Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 19:47

Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Restauratie 944, na 4 jaar klaar 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
944 type 2 targa '86
Bericht Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje niet meer actief geweest op het porscheforum door drukte met mijn studie en andere zaken. Toch leek het me leuk, aangezien ik tijdens de restauratie veel goede hulp en adviezen van forumleden gekregen heb, om mijn verhaal over de restauratie van mijn 944 met jullie te delen.
In 2007 (ik was toen 15) ben ik op zoek gegaan naar een auto om aan te sleutelen, en langzamerhand op te knappen. Na een tijd op internet zoeken kwam ik Porsches 944 tegen. Betaalbaar, maar nog wel boven mijn budget. Toch raakte ik steeds meer en meer bevangen door het Porschevirus, dus besloot ik niet langer naar oude golfjes en astras te kijken, maar te wachten op een goed aanbod van een 944. En in april 2007 was het dan zo ver, er stond een 944 type 2 n/a te koop voor €550,-! :D
Keerzijde was dat de P een opgeblazen motorblok en blikschade had, al jaren stilstond in een garage, en de eigenaar niet wist te vertellen wat er nog meer aan mankeerde. Omdat het mij vooral om lol van het sleutelen ging, heb ik de gok gewaagd en de 944 gekocht. Mijn ouders hebben hem naar huis gesleept. Onderweg bleek, zoals te verwachten was, dat de remmen door het lange stilstaan niks meer deden. Dit resulteerde in een gat in de achterbumper van mijn vader. :lol: Daarna de handrem maar gebruikt. Thuis mocht ik de garage van mijn ouders in gebruik nemen, en daarmee kon het project beginnen! :D
Afbeelding Afbeelding
De blikschade bleek aanzienlijk; naast rondom vele deuken en krassen, een kapotte bumper, linkervoorscherm en voorscherm bleek de dragende carrosserie linksvoor ook vervormd te zijn... :o Dit na veel uitdeuken en rechtbuigen weer in orde gekregen. De structuur van de auto leek gelukkig niet verzwakt te zijn. Daarna de voorschermen en de bumper vervangen.
Afbeelding Afbeelding
Daarna waren de remmen en de ophanging gedemonteerd, schoongemaakt, delen vervangen, andere delen ontroest en gespoten, en daarna weer gemonteerd. Resultaat: goed werkende remmen, en een mooie soepele ophanging. Verder nog de homokineten geïnspecteerd; deze bleken in goede staat. De hoezen moest ik echter wel verhangen.
Met deze goede basis was het tijd geworden voor de grote klus, het aanpakken van het motorblok. Het oude blok had een vastloper gehad, en daarmee waren de meeste delen onbruikbaar geworden.
Afbeelding Afbeelding
Daarom heb ik beslist het oude blok niet opnieuw op te bouwen, maar op zoek te gaan naar een vervangend blok. Op internet stond een gebruikt type 1 blok voor weinig geld, echter wel met mayonaise in het koelsysteem! Aangezien dit meestal óf een kapotte koppakking, óf een kapotte oliekoeler is, en ik beide onderdelen nog had van het oude blok, heb ik het gekocht.
Afbeelding Afbeelding
Het bleek aan de oliekoeler te liggen, er zat nl. een scheur in de koeler. De koeler dus vervangen, en de rest van het blok meteen ook maar even nagekeken. Na een grondige reiniging, was het tijd voor het inbouwen van het blok. Het lastige aan een 944 is dat het blok niet via de bovenkant verwijderd kan worden. Dus moest de auto ongeveer een meter opgekrikt worden. Daarvoor heb ik een houten stellage gebouwd, en een stellage met twee lieren voor boven het motorblok. Het nieuwe blok ging er zonder al te veel problemen in. Een teleurstelling volgde; het blok wou niet starten. Gelukkig bleek het een kapot DME-relais te zijn, en een verkeerd signaal van een type 1 luchtmassameter. Beide vervangen door werkende type 2 delen. Daarna startte het blok gelukkig perfect, en heb ik de eerste meters gereden in mijn Porsche! :cheers:
Afbeelding Afbeelding

Laatst bijgewerkt door allard op 13 mei 2011 23:06, in totaal 2 keer bewerkt.

13 mei 2011 19:54
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type 2 targa '86
Bericht Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Daarna door het eindexamen en mijn studie helaas weinig meer aan mijn hobby toegekomen, maar zo af en toe heb ik er nog wel aan kunnen werken. Zo heb ik nog de lekkage en de schade ervan in het interieur opgelost; een nieuwe dakbekleding geplaatst en een afvoerslang vervangen. Verder zo veel mogelijk deuken verwijderd, en heel veel kapotte of slechtwerkende onderdelen vervangen of gerepareerd. De velgen (ATS) heb ik afgeschuurd, de harten zwart gespoten, en de randen gepolijst. Vorige zomer was het dan zo ver; de 944 op een autoambulance naar v8shop in Emmen gebracht voor een repaint. Mijn inspanningen om het koetswerk strak te krijgen bleken niet genoeg, er waren volgens de spuiter nog te veel onzuiverheden in. Deze was gelukkig zo vriendelijk om voor het van te voren afgesproken bedrag de auto opnieuw strak te maken, én te spuiten.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
En het resultaat was geweldig, ik kreeg een glimmende, ontzettend strakke bolide terug in zijn originele kleur, slate gray metallic.

Laatst bijgewerkt door allard op 09 sep 2011 18:22, in totaal 2 keer bewerkt.

13 mei 2011 19:55
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type 2 targa '86
In de maanden er na langzaam weer de losse onderdelen gemonteerd, en de laatste problemen in het vacuumsysteem opgelost. Afgelopen dinsdag was het grote moment aangebroken, de P kreeg een apk keuring. Natuurlijk zonder problemen goedgekeurd, alleen de remschijven moesten een stukje afgedraaid worden, vanwege putjes door het lange stilstaan. Daarna de auto ontschorst en verzekerd. De laatste paar dagen al vele kilometers gereden in de 944, en volgens mij ga ik niet meer anders rijden dan Porsche! :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Morgen nog de stootstrip op de achterbumper monteren, en de linker ruitensproeier, en dan is de P (voorlopig) klaar! :D

13 mei 2011 19:55
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Hulde & :res:

Wat heb ik toch weer bewondering voor mensen zoals jij die dit kunnen. Mooi geworden. Veel plezier ermee. Oh ja, en ik heb nog nooit een nummerplaat met het nummertje " 5" gezien. Ook weer een uniek gegeven :wink:

13 mei 2011 20:20
Profiel
PorscheForum Rakker
3.2 carrera
Capelle aan den IJssel
gefeliciteerd ! veel plezier met je bolide ...

13 mei 2011 20:34
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Diep :res: :!: :!: :!:
Daar heb ik echt heel veel bewondering voor.
Super hoe jij dat hebt gedaan, met beperkte(financiele) middelen, je zo vast bijten in je project.
Jij hebt je passie voor Porsche al dik waargemaakt :thumleft:
Nu lekker rijden, man .
Wens je heel veel mooie , en veilige km's met Slate Grey :cheers: :cheers:

:salut:

13 mei 2011 20:35
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Mooi werk hoor. Gefeliciteerd!

13 mei 2011 20:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
944 type2
Boskamp
Ziet er netjes uit man :)
Wat een mooie kleur toch op een 944 :arrow: lijkt sprekend op die van mij :thumleft:

13 mei 2011 21:12
Profiel WWW Facebook 
Allard :res:

13 mei 2011 22:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 944 type II
Ziet er top uit! Het duurt even, maar dan heb je ook wat! :D
Ben ook nog op zoek naar een achterspoiler onder de bumper zoals jij hebt. Ziet er een stuk beter uit!
(mocht iemand nog eentje hebben liggen hoor ik het graag) :mrgreen:

14 mei 2011 1:17
Profiel
M140i
Mooi werk! :res: Nu lekker rijden :drive: :thumleft:

14 mei 2011 1:25
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Petje af Allard, 8) goed gedaan!

Heb je wat meer info mbt de 5 op de kentekenplaat?
Da's toch wel heeeeeeel bijzonder to say the least.....

14 mei 2011 1:59
Profiel
ex: 3.2 Targa ex 964 c2 coupe ex 993 Targa BMW 02 1975
Hele mooie 944 :thumleft:

14 mei 2011 12:29
Profiel
PorscheForum Rakker
944 type 2 targa '86
Thx mensen! :D
Inderdaad apart zo'n 5 op het nummerbord, het stansnummer moest zelfs apart besteld worden bij het bedrijf waar ze de platen gedrukt hebben. Volgens een werknemer daar was de vorige eigenaar de aanvraagformulieren van nieuwe kentekenplaten een aantal keren kwijtgeraakt. Waarom er nieuwe platen nodig waren,.... geen idee, toen ik de p kocht had hij iig nog oude (niet GAIK) kentekenplaten.... :o

14 mei 2011 14:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Cayman S. Ex 911 3.2
:res:

En nu lekker rijden :thumleft:

14 mei 2011 15:51
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Mooi gedaan. :thumleft:

14 mei 2011 16:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex Porsche 356 Speedster Replica Ex Porsche 964 C4 Porsche 356 OUTLAW under construction.
Achterveld
hele mooi wagen :thumleft: :res:

14 mei 2011 18:44
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Goed gedaan joh! Keurig :cheers: :salut:

14 mei 2011 19:55
Profiel
Moderator
PF # 136
:res: voor het werk dat je hebt verricht!
Het is zo te zien een erg mooie 944 geworden.

allard schreef:
geen idee, toen ik de p kocht had hij iig nog oude (niet GAIK) kentekenplaten.... :o

Mijns inziens zou je dan in het geheel geen verhoogde duplicaatcode op de platen nodig hebben.
Van niet GAIK naar wel GAIK, is eertse afgifte en dan stond er ook nog geen "droogstempel" op je kentekenbewijs DL 1(a).

Wanneer dit stempel er wel op stond, dan zijn er reeds eerder GAIK platen afgegeven op dit kenteken.

15 mei 2011 11:30
Profiel
Porsche Targa SC 3l. 1980
Middelburg (B)
Errug mooi gedaan Allard, veel plezier met de 944 :cheers:

15 mei 2011 11:47
Profiel
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Henk schreef:
:res: voor het werk dat je hebt verricht!
Het is zo te zien een erg mooie 944 geworden.

allard schreef:
geen idee, toen ik de p kocht had hij iig nog oude (niet GAIK) kentekenplaten.... :o

Mijns inziens zou je dan in het geheel geen verhoogde duplicaatcode op de platen nodig hebben.
Van niet GAIK naar wel GAIK, is eertse afgifte en dan stond er ook nog geen "droogstempel" op je kentekenbewijs DL 1(a).

Wanneer dit stempel er wel op stond, dan zijn er reeds eerder GAIK platen afgegeven op dit kenteken.

De duplicaat ode hoeft sowieso niet meer op de kentekenplaat te staan, alleen op de papieren.

15 mei 2011 12:52
Profiel WWW
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Mooi project en knap gedaan :res:
Is een mooie auto geworden!

15 mei 2011 15:07
Profiel
Moderator
PF # 136
M a r c schreef:

De duplicaat code hoeft sowieso niet meer op de kentekenplaat te staan, alleen op de papieren.

Onjuist.

Wanneer uitsluitend de papieren kwijt zijn / verloren zijn geraakt, dan dient er een verhoogde duplicaatcode op de nieuw af te geven papieren te komen en tegenwoordig niet meer op de platen.

Wanneer uitsluitend de pla(a)t(en) verloren is/zijn gegaan, dan dienen er nieuwe platen afgegeven te worden met verhoogde duplicaatcode. Geen papieren.

Sorry allard voor het off-topic gaan! (indien nodig, dan zal ik het topic afsplitsen)

15 mei 2011 17:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Even een enorme kick dat weet ik. Maar ik had de OP gelezen en ben benieuwd of het blok nog loopt. (jammer dat de plaatjes weg zijn)
Het hergebruiken vd oliekoeler na een vastloper is naar mijn idee (en ook vd WSM!) toch een absolute nono! Daar kan een hoop metaalschaafsel in zitten! Een dure fout wanneer een tweedehands koelertje 50 euro kost.
Zelf heb ik jaren terug na een vastloper een ander onderblok gehaald incl koeler en de rest flink schoongespoeld

04 sep 2011 15:52
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
944 type 2 targa '86
Het blok loopt gelukkig nog prima! Natuurlijk heb ik de oliekoeler niet zomaar gemonteerd, deze is eerst grondig gereinigd en doorgespoeld. Mijns inziens is hergebruik van een koeler dan geen probleem :!:
Ik zal de foto's weer even uploaden; hostingprobleempje :roll:

09 sep 2011 17:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende