Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 21 apr 2025 8:42

Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Poetsen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 964 Carrera 2 Cobalt blauw en een trackday 944 S2
Bericht Re: Poetsen?
Mocht je nu last krijgen van (hout)splinters.... dan zou ik die (laten) verwijderen en in het vervolg toiletpapier gebruiken :mrgreen:

24 apr 2011 9:20
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wat horn al zei:

geen schuursponsje maar idd een lekkere goed spons met een panty van je eroverheen.
En anders die wat je van de avond ervoor hebt over gehouden :ass: :ass:

Gaat zeker heel goed ......

http://www.degeusmakelaars.com

24 apr 2011 10:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Hahaha... fijn al die "poets-tips"! :mrgreen:

24 apr 2011 11:13
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
@porsje911, kan het zijn dat ik jou gisteren op Het Oude Dorp in Houten zag rijden?
BMW M5 2001

24 apr 2011 21:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 944/1, Leon '07+ busje v/d baas...
Ik denk dat als de auto al een aardige tijd (maanden) al niet gewassen is je met een klei en poetsbeurt zeker wel een flink verschil zult zien.

Heb dat zelf ondervonden bij twee auto's de een "licht grijs" (leon), en de ander wat donkerder (mondeo). Komt toch wel ontzettend veel bende vanaf tijdens zo'n klei beurt. En met name met een metallic lak kun je als je hem daarna poetst en hem in de zon zet er niet te dicht bij komen zonder zonnebril :wink: .

24 apr 2011 22:23
Profiel
PorscheForum Rakker
fins schreef:
@porsje911, kan het zijn dat ik jou gisteren op Het Oude Dorp in Houten zag rijden?

Ben ik niet geweest. Gisteren alleen met de dd op pad geweest!

24 apr 2011 22:27
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Omg. Amsterdam
fredsan schreef:
schuursponsje..... jij durft

enne ff kleien van te voren dan heb je veel vervuiling weg
en dan mooi in de wax zetten :thumleft:

hahahaha wat denk jij zelf? tuurlijk geen schuurspons 8) 8) ..... mijn bejaarde dame krijgt de beste behandeling, ik besteed soms meer aandacht aan mijn P dan aan mijn eigen vrouw :oops: ... alleen steunt zij mij gelukkig met mijn passie en hobby, ik heb gewoon een top meisie! :thumleft:

24 apr 2011 23:20
Profiel
PorscheForum Rakker
ik dacht al zoiets

hou je meissie in ere :salut:

25 apr 2011 8:59
Profiel
PorscheForum Rookie
Nabij Schiphol
Beste Targa Floriaan,

Ook een zilver kleurige auto kan waanzinnig glimmen hoor, maar vaak zal het van een afstand iets minder opvallend zijn dan bij een donker kleurige auto. Maar bij het instappen zul jij de glans telkens weer kunnen zien kan ik je garanderen. En de automobilisten rondom jou ook. Of de terraszitters in Noordwijk aan Zee of Leiden.

De juiste wijze van handelen voor een prachtig resultaat ligt vooral in de voorbewerking van de lak. Het beschermen van de lak (op basis van een Sealant of een Wax) telt voor slechts 5 à 10% van het totaalbeeld. Dat is ‘alleen maar’ de bescherming en een vergrootglas van het voorwerk.

Veel belangrijker voor het eindresultaat is het de lak zorgvuldig voor te behandelen. Dus de lak minutieus reinigen en ontdoen van alle mogelijk aangehechte vervuiling. Controleer de lak van je pas gewassen schone auto eens, door een plastic boterhamzakje om je hand te schuiven en dan over je lak te aaien. Voel je dan vervuiling/pitjes? Vuil is lichtbreking. Aangehecht vuil in de vorm van een film over de lak maakt dat juist de flakes in een metallic lak lijken te vervagen en er minder sprankelend uit zullen zien.
Na grondige maar lakveilige oppervlakte reiniging de lakbeschadigingen corrigeren (kras = is lichtbreking), dus de lak polijsten. Swirls (die cirkel vormige spinnenweb krasjes die je ziet op een schone auto in de zon) zijn meestal maximaal een halve micron diep. (En toch zie je ze al hartstikke goed door de lichtbreking). Die maken juist dat een auto er slecht verzorgd uit lijkt te zien. Door die weg te polijsten krijg je een stralend frisse uitstraling van je lak en als het goed is uit de lak springende metallic flakes.

En als laatste stap beschermen door te Sealen of te Waxen of beiden. Een Sealant is een man-made product dat een redelijk langdurige bescherming biedt (in de regel maximaal een half jaar). Een Wax is vrijwel altijd een product op basis van Carnauba die meestal een vette glans aan de lak geeft met ook een maximale standtijd van zes maanden. Een combinatie van beiden (eerst Sealant en dan Wax) geeft een combinatie van beide kwaliteiten.

En reken maar dat een zilverkleurige auto na twee dagen werken een prachtige glans heeft!

En wanneer je auto goed is beschermd zal vuil vele malen minder makkelijk vast koeken aan de lak en dus ben je met wassen zo klaar en kun je de auto na het wassen bijna ‘drogen’ met een waterstraal.

Verderop in het topic lees ik dat je nog een fles Turtle Wax PTFE (Teflon) Wax hebt staan. Ik kan helaas niets terugvinden over de bestanddelen, maar de Tefon doet sterk vermoeden dat het hier een Sealant betreft en geen wax in de pure zin van het woord, zoals dit door detailers wordt benoemd. Dit product zal dus bescherming toevoegen aan de lak, maar de glans en uitstraling van de lak niet verbeteren, omdat je de lakbeschadigingen (die er helaas altijd zijn) niet aan pakt.

En nog een tipje. Mocht je de Turtle Wax PTFE gaan gebruiken, gebruik dan goede Microvezel uitwrijfdoeken en geen oude katoenen T-shirts of badhanddoeken. Katoenen vezels zijn redelijk grof en hebben scherpe kantjes, waardoor je soms juist door het gebruik van die materialen krasjes veroorzaakt. En in de regel geldt, hoe dunner je het product op brengt, hoe beter. Alles wat je te veel op brengt, dien je er weer af te vegen en voegt dus niets doe aan je lak. En natuurlijk bij voorkeur in de schaduw werken op niet al te warm plaatwerk, want anders zijn die producten vaak etters om weer af te nemen.

Succes,
Aficior

26 apr 2011 17:41
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Helemaal mee eens !!!

En als je dan na het wassen , kleien en polijsten, voor je gaat waxen, een glaze gebruikt(bijv White Diamond van Poor Boys World), dan krijg je echt een show glans. :cheers: :cheers: :cheers:

:salut:

26 apr 2011 18:07
Profiel Facebook 
PorscheForum Rookie
Nabij Schiphol
En wanneer de lak van je auto goed gereinigd is en in een goede Sealant of Wax (of beiden) is gezet, dan kun je na het wassen van je auto deze (bijna) drogen met water. Je droogdoek heb je nog wel nodig, maar die zal niet erg nat worden.

Hieronder een filmpje waarin wordt getoond hoe je de auto na het wassen kunt drogen met water.

http://www.youtube.com/watch?v=zUsuHpzRf50&feature=player_embedded

Dus afspoelen met een open waterslang en zo het water van de lak 'af trekken'.

29 apr 2011 16:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Valkenburg aan de Geul (Lb)
Aficior schreef:
Verderop in het topic lees ik dat je nog een fles Turtle Wax PTFE (Teflon) Wax hebt staan. Ik kan helaas niets terugvinden over de bestanddelen, maar de Tefon doet sterk vermoeden dat het hier een Sealant betreft en geen wax in de pure zin van het woord, zoals dit door detailers wordt benoemd. Dit product zal dus bescherming toevoegen aan de lak, maar de glans en uitstraling van de lak niet verbeteren, omdat je de lakbeschadigingen (die er helaas altijd zijn) niet aan pakt.

Goede eerlijke info, zo moet het :mrgreen:

De voorbereiding is inderdaad het allerbelangrijkste. Maar hier wil ik toch nog een kleine toevoeging aan geven. Er zijn ook waxen op 'teflon basis', dat hoeft niet automatisch een sealant te zijn hè. Wel is het zo dat het percentage teflon uiterst klein is en enkel zorgt voor minder hechting, niet voor bescherming. Zoals we immers weten hecht teflon pas bij een temperatuur van > 300+ graden Celcius en een immens hoge druk. Dat gaat je niet lukken door met een waxpadje wat heen en weer te frommelen :mrgreen:

Zoals je zegt geeft een carnauba wax doorgaans een mooie glans. Carnauba werkt namelijk kleur en glansversterkend, uitstekend op donkere en warme kleuren, maar op platte kleuren zoals wit / zilver weinig succesvol. Die kleur kun je namelijk niet goed versterken qua diepte. Daarom mijn advies om een sealant te nemen die in de regel juist qua glans beter op deze kleuren presteert dan zijn natuurlijk broertje :thumleft:

29 apr 2011 21:21
Profiel WWW
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Over Carnauba gesproken.....vandaag de Dodo Juice Blue Velvet Pro ontvangen. Ben zeer benieuwd naar het resultaat. Misschien daarna nog even toppen met een sealant. :D

29 apr 2011 21:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Dat gaat in dit geval net niet werken :wink:

Blue Velvet is de hard paste wax bedoelt voor donkere kleuren. Dat is een laag die OP de laklaag komt te liggen. Meer doet een wax gebaseerd op carnauba eigenlijk ook niet (kort en algemeen gesteld). Een sealant gaat plakken aan de lak en verzorgd daardoor een betere duurzaamheid. Andersom, dus eerst de sealant en dan de wax, zou een betere methode zijn :thumleft:

29 apr 2011 22:54
Profiel WWW
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Doen we het toch gewoon andersom. :mrgreen: Een uurtje of 12 tussendoor drogen zal toch wel genoeg zijn?

29 apr 2011 23:36
Profiel
PorscheForum Rookie
Nabij Schiphol
Even laten drogen kan zeker geen kwaad. Er zijn zelfs sealants die minimaal 24-uur willen drogen in een absoluut droge omgeving zonder nat te worden. Pas daarna mag je dan verdergaan met die lak.
Mooi product van Dodo Juice.

Verder ben ik het helemaal eens met collega Bart CCC (leuk dat je erbij gekomen bent Bart ! :) ), dat je eerst sealant aan brengt en deze topt met een wax en niet andersom. Dit omdat in de regel een sealant zeer duurzaam is, maar een Carnauba wax vooral glans verhogend werkt.

Veel plezier met het verzorgen van je auto en een prachtig resultaat gewenst!

30 apr 2011 5:26
Profiel
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Heb inmiddels mijn Targa "gewoon" in de Turtle teflonwax gezet. Heb veel respect voor de echte detailers, maar heb daar zelf geen geduld voor :mrgreen:
Zoals beloofd hierbij wat pheauteaux van het resultaat. Meer in album.

Afbeelding Afbeelding

15 mei 2011 16:27
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Afbeelding

Zo bedoel je?! :mrgreen: :salut:

15 mei 2011 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Morgen een detaildagje....De 964 Cabrio van Fins onder handen nemen.
Fins zal wel wat foto's maken en een detail topicje van zijn bolide maken.

15 mei 2011 17:56
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Targa Floriaan schreef:
Heb inmiddels mijn Targa "gewoon" in de Turtle teflonwax gezet. Heb veel respect voor de echte detailers, maar heb daar zelf geen geduld voor :mrgreen:

.....grrrrrrrrrr :twisted:

15 mei 2011 19:01
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Sandman schreef:
Morgen een detaildagje....De 964 Cabrio van Fins onder handen nemen.
Fins zal wel wat foto's maken en een detail topicje van zijn bolide maken.

Zeker weten! Ik heb er zin an, Zandmannetje! :ba:
BMW M5 2001

15 mei 2011 19:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 3.0SC 1982
Varik
BartCCC schreef:
Targa Floriaan schreef:

.....grrrrrrrrrr :twisted:

Hoef je ook geen geduld voor te hebben. Ik vind het een lekkere tijdsbesteding, even je kop leeg en nergens anders aan denken dan die waggel weer mooi laten glimmen.

Is het een opgaaf voor je om het helemaal goed aan te pakken.. Pak dan gewoon deel voor deel. Maandagavond een spatscherm en een deurtje, een andere avond weer wat andere delen. Je zal zien dat het resultaat zoveel beter is met goede middelen ipv die schildpaddenshit.

15 mei 2011 20:03
Profiel
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
@ Ewout: ja dus. bedankt! snap niet wat ik nou fout doe. heb de handleidimg van Horn exact gevolgd :roll:

@ BartCCC: sorry :oops: sluit niet uit dat ik t een keer laat doen, maar dan nog is t andere valkenburg dichterbij :mrgreen:

@MichelM: ben 3 uur lekker bezig geweest, inderdaad heel ontspannend. In delen werken is niets voor mij. Heb ook geen zin in alle verschillende handelingen. Beetje gemakzuchtig aangelegd :D

@ Sandman: hoop dat je jouw naam geen eer aandoet bij t detailen. Tenzij Fins van matte lak houdt :mrgreen:

15 mei 2011 21:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Daar zeg ik het niet voor dat je je 'verplicht' moet voelen om de auto hier te laten doen (...maar altijd welkom natuurlijk) :mrgreen: Maar denk dat je met enkele kleine tips, een beter product en wellicht minder inspanning een beter resultaat had kunnen bereiken. Klinkt raar met een hoog "jaah jaah" gehalte maar geloof me. Maar hij staat er nu lekker naar je eigen zin bij, genieten dus :thumleft:

15 mei 2011 21:42
Profiel WWW
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Kan CCC van harte aanbevelen.

Zeg Bart, geen idee om eens een clinic voor de liefhebbers bij jou te organiseren? Mooie omgeving ook om de auto's eens uit te laten.
Heb dat ooit eens met het Audi forum gedaan.
Zeer leerrijk moet ik zeggen.

16 mei 2011 8:38
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende