Auteur |
Bericht |
allard
944 type 2 targa '86
|
Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje niet meer actief geweest op het porscheforum door drukte met mijn studie en andere zaken. Toch leek het me leuk, aangezien ik tijdens de restauratie veel goede hulp en adviezen van forumleden gekregen heb, om mijn verhaal over de restauratie van mijn 944 met jullie te delen. In 2007 (ik was toen 15) ben ik op zoek gegaan naar een auto om aan te sleutelen, en langzamerhand op te knappen. Na een tijd op internet zoeken kwam ik Porsches 944 tegen. Betaalbaar, maar nog wel boven mijn budget. Toch raakte ik steeds meer en meer bevangen door het Porschevirus, dus besloot ik niet langer naar oude golfjes en astras te kijken, maar te wachten op een goed aanbod van een 944. En in april 2007 was het dan zo ver, er stond een 944 type 2 n/a te koop voor €550,-! Keerzijde was dat de P een opgeblazen motorblok en blikschade had, al jaren stilstond in een garage, en de eigenaar niet wist te vertellen wat er nog meer aan mankeerde. Omdat het mij vooral om lol van het sleutelen ging, heb ik de gok gewaagd en de 944 gekocht. Mijn ouders hebben hem naar huis gesleept. Onderweg bleek, zoals te verwachten was, dat de remmen door het lange stilstaan niks meer deden. Dit resulteerde in een gat in de achterbumper van mijn vader. Daarna de handrem maar gebruikt. Thuis mocht ik de garage van mijn ouders in gebruik nemen, en daarmee kon het project beginnen! De blikschade bleek aanzienlijk; naast rondom vele deuken en krassen, een kapotte bumper, linkervoorscherm en voorscherm bleek de dragende carrosserie linksvoor ook vervormd te zijn... Dit na veel uitdeuken en rechtbuigen weer in orde gekregen. De structuur van de auto leek gelukkig niet verzwakt te zijn. Daarna de voorschermen en de bumper vervangen. Daarna waren de remmen en de ophanging gedemonteerd, schoongemaakt, delen vervangen, andere delen ontroest en gespoten, en daarna weer gemonteerd. Resultaat: goed werkende remmen, en een mooie soepele ophanging. Verder nog de homokineten geïnspecteerd; deze bleken in goede staat. De hoezen moest ik echter wel verhangen. Met deze goede basis was het tijd geworden voor de grote klus, het aanpakken van het motorblok. Het oude blok had een vastloper gehad, en daarmee waren de meeste delen onbruikbaar geworden. Daarom heb ik beslist het oude blok niet opnieuw op te bouwen, maar op zoek te gaan naar een vervangend blok. Op internet stond een gebruikt type 1 blok voor weinig geld, echter wel met mayonaise in het koelsysteem! Aangezien dit meestal óf een kapotte koppakking, óf een kapotte oliekoeler is, en ik beide onderdelen nog had van het oude blok, heb ik het gekocht. Het bleek aan de oliekoeler te liggen, er zat nl. een scheur in de koeler. De koeler dus vervangen, en de rest van het blok meteen ook maar even nagekeken. Na een grondige reiniging, was het tijd voor het inbouwen van het blok. Het lastige aan een 944 is dat het blok niet via de bovenkant verwijderd kan worden. Dus moest de auto ongeveer een meter opgekrikt worden. Daarvoor heb ik een houten stellage gebouwd, en een stellage met twee lieren voor boven het motorblok. Het nieuwe blok ging er zonder al te veel problemen in. Een teleurstelling volgde; het blok wou niet starten. Gelukkig bleek het een kapot DME-relais te zijn, en een verkeerd signaal van een type 1 luchtmassameter. Beide vervangen door werkende type 2 delen. Daarna startte het blok gelukkig perfect, en heb ik de eerste meters gereden in mijn Porsche!
Laatst bijgewerkt door allard op 13 mei 2011 23:06, in totaal 2 keer bewerkt.
|
13 mei 2011 19:54 |
|
|
allard
944 type 2 targa '86
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Laatst bijgewerkt door allard op 09 sep 2011 18:22, in totaal 2 keer bewerkt.
|
13 mei 2011 19:55 |
|
|
allard
944 type 2 targa '86
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
|
13 mei 2011 19:55 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Hulde & Wat heb ik toch weer bewondering voor mensen zoals jij die dit kunnen. Mooi geworden. Veel plezier ermee. Oh ja, en ik heb nog nooit een nummerplaat met het nummertje " 5" gezien. Ook weer een uniek gegeven
|
13 mei 2011 20:20 |
|
|
Hermen 2
3.2 carreraCapelle aan den IJssel
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
gefeliciteerd ! veel plezier met je bolide ...
_________________________________________ If it ain't broke, don't fix it
|
13 mei 2011 20:34 |
|
|
Sandman
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupeAan de Maas
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Diep Daar heb ik echt heel veel bewondering voor. Super hoe jij dat hebt gedaan, met beperkte(financiele) middelen, je zo vast bijten in je project. Jij hebt je passie voor Porsche al dik waargemaakt Nu lekker rijden, man . Wens je heel veel mooie , en veilige km's met Slate Grey
_________________________________________ Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
|
13 mei 2011 20:35 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Mooi werk hoor. Gefeliciteerd!
