbruikt nauwelijks olie.
Kortom geen idee wat het beste is half of full-syn voor een 964.
|
04 mei 2011 22:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Half- of volsyn heeft geen relatie met walmen tijdens rijden.
Olieverbruik is bij goede 3.2/964 algemeen minimaal. Vanaf 993 is het duidelijk hoger simpel door mindere kwaliteit/ruimere passing klepgeleiders.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 mei 2011 22:17 |
|
|
Carrera80
Carrera 3.2 uit 84
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Ik heb vernomen dat het juist geen goed idee is om, wanneer je reeds jaren met half-syntheet rijdt, over te stappen op vol. Schijnt je pakkingen te beschadigen...
|
04 mei 2011 22:20 |
|
|
bully
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
|
04 mei 2011 22:28 |
|
|
porsche964
964 Targa, 911T hotrod ('70)
EX: 3.2 Coupe
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Conclusie: als het goed rijdt op syn of op half-syn niks aan veranderen (dont try to fix it when it ain't broken!)
|
05 mei 2011 8:57 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
inderdaad: iets meer specifiek, mineraal, half of volsyntheet zegt iets over de samenstelling: niet over de dikte
_________________________________________ Make the most of now!
|
05 mei 2011 9:01 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
@paul: duidelijke uitleg over over- en onderduk relatief. Ik maak uit jouw opmerking, plus ondebouwingen medeforummers(marc,etc.) op dat het bij onze 964 logischer is dat hij eerder olie lekt via klepseals dan via zuigerveer die niet meer goed genoeg aansluit.
Voor de topicstarter, indien je dit wilt oplossen is revisie van alles/veel bij de cilinderkoppen een goede optie meen ik. Als alles toch openligt daar. Succes!
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
05 mei 2011 9:52 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Die van mij loopt ook super rond .... maar vorige week heeft ie toch een 2 tal keer gewalmd(t) maar dat komt door het gebruik denk ik... na 2 dagen dit gebruik en hij doet het niet meer, wss oude olie die is op gebrand vind het wel wat hebben... en de geur ...mmmmmmmmmm
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
10 mei 2011 18:17 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Als het maar Castrol is!
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
10 mei 2011 18:37 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Mijn 3.2 had dat ook na ca 10 minutenstationair draaien; onze ex Forum Techniker Erwin schreef dat symptoom toe aan versleten zuigerveren.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
10 mei 2011 23:23 |
|
|
Dimitri-Turbo
Omg. Amsterdam
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
Heb afgelopen week zo'n 3000 km gereden met mijn 964'je en heeft ongeveer 0,5L olie verbruikt, vind ik wel heel netjes! Motor is overinges wel gemodificeerd Walmen, roken doet ie niet!
_________________________________________ Het leven gaat door..
|
11 mei 2011 17:36 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Re: Rook uit uitlaat bij stationair draaien warme motor 964
| | | | Paul II schreef: Kan uiteraard niets zeggen over: - historie van de gmodificeerde (?..) motor - ge-/misbruik van de motor. Maar rook is alleen normaal tijdens enkele seconden na starten. Anders wijst het op meer of minder gevorderde slijtage. Als 'volger' is mijn ervaring dat uitstoot van olie tijdens langere, mooie ritten door prachtig bochtig landschap wat vervelend wordt | | | | |
Vroeggâh heb ik eens een BMW 318i "opgereden" en bij afremmen op de motor werd er olie de verbrandingsruimtes ingetrokken die bij gas geven werd verbrand en prachtige rookwolken gaf. Ik schaamde me rot, bij de péage, onderaan een alpenpas, bij een stoplicht als ik van de snelweg afkwam, enz. On topic, heb je al eens sterk op de motor afgeremd en daarna flink gasgegeven? Rook?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
11 mei 2011 17:54 |
|
|