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
13 mei 2011 20:42 |
|
|
sabar
944 type2Boskamp
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Ziet er netjes uit man Wat een mooie kleur toch op een 944 lijkt sprekend op die van mij
_________________________________________ I am the Devil in disguise.
|
13 mei 2011 21:12 |
|
|
bully
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Allard
|
13 mei 2011 22:27 |
|
|
Ruudr
Porsche 944 type II
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Ziet er top uit! Het duurt even, maar dan heb je ook wat! Ben ook nog op zoek naar een achterspoiler onder de bumper zoals jij hebt. Ziet er een stuk beter uit! (mocht iemand nog eentje hebben liggen hoor ik het graag)
_________________________________________ Porsche 944 type 2 Oud mx-5
|
14 mei 2011 1:17 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Mooi werk! Nu lekker rijden
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
14 mei 2011 1:25 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Petje af Allard, goed gedaan! Heb je wat meer info mbt de 5 op de kentekenplaat? Da's toch wel heeeeeeel bijzonder to say the least.....
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
14 mei 2011 1:59 |
|
|
chelsea
ex: 3.2 Targa
ex 964 c2 coupe
ex 993 Targa
BMW 02 1975
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Hele mooie 944
_________________________________________ Nie janken.
|
14 mei 2011 12:29 |
|
|
allard
944 type 2 targa '86
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Thx mensen! Inderdaad apart zo'n 5 op het nummerbord, het stansnummer moest zelfs apart besteld worden bij het bedrijf waar ze de platen gedrukt hebben. Volgens een werknemer daar was de vorige eigenaar de aanvraagformulieren van nieuwe kentekenplaten een aantal keren kwijtgeraakt. Waarom er nieuwe platen nodig waren,.... geen idee, toen ik de p kocht had hij iig nog oude (niet GAIK) kentekenplaten....
|
14 mei 2011 14:24 |
|
|
Marco 3.2
Cayman S. Ex 911 3.2
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
En nu lekker rijden
_________________________________________ When nothing goes right Go left
|
14 mei 2011 15:51 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Mooi gedaan.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
14 mei 2011 16:17 |
|
|
356_rijder
Ex Porsche 356 Speedster Replica
Ex Porsche 964 C4
Porsche 356 OUTLAW under construction.Achterveld
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
hele mooi wagen
_________________________________________ HET LEVEN IS NET ALS EEN NEUS, JE MOET ELKE DAG ERUIT HALEN WAT DR IN ZIT
|
14 mei 2011 18:44 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Goed gedaan joh! Keurig
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
14 mei 2011 19:55 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
voor het werk dat je hebt verricht! Het is zo te zien een erg mooie 944 geworden. Mijns inziens zou je dan in het geheel geen verhoogde duplicaatcode op de platen nodig hebben. Van niet GAIK naar wel GAIK, is eertse afgifte en dan stond er ook nog geen "droogstempel" op je kentekenbewijs DL 1(a). Wanneer dit stempel er wel op stond, dan zijn er reeds eerder GAIK platen afgegeven op dit kenteken.
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
15 mei 2011 11:30 |
|
|
JMS
Porsche Targa SC 3l. 1980Middelburg (B)
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Errug mooi gedaan Allard, veel plezier met de 944
|
15 mei 2011 11:47 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
| | | | Henk schreef: :res: voor het werk dat je hebt verricht! Het is zo te zien een erg mooie 944 geworden. Mijns inziens zou je dan in het geheel geen verhoogde duplicaatcode op de platen nodig hebben. Van niet GAIK naar wel GAIK, is eertse afgifte en dan stond er ook nog geen "droogstempel" op je kentekenbewijs DL 1(a). Wanneer dit stempel er wel op stond, dan zijn er reeds eerder GAIK platen afgegeven op dit kenteken. | | | | |
De duplicaat ode hoeft sowieso niet meer op de kentekenplaat te staan, alleen op de papieren.
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
15 mei 2011 12:52 |
|
|
dreamer
Nissan 370Z roadster
Ex-BWM Z4 3.0
Ex-350Z 313pk grijs
Ex-350z in 't zwart (kort)
Ex-944, 1984
Ex-968 targa
ex-944 S2 CabrioKrimpen aan den IJssel
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Mooi project en knap gedaan Is een mooie auto geworden!
_________________________________________ Ik bleef ook niet lekker zitten met Truus de Witte
|
15 mei 2011 15:07 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Onjuist. Wanneer uitsluitend de papieren kwijt zijn / verloren zijn geraakt, dan dient er een verhoogde duplicaatcode op de nieuw af te geven papieren te komen en tegenwoordig niet meer op de platen. Wanneer uitsluitend de pla(a)t(en) verloren is/zijn gegaan, dan dienen er nieuwe platen afgegeven te worden met verhoogde duplicaatcode. Geen papieren. Sorry allard voor het off-topic gaan! (indien nodig, dan zal ik het topic afsplitsen)
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
15 mei 2011 17:00 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Even een enorme kick dat weet ik. Maar ik had de OP gelezen en ben benieuwd of het blok nog loopt. (jammer dat de plaatjes weg zijn) Het hergebruiken vd oliekoeler na een vastloper is naar mijn idee (en ook vd WSM!) toch een absolute nono! Daar kan een hoop metaalschaafsel in zitten! Een dure fout wanneer een tweedehands koelertje 50 euro kost. Zelf heb ik jaren terug na een vastloper een ander onderblok gehaald incl koeler en de rest flink schoongespoeld
|
04 sep 2011 15:52 |
|
|
allard
944 type 2 targa '86
|
Re: Restauratie 944, na 4 jaar klaar
Het blok loopt gelukkig nog prima! Natuurlijk heb ik de oliekoeler niet zomaar gemonteerd, deze is eerst grondig gereinigd en doorgespoeld. Mijns inziens is hergebruik van een koeler dan geen probleem Ik zal de foto's weer even uploaden; hostingprobleempje
|
09 sep 2011 17:48 |
|
|